5 سوالی که باید از فدرال رزرو پرسیده شود
اخبار فارکس

5 سوالی که باید از فدرال رزرو پرسیده شود

نیویورک (خبرگزاری رویترز) – این روزها با توجه به نزدیک شدن به سه ماهه پایان سال، سرمایه گذاران روی جلسه شورای سیاستگذاری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو که قرار است امروز سه شنبه و چهارشنبه برگزار شود، متمرکز شده اند.

همانطور که قبلا هم رئیس فدرال رزرو جرومی پاول، گفته بود با نزدیک شدن به پایان سال، فدرال رزرو شروع به کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه دولتی خواهد کرد که این مسئله اولین گام در راستای عادی سازی سیاستهای پولی FED خواهد بود.

اگرچه سرمایه گذاران انتظار دارند که کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه دولتی همین امسال آغاز شود اما، هنوز بسیاری از عدم قطعیت ها در مورد زمان اعلام فدرال رزرو و کاهش خرید اوراق قرضه وجود دارد. زمانی هم که نرخ بهره را برای اولین بار از سال 2019 قرار است افزایش دهند، همین امر نیز صادق است.

در زیر، نگاهی به 5 سوال کلیدی که سرمایه گذاران در نشست 2 روزه فدرال رزرو به آن چشم دوخته اند نیز، خواهیم انداخت.

1- کاهش تدریجی اوراق قرضه – در حال حاضر اندازه آنها چقدر است؟

اکثر مقامات فدرال رزرو از کاهش خرید اوراق قرضه در امسال، تا زمانی که بازار کار به بهبود خود ادامه دهد، حمایت کرده اند. در حالی که ممکن است فدرال رزرو در هفته جاری از خرید 120 میلیارد دلاری اوراق قرضه خزانه و اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن (MBS) خود خبر دهد و این خریدها قرار است در ماه نوامبر کاهش یابد، ولی داده های ضعیف اقتصادی اخیر، احتمال این امر را کاهش داده است.

داده های اشتغال ماه اوت بسیار کمتر از انتظارات بود، در حالی که افزایش تورم با بازگشایی مشاغل پس از تعطیلات مربوط به کووید، علائم اعتدال را نشان می دهد.

سرمایه گذاران بر روی هرگونه سیگنال جدیدی که نشان دهد ممکن است رکود دیگری آغاز شود و آیا این حرکت با هرگونه بهبود مشخص در داده ها از جمله مشاغل مرتبط است یا خیر، متمرکز شده اند.

نشست فدرال رزرو در اوایل نوامبر قبل از اینکه اطلاعات مربوط به اشتغال در ماه اکتبر اعلام شود، برگزار می شود که، می تواند سیاست گذاران را در تصمیم گیری تا ماه دسامبر دچار تردید کند.

سرعت کاهش خرید اوراق همچنین، تعیین می کند که چقدر طول می کشد تا تسهیلات کمی پایان یابد، که البته انتظار می رود قبل از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، به پایان برسد.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، که قرار است پس از بیانیه جلسه FED سخنرانی کند، می تواند نشان دهد که در صورت وخامت شرایط اقتصادی، آیا فدرال رزرو سرعت خود را افزایش خواهد داد، کند تر خواهد کرد و یا متوقف خواهد کرد؟

2- مسیر افزایش نرخ های بهره

فدرال رزرو تا الان سعی کرده است که برای اولین بار از مارس 2020 هرگونه برنامه کاهش خرید اوراق قرضه را از افزایش نرخ ها جدا کند، اما این مسئله آنطور هم که دیگران فکر می کنند، آسان نیست.

اگر بهبود اشتغال ادامه پیدا کند و تورم بالاتر از هدف فدرال رزرو باقی بماند، شرایط کاهش تدریجی خرید اوراق نیز می تواند برای افزایش نرخها هم، یکسان در نظر گرفته شود.

فدرال رزرو، سرمایه گذاران را در ماه ژوئن زمانیکه اعلام کرد نرخهای بهره دو مرتبه در سال 2023 افزایش خواهند یافت، ترساند. اگر پیش بینی نرخها تا آن تاریخ، شاهینی تر باشد، بازده اوراق قرضه موقت، که نسبت به افزایش احتمالی نرخ ها در این دوره حساس است، می تواند افزایش یابد.

3- آیا تورم بالا، موقتی خواهد بود؟

نکته کلیدی پشت این موضوع که چه وقت نرخها قرار است افزایش پیدا کنند این است که، آیا فدرال رزرو قادر خواهد بود تا بهبود اقتصادی مد نظر قبل از افزایش نرخها، منتظر بماند یا فشارهای مارپیچی روی قیمتها، FED را مجبور به انجام این کار خواهد کرد.

کاهش اخیر قیمتها این استدلال پاول که تورم بالا گذرا خواهد بود، را تقویت می کند. منحنی سواپ نمایه شده از تورم در شیب نزولی قرار دارد و منعکس کننده این انتظارات است که، افزایش سالانه شاخص قیمت مصرف کننده، به اوج خود رسیده است.

اما مشخص نیست که اختلالات زنجیره تامین که به افزایش قیمتهای کلی کمک کرده اند، کی فروکش می کند. علاوه بر این، محدودیت های جدید در مورد شیوع احتمالی انواع ویروس کرونا یک شگفتی دیگر در مورد این است که، آیا تورم همچنان شتاب می گیرد یا در سطوح بالا باقی می ماند.

مسیر اقتصادی که قرار است در جلسه چهارشنبه ترسیم شود، به احتمال زیاد طیف وسیعی از انتظارات تورمی سیاست گذاران را که بسته به بالا یا پایین بودن خطرات تورمی ممکن است متفاوت باشد، نشان خواهد داد.

4- ترسیم مسیر اقتصادی آینده

پیش بینی های اقتصادی سیاست گذاران برای رشد و مشاغل، که با نمودارهای نقطه ای پس از جلسات مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر منتشر می شود، بینشی را که آیا سیاستگذاران از رشد و بهبود اقتصادی می ترسند، ترسیم خواهد کرد.

برخی از سرمایه گذاران از این می ترسند که اقتصاد ایالات متحده وارد دوره رکود تورمی شود، رکودی که در آن فشارهای قیمت حتی با کندی افزایش می یابند.

5- اوراق قرضه با پشتیبانی وامهای مسکن (MBS) و کاهش نقدی متناسب

از زمان شروع همه گیری، بانک مرکزی ایالات متحده ماهانه 80 میلیارد دلار اوراق خزانه و 40 میلیارد دلار اوراق قرضه با پشتیبانی وامهای مسکن خریداری کرده است.

گمانه زنی ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو ممکن است خرید اوراق بهادار با پشتیبانی وام مسکن را مثل قبل یا با سرعتی بیشتر از خزانه داری کاهش دهد، از بین رفته است زیرا مقامات فدرال رزرو این چشم انداز را که خرید MBS به رکورد قیمت املاک در سراسر کشور کمک کرده است، کم اهمیت جلوه می دهند.

پاول در ماه ژوئیه گفت که:

انتظار دارد فدرال رزرو خرید اوراق قرضه خزانه داری و MBS  را همزمان کاهش دهد.

با تمام این اوصاف، سرمایه گذاران منتظر هرگونه سرنخ یا تصمیمات فدرال رزرو برای اجرای برنامه Tapering خواهند بود.