داده های اقتصادی، دلار امریکا و کانادا و بانک رزرو استرالیا
اخبار فارکس

داده های اقتصادی، دلار امریکا و کانادا و بانک رزرو استرالیا

داده های اقتصادی امروز اسکناس پشت سبز (دلار امریکا) و Loonie (دلار کانادا) را همراه با جلسه بانک رزرو استرالیا در کانون توجه قرار می دهد.

امروز در تقویم اقتصادی یک روز نسبتا آرامی را خواهیم داشت. امروز صبح به وقت تهران ساعت 9 صبح جلسه بانک رزرو استرالیا را داشتیم که قرار بوده سیاست ماه اوت خود را اعلام و منتشر کند که بهر حال مهمترین واقعه اقتصادی و خبر کلیدی امروز هم بوده است.

اخبار و وقایع اقتصادی اوایل صبح (بازار آسیا)

امروز در تقویم اقتصادی یک شروع نسبتا آرامی را داشتیم. دلار استرالیا Aussie در اوایل صبح در کانون توجه قرار داشت. و دیرتر یعنی در ساعت 9 صبح جلسه بانک رزرو استرالیا را داشتیم که قرار بوده سیاست ماه اوت خود را اعلام و منتشر کنند.

درباره دلار استرالیا Aussie

گزارشات بخش مسکن (housing sector) در کانون توجه بود.

در ماه ژوئن مجوزهای ساختمانی به دنبال ریزش 7.6% درصدی ماه مه، 6.7% کاهش پیدا کرد. اقتصاددانان کاهش 5.5 درصدی را پیش بینی کرده بودند.

وام های مسکن (Home loans) 2.5 درصد کاهش یافت که رقم 1.9 درصد افزایش ماه مه را معکوس کرد. اقتصاددانان کاهش 2.1 درصدی را پیش بینی کرده بودند.

دلار استرالیا با انتشار این ارقام از 0.73632 دلار به 0.73628 دلار رسید. در زمان نگارش این گزارش، دلار استرالیا با 0.08 درصد افزایش به 0.7367 دلار رسید.

اخبار و وقایع دیگر مکان ها

در زمان نگارش این مقاله، ین ژاپن با 0.06 درصد افزایش به 109.240 ین در برابر دلار آمریکا رسید، و دلار نیوزیلند (Kiwi) 0.34 درصد افزایش یافت و به 0.6994 دلار رسید.

و اما اخبار و وقایع اقتصادی امروز

درباره یورو

امروز در تقویم اقتصادی برای یورو روز آرامی پیش رو خواهیم داشت. ساعت 11:30 امروز صبح سه شنبه 12 مرداد، گزارش اشتغال (Spanish employment figures) اسپانیا را خواهیم داشت.

بهر حال با وجود اعداد وخیم، این گزارشات باید تاثیر اندکی روی یورو داشته باشد.

در زمان نگارش این مقاله، یورو 0.04 درصد افزایش یافت و به 1.1875 دلار رسید.

درباره پوند استرلینگ

امروز در تقویم اقتصادی برای پوند استرلینگ روز آرامی پیش رو خواهیم داشت. هیچ خبر و واقعه خاص اقتصادی که بتواند روی پوند انگلستان تاثیر داشته باشد و به آن مسیر و جهت بدهد، نداریم.

این فقدان آمار و اخبار خاص باعث می شود بازارها تصمیم سیاست پولی روز پنجشنبه بانک مرکزی انگلستان (BoE) را در نظر بگیرند.

پیش بینی رشد اقتصادی هفته گذشته صندوق بین المللی پول برای انگلستان، از پوند حمایت قوی کرد. چشم انداز مشابه بانک مرکزی انگلستان BoE، سطح 1.40 دلار را به بازی می آورد.

در زمان نگارش این مقاله، پوند 0.10 افزایش یافت و به 1.3897 دلار رسید.

درباره دلار ایالات متحده

امروز در تقویم اقتصادی برای دلار امریکا روز آرامی پیش رو خواهیم داشت. امروز عصر ساعت 18 به وقت تهران، سفارشات کارخانجات (Factory orders) ماه ژوئن را خواهیم داشت.

به دنبال گزارش ناامید کننده ارقام تولید ISM دیروز دوشنبه، هرگونه ارقام ضعیفی، می رود که حمایت از دارایی های پرخطرتر (riskier assets) را تست می کند.

دور از تقویم اقتصادی، گپ و گفت اعضای کمیته بازار آزاد فدرال FOMC نیز تأثیر خواهد گذاشت. کلاریدا، عضو FOMC قرار است سخنرانی کند.

در زمان نگارش این مقاله، شاخص قیمت دلار ایالات متحده در قیمت 92.052 ثابت بود.

درباره دلار کانادا Loonie

امروز در تقویم اقتصادی برای دلار کانادا روز آرامی پیش رو خواهیم داشت. گزارش شاخص مدیران خرید تولید (Manufacturing PMI) ماه ژوئن قرار است امروز عصر ساعت 18 به وقت تهران منتشر شود.

با توجه به موارد دیگری که بازارها باید در نظر بگیرند، می توان انتظار داشت که دلار کانادا نسبت به این اعداد حساسیت خود را نشان دهد.

در زمان نگارش این مقاله Loonie با 0.04 درصد افزایش به 1.2505 دلار کانادا در برابر دلار آمریکا رسید.

توضیح برخی داده های اقتصادی

RBA Rate Statement یا جلسه بیانیه نرخ بهره بانک رزرو استرالیا: این یکی از اصلی ترین ابزارهایی است که هیئت مدیره بانک RBA برای ارتباط با سرمایه گذاران در مورد سیاست های پولی استفاده می کند. این شامل نتیجه تصمیم آنها در مورد نرخ بهره و اظهار نظر در مورد شرایط اقتصادی است که بر تصمیم آنها تأثیر گذاشته است. مهمتر از همه، این چشم انداز اقتصادی را مورد بحث قرار می دهد و سرنخ هایی را در مورد نتیجه تصمیمات آینده ارائه می دهد. تا دسامبر 2007 این بیانیه تنها زمانی صادر می شد که نرخ نقد (Cash Rate) تغییر کند. زمان برگذاری این جلسه، سه شنبه اول  هر ماه به استثنای ژانویه می باشد. ضمنا هرچه لحن مقامات بانک رزرو، شاهینی (Hawkish) تر باشد، برای ارز کشور خوب است.

Building Approvals m/m یا مجوز ساخت مسکن ماهانه نیوزیلند: این شاخص تغییر در تعداد مصوبات ساختمانهای جدید را اندازه گیری می کند. این یکی از شاخص های اصلی فعالیت های ساختمانی در آینده است زیرا اخذ تأیید دولت از اولین مراحل ساخت یک ساختمان جدید است. ساخت و ساز مهم است زیرا اثر مواج گسترده ای ایجاد می کند به عنوان مثال، برای کارگران ساختمانی شغل ایجاد می شود، پیمانکاران فرعی و بازرسان استخدام می شوند و خدمات ساختمانی مختلف توسط سازنده خریداری می شود. این شاخص به صورت ماهانه و 30 روز بعد از انتهای هر ماه منتشر می شود. عددی که اعلام می شود اگر بهتر از انتظارات باشد برای ارز کشور خوب می باشد.

Home Loans m/m یا گزارش ماهانه وامهای خانگی استرالیا: این گزارش تغییرات در تعداد وام های جدید اعطا شده برای خانه های تحت اشغال مالکان را اندازه گیری می کند. این شاخص آینده نگر و اصلی تقاضا در بازار مسکن است. اکثر خانه ها تامین مالی می شوند نتیجتا این یک میزان سنجش عالی از تعداد خریداران واجد شرایط در حال ورود به بازار است. این گزارش به صورت ماهانه و 40 روز بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. ضمنا عددی که منتشر می شود اگر بهتر از پیشبینی ها و انتظارات باشد، برای ارز کشور خوب خواهد بود.

Spanish Unemployment Change یا گزارش تغییرات بیکاری اسپانیا: این گزارش تغییرات تعداد بیکاران در ماه گذشته را ارزیابی می کند. اگرچه به طور کلی به عنوان یک شاخص عقب افتاده (lagging indicator) در نظر گرفته می شود، اما تعداد بیکاران نشانه مهمی از سلامت کلی اقتصاد است زیرا هزینه های مصرف کننده با شرایط بازار کار ارتباط زیادی دارد. این گزارش به صورن ماهانه و خدود 3 روز بعد از اتمام هر ماه منتشر می شود. ضمنا عددی که منتشر می شود اگر بهتر از انتظارات و پیشبینی ها باشد، برای ارز کشور خوب خواهد بود.

Factory Orders m/m یا گزارش سفارشات ماهانه کارخانجات امریکا: این گزارش تغییرات در ارزش کل سفارشات خرید جدید ثبت شده توسط تولیدکنندگان را ارزیابی می کند. این گزارش شامل تجدید نظر در داده های سفارشات کالاهای بادوام (Durable Goods Orders) است که حدود یک هفته قبل منتشر شد و داده های تازه در مورد کالاهای غیر بادوام. این یک شاخص آینده نگر (Leading Indicator) در افزایش سفارشات خرید تولیدات است که نشان می دهد تولیدکنندگان با تکمیل این سفارشات، فعالیت خود را افزایش خواهند داد. این گزارش به صورت ماهانه و حدود 35 روز بعد از اتمام هر ماه منتشر می شود. ضمنا رقمی که منتشر می شود اگر بهتر از انتظارات و پیشبینی ها باشد، برای ارز کشور خوب خواهد بود.

دارایی پرریسک چیست؟ دارایی خطرناک یا ریسکی، هر دارایی است که دارای درجه ای از خطر باشد. دارایی ریسکی به طور کلی به دارایی هایی گفته می شود که دارای درجه قابل توجهی از نوسانات قیمت هستند، مانند سهام، کالاها، اوراق قرضه با بازده بالا، املاک و مستغلات و ارزها.