مرور وقایع هفته پیش – لحن کبوتری FED و دلاری قرمز
اخبار فارکس

مرور وقایع هفته پیش – لحن کبوتری FED و دلاری قرمز

در هفته ای که گذشت داده های اقتصادی ایالات متحده امریکا و لحن کبوتری (Dovish) فدرال رزرو، اسکناس پشت سبزی (دلاری) قرمز، برای هفته پیش باقی گذاشت.

گزارشات و اخبار

در هفته متنهی به 30 ژوئیه (8 مرداد) در تقویم اقتصادی، هفته شلوغی داشتیم. در مجموع 71 خبر و واقعه اقتصادی داشتیم که نسبت به هفته قبل تر 33 خبر بیشتر داشتیم.

37 خبر از 71 خبر هفته پیش از لحاظ پیشبینی درست و موفقیت آمیز بودند و 30 خبر متاسفانه مطابق با پیشبینی ها نبودند. فقط 4 خبر داشتیم که دقیقا مطابق با پیشبینی ها جلو رفتند.

با یک نگاه به گزارشات می بینیم که واکنش 42 تا از گزارشات بعد از منتشر شدن، برای آنها همراه با تغییر روند بود. و از 29 آمار باقی مانده، 27 عدد نشان دهنده بدتر شدن وضعیت قبل بود.

برای دلار که داده های اقتصادی ایالات متحده امریکا و لحن کبوتری (Dovish) فدرال رزرو، اسکناس پشت سبزی (دلاری) قرمز، برای هفته پیش باقی گذاشت.

شاخص دلار با 0.79 درصد کاهش به 92.174 واحد رسید. در هفته قبل تر شاخص دلار 0.24 درصد افزایش یافته بود و به 92.906 واحد رسیده بود.

اخبار و وقایع اقتصادی ایالات متحده امریکا

در اوایل هفته احساسات مصرف کننده (Consumer sentiment) و سفارشات کالاهای با دوام (durable goods orders) توجهات را به خودشان جلب کردند.

در ماه ژوئن سفارشات کالاهای با دوام بدون حمل و نقل در پی افزایش 0.5 درصدی در ماه مه، 0.3% درصد افزایش یافت.

خبر مهم تر، افزایش قابل توجه اعتماد مصرف کنندگان (consumer confidence) در ماه ژوئیه بود.

شاخص اعتماد مصرف کننده CB از 128.9 به 129.1 افزایش یافت. اقتصاددانان کاهشی  تا 126.0 را پیش بینی کرده بودند.

در روز پنجشنبه درخواست برای بیمه هفتگی بیکاری (jobless claims) و گزارش ارقام تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم (2nd quarter GDP numbers) در کانون توجه قرار گرفت که با این حال آمار منفی بودند.

در سه ماهه دوم، اقتصاد ایالات متحده 6.5 درصد رشد کرد. این کاهش بسیار کمتر از رشد پیش بینی شده 8.5 بود.

درخواست برای بیمه هفتگی بیکاری نیز کمتر از انتظارات بود، و ادعاهای اولیه بیکاری از 424 هزار نفر به 400 هزار نفر کاهش یافتند. اقتصاددانان کاهشی را تا رقم 370 هزار نفر پیش بینی کرده بودند.

با این حال در پایان هفته، هزینه های شخصی (personal spending) و ارقام تورم (inflation figures) بهتر از پیش بینی ها اعلام شدند.

هزینه های شخصی در ماه ژوئن 1.0 درصد افزایش یافت و نرخ تورم سالانه هم از 3.4 درصد به 3.5 درصد افزایش یافت.

در حالی که آمارهای هفته پیش مهم و مادی بودند ولی رویدادهای اصلی هفته، سیاست پولی FED و کنفرانس مطبوعاتی بودند.

فدرال رزرو درست مطابق با انتظارات بازار، سیاست هایش را بدون تغییر رها کرد. رئیس بانک فدرال رزرو همچنین این اطمینان را به بازارها داد که هیچ گونه حرکتی در کوتاه مدت وجود نخواهد داشت.

اخبار و وقایع پادشاهی متحده UK

در هفته ای که گذشت در تقویم اقتصادی برای پادشاهی متحده بریتانیا هیچ خبر اقتصادی خاص یا واقعه مهمی که بتواند برای بازارها مهم و قابل توجه باشد، وجود نداشت.

این فقدان آمار و ارقام، پوند را در دستان پیش بینی های رشد اقتصادی صندوق بین المللی پول قرار داد، که برای پوند انگلستان همراه با حمایت بود.

در هفته ای که گذشت پوند انگلستان 1.13% افزایش یافت و هفته را با 1.3904 دلار به پایان داد. در هفته قبل تر پوند 0.14 درصد کاهش یافته بود و به 1.3748 دلار رسیده بود.

FTSE100 در پی افزایش 0.28 درصدی نسبت به هفته گذشته، 0.07 درصد افزایش یافت.

اخبار و وقایع اقتصادی منطقه یورو

بیشترین توجهات در هفته گذشته معطوف به اقتصاد آلمان بود.

ارقام احساسات تجاری و مصرف کننده (Business and consumer sentiment figures) نتایج متفاوتی را به همراه داشت. در حالی که احساسات تجاری در ماه جولای کاهش یافت، با وجود بازگشایی اقتصادها، اعتماد مصرف کنندگان بدون تغییر باقی ماند.

آمار بیکاری از آلمان (Unemployment figures) خوشبینانه بود. نرخ بیکاری در ماه ژوئیه از 5.9 درصد به 5.7 درصد کاهش یافت.

با این حال فشارهای تورمی (Inflationary pressures) همچنان در حال افزایش است و نرخ سالانه تورم آلمان در ماه ژوئیه به 3.8 افزایش یافت.

در پایان هفته برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی (First estimate GDP numbers) و ارقام تورم اولیه (prelim inflation figures)، آمار کلیدی و مهم هفته بودند.

اقتصاد فرانسه سه ماه به سه ماه (q/q) 0.9 درصد رشد کرد در حالی که برای سه ماهه دوم پیشبینی 0.7% درصد شده بود.

آلمان شاهد رشد 1.5 درصدی بود که از میزان پیش بینی شده 1.9 درصد کمتر بود. در سه ماهه اول اقتصاد 2.1 درصد منقبض شده بود.

برای منطقه یورو، اقتصاد 2.0 رشد کرد و جلوتر از  پیش بینی 1.5 شده بود. اقتصاد این کشور در سه ماهه قبل 0.3 درصد کاهش یافته بود.

تورم نیز افزایش یافت و با اعداد کشورهای عضو هماهنگ شده بود. بر اساس آمارهای اولیه، نرخ تورم سالانه منطقه یورو از 1.9 به 2.2 در ماه ژوئیه افزایش یافت و از تارگت 2% درصدی بانک مرکزی اروپا بالاتر رفت.

در هفته گذشته  یورو با 0.84 درصد افزایش به 1.1870 دلار رسید. در هفته قبل تر، یورو با 0.30 درصد کاهش به 1.1771 دلار رسیده بود.

DAX30 با کاهش 0.67% درصدی مواجه شد در حالیکه CAC40 و Stoxx600 به ترتیب هفته را با 0.67% و 0.05% افزایش به پایان بردند.

اخبار مربوط به دلار کانادا Loonie

در تقویم اقتصادی هفته پیش برای دلار کانادا، هفته نسبتا آرامی داشتیم.

برای دلار کانادا گزارش ارقام تورم (Inflation) و تولید ناخالص داخلی (GDP) مهمترین آمار هفته گذشته بود.

در ماه ژوئن نرخ تورم سالانه درست مخالف چیزی که در دیگر اقتصادها مشاهده کردیم از 2.8 درصد به 2.7 درصد کاهش یافت.

اقتصاد کانادا در ماه مه نیز با مشکل روبرو شد و اقتصاد آن 0.3 درصد کاهش یافت. اقتصاد این کشور در ماه آوریل 0.5 درصد کاهش یافته بود.

در هفته منتهی به 30 جولای Loonie با 0.71٪ افزایش به 1.2475 دلار کانادا رسید. در هفته قبل تر Loonie با 0.39 درصد افزایش به 1.2564 دلار کانادا رسیده بود.

اخبار دیگر مکان ها

برای دلار استرالیا و نیوزیلند هم هفته مختلطی داشتیم.

در حالی که دلار استرالیا Aussie با 0.30 درصد کاهش به 0.7344 دلار رسید، دلار نیوزیلند Kiwi هفته را در قیمت صاف 0.6974 دلار به پایان رساند.

درباره دلار استرالیا Aussie

تورم منطقه اصلی تمرکز بازار بود. با این حال آمارها مختلط بودند و باعث بازگشت دلار استرالیا به عقب شدند.

در سه ماهه دوم، نرخ تورم سالانه از 1.1 درصد به 3.8 درصد افزایش یافت. با این حال، میانگین نرخ تورم از 1.1 درصد به 1.6 درصد افزایش یافت.

تورم عمده فروشی (Wholesale inflation) نیز با سرعت ملایم تر از آنچه پیش بینی می شد، شاهد افزایش بود.

نرخ تورم سالانه عمده فروشی (annual wholesale rate of inflation) استرالیا از 0.2 درصد به 2.2 درصد افزایش یافت. اقتصاددانان نرخ 3.5 درصد را پیش بینی کرده بودند.

درباره دلار نیوزیلند Kiwi

در هفته ای که گذشت برای دلارنیوزیلند هفته شلوغ تری داشتیم و گزارشات تجاری و شاخص احساسات مصرف کننده (trade and consumer and business confidence) و کسب و کارها در کانون توجه بودند.

داده های تجاری (Trade data) با کاهش مازاد تجاری از 498 میلیون دلار نیوزیلند به 261 میلیون دلار نیوزیلند در ماه ژوئن، ناامید کننده بودند. این محدودیت ناشی از افزایش چشمگیر واردات و نه کاهش صادرات بود که خسارت را محدود کرد.

آمار کسب و کار و اعتماد مصرف کنندگان (Business and consumer confidence) نیز منفی بوده است. شاخص اعتماد تجاری ANZ از 0.60- به 3.80- و شاخص اعتماد مصرف کننده ANZ از 114 به 113.1 کاهش یافت.

گزارشات هفته گذشته برای غرق کردن دلار نیوزیلند کافی نبودند.

درباره ین ژاپن

هفته گذشته در تقویم اقتصادی برای ین ژاپن هفته نسبتا شلوغی را داشتیم.

در اوایل هفته، PMI های بخش خصوصی مورد (private sector PMIs) توجه قرار گرفتند. در اواخر هفته تولید صنعتی (industrial production) و خرده فروشی (retail sales) نیز روز جمعه توجه مردم را به خود جلب کرد.

در حالی که PMI های بخش خصوصی اولیه (prelim private sector PMIs) در ماه ژوئیه کمی کاهش یافت، تولید صنعتی و خرده فروشی تأثیر گذار بودند.

تولید صنعتی در ماه ژوئن 6.2 درصد افزایش یافت و افت 6.5 درصدی را نسبت به ماه مه را معکوس کرد. به طور قابل توجهی خرده فروشی 3.1 افزایش یافت و کاهش 0.4% درصدی نسبت به ماه مه را معکوس کرد.

ین ژاپن با 0.75 درصد افزایش به 109.72 ین در برابر دلار آمریکا رسید. در هفته قبل تر، ین 0.44 درصد کاهش یافته بود و به 110.550ین رسیده بود.

اخبار و وقایع چین

در هفته ای که گذشت در تقویم اقتصادی برای جمهوری خلق چین هیچ خبر اقتصادی خاص یا واقعه مهمی که بتواند برای بازارها مهم و قابل توجه باشد، وجود نداشت.

در هفته منتهی به 30 ژوئیه یوان چین با 0.31 درصد افزایش به 6.4614 CNY رسید. در هفته قبل تر، یوان هفته را با 0.03 درصد کاهش به 6483 CNY رسانده بود.

CSI300 و Hang Seng هفته را به ترتیب با 4.98 و 5.46 کاهش به پایان دادند.