فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ارزها
اخبار فارکس

فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ارزها

این اختلاف نرخ های بهره است که در نهایت رفتار قیمت فارکس را پیش می برد و یک ارز را نسبت به ارزی دیگر، جذاب می کند.

هیچ بازار مالی به اندازه مبادله ارزهای خارجی، آنچه را که در جامعه تجارت جهانی در حال انجام است، درک نمی کند. اما در نهایت قیمت بازار فارکس را، نیروهای عرضه و تقاضا مشخص می کنند.

قیمت یک ارز نسبت به ارزی دیگر به دلیل نیروهای عرضه و تقاضا دائما در حال تغییر است. پس این گفته بیهوده نیست که ارزش یک ارز تحت تاثیر یک نیروی واحد نیست بلکه تحت تاثیر چندین نیرو می باشد. این نیرو ها بطور کلی به سه دسته تقسیم می شوند :

  1. روانشناسی بازار

  2. عوامل اقتصادی

  3. شرایط سیاسی

1.چطور روانشناسی بازار، قیمت های فارکس را پیش می برد؟

  • شایعه را بخر، واقعیت را بفروش

  • به سمت کیفیت پرواز کنید

  • به سمت ایمنی پرواز کنید

  • روندهای بلند مدت

یکی از جنبه های دشوارتر درک کردن بازارهای فارکس، تاثیر روانشناسی بازار بر قیمت ارز است. از آنجایی که این مسئله شامل صورتهای مالی یا تصمیمات مرتبط با سیاست بانکهای مرکزی نیست، تریدرهای فارکس به سختی می توانند آن را متوجه شوند.

مواردی که در گروه روانشناسی بازار قرار می گیرند به شرح زیر است :

  • شایعه را بخر، واقعیت را بفروش

این گرایش برای قیمت ارز است که تاثیر یک واقعه خاص را قبل از وقوع آن منعکس می کند وهنگامی که آن واقعه پیش بینی شده رخ می دهد، دقیقا در جهت مخالف آن واکنش نشان می دهید.

  • به سمت کیفیت پرواز کنید

سرمایه گذاران فارکس معمولا در زمان رویدادهای آشفته بین المللی به دنبال محافظت از دارایی های امن هستند. در طول این رویدادهای ناخوشایند، سرمایه گذاران به دنبال ارزهایی هستند که نسبت به ارزهای نسبتا ضعیف، قوی تر تلقی می شوند.

  • به سمت ایمنی پرواز کنید

وقتی بازارها دارای شفافیت باشند، سرمایه گذاران به دنبال ارزهایی می گردند که بالاترین بازده ها را داشته باشد. این مقوله بطور عمومی به سناریوی Risk-On معروف است. به عبارت دیگر سرمایه گذاران تمایل به پذیرش ریسک اضافی برای گرفتن پاداش بیشتر دارند. در زمان عدم اطمینان بازار، احساسات سرمایه گذاران ممکن است به یک ذهنیت ریسک گریز بازگردد یعنی جایی که در آنجا ارزهای با بازدهی بالاتر یا ریسک بیشتر را به نفع ارزهایی با بازدهی کمتر یا ایمن تر، بفروشند.

  • روند های بلند مدت

به دلیل روند های اقتصادی یا سیاسی اغلب ارزهای خاصی در فرایندهای طولانی و برجسته ای جلب توجه می کنند که توجه سرمایه گذاران چرخه بلند مدت را به خود جلب می کنند. از آنجا که هیچ چرخه تجاری واقعی یا فصل رشدی بر قیمت ارز تاثیرگذار نیست، انواع خاصی از سرمایه گذارانی که قدرت ماندن را دارند، به دنبال بهره برداری از گرایش های بلند مدت ارزها هستند.

2.عوامل تاثیرگذار کلیدی اقتصادی که رفتار قیمت فارکس را به حرکت درمی آورند، چه هستند؟

  • ارقام اقتصادی

  • سیاست های اقتصادی

  • شرایط اقتصادی

  • سلامت و رشد اقتصادی

  • کسری و مازاد بودجه دولتی

  • روندها و سطوح تراز تجاری

عوامل تاثیرگذار اقتصادی که رفتار قیمت را به حرکت وا میدارند معمولا توسط سازمان های دولتی، بانک های مرکزی و کارشناسان بزرگ صنعت خصوصی منتشر میشوند. آنها بصورت گزارشات منظم برنامه ریزی شده، کنفرانس های مطبوعاتی، انتشار اخبار و نقل قول های رسانه های خبری ارائه می شوند.

مواردی که در زیر گروه عوامل تاثیرگذار اقتصادی قرار می گیرند به شرح زیر می باشند :

  • ارقام اقتصادی

اگرچه تمام ارقام اقتصادی در کوتاه مدت بر بازارهای فارکس تاثیر می گذارند اما برخی از اعداد، تاثیرات قدرتمند تری بر حرکت بازارها دارند. این اعداد معمولا می چرخند و این فرصت را به یکدیگر می دهند تا در کانون توجه قرار بگیرند. بعنوان مثال وقتی رشد کلی اقتصاد یک مساله اساسی است، تریدرها تاکید بیشتری بر گزارش تولید ناخالص داخلی نسبت به گزارش خرده فروشی دارند. در برخی مواقع گزارش درخواست اولیه برای دریافت بیمه بیکاری هفتگی Jobless Claims بیشتر از گزارش اشتغال ماهانه، یک ارز را به حرکت وا می دارد.

تحت شرایطی خاص ارقام اقتصادی Economic Data بیش از تصمیم بانک مرکزی بر یک ارز تاثیر می گذارند. در برخی مواقع یک بانک مرکزی ممکن است تصمیمی مبنی بر سیاستی بدون تغییر را اعلام کند اما، یک گزارش بازار کار Labor Market Report قوی تر از انتظار، ممکن است قیمت ها را با افزایش قیمت سرمایه گذاران در تغییر احتمالی سیاست در آینده ای نزدیک، بالاتر ببرد. ساده ترین راه برای درک این موضوع این است که تصورکنید سلیقه ها و ترجیحات تریدر ها، تغییرمی کند.

  • سیاست های اقتصادی

سیاست های اقتصادی شامل سیاست مالی دولت Fiscal Policy (بودجه/شیوه های هزینه) و سیاست پولی (وسیله ای که یک بانک مرکزی دولتی، بر عرضه و هزینه پول تاثیر می گذارد که، با سطح نرخ بهره منعکس می شود).

سیاست های دولت و بانک مرکزی، اغلب ممکن است تغییر کنند زیرا هردو تمایل به شناسایی مشکل دارند و سپس با ارائه محرک های مالی اضطراری (دولت) یا کاهش نرخ بهره (بانکهای مرکزی) سعی در حل آن دارند.این حرکات معمولا برای حل مشکل یک اقتصاد، به زمان نیاز دارند اما تریدرهای فارکس لزوما منتظر وقوع این اتفاق نمی مانند. آنها به حرکت اولیه دولت یا بانک مرکزی واکنش نشان می دهند و بعدا خودشان را با شرایط وفق می دهند.

رفتار قیمت در جفت ارز EUR/USD در ژوئن 2021 نشان داد که چگونه سیاست بانک مرکزی، می تواند بر جهت یک جفت ارز در فارکس تاثیر بگذارد. در آن ماه  هنگامی که فدرال رزرو لحنش را به لحنی Hawkish درباره تاریخ افزایش بعدی نرخ بهره تغییر داد، یورو سقوط کرد. در همین حال بانک مرکزی اروپا ECB نرخ ها را ثابت نگه داشت و هیچ گونه راهنمایی در مورد زمان خروج از سیاست پولی انبساطی خود ارائه نداد.

(سیاست پولی انبساطی Expansionary Monetary Policy شامل کاهش نرخ بهره یا افزایش منبع مالی برای تقویت فعالیت اقتصادی است. همچنین می توان آن را سست شدن سیاست های پولی Loosing of Monetary Policy نامید. و این درست نقطه مخالف سیاست پولی انقباضی Tight است).

  • شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی به چند دسته گسترده اقتصادی تقسیم می شوند که معمولا تحت تاثیر رویدادهای طولانی مدت، به وجود می آیند. به عبارت دیگر یک گزارش بد اینجا و آنجا، شرایط اقتصادی نامیده نمی شود. با این حال یک روند ضعیف در اشتغال یا ارقام تورم شدید، در گروه اقتصادی قرار می گیرند.

  • سلامت و رشد اقتصادی

گزارش هایی مانند تولید ناخالص داخلی، سطح اشتغال، خرده فروشی، استفاده از ظرفیت و سایر موارد، جزییات سلامت و رشد اقتصادی کشور را نشان می دهند. از این رو سرمایه گذاران مایلند ارزهایی با بهترین اقتصاد را داشته باشند.

  • کسری و مازاد بودجه دولتی

به بیان ساده کاهش کسری بودجه معمولا برای ارزش ارز مناسب است. به طور کلی افزایش کسری بودجه دولت بد و نامناسب است. این گزارشات تاثیر طولانی مدت تری بر قیمت ارز دارند و معمولا تا زمانی که به سطح نامتعارفی برخورد نکرده اند، ناامنی و نوسان کوتاه مدت ایجاد نمی کنند.

  • روندها و سطوح تراز تجاری

سرمایه گذاران فارکس به دقت به سطوح تراز تجای و روندها توجه می کنند. مازاد و کسری بودجه به عنوان شاخص های رقابت پذیر اقتصاد یک کشور تلقی می شوند. همچنین این گزارشات روند طولانی مدت یک ارز را هدایت می کنند.

3.شرایط سیاسی چگونه بر قیمت فارکس تاثیر می گذارد ؟

شرایط سیاسی داخلی، منطقه ای و بین المللی می توانند تاثیرات زیادی بر قیمت ارز داشته باشند. تحولات سیاسی و بی ثباتی نیز می توانند تاثیرات منفی بر اقتصاد کشورها داشته باشند، در حالیکه ظهور یک جناح سیاسی که مسولیت مالی دارد، می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. یک کشور در یک منطقه ممکن است علاقه مثبت یا منفی را به یکی از کشورهای همسایه نشان دهد در نتیجه ارز آن کشور، نتایج انتخابات و تغییر قدرت سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا بیماری های همه گیر می تواند منشایی برای نوسانات فارکس باشد ؟

معامله گران فارکس به سختی این را فرا گرفته اند که یک بیماری همه گیر می تواند منبع نوسانات قیمت باشد. در سال 2020 زمانی که بیماری همه گیر COVID-19 به اقتصاد جهانی آسیب وارد کرد، زمین بازی در سراسر جهان یکسان شد.

به دلیل بحران یکسان در اقتصاد ها، همه ارزهای اصلی سقوط کردند. با این حال تریدر ها سعی کردند روابط بین این جفت ارزهای ماژور فارکس را حفظ کنند اما برای مدت کوتاهی، پول وارد دلار امریکا می شد. همانطور که قبلا هم در همین مقاله اشاره کردم، علت این امر پرواز به سمت ایمنی یا پرواز به سمت خرید دارایی با کیفیت است. اکثر بانک های مرکزی و دولت ها کارهای یکسانی از قبیل : پایین آوردن شدید نرخ ها و تزریق مقادیری پول، به بازارهای مالی، انجام دادند.

با تغییر شرایط و شروع به استقرار و بازگشایی اقتصادها، وضعیت تجارت بهبود یافت اما اکنون معامله گران بیشتر روی رشد تولید ناخالص داخلی، افزایش تورم ناشی از فعالیت کارخانه ها و مهمتر از همه، نرخ های بهره داخلی تمرکز کرده اند.

در نهایت اختلاف نرخ بهره قدرت ارز را تعیین می کند

همه فاکتورهایی که پیش از این در این مقاله ذکر شد برای شناسایی نوسانات کوتاه مدت و روندهای بلند مدت بسیار مناسب هستند اما، در نهایت همه اینها به اختلاف نرخ بهره یا تفاوت بازده اوراق قرضه دولتی بر می گردد. این اختلاف نرخ بهره است که رفتار قیمت فارکس را هدایت می کند و یک ارز را جذابتر از ارز دیگری می کند.

همینطور که شرایط اقتصادی بهبود پیدا می کند، اوراق قرضه دولتی تمایل به افزایش دارد. بازده اوراق قرضه ها در بیشتر اقتصادهای در حال بهبود، سریعتر از بقیه رشد می کنند (تمایل دارند سریعتر به سمت بالا حرکت کنند). از آنجا که پول به دنبال بالاترین بازده است، سرمایه گذاران ارزهایی با جذابترین بازده را خریداری می کنند.

واضح ترین دلیل برای اینکه چطور اختلاف نرخ بهره یک ارز را هدایت می کند، در جفت ارز USD/JPY در فارکس است.

در اوایل سال2021 بانک فدرال رزرو امریکا اعلام کرد: به افزایش نرخ بهره نزدیک شده ایم، در حالیکه بانک ژاپن اعلام کرد: دنبال افزایش محرک های اضافی است. در امریکا بازده اوراق به خاطر این خبر افزایش یافت. اختلاف بین بازده اوراق قرضه دولت ایالات متحده و بازده اوراق دولت ژاپن گسترش یافت و این امر باعث جذابیت بیشتر دلار امریکا شد.