تحلیل و بررسی بنیادی طلا
اخبار فارکس

تحلیل و بررسی بنیادی طلا

اگر بخواهیم از لحاظ بنیادی طلا را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که معامله گران به خاطر اینکه حرکت بعدی فدرال رزرو نامعلوم و مبهم شده است، انگیزه ای برای ورود به معامله ندارند و در نتیجه آن، روند طلا خنثی می باشد.

دلیل دیگر آن هم افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده است. دلار امریکا هم به خاطر افزایش ارزهای طرفدار رشد، کاهش یافته است.

معاملات آتی طلا  امروز جمعه با سود حاصل از بازده خزانه داری ایالات متحده، بدون روند است. بدیهی است که کاهش قیمت دلار امریکا، کمک شایانی به حمایت از قیمتها می کند.

رفتار قیمت این هفته طلا که تقریبا روندی خنثی تا نزولی را تجربه کرده است، نشان می دهد معامله گران نسبت به اقدامات بعدی فدرال رزرو درباره اینکه آیا بالاخره برنامه کاهش تدریجی را شروع می کنند یا خیر، مردد هستند.

برای آگاهی از اینکه آیا فدرال رزرو برنامه Tapering را اجرا می کند یا خیر، به خبر مقامات فدرال رزرو می گویند Tapering هنوز تا آخر سال می تواند اجرا شود، رجوع کنید.

امروز جمعه 19 شهریور 1400 قیمت آتی طلای کامکس دسامبر در ساعت 15:30 به وقت تهران در قیمت 1796.60 یا 3.40 دلار پایین تر، معامله می شد.

طلا در حال حاضر بین دو سطح 50% فیبوناچی در حال نوسان است. با توجه به مجموعه ای از عوامل بنیادی، این مسئله نشان می دهد که طلا فعلا متعادل است. سطح 50% کوتاه مدت فیبوناچی طلا قیمت 1800 دلار و سطح بلند مدت 50% فیبو آن هم، 1795 دلار است.

دیر یا زود، فدرال رزرو مجبور است تصمیم نهایی خود برای اجرای برنامه کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه موسوم به Tapering را یا اجرا کند و یا اعلام کند که فعلا قصد اجرای آن را به خاطر مشکلات موجود، ندارد.

آن زمان واکنش معامله گران نسبت به این دو سطح فیبوناچی ذکر شده، مشخص خواهد کرد که آیا بازار طلا صعودی است و یا نزولی است.

از آنجایی که قرار نیست برنامه کمکهای مالی دولت مادام العمر ادامه داشته باشد، پتانسیل طلا برای حرکتهای صعودی اش، محدود می باشد. ولی با توجه به موقعیت نزدیکترین سطح حمایتی، پتانسیل نزولی طلا بسیار زیاد است.

داده های Initial Claims بازده اوراق را بالا برد و روی تقاضا برای طلا تاثیر گذاشت

امروز صبح بعد از اینکه گزارش ارقام درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی به پایین ترین سطح خود از زمان شروع همه گیری کووید کاهش پیدا کرد، بازده اوراق قرضه خزانه داری بالا رفت.

نرخ سود بازده اوراق قرضه خزانه داری 10 ساله ایالات متحده امریکا امروز با 2 واحد پایه افزایش به عدد 1.324% رسید. نرخ سود بازده اوراق قرضه خزانه داری 30 ساله ایالات متحده امریکا هم با 2 واحد پایه افزایش به رقم 1.921% افزایش پیدا کرد.

داده های وزارت کار دیروز پنجشنبه نشان داد که، تعداد درخواست ها برای بیمه بیکاری ثبت شده در هفته منتهی به 4 سپتامبر به رقم 310،000 کاهش یافته است که این رقم، کمترین میزان از زمان شروع همه گیری کووید بوده است. اقتصاددانان مورد بررسی داو جونز رقم 335،000 نفر را پیش بینی کرده بودند.

usd

چرا دلار ریزش کرد؟

امروز دلار ایالات متحده امریکا بعد از اینکه رئیس جمهور جو بایدن با رهبر چین، شی جینپینگ بعد از 7 ماه صحبت کرد، با توجه به اینکه یوان چین در واکنش به این خبر به بالاترین قیمت در طی هفته گذشته رسید و ارزهای طرفدار رشد هم به دنبال آن خبر افزایش پیدا کردند، ریزش کرد.

دلیل دیگر ریزش دلار این بود که، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد، برنامه خرید اوراق قرضه اضطراری اش موسوم به PEPP را تا سه ماهه دیگر کاهش خواهد داد.

پیشبینی طلا برای امروز

ما فعلا می خواهیم به چشم انداز کوتاه مدتمان درباره طلا بپردازیم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. اگر طلا بالای 1800 دلار برود، ما هم به دنبال حرکت صعودی آن خواهیم رفت ولی یادتان باشد سودهای طلا در این برهه از زمان، اندک می باشد.

اگر هم که طلا زیر قیمت 1795 دلار نفوذ و خودش را تثبیت کند، آغاز یک روند نزولی به وقوع خواهد پیوست. اگر این حرکت بتواند مومنتوم کافی برای ریزش نزولی جمع کند، محدوده قیمتی طلا بین 1738 تا 1757 دلار می باشد.

امروز در تقویم اقتصادی قرار است گزارش شاخص قیمت تولید کننده ماه اوت امریکا راس ساعت 17 منتشر شود. انتظار می رود این گزارش رقم 0.6% افزایش را نشان دهد که از رقم 1.0% ماه ژوئیه کمتر است. خالص PPI هم قرار است افزایش 0.5% را نشان دهد که آن هم نسبت به رقم 1.0% قبل، کاهش یافته است.

PPI تغییرات قیمت فروش دریافت شده توسط تولید کنندگان داخلی را برای تولیداتشان ارزیابی می کند. این شاخص، یک ابزار برای سنجش تورم است، و یک اندیکاتور اقتصادی دیگر برای FED در تصمیم گیری هایش در شورای سیاستگذاری فدرال رزرو می باشد.