کاهش موارد کووید 19 در انگلستان، باعث افزایش پوند استرلینگ شد
اخبار فارکس

کاهش موارد کووید 19 در انگلستان، باعث افزایش پوند استرلینگ شد

لندن (رویترز)پوند استرلینگ امروز چهارشنبه در برابر دلار امریکا در بالاترین سطح 13 روزه خود محکم ایستاد زیرا کاهش موارد کووید 19 در انگلستان باعث امیدواری سرمایه گذاران شد که ممکن است لحن بانک مرکزی انگلستان در جلسه هفته آینده، کمتر کبوتری (Dovish) باشد.

در جاهای دیگر، بازارهای ارز قبل از جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات متحده که تا ساعاتی دیگر یعنی 22:30 به وقت تهران قرار است برگزار شود، با احتیاط کامل رفتار می کردند. بازارها منتظرند ببینند که آیا فدرال رزرو در میان افزایش نرخ تورم ایالات متحده، سرنخی از زمان کاهش سرعت در برنامه خرید اوراق قرضه خود ارائه می دهد.

پوند استرلینگ قدرت و استحکام اخیر خود را حفظ کرده است. جفت ارز پوند استرلینگ به دلار امریکا  دیروز سه شنبه در زمانی که معیارهای ارز روزانه در حال محاسبه  شدن بودند، شاهد یک جهش ناگهانی شد.

امروز در ساعت 15:30 دقیقه به وقت تهران پوند انگلستان در مقابل دلار امریکا صاف و بدون روند و نزدیک به بالاترین قیمت خود در 13 روز گذشته و در قیمت 1.38825 قرار داشت.

در برابر یورو هم قیمت آن 0.8503 و در حدود 0.1 درصد بالاتر بود زیرا برای اولین بار از ماه آوریل در جلسه امروز، برای مدت کوتاهی از سطح کلیدی 0.85 عبور کرد. تحلیلگران افزایش پوند انگلستان را به موارد کاهش کووید 19 در هفت روز گذشته در انگلستان نسبت دادند، اگرچه نخست وزیر انگلشتان بوریس جانسون توصیه کرد که فعلا از این داده ها نتیجه گیری نکنید و گفت برای ارزیابی روند قطعی خیلی زود است.

کالین اشر اقتصاددان ارشد در Mizuho لندن گفت:

برای استرلینگ هفته خوبی بوده است و این واقعیت را نشان می دهد که موارد ویروس کووید 19 کاهش و نه افزایش یافته است. اگر ما در جلسه هفته آینده بانک مرکزی انگلستان با موارد (روزانه) زیر 10،000 قرار بگیریم، ممکن است بانک مرکزی انگلستان کمتر از آنچه انتظار می رود محتاط باشد. ما احتمالاً شاهد به روزرسانی در پیش بینی های بانک مرکزی انگلستان در مورد تورم و رشد خواهیم بود. آشر با اشاره به طرح QE (نوعی سیاست پولی نامتعارف است که در آن بانک مرکزی به منظور افزایش عرضه پول و تشویق وام و سرمایه گذاری، اوراق بهادار بلند مدت را از بازار آزاد خریداری می کند. ... در عوض، یک بانک مرکزی می تواند مقادیر مشخصی از دارایی ها را برای خرید هدف قرار دهد) دولت یا خرید اوراق قرضه افزود: من فکر می کنم داده های انگلستان آنقدر قوی هستند که انتظار داشته باشند QE زودتر خاتمه یابد.

تغییر در بلاغت

به نظر می رسد بانک انگلستان با وجود اینکه دو تن از سیاستگذارانش ساختار شکنی و پیشنهاد کردند که برنامه QE نزدیک به 900 میلیارد پوند (1.2 تریلیون دلار) آن ممکن است زودتر از زمان افزایش تورم پایان یابد.، انگیزه های خود را در هفته آینده با سرعت کامل برای ادامه همین سیاست موجود خود ادامه دهد.

استوارت کوله رئیس اقتصاد کلان  Equiti Capital گفت:

سقوط  موارد کووید 19 و خوش بینی های بیشتر برای رشد در نیمه دوم سال، انتظارات را برای تغییر لحن سخنان کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی افزایش می دهد. کوله اضافه کرد: مایکل ساندرز، تنظیم کننده نرخ بهره بانک انگلستان احتمالاً می تواند به کاهش برنامه خرید اوراق قرضه رای دهد.

همچنین با کاهش محدودیتهای سفر برای بازدیدکنندگان انگلستان از خارج از کشور، این احساس نیز برداشته شد.

داده های CFTC در روز جمعه نشان داد که دلالان (Speculators) برای اولین بار از دسامبر سال 2020 در هفته منتهی به سه شنبه گذشته از پوند استرلینگ به سود رسیدند.

استراتژیست های ING نیز در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشتند: GBP با موقعیتی متعادل که حتی ممکن است منجر به تغییر سیاست های کبوتری (Dovish) بانک مرکزی UK هم بشود، به جلسه هفته آینده بانک مرکزی انگلستان می رود.