تحریم کیف پول متامسک و OpenSea – ماجرا تحریم کیف‌پول ایرانیان چیست؟
اخبار ارز دیجیتال

تحریم کیف پول متامسک و OpenSea – ماجرا تحریم کیف‌پول ایرانیان چیست؟

در روزهای گذشته، متامسک کیف‌پول محبوب ارزهای دیجیتال، اقدام به محدود کردن تمام کیف‌پول‌های مرتبط با آدرس‌های IP ایرانی کرد؛ به تعبیری کاربران ایرانی تحت تحریم کیف پول متامسک قرار گرفتند. روز پنجشنبه (3 مارس)، تعداد زیادی از اعضای جامعه ارز دیجیتال و NFT به شبکه‌های اجتماعی سرازیر شدند و اخباری مبنی بر اینکه به طور کامل از دسترسی به خدمات متامسک منع شده‌اند را به اشتراک گذاشتند.

اخبار محدودیت‌های گسترده متامسک با انتشار این پست وبلاگی کوتاه توسط این شرکت بیش از پیش خبرساز شد. در این پست وبلاگی، آنها توضیح می‌دهند که این محدودیت‌ها به دلیل توافق آنها با Infura است، شرکتی که ارائه‌دهنده خدماتی است که متامسک از آن برای تبادل اطلاعات از بلاکچین و به بلاکچین استفاده می‌کند. در نهایت، این ارائه‌دهنده کیف‌پول بیان کرد که سرویس‌های آن در "برخی حوزه‌های قضایی به دلیل انطباق قانونی" برای کاربران در دسترس نخواهد بود.

پس از انتشار اولین واکنش‌ها، Infura مجموعه‌ای از توییت‌ها را منتشر کرد که در آنها اشاره کرده که محدودیت‌های در نظر گرفته شده‌ بسیار کمتر از این‌ها بوده؛ اما در نتیجه این رفتار را یک خطای فنی بسیار گسترده‌تر اعلام کرده است.

در توییتر رسمی کیف پول متامسک آمده است:

"در تغییر برخی پیکربندی‌ها در نتیجه دستورالعمل‌های تحریمی جدید از سوی ایالات متحده و سایر حوزه‌های قضایی، ما به اشتباه تنظیمات را گسترده‌تر از آنچه لازم بود پیکربندی کردیم و از اینکه به ما تذکر داده شد، سپاس‌گزاریم. هنگامی که مشخص شد چه اتفاقی افتاده است، توانستیم مشکل را برطرف کنیم و سرویس دوباره بازیابی شد."

به‌نظر می‌رسد که این اظهارات تنها مربوط به کاربرانی می‌شود که به اشتباه با محدودیت مواجه شدند و کاربران ایرانی نباید دلخوش به آن کنند. از امروز به بعد انتظار می‌رود تا کاربران ایرانی با استفاده از سرویس‌های مخفی‌کننده آی‌پی به ادامه استفاده از این سرویس‌ها اقدام کنند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آموزش nft

اوپنسی حساب‌های کاربران ایرانی را محدود کرد

با این حال، به نظر می‌رسد متامسک تنها اپلیکیشن وب 3 نیست که در حال محدود کردن دسترسی کاربران در ایران است. امروز، کاربران توییتر گزارش دادند که اپنسی (OpenSea)، بزرگترین بازار NFT جهان نیز، اقدام به حذف گسترده حساب‌های کاربری ثبت شده در ایران کرده است.

تحریم متامسک

این یک مسئله جدی در جامعه (و اکوسیستمی) است که بر اساس ایده اینترنت غیرمتمرکز بنا شده است که در آن هیچ ناظر خارجی وجود ندارد. در آن هیچ کسب و کار یا دولتی وجود ندارد که تعیین کند چه کسی می تواند یا نمی‌تواند به اطلاعات و خدمات دسترسی داشته باشد. در نتیجه، تعجبی ندارد که این محدودیت‌های اخیر باعث خشم کاربران شده است و بسیاری از آن‌ها بحث‌هایی را در مورد فقدان آشکار بازار ارزهای دیجیتال و NFT غیرمتمرکز آغاز کرده‌اند.

برای چند ساعت، منابع همچنین گزارش دادند که متامسک تراکنش‌های اتریوم در ونزوئلا را نیز مسدود کرده است. هرچند گزارش‌ها نشان می‌دهد که این امر برای کاربران ونزوئلایی در سطح کاربری تا حدی حل شده است.

Infura چیست؟

اینفیورا (Infura) مجموعه‌ای از ابزارهایی است که افراد می‌توانند برنامه هایی بر پایه بلاک چین اتریوم ایجاد کنند. به تعبیری دیگر اینفیورا از جانب کاربران خود، نودها را اجرا می‌کند.

اینفیورا توسط کیف پول متامسک، کریپتوکیتیز، یوپورت و ترافل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مدیران اینفیورا گفته این ابزار برای کاربران این کیف پول ها ضروری است و منجر میشود که نرم افزارهای در بستر اتریوم سریع گسترش پیدا کنند.

آیا متامسک ایران را تحریم کرده؟

از بین رفتن دسترسی کاربران ایرانی به کیف پول متامسک باعث ناراحتی و عصابیت کاربران ایرانی شده است. تاییدیه این امر گفته لری سرماک است. لری سرماک در توییتر خود نوشته:

اگر متامسک و اینفیورا خواهان مسدود کردن آدرس IP کشورهایی نظیر ونزوئلا هستند، دیر یا زود قانونگذاران آنها را مجبور به سانسور کردن آدرس IP افراد می‌کنند. ما سریعا به جایگزین‌هایی نیاز داریم و امیدواریم که آلکمی (Alchemy) و سایر کیف پول‌ها چنین اقدامی انجام ندهند.

متامسک و اینفورا به دلیل مسائل قانونی در کشورهای خاصی از دسترس خارج شده‌اند.

لازم به ذکر است که هنوز تعداد کشورهایی که دسترسی آنها به متامسک مسدود شده است، به صورت دقیق ذکر نشده ولی حساب رسمی توییتر اینفورا در این خصوص نوشته است:

به دنبال ایجاد تغییرات به دلیل تحریم‌های جدید از جانب آمریکا و سایر کشورها، تنظیمات موردنظر ما، به اشتباه، گسترده‌تر از آن چیزی که نیاز بود انجام شده است. این اشتباه از جانب ما بوده است و از اینکه ما را مطلع کرده‌اید قدردان شما هستیم. پس از آنکه متوجه این موضوع شدیم، سریعا آن را اصلاح کردیم و دسترسی به سرویس به حالت قبل بازگشت.

توییت لری سرماک

 

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام