اخبار و وقایع هفته پیش رو در فارکس - 20 تا 26 شهریور
اخبار فارکس

اخبار و وقایع هفته پیش رو در فارکس - 20 تا 26 شهریور

هفته آینده در تقویم اقتصادی هفته شلوغی خواهیم داشت که احساسات بازار هم مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. خبرهای کلیدی بازار با واکنش نسبت به تاثیرات نوع دلتا کووید بر چشم انداز بهبود اقتصاد جهانی آغاز خواهد شد.

اخبار و ارقام در مقیاس بزرگ

در هفته منتهی به 17 سپتامبر (26 شهریور) در تقویم اقتصادی 62 خبر و رویداد در کانون توجه قرار خواهند داشت.

اخبار مرتبط با دلار امریکا

اخبار امریکا با گزارش تراز بودجه فدرال دوشنبه شب ساعت 22:30 به وقت تهران شروع می شود. راس ساعت 17 گزارش مهم نرخ تورم امریکا در کانون توجهات قرار خواهد گرفت. اگر به خاطر داشته باشید، آمار ناامید کننده بازار مشاغل آزاد و افزایش مجدد نرخ تورم، این سوال را در ذهن متبادر می کند که آیا سیاستهای بانک فدرال رزرو کماکان در همین مسیر پیش خواهد رفت.

روز چهارشنبه، ساعت 17 گزارش شاخص کارخانجات امپایر استیت و قیمتهای واردات ماهانه را خواهیم داشت. ساعت 17:45 نیز گزارش تولیدات صنعتی ماهانه و گزارش نرخ میزان استفاده از ظرفیت ها منتشر خواهد شد.

روز پنجشنبه برای ایالات متحده روز شلوغی خواهد بود. راس ساعت 17 گزارش خالص خرده فروشی و خرده فروشی در کانون توجه قرار دارد. سپس دو گزارش مهم شاخص کارخانجات فیلادلفیا و درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی امریکا را خواهیم داشت.

ساعت 18:30 گزارش موجودی تجاری و 19 گزارش ذخیره گاز طبیعی منتشر می شود.

پیشبینی می شود در گزارشات ذکر شده گزارش خرده فروشی و درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی برای مارکت مهم و کلیدی باشد.

آخر هفته هم ساعت 12:30 نیمه شب گزارش خریدهای بلند مدت TIC و ساعت 18:30 گزارشات شاخص احساسات مصرف کننده ابتدایی ماه سپتامبر و انتظارات تورمی اولیه، توجهات را به خودشان جلب خواهند کرد.

در هفته منتهی به 10 سپتامبر، شاخص قیمت دلار 0.59 درصد افزایش یافت و به 92.582 رسید.

euro

اخبار مربوط به یورو

یورو در هفته آینده جو آرام تری را تجربه خواهد کرد. اولین گزارش هفته، گزارش شاخص قیمت عمده فروشی آلمان است که روز دوشنبه ساعت 10:30 صبح  منتشر می شود. بعد از آن در ساعت 12:30 گزارش نرخ بیکاری فصلی ایتالیا به پایان خواهد رسید.

روز سه شنبه ساعت 12:05 ظهر، سخنرانی رئیس بانک دویچه آلمان در برنامه هفتگی گنجانده شده است.

روز چهارشنبه ساعت 11:15 نیز، گزارش تورم نهایی فرانسه و ساعت 13:30 گزارش تولیدات صنعتی ماه ژوئیه منطقه یورو، توجهات را به خود جلب خواهد کرد.

 برنامه نیمه دوم هفته و روز پنجشنبه نیز، شامل اعلام تراز تجاری ایتالیا در ساعت 12:30 ظهر، تراز تجاری منطقه یورو ساعت 13:30، حراج اوراق قرضه خزانه داری 10 ساله اسپانیا و در نهایت سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا کریستین لاگارد در ساعت 16:30 خواهد بود.

روز جمعه ساعت 12:30 ظهر گزارش تراز تجاری منطقه اروپا و ساعت 13:30 هم گزارش تورم خالص و تورم منطقه یورو با درجه اهمیت کم، منتشر خواهد شد.

در هفته ای که گذشت، یورو 0.56 درصد کاهش یافت و به 1.1814 دلار رسید.

اخبار مرتبط با پوند انگلستان

پوند در هفته آینده جو آرام تری را تجربه خواهد کرد. روز سه شنبه گزارش شاخص میانگین درآمد، درخواست برای بیمه بیکاری اوت و نرخ بیکاری ماه ژوئیه، راس ساعت 10:30 صبح منتشر خواهد شد.

گزارشات درخواست برای بیمه بیکاری و نرخ بیکاری، خبرهای مهم و کلیدی بازار هستند.

روز چهارشنبه ساعت 10:30 صبح، گزارش مهم تورم را با درجه اهمیت بسیار بالا خواهیم داشت. بعد از آن گزارشات خالص تورم، شاخص قیمت تولید کننده و شاخص قیمت خرده فروشی با درجه اهمیت کم، منتشر خواهد شد.

برای پنجشنبه گزارشی نداریم و جمعه ساعت 10:30 گزارش ماهانه خرده فروشی با درجه اهمیت متوسط و بعد از آن ساعت 13 ظهر انتظارات تورمی مصرف کننده با درجه اهمیت پایین، منتشر خواهد شد.

گزارشات این هفته بریتانیا به بانک مرکزی انگلستان اطلاعات کافی راجع به تصمیم گیری در شورای سیاستگذاری بانک مرکزی انگلستان خواهد داد تا تصمیمات درست را بگیرند.

پوند استرلینگ هفته گذشته با 0.23 درصد کاهش به 1.3839 دلار رسید.

اخبار مرتبط با لونی

لونی در هفته آینده جو آرام تری را تجربه خواهد کرد. روز سه شنبه ساعت 17 گزارش فروش کارخانجات ماهانه با درجه اهمیت کم قرار است منتشر شود.

روز چهارشنبه ساعت 17 گزارش تورم کانادا با درجه اهمیت بسیار مهم را قرار است توجهات را به خودش جلب کند. همین گزارش، گزارش مهم و کلیدی مارکت خواهد بود.

در حالی که این آمارها و گزارشات برای بازار مهم و تأثیرگذار هستند، قیمت نفت خام و گزارش ماهانه اوپک نیز مسیر و جهت بازار را مشخص خواهند کرد.

لونی هفته گذشته را با افت 1.34 درصدی در قیمت 1.2692 دلار کانادا در برابر دلار آمریکا، به پایان رساند.

اخبار مرتبط با دلار استرالیا

روز سه شنبه و چهارشنبه گزارش اعتماد مشاغل و مصرف کننده، خبرهای مهم و کلیدی بازارخواهند بود.

اگرچه انتظار می رود آمار اشتغال روز پنجشنبه تأثیر بیشتری داشته باشد اما روز چهارشنبه، آمار تورم توجهات زیادی را به خودش جلب خواهد کرد.

با توجه به قرنطینه های بیشتر استرالیا و لحن کبوتری مقامات بانک رزرو استرالیا، بازار دنبال ارزیابی های بیشتری از خسارات می باشد.

قیمت دلار اوسی هفته گذشته با 1.39 درصد کاهش به 0.7356 دلار رسید.

اخبار مرتبط با دلار نیوزیلند

در تقویم اقتصادی هفته آینده برای کیوی، هفته آرام دیگری پیش رو داریم.

روز پنجشنبه گزارش تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم و روز جمعه هم شاخص مدیران خرید کسب و کار قرار است توجهات را به خودشان جلب کند.

انتظار می رود گزارش تولید ناخالص داخلی برای مارکت کلیدی باشد. در حالی که بانک رزرو نیوزیلند  افزایش نرخهای بهره را متوقف کرد، بازارها انتظار انتشار رقم قوی را خواهند داشت.

دلار کیوی هفته گذشته با 0.63 درصد کاهش به 0.7113 دلار رسید.

yen

اخبار مرتبط با ین ژاپن

قرار است روز دوشنبه و سه شنبه گزارشات وضعیت کارخانجات بزرگ BSI برای سه ماهه سوم و تراز تجاری ماه اوت منتشر شوند که خبر دومی برای مارکت مهم و کلیدی است.

گزارش ارقام نهایی تولیدات صنعتی روز سه شنبه هم تاثیرات اندکی روی بازار خواهد داشت.

ین ژاپن با 0.21 درصد کاهش به قیمت 109.94 در برابر دلار آمریکا رسید.

اخبار مرتبط با چین

روز چهارشنبه گزارشات سرمایه گذاری با دارایی های ثابت، تولیدات صنعتی و شاخص خرده فروشی توجهات را به خودشان جلب خواهند کرد.

انتظار می رود ارقام تولیدات صنعتی و خرده فروشی گزارشات کلیدی مارکت باشند.

یوان چین هفته گذشته را با 0.18 درصد افزایش به 6.4443 CNY در برابر دلار آمریکا رساند.

اخبار جغرافیایی – سیاسی

ایران، چین و روسیه همچنان مناطق اصلی مورد توجه بازارها هستند. به ویژه اخبار خاورمیانه به دنبال رویدادهای اخیر در افغانستان نیاز به نظارت دارند.

توضیح برخی داده های اقتصادی

Federal Budget Balance گزارش تراز بودجه فدرال امریکا:

این گزارش، تفاوت ارزشی بین درآمد و هزینه دولت فدرال در ماه گذشته را ارزیابی می کند. عدد مثبت نشان دهنده مازاد بودجه، و عدد منفی نشان دهنده کسری بودجه است. به آن Treasury Budget و Monthly Treasury Statement هم گفته می شود. این گزارش به صورت ماهانه و معمولا هشتمین روز بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. رقمی که اعلام می شود اگر پایین تر از پیشبینی ها و انتظارات بازار باشد، برای ارز کشور بهتر است.

NFIB Small Business Index شاخص کسب و کارهای کوچک فدراسیون ملی مشاغل مستقل امریکا:

این گزارش، نشانگر میزان سلامت مشاغل کوچک در ایالات متحده است. این مشاغل تقریباً  50% از نیروی کار بخش خصوصی کشور را تشکیل می دهند. در این شاخص مشاغل کوچک به عنوان یک شرکت غیر انتفاعی تعریف می شوند، شرکتی که بدون احتساب کارفرمایان، 1 تا 250 نفر کارمند یا کارگر در آن ها مشغول به کار باشند.

این شاخص، آماری است که مشاغل کوچک را به عنوان مهره های کوچک ولی پر اهمیت در اقتصاد کشور، در کانون توجه قرار می دهد. این آمار از طریق پرسش نامه هایی جمع آوری می شود که در آن از پاسخ دهندگان می خواهند سطح نسبی شرایط اقتصادی شامل بازارهای کار، موجودی و فروش، هزینه های سرمایه ای، تورم، درآمد و دستمزد و بازارهای اعتباری را ارزیابی کنند. این گزارش به صورت ماهانه و معمولا دهمین روز بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. رقمی که اعلام می شود اگر بالاتر از پیشبینی ها و انتظارات بازار باشد، برای ارز کشور بهتر است.

برای اطلاع از داده های مهم اقتصادی، به مقاله چطور تقویم اقتصادی فارکس را تفسیر کنیم، رجوع کنید.

Capacity Utilization Rate گزارش میزان استفاده از ظرفیتها در امریکا:

این گزارش، درصدی از منابع موجود را که توسط تولیدکنندگان، معادن و تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد، بررسی می کند. این یک اندیکاتور آینده نگر از تورم مصرف کننده است. وقتی تولیدکنندگان به ظرفیت کامل خود نزدیک می شوند این مسئله خودش را در افزایش قیمتها نشان میدهد و این هزینه های بالاتر هم به مصرف کننده منتقل می شود. این گزارش به صورت ماهانه و معمولا شانزدهمین روز بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. رقمی که اعلام می شود اگر بالاتر از پیشبینی ها و انتظارات بازار باشد، برای ارز کشور بهتر است.

Crude Oil Inventories گزارش موجودی نفت خام امریکا:

این گزارش، میزان تغییر در تعداد بشکه های نفت خام موجود در شرکتهای تجاری را در طول هفته گذشته بررسی می کند. با اینکه این شاخص مربوط به ایالات متحده است، به دلیل تامین بخش قابل توجهی از انرژی کانادا از محل نفت خام امریکا، بر لونی نیز تاثیر می گذارد. این شاخص اصلی عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار است که می تواند منجر به ایجاد تحول در سطح تولید و نوسان قیمت شود.

به این گزارش Crude Levels و Crude Stocks هم گفته می شود. این گزارش توسط مدیریت اطلاعات انرژی EIA منتشر می شود. این گزارش به صورت هفتگی و معمولا چهارمین روز بعد از پایان هر هفته منتشر می شود. رقمی که اعلام می شود اگر پایین تر از پیشبینی ها و انتظارات بازار باشد، برای ارز کشور بهتر است.

Natural Gas Storage گزارش ذخیره گاز طبیعی امریکا:

این گزارش، تغییرات در تعداد فوت مکعب گاز طبیعی ذخیره شده در زیر زمین، در طول هفته گذشته را ارزیابی می کند. این موجودی ها برای حفظ ثبات قیمت در طول کمبود عرضه و دوره های افزایش تقاضا استفاده می شود.

نامهای دیگر آن: Working Gas Nat Gas Inventories و Nat Gas Stocks می باشد. این گزارش توسط مدیریت اطلاعات انرژی EIA منتشر می شود. این گزارش به صورت هفتگی و 5 روز بعد از پایان هر هفته منتشر می شود. رقمی که اعلام می شود اگر پایین تر از پیشبینی ها و انتظارات بازار باشد، برای ارز کشور بهتر است.

TIC Long-Term Purchases گزارش خریدهای بلند مدت سرمایه بین المللی خزانه داری امریکا:

این گزارش، تفاوت ارزش بین اوراق بهادار بلندمدت خارجی خریداری شده توسط شهروندان ایالات متحده و اوراق بهادار بلندمدت ایالات متحده خریداری شده توسط خارجی ها در دوره گزارش شده را بررسی می کند. در واقع این داده نشان دهنده تراز سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

به عنوان مثال اگر خارجی ها 100 میلیارد دلار سهام و اوراق قرضه ایالات متحده را خریداری کنند و ایالات متحده هم  30 میلیارد دلار سهام و اوراق قرضه خارجی خریداری کند، خالص خوانش 70.0 میلیارد دلار خواهد بود. تقاضا برای اوراق بهادار داخلی و تقاضای ارز به طور مستقیم با یکدیگر مرتبط هستند زیرا خارجی ها برای خرید اوراق بهادار کشور باید ارز داخلی خریداری کنند.

به این گزارش Net Long-term Securities Transactions هم می گویند. این گزارش توسط سرمایه بین المللی خزانه TIC منتشر می شود. این گزارش به صورت ماهانه و معمولا 45 روز بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. رقمی که اعلام می شود اگر بالاتر از پیشبینی ها و انتظارات بازار باشد، برای ارز کشور بهتر است.