ریزش بی سابقه لیر ترکیه در پی تهدید دیپلمات ها توسط اردوغان
اخبار فارکس

ریزش بی سابقه لیر ترکیه در پی تهدید دیپلمات ها توسط اردوغان

لیر ترکیه امروز دوشنبه در پی تهدید اخراج 10 دیپلمات توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، رکورد پایین جدیدی ثبت کرد. امروز ساعت 14:30 ظهر به وقت تهران یک دلار امریکا به 9.738 لیر ترکیه رسید. ساعاتی پیش لیر ترکیه پایین ترین نرخ خود در تاریخ یعنی 9.82 را به خود دید.

روز شنبه رئیس جمهور ترکیه لقب "عنصرهای نامطلوب" را به سفرای ایالات متحده و کشورهای غربی داد. این اتفاق بعد از اینکه ایالات متحده از او درخواست آزادی نیکوکار ترکیه ای؛ عثمان کاوالا را از زندان داشت، به وقوع پیوست.

لیر ترکیه هفته پیش هم در پی کاهش نرخهای بهره به اندازه کافی ریزش کرده بود. تحلیلگران بر این باورند اگر اردوغان به راه خود ادامه دهد، دردهای بیشتری خواهد کشید. لیر ترکیه امسال تا این لحظه 24% نسبت به دلار امریکا افت داشته است.

ولفانگو پیکولی، رئیس جمهورتنئو روز دوشنبه با اشاره به حزب سیاسی رئیس جمهور نوشت:

اگر تهدید اردوغان عملی شود، بدترین بحران بین ترکیه و جهان غرب از زمان به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه از سال 2002 ایجاد خواهد شد.

پیکولی نوشت: ناظران این داستان خاطرنشان کرده اند که وزارت امور خارجه هنوز دستور العمل های اردوغان را اجرا نکرده است.  تا بدین لحظه هیچ یک از دیپلمات ها به طور رسمی درباره این قضیه، هشداری دریافت نکرده اند. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، مسئول اجرای دستور، هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

اظهارات اردوغان نگرانی از افزایش تنش ها بین غرب و ترکیه را افزایش داده و لیر ترکیه تا این لحظه به شدت ضعیف شده است. سرمایه گذاران مدت ها است که نگران عدم استقلال بانک مرکزی ترکیه بوده اند.

رئیس بانک مرکزی ترکیه بر این باور است که نرخهای بهره مثل "شیطان" می مانند. او می گوید با کاهش نرخهای بهره، تورم کاهش پیدا نمی کند و این درست مغایر با نظر اقتصاددانان است.

تیموتی اش، استراتژیست بازارهای نوظهور در مدیریت دارایی ها در موسسه BlueBay می گوید:

اگر سفرا اخراج شوند، عدم وجود نمایندگان دیپلماتیک غرب در آنکارا به اردوغان لطمه خواهد زد. اخراج این ده نفر، تعامل ها با رژیم اردوغان را کاهش داده و باعث ضررهای بسیاری نسبت به سرمایه گذاری در ترکیه می شود.

ده کشوری که قرار است اردوغان سفرایشان را اخراج کند به شرح زیر است: ایالات متحده امریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند، نیوزیلند و هلند. این ده کشور در واقع نیمی از سرمایه گذاری های ترکیه را انجام داده اند. همچنین این اعضا، هفت عضو ناتو و شش عضو اتحادیه اروپا نیز می شود.

پیکولی اضافه کرد: ناگفته نماند این هفته برای لیر ترکیه، هفته بسیار پر تنش و چالشی خواهد بود و لیر به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

 مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: فارکس چیست