دلار در حال از دست دادن قدرتش ...
اخبار فارکس

دلار در حال از دست دادن قدرتش ...

دلار امریکا پس از افزایش فدرال رزرو در حال از دست دادن قسمتی از سودهایش است!!

دلار استرالیا نیز لغزان است!!

شاخص دلار امریکا که بخاطر سیاست Hawkish بانک فدرال رزرو در هفته گذشته افزایش یافته بود، امروز دوشنبه در حال از دست دادن قسمتی از سودهایش است. و این درحالیست که دلار استرالیا نیز درهفته گذشته بخاطر صادرات بالای سنگ آهن ریزش کرد.

شاخص دلار امریکا که با شش ارز ماژور مسابقه می دهد، از عدد 92.405 که در جمعه رسیده بود به عدد 92.286 کاهش پیدا کرد، سطحی که از April 13 تا حالا دیده نشده بود. این شاخص در هفته گذشته 1.9% افزایش داشت، و این افزایش که از ماه March 2020 تا الان بیشترین اندازه بوده به این دلیل است که، فدرال رزرو ایالات متحده زودتر از آنچه انتظار می رفت سیاست پولی بسیار آسان خود را پایان داد که این امر باعث سقوط سهام ایالات متحده شد و تحلیل گران را وادار به تجدید نظر نسبت به پیش بینی های خود برای عملکرد سهام و ارز کرد.

تحلیل گران Westpac اظهار داشتند که مواضع سیاست های بانک فدرال رزرو تبدیل به بادگیری برای دلار شده و زمینه ای چالش برانگیز برای دارایی های ریسک پذیر است. آنها اضافه کردند درحالیکه این شاخص هدف رسیدن به بالاترین حد خود که در ماه March تجربه کرده بود را داشت، پس از رالی افزایشی اخیر خود پتانسیل کافی برای شکست میان مدت حد خود در ماه March را ندارد.

تحلیل گران در Goldman Sachs میگویند که ممکن است صعود دلار پایدار نماند و خاطر نشان کردند که سایر بانک های مرکزی همانطور که اقتصادهایشان در حال بهبود از سطح رکود ناشی ازهمه گیری Covid-19 است، باید سیاست های عادی سازی را مد نظر داشته باشند.

بازده اوراق قرضه 10ساله خزانه داری امریکا در طول بازار آسیا به پایین ترین اندازه خود از اوایل ماه March یعنی قیمت 1.4110% رسید و این در حالی بود که اوراق قرضه 30 ساله برای اولین بار در 4 ماه گذشته به کمتر از 1.9990% رسید.

منحنی بازده یا اختلاف بین بازده 30 و 2 ساله از اوایل ماه  February در صاف ترین حالت ممکن قرار گرفته است.

همچنان که موضع Hawkish بانک فدرال رزرو، اشتهای ریسک سرمایه گذاران را کم کرد، ین ژاپن که یک دارایی امن محسوب می شود به بالاترین حد خود طی یک هفته گذشته رسید.آخرین قیمت ین ژاپن با 0.3% افزایش 109.80 در مقابل دلار بود.

در سایر ارزها Aussie (دلار استرالیا) به عدد 0.7474 یعنی سطحی که از December 21 سال 2020 تا الان مشاهده نشده بود سقوط کرد و منجر به کاهش 5% درصدی قیمت سنگ آهن به عنوان یک افت فصلی در فعالیت ساخت وساز، تولید کننده و مصرف کننده برترفولاد چین را متاثر کرد.

یورو به سختی به قیمت  1.1859 تغییر یافت و در روز جمعه به پایین ترین حد خود در 2 تا 1.5 ماه گذشته یعنی عدد 1.1847 رسید. پوند بریتانیا هم به پایین ترین حد خود در دو ماه گذشته یعنی عدد 1.3790 رسید.