💲 پیشبینی قیمت دلار در سال 1403+آپدیت جدید
ارز دیجیتال

💲 پیشبینی قیمت دلار در سال 1403+آپدیت جدید

در این مطلب پیش بینی قیمت دلار تا پایان اسفند 1402 به همراه تحلیل کامل دلار آمده. اگر می‌خواهید بدانید اینده دلار تا پایان سال چیست، این صفحه را دنبال کنید. اینجا به طور هفتگی در مورد دلار تحلیل داریم. در رسانه ها از احتمال کاهش قیمت دلار در روزهای آینده صحبت می‌شود، این احتمالات نیز بررسی می شود.

خرید دلار یکی از بهترین راه‌های سرمایه گذاری با بودجه‌ی پایین است. اگر دلار خریده اید و الان قصد فروش آن را دارید، اگر هنوز دلار نخریده‌اید و برایتان سوال است که آیا باید الان دلار بخرید، این مقاله به شما کمک می کند که پاسخ خود را پیدا کنید. در این مطلب پیش بینی دلار به روش صحیح و اصولی ارائه شده. ما به شما می گوییم کی دلار بخرید و چه زمانی آن را به فروش برسانید.

 

💡برای دریافت پادکست های هفتگی دلار تهیه شده توسط تیم تخصصی دنیای ترید، عضو کانال تلگرامی دنیای ترید شوید.

 

 دلار یکی از مهم‌ترین عوامل در اقتصاد ایران است و پیش‌بینی قیمت آن وابسته به تحلیل‌های اقتصادی، عوامل سیاسی، وضعیت نفت، تحریم‌ها، رویدادهای جهانی و اتفاقات داخلی است. بررسی عواملی که باعث افزایش تقاضای دلار در ایران می‌شود، نیازمند دانش اقتصادی است. ما در تیم تحلیل دنیای ترید، با تحلیل دقیق و دستیابی به اطلاعات به‌روز، قیمت دلار در پایان سال 1402 را پیش بینی می‌کنیم. 

free gold course

تحلیل دلار در فروردین 1403 (آپدیت 6 فروردین)

📌 از بازار دلار چه خبر؟ مردم در حال نوروز و پول ملی در حال سقوط!

⭕️ امروز قیمت دلار از مرز 61 هزار و 400 تومان عبور کرد!

تحلیل دلار- سطوح حمایت و مقاومت

تحلیل نمودار تتر به ریال - منبع: صرافی نوبیتکس

⭕️ در 15 روز گذشته، دلار سطح مقاومت 60 هزار تومان را تبدیل به سطح حمایت کرد.

⭕️ در صورت عدم مداخله‌ی دولت، احتمالاً قیمت پس از پولبک به 61 هزار تومان به روند صعودی خود ادامه دهد.

⭕️ روند صعودی دلار شدت گرفته و در حال حاضر، حجم معاملات خرید بالاست.

⭕️ یکی از علت‌ها، افزایش تقاضا دلار برای سفرهای خارجی نوروزی و صف خرید دلار مسافرتی است.

⭕️ این در حالی است که طبق گزارشات در ایام نوروز، فقط چند صرافی در پایتخت پاسخگو هستند.

پیش بینی دلار در اسفند 1402 (آپدیت 30 بهمن)

همان طور که در هفته قبل پیش بینی شد، قیمت دلار یک اصلاح تا منطقه 54 هزار دلار انجام داد. با کاهش تنش ها در منطقه، بازار ارز در ایران کمی آرام گرفت و قیمت ها متعادل شدند.

در اوج تنش ایران و آمریکا، قیمت دلار به مرز 60 هزار تومن هم نزدیک شد ولی در این نواحی خریداری نداشت و قیمت ها عقب نشینی کردند. در حال حاضر، دلار به عدد مورد نظر ما یعنی 54 تا 55 هزار تومان رسید.

پیش بینی قیمت دلار در 10 روز آینده - 30 بهمن 2024

نقاط حمایت مقاومت دلار - نمودار تحلیل تکنیکال تتر به ریال - صرافی نوبیتکس- 30 بهمن 2024

از دیدگاه تکنیکالی دلار باید در حالت یک 3 موج به سمت پایین حرکت کند. در حال حاضر، موج A با موفقیت تا 54 هزار تومان ریزش کرده. در صورت وقوع این اتفاق، در موج B یک صعود کوتاه مدت و احتمالا موج C باید عددی پایین تر از 54 تومان باشه.

بنابراین احتمال دارد، قیمت تا نیمه اسفند به 56 هزار 800 تومان برسد، سپس در محدوده‌ی 53 الی 52 هزار تومان حمایت شود. (خطوط حمایت و مقاومت دلار در نمودار مشخص شده است.)

بهترین عدد برای حمایت 53 الی 52 هزار تومان است و ممکن است موج C کوتاه مدت نباشد و تا ابتدای سال آینده ادامه داشته باشد.


پیش بینی قیمت دلار تا پایان بهمن 1402 (آپدیت 15 بهمن)

همان طور که در هفته‌ی گذشته پیش بینی کردیم، دلار تا نزدیکی 60 هزار تومان هم رشد کرد. زمانی که دلار به محدوده 56 تا 57 هزار تومان رسیده بود، ما در دنیای ارید معتقد بودیم دلار یک ریزش را به خود خواهد دید. اما علت اصلی ریزش دلار حواشی و اخبار زیر بود:

  1. تهدید روز جمعه امریکا برای حمله به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران که عملی نشد.
  2. کاهش تنش بین ایران و امریکا؛
  3. افت تقاضای دلار 60 هزار تومانی در بازار ایران؛
  4. افت تقاضا درهم در سطح جهانی؛
  5. اعلامیه غیررسمی بانک مرکزی مبنی بر فروش بدون محدودیت درهم در بازار در یکی از پالایشگاه های بزرگ؛
  6. انتشار اوراق با سود 30 درصد بود به مدت یک هفته.

تحلیل قیمت دلار (آپدیت 15 بهمن)

همان طور که در نمودار تحلیل تکنیکار دلار مشاهده می‌کنید، یکی از اصلی ترین علت ریزش قیمت دلار، نزدیکی به سقف قبلی است. با نزدیکی قیمت به این مقاومت روانی، خیلی از بازیگرهای بزرگ اقدام به فروش سنگین در بازار کردند و نتیجه‌ی آن ریزش در بازار دلار بود.

تحلیل دلار و پیشبینی قیمت دلار در 10 روز آیندهنمودار جفت ارز تتر به تومان (USDTIRT) - تایم فریم یک روزه - 15بهمن 1402 - منبع: صرافی نوبیتکس

کارشناسان اعتقاد دارند که این یک اصلاح است و قیمت دلار مجدداً صعودی خواهد بود.

به احتمال زیاد تا پایان بهمن ریزش تا کف های بعدی نیز ادامه خواهد یافت.

سطوح کلیدی دلار تا پایان بهمن 1402

همان طور که در نمودار بالا مشخص است، دلار قیمت 56 هزار 445 تومان را از دست داده است و به سمت قیمت های پایین در حرکت است. احتمال کاهش قیمت دلار تا پایان بهمن وجود دارد و سطوح مهم که در صورت ادامه‌ی ریزش دلار به آن می‌رسد، عبارتند از:

  • 54 هزار تومان
  • 52 هزار و 500
  • 50 هزار
  • 48 هزار و 500

پیش بینی قیمت دلار تا پایان اسفند 1402 (آپدیت 8 بهمن 1402)

سناریوهای افزایش و کاهش قیمت عبارتند از:

  1.  افزایش قیمت دلار: اگر قیمت دلار در روزهای آینده، از مرز 56 هزار و 400 تومان عبور کند، تا سطح مقاومت بعدی در قیمت 58 هزار تومان پیش می رود. در صورت عبور از 58 هزار تومان، مقصد بعدی دلار، قیمت 60 هزار تومان است که یک مقاومت روانی مهم است و تا پایان سال دستیابی دلار به آن، بسیار محتمل است.
  2. کاهش قیمت دلار: اگر قیمت دلار در روزهای آینده، از 56 هزار و 400 به زیر 55 هزار و 400 کاهش پیدا کند، به احتمال زیاد تا حمایت خود در قیمت 53 هزار و 700 ریزش می‌کند. از لحاظ تکنیکالی، با افت قیمت تا این سطح احتمال بازگشت قیمت تا سطح روانی 56 هزار 400 وجود دارد. 

بنابراین برای خرید و فروش دلار منتظر فعال شدن یکی از این دو سناریوها باشید.

پیش بینی دلار تا پایان اسفند 1402 توسط سازمان برنامه و بودجه ایران

سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، در آخرین گاهنامه خود که در سال 1400 منتشر شد، به قیمت دلار با تحریم و بدون تحریم اشاره کرده است که این اعداد در حال حاضر بسیار قابل‌ توجه هستند.

همان طور که در جدول زیر مشاهده می کنید، این سازمان برای سال 1402 عدد 46 هزار تومان را پیش کرده است که با فشار خرید بالای دلار در بازار، به راحتی این عدد شکسته شد. 

پیش بینی دلار توسط سازمان برنامه و بودجه ایران

از عدد 46 هزار تومان می‌توان به عنوان یک حمایت فاندامنتالی برای دلار نام برد.

بررسی فاندامنتالی دلار ایران

دلار را می توان از دو دیدگاه تکنیکالی و فاندامنتالی بررسی کرد. در ایران آن دسته از اخبار و حواشی تأثیر گذار در امور سیاسی کشور، می تواند روی قیمت دلار تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. به عنوان مثال، اگر ایران پیمان‌های بین المللی مثل CFT یا FATF را بپذیرد، قطعاً باعث کاهش قیمت دلار می شود و یا اگر مورد تحریم بیشتر قرار بگیرد، قطعاً اثر منفی روی بازار می‌گذارد.

جنگ‌ها هم می توانند روی ارزش ارز هر کشوری تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، زمانی که جنگ فلسطین و اسرائیل شروع شد، احتمال اینکه ایران وارد جنگ شود، وجود داشت؛ در نتیجه در چند روز ابتدایی جنگ، قیمت ارز تا 54000 تومان هم رشد کرد ولی با کاهش التهابات و تنش زدایی، قیمت دوباره به محدوده 50 هزار تومان بازگشت.

شاید بتوان افزایش قیمت بنزین در آینده نزدیک را تأثیرگذارترین عامل فاندامنتالی روی قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد دولت از دادن رایانه‌ی بسیار سنگین بنزین درمانده شده و قصد دارد بعد از انتخابات اسفند امسال و در سال آینده، قیمت بنزین را به قیمت منطقه نزدیک کند. در صورت اجرای این سناریو، احتمال شروع مجدد رشد صعودی قیمت دلار وجود دارد.

چطور قیمت دلار را پیش بینی کنیم؟ معرفی 3 روش کاربردی

اگر تمایل دارید، بدون توجه به اخبار و داده هایی که سایت‌های مختلف منتشر می‌کنند، خودتان بتوانید ارزش واقعی دلار را محاسبه بکنید، این بخش برای شماست. لطفا توجه داشته باشید که قیمت های به دست آمده از این روش، حداقل قیمت دلار است. یعنی قیمت دلار، از مقدار به دست آمده پایین تر نمی‌رود.

برای محاسبه قیمت واقعی دلار از سه روش زیر استفاده می‌شود. (شما می‌توانید برای اطمینال از هر سه روش استفاده کنید.)

  1. پیش بینی قیمت دلار به وسیله‌ی نرخ تورم،

  2. پیش بینی قیمت دلار به وسیله‌ی رشد نقدینگی ایران،

  3. پیش بینی قیمت دلار به وسیله‌ی قیمت طلای ایران.

در ادامه به معرفی هر یک از این روش ها می پردازیم.

روش شماره یک: پیش بینی قیمت دلار بوسیله نرخ تورم

در این روش، قیمت واقعی دلار ایران با توجه به اختلاف تورم ایران و امریکا محاسبه می شود. بنابراین شما باید ابتدا نرخ تورم ایران را از سایت بانک مرکزی و نرخ تورم آمریکا را از سایت فدرال رزرو استعلام کنید و اختلاف این دو نرخ را به دست آورید. سپس حاصل را در قیمت دلار در ابتدای سال ضرب کنید. در ادامه فرمول به همراه دو مثال آمده است.

مثال:

  • قیمت دلار در ابتدای سال 1401 برابر 26 هزار تومان
  • نرخ تورم ایران در مهرماه 1401 برابر 48.6%
  • نرخ تورم آمریکا در سپتامبر 2022 برابر 8.2%

تحلیل قیمت دلار با نرخ تورم

به معادله‌ی زیر دقت کنید:

محاسبه ارزش ذاتی دلار در اخر آبان 1401

با توجه به محاسبات بالا، پایین ترین قیمت دلار در پایان سال 1401، عدد 36.660 تومان است. 

روش شماره دو: پیش بینی قیمت دلار بوسیله رشد نقدینگی ایران

در این روش نیازمند دو دسته داده هستیم:

  • رشد نقدینگی سال گذشته : برای مثال این عدد در سال 1401 برابر 40.5 % است.
  • رشد تولید ناخالص داخلی: برای مثال این عدد در سال 1401 برابر 3.8 % است.

برای محاسبه‌ی قیمت دلار در انتهای سال، ابتدا اختلاف این دو پارامتر را محاسبه می‌کنیم، سپس حاصل را به علاوه 1 و ضربدر قیمت دلار در ابتدای سال می‌کنیم. در زیر، قیمت دلار در انتهای سال 1401 با این روش محاسبه شده است.

پیش بینی dollar

با توجه به محاسبات بالا، پایین ترین قیمت دلار در پایان سال 1401، عدد 35.542 تومان است. 

روش شماره سه: پیش بینی قیمت دلار به وسیله قیمت طلای ایران

پیش بینی قیمت دلار با توجه به قیمت طلا در ایران راه ساده تری است و نتایج آن به واقعیت نزدیک تر است. این معتبرترین روش بنیادین برای پیش بینی حد پایین طلا در انتهای سال است.

در این روش به دو پارامتر زیر نیاز داریم:

  1. قیمت روز سکه امامی
  2. قیمت روز  اونس جهانی 

ابتدا قیمت سکه امامی را تقسیم بر قیمت اونس جهانی، سپس حاصل را ضربدر 4 می کنیم. 

پیش بینی قیمت دلار در ایران

با توجه‌ به محاسبه فاندامنتالی قیمت دلار می‌توان پیش بینی کرد که حد پایین قیمت دلار در انتهای اسفندماه 1401، در محدوده 35 هزار تومان و حد بالای آن 39 تا 40 هزار تومان است.

مطالعه مقاله شاخص دلار dxy پیشنهاد می‌شود.

تاثیر قیمت دلار هرات، سلیمانیه و درهم امارات در قیمت دلار

هرات افغانستان، سلیمانیه عراق و دوبی امارات از جمله سه محلی هستند که قیمت ارز در آنها با قیمت دلار در ایران تا حدی مرتبط و برای معامله‌گران ارز قابل‌ توجه است. این سه منطقه، کانال اصلی ورود دلار آمریکا به کشور هستند. در سال‌های اخیر، به دلیل تیره‌ شدن روابط سیاسی ایران و امارات، هرات و سلیمانیه نسبت به دوبی، از اهمیت بیشتری برای تأمین ارز برخوردار شده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند نرخ حواله درهم یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار در ایران است. دلیل این امر این است که دوبی یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است. اصلی‌ترین کالاهای اساسی ایران از دوبی به ایران وارد می‌شود که این امر نشان دهنده‌ی نقش پر رنگ درهم در اقتصاد ایران است.

نکته طلایی در پیش بینی دلار ایران 

حال اگر به داده های واقعی پایان سال 1401 مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که اعداد حاصل، اختلاف زیادی با قیمت واقعی دلار در اسفند 1401 دارد. بنا به داده‌های واقعی که در نمودار زیر مشخص است، دلار از 26 هزار و 300 تومان در آغاز فروردین تا 62 هزار تومان در ابتدای اسفند 1401 جهش کرد. اما در نهایت، در آخرین روز کاری سال، خود را به 49 هزار تومان رساند.

بررسی علت افزایش شدید دلار در اسفند 1401

نمودار جهش قیمت دلار در اسفند 1401 - جفت ارز تتر به تومان (USDTIRT) - تایم فریم یک روزه - منبع: صرافی نوبیتکس

بسیاری از کارشناسان اقتصادی علت این نوسانات قیمت دلار را به دو عامل اصلی، یعنی ناآرامی‌های داخلی و تلاش دولت برای جبران کسری بودجه با دستکاری قیمت دلار، نسبت می‌دهند. این امر توسط فشار فروش بسیار بالا در بازه‌ی 6 تا 18 اسفند نیز تأیید می‌شود، که در نمودار بالا در حجم معاملات، قابل مشاهده است.

 

💡نکته‌ی طلایی در تحلیل قیمت دلار ایران این است که با استفاده از داده‌های رسمی و فرمول‌ها، می‌توانیم سطح حمایت یا به قولی حداقل قیمت دلار را پیش‌بینی کنیم. اما داده‌های بازار ایران، روایت دیگری دارند. تفسیر این اطلاعات نشان می‌دهد که در اقتصاد بیمار ایران، استفاده ابزاری از نوسانات دلار، به ویژه در پایان سال، امری طبیعی است. بنابراین، بسیار مهم است که در سطوح مقاومت سیو سود داشته باشیم و مدیریت ریسک را رعایت کنیم

 

سخن پایانی...

اگر از سرمایه گذاران دلار هستید یا قصد ورود به بازار دلار را دارید، بروزرسانی‌های هفتگی دنیای ترید را در همین صفحه دنبال کنید. تیم کارشناسی دنیای ترید با در نظر گرفتن تمامی عوامل و شرایط، پیشبینی مناسبی از دلار ایران را ارائه می‌دهد. در صورت داشتن سوال در بخش دیدگاه‌های پایین صفحه مطرحکنید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان دنیای ترید به آن پاسخ داده شود.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه