اخبار هفته پیش رو – داده های اقتصادی، بانک مرکزی و کووید – 19
اخبار فارکس

اخبار هفته پیش رو – داده های اقتصادی، بانک مرکزی و کووید – 19

در طرف سبک تر، داده های اقتصادی بازارها را  با گزارشات و ارقام بسیار مهم از طرف ایالات متحده بعد از گزارش NFP هفته گذشته، گرم نگه خواهد داشت.

در مقیاس بزرگتر

در تقویم اقتصادی برای هفته ای که منتهی به 13 اوت (22 مرداد) است، هفته آرام تری پیش رو داریم و فقط 46 خبر یا واقعه اقتصادی خواهیم داشت. در هفته قبل، 50 گزارش اقتصادی در کانون توجه بود.

گزارشات مرتبط به دلار امریکا

برای فردا دوشنبه 18 مرداد ساعت 18:30 به وقت تهران گزارش افتتاح شغل JOLT’s (JOLT’s job openings) را برای ماه ژوئن خواهیم داشت که با افزایش حساسیت نسبت به گزارش بازار کار، انتظار می رود که توجهات زیادی به گزارش افتتاح شغل بشود.

سپس در روز پنجشنبه تمرکزها بر گزارش نرخ تورم (inflation) و درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی (jobless claims) خواهد رفت، که هردو این گزارشات کلیدی و مهم هستند.

در پایان هفته، آمار و ارقام احساسات و انتظارات مصرف کننده (consumer sentiment figures) برای ماه اوت نیز توجه ها را به خود جلب خواهد کرد.

در زمینه سیاست های پولی هم، انتظار حساسیت زیادی نسبت به هر گونه صحبت اعضای FOMC در هفته آینده وجود دارد.

در هفته منتهی به 6 اوت (15 مرداد)، شاخص قیمت دلار با 0.68 درصد افزایش به 92.800 رسید.

گزارشات مرتبط با یورو

هفته آینده در تقویم اقتصادی برای یورو هفته شلوغی خواهیم داشت.

فردا دوشنبه ساعت 10:30 دقیقه صبح به وقت تهران برای آلمان گزارش تراز تجاری (Trade Data) را خواهیم داشت.

سپس تمرکزها روی ارقام احساس اقتصادی ZEW برای آلمان و منطقه یورو (ZEW Economic Sentiment figures) در روز سه شنبه  ساعت 13:30 ظهر به وقت تهران خواهد رفت.

سپس در نیمه دوم هفته، گزارشات تولیدات صنعتی (industrial production) و تراز تجاری (Trade Data) منطقه یورو، همه چیز را جمع بندی می کند.

ارقام نهایی تورم (Finalized inflation figures) برای فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز در هفته منتشر می شود، اما باید تأثیر خاموشی بر بازارها داشته باشد.

در هفته ای که گذشت، یورو 0.91 درصد کاهش یافت و به 1.1762 دلار رسید.

گزارشات مرتبط با پوند انگلستان

هفته آینده در تقویم اقتصادی برای پوند، هفته شلوغی پیش رو خواهیم داشت.

روز پنجشنبه موعد انتشار گزارشات: تولید ناخالص داخلی برای سه ماه دوم (2nd quarter GDP)، تراز تجاری کالاها (Goods Trade Balance)، تولیدات صنعتی (industrial production) و ارقام تولیدات صنعتی (manufacturing production figures) است.

انتظار می رود گزارش تولید ناخالص داخلی و تولیدات صنعتی برای مارکت مهم و کلیدی باشند.

با کاهش تعداد موارد روزانه کووید – 19 در هفته گذشته، ادامه روند نزولی نیز برای پوند مثبت خواهد بود.

پوند انگلستان هفته گذشته با 0.23 درصد کاهش به 1.3872 دلار رسید.

گزارشات مرتبط با دلار کانادا Loonie

هفته آینده در تقویم اقتصادی برای دلار کانادا، هفته به خصوص آرامی پیش رو خواهیم داشت.

هیچ گزارش یا واقعه خاصی که بتواند روی دلار کانادا تاثیر بگذارد یا به آن مسیر و جهتی بدهد، نداریم.

این کمبود و فقدان آمار، Loonie را هفته آینده در معرض احساسات بازار و قیمت نفت خام قرار می دهد.

Loonie هفته گذشته را با 0.63 درصد کاهش به 1.2554 دلار کانادا در برابر دلار آمریکا پایان داد.

اخبار و گزارشات منطقه آسیا

گزارشات مرتبط با دلار استرالیا Aussie

گزارشات ارقام شاخص اعتماد کسب و کار و مصرف کننده (Business and consumer confidence figures)، گزارشات کلیدی نیمه اول هفته خواهند بود.

بازارها به دنبال ارزیابی خسارت ناشی از قرنطینه جدید بر روی اعتماد خواهند بود.

در پایان هفته، آمار اشتغال (employment figures) نیز تأثیر زیادی بر دلار استرالیا خواهد داشت.

هفته گذشته قیمت دلار استرالیا با 0.16 درصد افزایش به 0.7356 دلار رسید.

گزارشات مرتبط با دلار نیوزیلند Kiwi

هفته آینده در تقویم اقتصادی برای دلار نیوزیلند، هفته آرامی پیش رو خواهیم داشت.

گزارش شاخص مدیران خرید کسب و کار (Business PMI figures) در پایان هفته تنها گزارشی است که باید در نظر گرفته شود.

این اواخر داده های اقتصادی نیوزلند قابل توجه بوده است. اعداد خوش بینانه به دلار نیوزیلند رونق می بخشد و آن را تقویت می کند.

دلار نیوزیلند هفته گذشته را با 0.52 درصد افزایش در قیمت 0.7010 دلار به پایان رساند.

گزارشات مرتبط با ین ژاپن

هفته آینده در تقویم اقتصادی برای ین ژاپن، هفته به خصوص آرامی پیش رو خواهیم داشت. هیچ گزارش یا واقعه خاصی که بتواند روی ین تاثیر بگذارد یا به آن مسیر و جهتی بدهد، نداریم.

این فقدان خبر و آمار اقتصادی، تفاوت بازده اوراق قرضه و احساسات ریسک بازار را به عنوان محرک های اصلی بازار رها خواهد کرد.

هفته گذشته ین ژاپن با 0.48 درصد کاهش در قیمت 110.250 ین در مقابل دلار امریکا رسید.

گزارشات مرتبط با چین

در تقویم اقتصادی هفته آینده برای چین، هفته نسبتا آرامی خواهیم داشت. اول هفته گزارش نرخ تورم ماه ژوئیه در کانون توجه قرار خواهد داشت.

بازارها به دنبال فشارهای تورمی ملایم تری خواهند بود. دوشنبه انتظار توجه زیادی به این اعداد و ارقام داشته باشید. از تعطیلات آخر هفته هم، داده های تجاری تم شروع هفته را تعیین می کند.

یوان چین هفته گذشته را با 0.34 درصد کاهش در قیمت 6.4831 CNY در برابر دلار آمریکا به پایان رساند.

وقایع و خبرهای جغرافیایی سیاسی

ایران و چین همچنان مناطق اصلی مورد توجه بازارها هستند. به ویژه به روز رسانی اخبار از خاورمیانه به نظارت مداوم نیاز دارد ...

توضیح برخی داده های اقتصادی

JOLTS Job Openings یا افتتاح شغل جولتس: این گزارش یا شاخص، تعداد فرصت های شغلی در ماه گزارش شده بدون احتساب صنعت کشاورزی را ارزیابی می کند. این شاخص دیر منتشر می شود اما می تواند بر بازار تأثیر بگذارد زیرا گشایش یا افتتاح شغل، یک شاخص آینده نگر از اشتغال کلی است. علت نامگذاری آن به جولتس این است: جولتس مخفف Job Openings and Labor Turnover Survey به معنی افتتحاح شغل و بررسی گردش کار می باشد. این شاخص به صورت ماهانه و 40 روز بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. عددی که منتشر می شود اگر بهتر از انتظارات و پیشبینی ها باشد، برای ارز کشور خوب خواهد بود.

German Trade Balance یا تراز تجاری آلمان: این شاخص تفاوت در ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی در طول ماه گزارش شده را ارزیابی می کند. این داده های تنظیم شده فصلی است (همانطور که اکثر اعداد FF هستند) نباید با شماره تعدیل نشده فصلی گزارش شده توسط برخی از خبرگزاری ها اشتباه گرفته شود. رقمی که منتشر می شود اگر مثبت باشد، نشان دهنده این است که صادرات از واردات بیشتر بوده است. تقاضای صادرات و تقاضای ارز ارتباط مستقیمی دارند زیرا خارجی ها برای پرداخت هزینه صادرات کشور باید ارز داخلی را خریداری کنند. تقاضای صادرات نیز بر تولید و قیمت تولید کنندگان داخلی تأثیر می گذارد. این گزارش ماهانه و 40 روز بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. رقمی که منتشر می شود اگر بهتر از پیشبینی ها باشد برای ارز کشور خوب خواهد بود. ضمنا نام دیگر آن هم Foreign Trade یا تجارت خارجی است.

German Final CPI m/m یا شاخص قیمت مصرف کننده نهایی ماهانه آلمان: این گزارش یا شاخص، تغییرات قیمت کالاها و خدمات خریداری شده توسط مصرف کنندگان را ارزیابی می کند. دو نوع شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI وجود دارد که به فاصله 15 روز از همدیگر منتشر می شود: ابتدایی (Preliminary) و نهایی (Final). نوع اولیه آن، زودترین گزارش CPI می باشد که بیشترین تاثیر را هم روی بازار می گذارد. این گزارش ماهانه و 11 روز بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. رقمی که منتشر می شود اگر بهتر از پیشبینی ها باشد برای ارز کشور خوب خواهد بود.