گزارش PMI استرالیا و چین و اروپا و تغییرات اشتغال امریکا در کانون توجه
اخبار فارکس

گزارش PMI استرالیا و چین و اروپا و تغییرات اشتغال امریکا در کانون توجه

امروز در تقویم اقتصادی روز به خصوص شلوغی را داریم. شاخص مدیران خرید بخش خصوصی، گزارش خرده فروشی آلمان و گزارش تغییرات اشتغال ADP ایالات متحده امریکا، یورو، پوند و دلار امریکا را در کانون توجهات قرار می دهد.

اخبار اوایل روز در بازار آسیا

امروز در تقویم اقتصادی برای بازار آسیا، آغاز شلوغی را داشتیم. امروز ین ژاپن و دلار استرالیا، در کانون توجهات قرار داشتند. داده های اقتصادی چین هم توجهات را به خودش جلب کرده بود.

اخبار مرتبط با ین ژاپن

هزینه سرمایه گذاری برای سه ماهه دوم، نسبت به سال قبل، 5.3% افزایش داشت که نسبت به رقم 7.8% سه ماهه اول، یک کاهش نسبی را تجربه کرده است.

ین ژاپن با انتشار ارقام از عدد 110.002 به رقم 110.082 حرکت کرد. در زمان نگارش این مقاله، ین ژاپن با 0.17 درصد کاهش به 110.210 در مقابل دلار امریکا رسید.

اخبار مرتبط با دلار استرالیا

در اوایل جلسه امروز، داده های تولید ناامید کننده بود و شاخص مدیران خرید تولید AIG از رقم  60.8 به 51.6 کاهش یافت. تاثیر این خبر روی بازار اندک بود چرا که مارکت دنبال انتشار رقم تولید ناخالص داخلی و شاخص مدیران خرید چین است.

اقتصاد استرالیا به دنبال رشد 1.8% در سه ماهه اول، برای سه ماهه دوم، 0.7% افزایش داشته است. اقتصاددانان پیشبینی رشد 0.5% را کرده بودند.

اقتصاد استرالیا نسبت به سال قبل هم در مقابل پیشبینی رقم 9.2%، 9.6% رشد کرده است. استرالیا در سه ماهه اول، فقط 1.1% رشد کرده بود.

دلار استرالیا با انتشار این ارقام از 0.73097 دلار به 0.73157 دلار رسید. در زمان نگارش این گزارش، دلار استرالیا با 0.04 درصد افزایش به 0.7319 دلار رسید.

اخبار مرتبط با چین

امروز صبح شاخص مدیران خرید بخش خصوصی، خبر مهم و کلیدی مارکت بود.

در ماه اوت، شاخص مدیران خرید تولید Caixin از رقم 50.3 به 49.2 رسید. اقتصاددانان کاهش متوسطی را تا عدد 50.2 پیش بینی کرده بودند.

بر اساس تحقیقات ماه اوت:

  • این اولین افت تولید از فوریه 2020 بود.
  • مجموع کارهای جدید برای دومین ماه متوالی کاهش یافت، اگرچه این کاهش اندک بود. در نتیجه همه گیری کووید 19، تقاضا در داخل و خارج از کشور کاهش یافته است.
  • صادرات جدید برای اولین بار از فوریه کاهش یافت.
  • اشتغال پس از آنکه در ماه ژوئیه بدون تغییر باقی ماند، با کاهش نسبی روبرو شد، اگرچه برخی از شرکت ها هم به دلیل کاهش نیازهای تولیدی، تعداد نفرات خود را کاهش دادند.
  • قیمت بالای مواد اولیه و هزینه های حمل و نقل بزرگتر، باعث افزایش بیشتر قیمت کل نهاده ها شد. با این حال، قیمتهای درب کارخانه، فقط اندکی افزایش یافت.
  • خوش بینی تجاری اگرچه از پایین ترین سطح 15 ماهه خود در  ژوئیه تغییری نکرده است، به طور کلی قوی است.
  • نگرانی ها در مورد اینکه چقدر طول می کشد تا همه گیری تحت کنترل قرار گیرد روی احساسات مارکت تأثیر گذاشته است.

دلار استرالیا با انتشار این گزارشات و به دنبال آمار و ارقام تولید ناخالص داخلی، از قیمت 0.73157 دلار به 0.73167 دلار رسید.

اخبار دیگر جاها در آسیا

در زمان نگارش این گزارش، دلار نیوزیلند با 0.01 درصد کاهش به 0.7044 دلار رسید.

و اما رویدادهای امروز چهارشنبه 10 شهریور

اخبار مرتبط با یورو

امروز در تقویم اقتصادی برای یورو یک روز شلوغ دیگری را داریم. قبل از شروع بازار اروپا و در ساعت 10:30 صبح به وقت تهران، گزارش شاخص خرده فروشی آلمان، توجهات را به سوی خودش جلب خواهد کرد.

با این خبر کلیدی هزینه های مصرف کننده که برای بازار مهم است، انتظار داریم برای مارکت تاثیر گذار باشد.

کمی دیرتر و در ساعت 11:45 به وقت تهران، گزارش شاخص مدیران خرید تولید ماه اوت اسپانیا، 12:15 شاخص مدیران خرید تولید ایتالیا، 12:20 PMI تولید نهایی فرانسه، در ساعت 12:25، PMI تولید نهایی آلمان و ساعت 12:30 PMI تولید نهایی منطقه یورو را خواهیم داشت.

به استثنا هرگونه تغییری در شاخص مدیران خرید اولیه، انتظار می رود شاخص مدیران خرید ایتالیا و منطقه یورو، برای مارکت مهم و کلیدی باشد.

در زمان نگارش این مقاله، یورو 0.03 درصد کاهش یافت و به 1.1805 دلار رسید.

اخبار مرتبط با پوند استرلینگ

امروز در تقویم اقتصادی برای پوند بریتانیا یک روز نسبتا آرامی را خواهیم داشت.

امروز ساعت 13 ظهر به وقت تهران، گزارش شاخص مدیران خرید تولید نهایی ماه اوت، منتشر خواهد شد.

به استثنا هرگونه تغییر نسبت به ارقام اولیه، بهر حال این گزارش تاثیرات مادی روی پوند انگلستان خواهد گذاشت.

در زمان نگارش این گزارش، پوند 0.12 درصد کاهش یافت و به 1.3739 دلار رسید.

اخبار مرتبط با دلار ایالات متحده امریکا

امروز در تقویم اقتصادی برای دلار امریکا، روز شلوغی پیش رو داریم.

امروز بعد از ظهر ساعت 16:45 گزارش تغییرات بخش اشتغال غیر کشاورزی ADP و ساعت 18:30 گزارش شاخص مدیران خرید تولید ISM منتشر خواهند شد و توجهات را به خودشان جلب خواهند کرد.

ADP Non-Farm Employment Change یا گزارش تغییرات مشاغل بخش غیر کشاورزی ADP: این شاخص یا گزارش، برآورد تغییرات در تعداد افراد شاغل در ماه گذشته، بدون احتساب صنعت کشاورزی و دولت را ارزیابی می کند. این داده، یک نگاه اولیه به رشد اشتغال دارد و معمولاً 2 روز قبل از انتشار داده های استخدامی که دولت برای تقلید از آن طراحی کرده است، ارائه می شود. این یک شاخص آینده نگر برای ایجاد اشتغال و از شاخص های مهم و پیشرو هزینه های مصرف کننده است که اکثریت فعالیت های کلی اقتصادی را تشکیل می دهد.

ADP، داده های حقوق و دستمزد بیش از 23 میلیون کارگر را برای برآورد رشد اشتغال تجزیه و تحلیل می کند. علت نامگذاری این شاخص به ADP این است که این کلمه از Automatic Data Processing, Inc که یک شرکت فراهم کننده امریکایی خدمات و نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی است، گرفته شده است. این گزارش به صورت ماهانه و معمولا اولین چهارشنبه بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. ضمنا رقمی که منتشر می شود اگر بهتر از انتظارات و پیشبینی ها باشد، برای ارز کشور خوب می باشد.

در حالیکه گزارش شاخص مدیران خرید برای بازار مهم و تاثیر گذار است، به احتمال زیاد توجهات بر زیر شاخص اشتغال و اعداد ADP خواهد بود.

چنانچه یک افزایش تند و تیزی در گزارش اشتغال دیده شود، برای فدرال رزرو ایالات متحده امریکا، به منزله چراغ سبز دیگری در راستای اقدام برای برنامه کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه یا همان Tapering، محسوب می شود.

در زمان نگارش این خبر اقتصادی، شاخص دلار آمریکا 0.11 درصد افزایش یافت و به 92.626 رسید.

اخبار مرتبط با دلار کانادا Loonie

امروز در تقویم اقتصادی برای دلار کانادا، یک روز بسیار آرام، پیش رو خواهیم داشت.

هیچ خبر اقتصادی یا رویداد مهمی که بتواند روی لونی تاثیر بگذارد و یا برای مارکت مهم باشد، وجود نخواهد داشت.

این فقدان آمار و رویداد، Loonie را در دستان شاخص مدیران خرید تولید و موجودی نفت خام، خواهد گذاشت.

در زمان نگارش این خبر اقتصادی، دلار کانادا با 0.10 کاهش به 1.2628 دلار کانادا در برابر دلار آمریکا رسید.

توضیح برخی داده های اقتصادی

Capital Spending q/y یا هزینه سرمایه سه ماهه/سالانه ژاپن: این گزارش یا شاخص، تغییرات در ارزش کل هزینه های سرمایه های جدید به وجود آمده توسط کسب و کارها را بررسی می کند. این داده، تغییرات سه ماهه اخیر را نسبت به سال قبل همین موقع، نشان می دهد. این یک شاخص آینده نگر از سلامت اقتصادی است.

مشاغل به سرعت تحت تأثیر شرایط بازار قرار می گیرند و تغییر در سطح سرمایه گذاری آنها می تواند نشانه اولیه فعالیتهای اقتصادی آینده مانند استخدام، هزینه ها و درآمدها باشد .این گزارش هر سه ماه یکبار و 60 روز بعد از پایان هر سه ماه، منتشر می شود. ضمنا رقمی که اعلام می شود اگر بهتر از پیشبینی ها و انتظارات بازار باشد، برای ارز کشور خوب خواهد بود.

ISM Manufacturing PMI یا شاخص مدیران خرید ISM امریکا: این گزارش، سطح شاخص انتشار بر اساس تحقیقات انجام شده از مدیران خرید در صنعت و بخش تولید را اندازه گیری می کند.

این یک شاخص آینده نگر از سلامت اقتصادی است و کسب و کارها به سرعت شرایط  بازار را در آن منعکس می کنند و منعکس کننده جدیدترین و مرتبط ترین دیدگاه های مدیران خرید در مورد چشم انداز اقتصادی شرکت می باشد.

این شاخص از 300 مدیر خرید که از پاسخ دهندگان می خواهد سطح نسبی شرایط کسب و کار از جمله اشتغال، تولید، سفارشات جدید، قیمت ها، تأمین کننده ها و موجودی های کالا را ارزیابی کنند، نظر سنجی میکند. حروف اختصاری ISM در این شاخص نام منبع منتشر کننده این شاخص است که Institute for supply management یا موسسه مدیریت عرضه می باشد. این شاخص ماهانه و اولین روز کاری بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. رقم بالای 50.0 نشان دهنده گسترش صنعت، و زیر آن نشان دهنده انقباض صنعت می باشد. ضمنا عددی که منتشر می شود اگر بهتر از پیشبینی ها باشد برای ارز کشور خوب می باشد.