سهام ها بعد از گزارش NFP، می توانند سرمایه گذاری پرسودی باشند
اخبار فارکس

سهام ها بعد از گزارش NFP، می توانند سرمایه گذاری پرسودی باشند

پس از گزارش ضعیف مشاغل، استراتژیست ها می گویند تمرکز سرمایه گذاران ممکن است بر رشد سود قوی به موقع سهام ها باشد، تا سایر مسائل منفی احتمالی بازار.

سهام ها در هفته گذشته و در آستانه تعطیلات طولانی روز کارگر عملکرد متفاوتی داشتند، Nasdaq عملکرد بهتری داشت، S&P 500 کمی افزایش یافت و Dow ثابت ماند.

بهترین بخش ها در قسمتهای دفاعی بودند که، توسط سرمایه گذاری های املاک و مستغلات، خدمات عمومی، کالاهای اساسی مصرف کننده و مراقبت های بهداشتی هدایت می شدند.

آرت هوگان، استراتژیست ارشد بازار ملی اوراق بهادار گفت:

هفته آینده مردم از تعطیلات بر می گردند و آنچه در حال حاضر می بینید نتایج تعطیلی روز کارگر می باشد. وی ادامه داد: سرمایه گذاران انتظار دارند فعالیتهای تجاری افزایش یابد، اما معمولاً در هفته کوتاه تعطیلات، این مسئله کندتر می شود. معامله گران ممکن است عملکرد تابستانی خود را ارزیابی کرده  و به این نتیجه رسیده باشند که یا سرمایه گذاری بیشتری کنند و یا از سرمایه هایشان محافظت کنند.

هوگان می گوید: اگر به پنج هفته قبل از آغاز روز کارگر که بازار تقریباً در بالاترین سطح خود بوده است نگاهی بیاندازید، هفته قبل از روز کارگر بدترین هفته ماه سپتامبر بوده است.

گزارش ناامید کننده مشاغل بخش غیر کشاورزی ماه اوت نشان داد اقتصاد فقط توانسته 235.000 شغل اضافه کند که این مسئله باعث خدشه دار شدن احساسات بازار و سرمایه گذاران شد و در بازار سهام هم اتفاقات مختلفی روی داد.

رندی فردریک، مدیر عامل تجارت و مشتقات چارلز شواب گفت:

چشم انداز من برای چند هفته گذشته بازاری است بدون روند تا تقریبا صعودی و همین نشان می دهد که بازار به کدام سمت دارد حرکت می کند. اطلاعاتی که نشان از نزولی بودن بازار داشته باشد، دیده نمی شود. در بدترین حالت، ما به سمت بازاری بدون روند در حال حرکت هستیم.

فردریک ادامه داد: حتی با نگرانی ها درباره گزارش مشاغل ضعیف و  مسائل مربوط به کووید، سرمایه گذاران ممکن است همچنان بر روی سودها، تمرکز کنند. اقتصاددانان علت گزارش ضعیف تر از حد انتظار مشاغل روز جمعه را، گسترش نوع دلتا کووید  می دانند.

استراتژیست ها می گویند مشکلات دیگری که مربوط به سهام ها در ماه سپتامبر است، می تواند شامل تلاش های کنگره برای تصویب قوانین زیرساختی و مالیات های جدید احتمالی باشد.

نادیده گرفتن گزارش مشاغل امریکا

فردریک گفت: انتظار دارد که بازار به فراتر از گزارشات استخدام های ماه اوت که حدودا 500.000 نفر کمتر از انتظارات بوده، نگاه کند. من فکر نمی کنم هفته آینده معاملات  زیادی در بازار وجود داشته باشد.  بازارها کمی افت کرده اند، اما من فکر می کنم آنها بهتر از آنچه انتظار می رفت، کار خود را انجام داده اند.

داده های گزارش درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی پنجشنبه حتی می تواند به خاطر فقدان بزرگ ماه اوت، از شرایط معمولی هم مهمتر باشد.

اطلاعات مربوط به مشاغل مهم است زیرا این منطقه ای است که جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار داشت که مایل است قبل از تصمیم بانک مرکزی برای کاهش خرید اوراق قرضه خود، بهبود بیشتری را در آن مشاهده کند.

بازار بر اقدام فدرال رزرو مبنی بر پایان دادن به برنامه خرید 120 میلیارد دلار اوراق بهادار در ماه متمرکز شده است زیرا، به عنوان پیش زمینه ای برای افزایش نرخ بهره در نظر گرفته می شود. با این حال، پاول تأکید کرده است که این دو به هم مرتبط نیستند.

هوگان می گوید:

اگر احساس می کنید که گزارش ضعیف مشاغل، اعلامیه Tapering فدرال رزرو را، به جای ماه سپتامبر به نوامبر موکول می کند، به احتمال زیاد درست حدس زده اید.

هوگان گفت که: بازار نیز هر گونه اطلاعات مربوط به تورم را زیر نظر خواهد داشت، بنابراین شاخص قیمت تولیدکنندگان جمعه، پس از افزایش ماه گذشته، اهمیت پیدا می کند. شاخص قیمت مصرف کننده هم، که هفته بعد منتشر می شود، برای بازار اهمیت بیشتری خواهد داشت.

جان بریگز، رئیس استراتژی کلان NatWest Markets گفت که: بازارها پس از گزارش ناامیدکننده اشتغال، به شدت هرگونه صحبتی از سمت فدرال رزرو را رصد می کنند.

هفته آینده رئیس فدرال رزرو نیویورک، جان ویلیامز، قرار است سخنرانی کند. برداشت او مهم خواهد بود. بریگز گفت که: نظرات جان ویلیامز به پاول نزدیک است. ویلیامز قرار است چهارشنبه در یک جلسه توجیهی درباره اقتصاد صحبت کند.

رویدادهای مهم سهام ها برای هفته های آینده

علاوه بر فدرال رزرو، رویداد بزرگ بعدی برای سهام ها، گزارش های فصلی درآمد سه ماهه سوم خواهد بود که در اوایل اکتبر آغاز می شود. اما قبل از آن، سرمایه گذاران منتظر نظرات هر شرکت در مورد نتایج آنها خواهند بود.

به گزارش Refinitive پس از افزایش خیره کننده 95.6٪ سودها در سه ماهه دوم، انتظار می رود سودها برای سه ماهه سوم، 29.8 درصد افزایش یافته باشد.

شاخص S&P 500 هفته را با 0.6% بالاتر و در قیمت 4535 به پایان رساند. شاخص سهام Nasdaq هم 1.5% بالاتر و در قیمت 15.363 یعنی یک قله جدید ساخت و شاخص سهام Dow خنثی و با 0.2% پایین تر و در قیمت 35.369 به کار خود پایان دادند.

بازده اوراق خزانه داری 10 ساله هم اواخر جمعه 1.32 درصد بود، یعنی درست بالاتر از جایی که یک هفته قبل تر بود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: شاخص nfp چیست؟