رویدادهای تکان دهنده بازار فارکس در این ماه
اخبار فارکس

رویدادهای تکان دهنده بازار فارکس در این ماه

لندن (رویترز) – بعد از تابستانی که تقریبا در حال تمام شدن می باشد و سهام ها بالاترین رکوردها و قله های خودشان را فتح کرده اند، ماه سپتامبر با یک سری رویداد پولی و سیاسی به استقبال معامله گران آمده تا بلکه بتواند، نارضایتی آنان را جبران کرده و باعث خوشحالی و رضایت آنها شود.

بالاخره اینکه آیا بانکهای مرکزی کی می خواهند شروع به افزایش نرخهای بهره بانکی کنند و کی قصد کاهش خرید برنامه های محرک اقتصادی و تزریق پول به اقتصاد را دارند، فرصتی را برای برخی بانکهای مرکزی گروه G10 بوجود آورده، تا بازارها را از تصمیماتشان مطلع کنند.

مرحله نهایی بدهی های ملی ایالات متحده امریکا همراه با انتخابات حیاتی ژاپن و آلمان هم، به ریسکهای این قضیه افزوده است.

8 رویدادی که به ترتیب تاریخ، معامله گران در ماه سپتامبر مشاهده خواهند کرد:

کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه – 7 سپتامبر

سه شنبه همین هفته یعنی فردا، بانک رزرو استرالیا جلسه ای تشکیل می دهد و اولین آزمایش تعیین تکلیف درباره اینکه، برنامه های کاهش تدریجی یا همان Taper Down کی و چگونه انجام خواهد شد را، بررسی می کند.

ماه گذشته، استرالیا برنامه خرید هفتگی اوراق قرضه را از مبلغ 5 میلیارد دلار استرالیا به 4 میلیارد دلار، کاهش داد.

با این حال، گسترش مجدد نوع دلتا کووید و یک اقتصاد آهسته، فشارهایی را بر بانک رزرو استرالیا وارد کرد که، یا برنامه Tapering را به تعویق بیاندازد و یا مجددا به عقب برگردد و برنامه کاهش کمی را دوباره از سر بگیرد.

چه کسی به شاهین ها اجازه اقدام می دهد؟ جلسه بانک مرکزی 9 سپتامبر

جلسه پنجشنبه بانک مرکزی اروپا می تواند برای سرمایه گذاران یک جلسه هیجانی و پر جنب و جوش باشد.

صدای شاهین های کمیته سیاسی بانک مرکزی اروپا در آمده و می گویند: زمان پایان دادن به برنامه محرک های مالی اروپا فرارسیده است.

بانک مرکزی اروپا ممکن است تصمیم به کاهش خرید دارایی ها و اوراق قرضه بگیرد اما، رئیس ECB، کریستین لاگارد می گوید:

این امر به معنی آغاز Tapering نیست.

برقراری ارتباطاتی که آسان نخواهد بود. خطری که ممکن است بازار اینگونه برداشت کند که چنین گامهای شاهینی، ممکن است به افزایش یورو و هزینه های استقراضی منطقه یورو، منجر شود.

انتخابات کانادا – 20 سپتامبر

نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، دو سال زودتر فراخوان رای گیری فوری را اعلام کرد و اکنون با یک رقابت تنگاتنگ روبرو است. Trudeau امیدوار است که مدیریت وی در مورد مسائل مربوط به همه گیری و واکسن ها، بتواند اکثریت رای ها را برایش به ارمغان بیاورد اما، نظرسنجی ها نشان می دهد که طرفداران لیبرال وی، به سمت ارین اوتول محافظه کار، گرایش دارند.

انتخابات کانادا به ندرت در بازارهای جهانی به حساب می آید، اما با توجه به اینکه لیبرال ها افزایش مالیات در بانک های بزرگ را پیشنهاد می دهند و هر دو نامزد انتخاباتی هم افزایش هزینه ها را پیشنهاد کرده اند، این از مواردی است که باید از نزدیک و به دقت، دنبال شود.

زمانبندی Tapering فدرال رزرو – 21 و 22 سپتامبر

گزارش ضعیف مشاغل ماه اوت امریکا، هنوز به طور کامل، انتظارات نسبت به زمان اعلام آغاز برنامه کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه امریکا که ممکن است در جلسه ماه سپتامبر اعلام شود را، از بین نبرده است.

اما با نزدیک شدن به پایان سالی که تقریبا در تمام آن برنامه Tapering اجرا شده است، توجهات به این سمت معطوف شده است که، نرخهای بهره کی افزایش پیدا می کنند؟

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده ممکن است دوباره تاکید کند که Tapering و افزایش نرخهای بهره با هم متفاوت هستند و وی تورم موجود را "موقتی و گذرا" می بیند.

معاملات آتی صندوق فدرال، در حال قیمت گذاری اولین افزایش خود برای سال 2023 می باشد و ما همچنان باید در این جلسه ببینیم که آیا پاول، آن شخصی خواهد بود که دکمه آن افزایش را فشار می دهد یا خیر، چرا که دوره وی در فوریه 2022 به پایان می رسد.

طبق نظرسنجی که توسط رویترز انجام شده، 90% از اقتصاددانان بر این باورند که پاول مجددا بر کرسی ریاست خواهد نشست.

آیا نروژ نرخهای بهره اش را افزایش خواهد داد – 23 سپتامبر

نروژ قرار است نرخ بهره اش را که 0% است، افزایش دهد و اولین کشوری از گروه G10-گروه کشورهایی با اقتصاد پیشرفته- شود که نرخ بهره اش را بالا می برد.

افزایش نرخ بهره، نشانگر تمایل به نگاهی ورای افزایشهای نوع دلتا کووید و تمرکز بر اقتصادی در حال بهبود دارد.

اقتصاددانان انتظار دارند نرخ بهره افزایش پیدا کند و این تاییدی است مبنی بر اینکه یک بانک مرکزی بزرگ، در اقتصادش از سیاست انقباضی استفاده خواهد کرد، مخصوصا بعد از اینکه نیوزیلند افزایش نرخ بهره اش را در ماه اوت به تعویق انداخت، لحظه شگفت انگیزی است برای مارکتی که هنوزگرایش به نرخ بهره پایین دارد.

انتخابات آلمان – 26 سپتامبر

قرار است آنگلا مرکل، کسی که رهبری فعلی اروپا را برای طولانی ترین مدت به عهده داشته، پس از 16 سال مسئولیت و چهار پیروزی مستقیم در انتخابات، به عنوان صدر اعظم آلمان کناره گیری کند.

این انتخابات دامنه وسیع تری نسبت به نتایج احتمالی دارد، به ویژه که سوسیال دموکرات های چپ میانه در نظرسنجی ها پیشرو هستند و برای اولین بار در 15 سال گذشته، از محافظه کاران مرکل پیشی می گیرند.

دو سوال کلیدی برای مارکت باقی خواهد ماند: 1- دولت جدید، برای سیاست های مالی در داخل و در سطح اروپا چه برنامه هایی دارد؟ 2-  و این برای یکپارچگی اروپا، به چه معناست؟

نخست وزیر بعدی ژاپن – 29 سپتامبر

تصمیم نخست وزیر یوشیهید سوگا برای استعفا، پیچیدگی های غافلگیرانه ای برای سیاستمداران ژاپنی، به وجود آورده است.

درست است که محبوبیت وی به خاطر شیوع ویروس کرونا و مسائل و چالشهای مربوط به آن، کاهش پیدا کرده بود اما، در این مسابقه انتخاباتی رقیب دیگری که به عنوان رئیس حزب حاکم لیبرال دموکرات جانشین وی شود، وجود ندارد.

تنها گزینه های احتمالی، یکی وزیر امور خارجه سابق، فومیو کیشیدا و وزیر محبوب دیگر، مسئول واکسیناسیون ژاپن، تارو کونو می باشند. با توجه به وجود اکثریت احزاب در قسمت پایین مجلس، هر کس پیروز شود، نخست وزیر خواهد شد.

این مسابقه 29 سپتامبر برگزار می شود و برنده باید فراخوان انتخابات عمومی را تا 29 نوامبر، اعلام کند.

به سمت تاریخ X

خزانه داری ایالات متحده از لحاظ تکنیکی یک ماه پیش به "سقف" بدهی 28 تریلیون دلاری خود رسیده، اما با نگاهی عمیق به حساب های بانکی خود، روزی را که قرار است از شر بدهی هایش خلاص شود را، به تعویق می اندازد.

با این حال، به زودی آن روز که احتمالاً در ماه اکتبر است، فرا خواهد رسید که دیگر پولی برای پرداخت بدهی هایش، وجود نخواهد داشت.

کنگره باید در این ماه، برای جلوگیری از تعطیلی دولت یا بدتر شدن وضعیت آن، این حد مجاز را بالا ببرد یا به حالت تعلیق درآورد.

سناتورهای جمهوریخواه، که مخالف برنامه زیرساختی 3.5 تریلیون دلاری دموکرات ها هستند، قول داده اند که در برابر افزایش سقف، رای دهند.

در سال 2011، اختلاف سقف بدهی باعث شد S&P Global رتبه های اعتباری ایالات متحده را از AAA به AA+ تغییر دهد. Fitch هم ممکن این بار همین کار را انجام دهد و ایالات متحده را تنها با امتیاز متغیر AAA رها کند.

در حالیکه هیچ علامتی وجود ندارد، قیمت گذاری بازارهای اوراق قرضه احتمالا در حالت پیش فرض انجام خواهد شد، که این نیز قابل تغییر می باشد. به گفته تحلیلگران NatWest: سپتامبر همیشه برای این است که واشنگتن دی سی، بدهی هایش را فراموش نکند.