پیشبینی هفتگی بنیادی قیمت طلا
اخبار فارکس

پیشبینی هفتگی بنیادی قیمت طلا

اگرچه دولت گفته است که اقتصاد تعطیل نخواهد شد، اما جهش در موارد ابتلا به کووید – 19 نگرانی هایی را ایجاد کرده است که می تواند فعالیت های اقتصادی را کند کند.

هفته گذشته معاملات آتی طلا به پایین ترین سطح خود از 30 ژوئن رسید و علت آن هم گزارش مشاغل (NFP) قوی تر از تصورات بود که از مفهوم سیاست انقباضی زودتر از آنچه انتظار می رود فدرال رزرو، حمایت کرد. اخبار قوی بازار کار مجموعه ای از رویدادها را مثل: افزایش در بازده اوراق قرضه خزانه داری و دلار امریکا را رقم زد که هزینه فرصت نگهداری شمش های بدون ربا را در حالی که تقاضا برای دارایی های دلاری کاهش می یابد را افزایش داد.

هفته گذشته قراردادهای آتی طلای Comex دسامبر در قیمت 1763.10 دلار قرار گرفت که 54.10 دلار یا 2.98 درصد کاهش داشت.

در پاسخ به اخبار، دارایی های SPDR Gold Trust، بزرگترین صندوق قابل معامله طلا در جهان، از 1.025.28 روز پنجشنبه، به 1027.61 در روز جمعه کاهش یافت. علاوه بر این بازار طلای فیزیکی هند هفته گذشته برای اولین بار در یک ماه گذشته اگرچه فعالیت ها هنوز در حال مهار بود، با کاهش قیمت مواجه شد.

افزایش 943000 شغل در ماه ژوئیه و کاهش نرخ بیکاری به 5.4٪

وزارت کار روز جمعه گزارش داد که با وجود نگرانی از نوع دلتا کووید – 19 و در شرایطی که شرکت ها با محدودیت عرضه نیروی کار دست و پنجه نرم می کنند، استخدام در ماه ژوئیه با سریع ترین سرعت طی یک سال گذشته افزایش یافت.

با توجه به بخش آمار اداره کار، در حالی که نرخ بیکاری به 5.4% کاهش یافت، تعداد افرادی که در ماه ژوئیه صاحب شغل شدند به 943.000 نفر رسید. این افزایش مشاغل از ماه اوت 2020 تا الان بهترین بود.

اقتصاددانان داو جونز با بررسی هایی که انجام داده بودند به دنبال 845000 شغل جدید و نرخ بیکاری 5.7٪ بودند. با ابن حال این پیشبینی ها در مقابل بادهای مخالف و موافق و مسیر نامشخص اقتصادی، متفاوت بود.

متوسط ​​درآمد ساعتی (Average Hourly Earnings) نیز بیش از آنچه انتظار می رفت افزایش یافت و در حالی که نگرانی ها در مورد فشارهای تورمی مداوم در حال افزایش است، 4.0% نسبت به مدت مشابه در سال قبل و 0.4% نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

چشم انداز هفتگی

با توجه به اینکه قرار نیست فدرال رزرو تا 21-21 سپتامبر جلسه ای داشته باشد و معامله گران هم قرار است از داده های اقتصادی ایالات متحده و اظهارات بانک فدرال سرنخ بگیرند، رفتار قیمت (Price Action) به احتمال زیاد بی ثبت خواهد بود، اما فقط تا حدی که باعث ایجاد نوسانات مشابه در بازده خزانه داری و دلار آمریکا شوند.

عنصر مورد تعجب ما شیوع دوباره کووید – 19 است. آخرین موج موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده و سراسر جهان از اواسط ژوئیه آغاز شد. داده های فعلی نشان می دهد که شرایط در ماه اوت بدتر می شود.

اگرچه دولت به طور مستمر می گوید اقتصاد تعطیل نمی شود، اما با این حال جهش عفونت های کووید باعث ایجاد نگرانی در مورد کند شدن فعالیت های اقتصادی که از بهبودی که در آوریل 2020 آغاز شد و با وجود افزایش شدید موارد کووید، مقاومتی نشان داده است، شده است.

گزارش اصلی این هفته، تورم مصرف کننده (consumer inflation) در روز چهارشنبه است. اقتصاددانان انتظار دارند 0.5 درصد در ماه ژوئیه افزایش یابد، در حالی که این رقم نسبت به 0.9% ژوئن هم کمتر است و کاهش یافته است. پیش بینی می شود که CPI هسته (Core CPI) 0.4 افزایش یابد.

چند سخنران فدرال رزرو نیز قرار است این هفته طبق برنامه ظاهر شوند بنابراین به دنبال اظهارات آنها باشید تا بتوانید رفتار قیمت را کنترل و هدایت کنید. بسیاری از این سخنرانان به احتمال زیاد قدرت گزارش مشاغل جمعه قبل را تصدیق می کنند و چندین نفر می گویند که دوست دارند قبل از تصمیم گیری در مورد کاهش تدریجی (Tapering) در جلسه اواخر سپتامبر، گزارش سپتامبر را ببینند.

توضیح برخی واژه های اقتصادی

Average Hourly Earnings m/m یا گزارش میانگین درآمد ساعتی ماهانه امریکا: این شاخص یا گزارش، تغییرات در هزینه هایی که مشاغل برای نیروی کار می پردازند را، بدون احتساب صنعت کشاورزی ارزیابی می کند. این اولین داده مربوط به تورم نیروی کار است. این یک شاخص آینده نگر از تورم مصرف کننده است و وقتی مشاغل هزینه بیشتری برای نیروی کار پرداخت می کنند، این هزینه های بالاتر معمولاً به مصرف کننده منتقل می شود. این گزارش معمولا ماهانه و اولین جمعه بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. ضمنا رقمی که اعلام می شود اگر بهتر از پیشبینی ها باشد برای ارز کشور خوب می باشد.

Tapering  یا کاهش تدریجی چیست؟

به سیاست هایی که فعالیتهای سنتی بانک مرکزی را مشخص می کند، اطلاق می شود.  کاهش تدریجی در درجه اول برای نرخ بهره و کنترل ادراک سرمایه گذاران از جهت آینده نرخ بهره است. کاهش تدریجی ممکن است شامل تغییر نرخ تنزیل (discount rate) یا الزامات ذخیره (reserve requirements) باشد. کاهش تدریجی (Tapering) همچنین ممکن است باعث کند شدن خرید دارایی هایی شود که از نظر تئوری منجر به معکوس شدن سیاستهای کاهش کمی (QE) توسط بانک مرکزی می شود یعنی در واقع نقطه مقابل QE می باشد و پس از آنکه سیاست های QE اثر مطلوب تحریک و تثبیت اقتصاد را به دست آورد، کاهش تدریجی به کار گرفته می شود. کاهش تدریجی تنها می تواند پس از اجرای برخی برنامه های محرک اقتصادی ایجاد می شود.