مهمترین خبر فارکس این هفته (19 تا 23 اردیبهشت): کاهش CPI و PPI
اخبار فارکس

مهمترین خبر فارکس این هفته (19 تا 23 اردیبهشت): کاهش CPI و PPI

بر اساس اخبار فارکس: امروز سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 و دومین روز کاری بازار فارکس در هفته نو میلادی است. قدرتمندترین بانک مرکزی جهان؛ فدرال رزرو امریکا، نرخ های بهره بانکی را 50 واحد دیگر بالا برده است. انتظار می رود تا FED در نشست ماه آتی خود نیز، 50 واحد دیگر نرخ ها را افزایش دهد.

گزارش اشتغال ماه آوریل مقداری از نگرانی ها درباره رکود اقتصادی بازار کار امریکا را کاهش داده است. از طرفی دیگر، کاهش نرخ مشارکت و کوچک تر شدن اقتصاد که در گزارش تولید ناخالص داخلی اخیر منتشر شد، مجددا نگرانی های اقتصاددانان را بر انگیخته است.

در واقع کارشناسان اقتصادی درباره محدودیت سرعت غیر تورمی اقتصاد، نگران هستند. یکی از نکات جذاب در مورد بازارهای مالی این است که گاهی اوقات دلیل وقوع چیزی پس از اتفاق افتادن آن موضوع، مشخص می شود.

این یک روش جالب برای پیش بینی سناریوهای آتی توسط سرمایه گذاران است.

دلار ایالات متحده توسط معامله گران خریده و درآمدهای ثابت فقط  به دلیل اظهارات و اقدامات تهاجمی فدرال رزرو، فروخته شد. منظور از تهاجمی، اعمال سیاست های انبساطی و بالا بردن نرخ های بهره بانکی است که از آنها با کلمه سیاست های شاهینی یاد می شود.

مارکت، این گمانه زنی که فدرال رزرو تا پایان سال 2022 نرخ های بهره بانکی را در محدوده خنثی خواهد آورد را، کاملا پذیرفته و هضم کرده است. به نظر می آید که بازار پیشاپیش و به اندازه 66% برای دو افزایش 50 واحدی دیگر در ماه های ژوئن، ژوئیه و سپتامبر، پیشخور شده است.

بانک مرکزی امریکا همچنین قرار است از ماه آینده شروع به کاهش ترازنامه بانکی خود بکند. همانطور که مطلع هستید، بانک های مرکزی پیشرو و قدرتمند در جهان با آغاز بحران های مالی و غیره، شروع به خریدن اوراق قرضه خزانه داری از بازار آزاد به منظور جلوگیری از رکود و ایجاد رونق اقتصادی می کنند.

این سیاست یک مشکل دارد و آن هم ایجاد تورم است. حال، زمانی که تورم افزایش پیدا می کند، بانک های بزرگ برای مبارزه با تورم، شروع به کاهش ترازنامه بانکی یا همان فروش اوراق قرضه خریده شده در دوران بحران می کنند.

هفته ای که در آن به سر می بریم یک هفته بسیار مهم در بازار فارکس است چرا که قرار است نرخ های تورم مصرف کننده و تولید کننده برای اولین بار از زمان شروع بحران یعنی سال 2020، کاهش پیدا کنند. البته اجازه دهید بگویم که این، مساله خیلی بزرگی نیست.

دلیل این موضوع هم این است که با هر ابزار و مقیاسی که نگاه کنیم، قیمت ها همچنان بالا هستند ولی مسیر و جهت گزارش نرخ تورم این هفته، برای ما بسیار با اهمیت است.

حال چهارشنبه 21 اردیبهشت همین هفته، قرار است گزارشات نرخ تورم مصرف کننده، خالص تورم، شاخص تورم تولید کننده و خالص قیمت تولید کننده، همه با هم کاهش پیدا کنند.

یکی از مهم‌ترین تحولات هفته گذشته افزایش نرخ سوآپ به قیمت پایانی وجوه فدرال رزرو یعنی نزدیک به 3.75 درصد بود.

برخی اقتصاددانان مشهور مانند اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین المللی پول، کنت روگاف، معتقدند که ممکن است برای شکستن مارپیچ قیمت، نرخ های بالاتر از (5٪) نیز، لازم بشود.

این چالش، فقط مختص ایالات متحده امریکا نیست بلکه در دیگر نقاط جهان نیز، کشورها در حال دست و پنجه نرم کردن با معضلات موجود هستند. به عنوان مثال، نرخ تورم مصرف کننده در اروپا کماکان بالا است. اعتماد مصرف کنندگان کاهش یافته و کسب و کارها از این موضوع، نگران هستند.

تولیدات صنعتی آلمان و فرانسه در ماه گذشته، نسبت به انتظارات مارکت به شدت کاهش یافتند. کشورهای اروپایی در حال پیش بینی کاهش چشم اندازهای اقتصادی هستند. بانک مرکزی اروپا هنوز هیچ اقدامی نکرده و در حال افزایش ترازنامه بانکی خود است (منظور خرید اوراق قرضه بیشتر است).

طرفدران سیستم پولی شاهینی و اقتصاد انقباضی، در حال تلاش برای افزایش نرخ ها در ماه ژوئیه هستند. بانک مرکزی انگلستان اعلام کرده که اقتصاد بریتانیا در سه ماهه چهارم به 1% کاهش پیدا می کند و برای سال 2023 کوچکتر و به رقم 0.25% کاهش پیدا خواهد کرد.

ژاپن قرار است گزارش تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول 2022 را در تاریخ 18 می منتشر کند. چنانچه اقتصاد ژاپن نیز کوچکتر شده باشد، به خاطر شیوع مجدد کووید و زلزله ها، جای هیچ تعجبی نیست.

شایان ذکر است بدانید که گزارش تراز تجاری ماه مارس ژاپن که قرار است 12 می منتشر شود نیز برای مارکت مهم است. چرا که انتظار می رود بعد از 5 ماه، تراز تجاری ژاپن مثبت شود.

درباره چین نیز همانطور که مطلع هستید به خاطر سیستم دولتی و حکومتی، دسترسی به اخبار دقیق بسیار سخت است. به عنوان مثال، سیستم کووید صفر یک نمونه بارز این مثال است.

منظور ما این است که با اینکه واکسن ضد کووید چینی تاثیرات کمتری نسبت به فایزر و مدرنا دارد، ولی در کاهش مرگ و میر و کووید بسیار موثر بوده است. ولی با این تفاسیر، چینی ها اقدام به قرنطینه های بیشتری کرده اند که همین موضوع باعث صدمه زدن به اقتصاد آنها و دیگر نقاط جهان شده است.

در انتها باید بگوییم که تمام معامله گران و اقتصاددانان منتظر گزارش مهم CPI و PPI روز چهارشنبه خواهند ماند تا ببینند آیا این پیش بینی درست است یا خیر تا بتوانند سرنخ های بیشتری برای معاملات شان کسب کنند.