جزئیات کامل یوان دیجیتال چین فاش شد
اخبار ارز دیجیتال

جزئیات کامل یوان دیجیتال چین فاش شد

چین پس از حرکت گازانبری خود در سرکوب استخراج ارز دیجیتال، در راستای اجرای سیاست خنثی‌سازی انتشار گاز دی اکسید کربن در چین و متفرق کردن ماینرهای چینی، روز جمعه وایت پیپر نیمه دوم ماه جولای را منتشر کرد و در آن جزئیات کاملی از مراحل راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک خلق چین را رونمایی کرد. با این کار، به صورت شفاف، موضع‌گیری خود در قبال ارز دیجیتال را برای چینیان و جهانیان مشخص کرد.    

به گزارش اختصاصی دنیای ترید، بانک خلق چین در وایت پیپر جدید که روز جمعه رونوشت کامل آن روی وب‌سایت رسمی دولت مرکزی چین، به دو زبان چینی و انگلیسی قرار گرفت، جزئیات روند تصمیم‌گیری، آزمایش و راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی چین (CBDC) موسوم به یوان دیجیتال (E-CNY) را برای عموم فاش کرد.

از زمان آغاز پروژه یوان دیجیتال بانک خلق چین، این اولین بار است که این بانک در اوراق سفید خود، توضیحات کاملی در خصوص این اقدام ارائه می‌دهد.

ارزش کل معاملات در مرحله آزمایشی: 5 میلیارد دلار

در این گزارش، ارزش کل معاملات با استفاده از یوان دیجیتال تا پایان ماه ژوئن، 34,5 میلیارد یوان معادل 5 میلیارد دلار قید شده است.

بانک مرکزی، تعداد کل معاملات از آغاز مرحله آزمایشی یوان دیجیتال را 70,75 میلیون معامله اعلام کرد. این خرید و فروش‌ها در 21 میلیون کیف پول ارز دیجیتال مربوط به اشخاص حقیقی و 3,5 میلیون کیف پول ارز دیجیتال مربوط به اشخاص حقوقی و سازمانی صورت گرفته است.

چین: بالای 10,000 نوع ارز دیجیتال بخش خصوصی داریم

در این وایت پیپر با اشاره به عبور از مرحله «رشد سریع اقتصادی» و ورود به مرحله «رشد با کیفیت اقتصادی»، از نوآوری‌های عصر دیجیتال، مانند رمزارز استقبال و از آن به عنوان یکی از اجزای لاینفک زندگی جدید یاد شده که به سرعت در حال گسترش است:

«از آغاز ایجاد بیت کوین، بخش خصوصی طیف متنوعی از ارز دیجیتال را راه‌اندازی کرده و برطبق آماری که در حال کامل شدن است، بالای 10,000 نوع رمزارز در چین وجود دارد که ارزش آن‌ها فراتر از 1,3 ترلیون دلار آمریکا است.»

بانک خلق چین: بیت کوین بی نام و نشان را قبول نداریم

در این گزارش، بانک خلق چین با بی‌نام و نشان خواندن بیت کوین، این رمزارز را شکننده و ناکارآمد خوانده و بنابراین موضع خود در قبال این ارز دیجیتال محبوب جهانی را به روشنی بیان کرد:

«با توجه به فقدان ارزش ذاتی [بیت کوین]، نوسانات شدید قیمت، بازده پایین در تجارت و مصرف زیاد انرژی، به سختی می‌توان به عنوان ارز مورد استفاده روزانه، روی آن‌ حساب کرد.[...] ارزهای دیجیتال بیشتر ابزار حدس و گمان هستند و بنابراین خطرات بالقوه‌ای را برای امنیت مالی و ثبات اجتماعی به همراه دارند و امروزه تبدیل به یکی از مهم‌ترین ابزار پولشویی و اقدامات مجرمانه شده‌اند.»

ماهیت یوآن دیجیتال چیست؟

دولت چین با اعلام صدور نسخه دیجیتال پول فیات چین، موسوم به یوآن دیجیتال (E-CNY) توسط بانک خلق چین، آن را به رسمیت شناخته و در گزارش خود در مورد ماهیت آن نوشت:

« E-CNY یک ابزار پرداخت ترکیبی مبتنی بر ارزش، متکی بر هر دو نوع حساب و شبه حساب بوده و ارتباط آن با حساب‌ها به گونه‌ای طراحی شده که دارای قابلیت وابستگی‌های اندک درون سیستمی (loosely-coupled) است. این نسخه دیجیتال پول فیات، دارای مجوز قانونی دولت چین بوده و تمام کارکردهای اصلی پول را مانند قابلیت استفاده در داد و ستدها یا ذخیره به عنوان سرمایه داراست. این نسخه دیجیتال فیات، هم ارز پول فیات فیزیکی RMB در مبادلات دیجیتال است و در کنار آن استفاده می‌شود.»

گفتنی است بانک مرکزی چین دو نوع ارز دیجیتال برای مصارف خرد و کلان ایجاد کرده است. این بانک در تجارت با کشورها، با توجه به حجم مبادلات از هر یک از این دو نوع بهره می‌جوید و قرار است با استفاده از یک سیستم پرداخت داخلی مدرن در چین، صدور e-CNY نیازهای روزانه مردم را به طور کامل برآورده کرده، کارآیی سیستم پرداخت خرده فروشی را بهبود بخشیده و هزینه پرداخت خرده فروشی را کاهش دهد.

بانک خلق چین: برای استفاده از یورو دیجیتال حساب بانکی لازم نیست

بانک خلق چین سه هدف عمده برای توسعه سیستم e-CNY، نسخه دیجیتال RMB، برشمرده است که مهم‌ترین آن‌ها برآوردن نیاز عامه مردم به پول نقد در فضای مجازی و توسعه اقتصاد دیجیتال، رقابت با سایر ارزهای دیجیتال در ایجاد فضای امن، ایجاد ارز دیجیتالی قدرتمند و کارآمد برای تجارت در مقیاس بین‌المللی و برون مرزی ذکر شده است. این ارز دیجیتال بانک خلق چین، توسط زیرساخت‌های پرداخت خرده فروشی قابل اعتماد و کارآمد، پشتیبانی می‌شود و قرار است با افزایش ظرفیت مالی، کارآمدتر کردن سیستم پرداخت دیجیتال و ایجاد دسترسی بیشتر به خدمات مالی، موجبات تقویت اقتصاد چین را فراهم کند.

بانک خلق چین در خصوص اهداف توسعه e-CNY خاطرنشان کرد:

« این ارز دیجیتال امن و باثبات بوده و نیاز مردم چین به ارز دیجیتال را به طور کامل برآورده می‌سازد. شهرواندن چینی که دارای حساب بانکی نیستند و توریست‌های خارجی که به صورت کوتاه مدت در چین اقامت دارند نیز می‌توانند بدون نیاز به افتتاح حساب، نسبت به افتتاح کیف پول ارز دیجیتال اقدام کرده و از خدمات اصلی e-CNY بهره‌مند شوند.»

مرحله آزمایشی یوآن دیجیتال

دستکش‌های تراکنش

آزمایشات یوان دیجیتال بیش از یکسال پیش، در چهار شهر و میان جامعه آماری منتخب کلید خورده بود. در این مرحله بانک خلق چین با همکاری شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند، بر روی پرداخت آفلاین و سایر نوآوری‌های مبتنی بر گوشی موبایل مطالعه کرد. در این مدت، این بانک چندین اپلیکیشن‌ رایگان کیف پول ارز دیجیتال را مورد آزمایش قرار داد، همچنین قرار است با همکاری کمیته سازمان‌دهی پکن در محل برگزاری مسابقات زمستانی المپیک و پارالمپیک 2022، سناریوهای نوآورانه دیگری نیز مانند سوپرمارکت‌های بدون فروشنده و دستگاه‌های بازی خودکار، استفاده از دستکش‌ها یا زیورآلات تراکنشی یا انواع دیگر پوشاک تراکنشی مانند لباس بازی‌های زمستانی تراکنشی را امتحان کند. این البسه در تماس دیجیتالی با دستگاه پوز قادر به انجام تراکنش هستند.

مهم‌ترین ویژگی یوآن دیجیتال: سازگاری با قراردادهای هوشمند

اما مهم‌ترین ویژگی این یوان دیجیتال سازگاری با قراردادهای هوشمند است.

بانک مرکزی در این خصوص تصریح کرد:

« استفاده از این رمزارز در قراردادهای هوشمند عملکرد آن را مختل نمی‌کند، این قابلیت در سایه امنیت و سازگاری، امکان پرداخت خودکار را مطابق قرارداد فی مابین دو طرف میسر می‌سازد.»

گفتنی است در حال حاضر، بسیاری از اقتصادهای بزرگ، فعالانه در حال بررسی یا پیشرفت راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط بانک تسویه بین‌المللی (BIS)، بانک‌ مرکزی حدود 86 درصد از 65 کشور با اقتصاد پیشرفته یا رو به رشد، تحقیقاتی را درباره ارزهای دیجیتال انجام داده‌اند. تعداد بانک‌ مرکزی‌هایی که در حال انجام آزمایش یا راه‌اندازی نمونه اولیه ارز دیجیتال هستند، از 42 درصد در سال 2019 به 60 درصد در سال 2020 افزایش یافته است. در سالهای اخیر، بانک مرکزی‌های ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، کانادا، سوئد، ژاپن، روسیه، کره و سنگاپور و همچنین بانک مرکزی اتحادیه اروپا، پروژه راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی را کلید زده‌اند. 

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام