پیشبینی و سطوح معاملاتی طلا پیش از جلسه بانک فدرال (۲۹ اکتبر ۲۰۲۱)
اخبار فارکس

پیشبینی و سطوح معاملاتی طلا پیش از جلسه بانک فدرال (۲۹ اکتبر ۲۰۲۱)

◀️ ظاهرا روند گاوی کلی هنوز متوقف مانده است. تشکیل الگوی مثلث نزولی در نمودار هفتگی حاکی از پتانسیل ایجاد حرکت خرسی است.

◀️ با کاهش نرخ بهره در آمریکا و افزایش بازده اوراق قرضه خزانه، روند صعودی طلا از اواخر آگوست متوقف شده است.

◀️ آیا در جلسه بعدی بانک فدرال، شاهد رویکردی ضدتورمی و واکنش خرسی در بازار طلا خواهیم بود؟

 

در سال گذشته شاهد افزایش تورم بوده‌ایم. بانک فدرال آمریکا دائما اصرار داشته که این افزایش مقطعی و گذرا است، اما با این وجود تا کنون مهار نشده است. در برخی بخش‌ها، نگرانی درباره تورم در حال افزایش است چون به سبب مشکلات زنجیره تأمین، برخی شرکت‌ها نیز سقف اهداف خود را پایینتر آورده‌اند. کمپانی اسنپ‌چت که محصول فیزیکی به فروش نمی‌رساند این هفته اطلاع داد که فعالیت تبلیغ‌کنندگان در این پلتفرم به علت کاهش میزان کالاهایی که برای فروش دارند کمتر شده است. بدین دلایل، می‌توان استنباط کرد که احتمالا تورم آمریکا آنقدر که بانک فدرال اصرار داشته است، مقطعی و گذرا نیست.

این مسئله به طلا بسیار ربط دارد، چون این کالا در شرایط رکود تورمی افزایش خیلی  بیشتری را تجربه می‌کند.

در بازار طلا، ترس معامله‌گران از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی است. این افزایش می‌تواند باعث شود سرمایه از دارایی‌هایی مانند طلا و نقره که نرخ بهره به آنها تعلق نمی‌گیرد به سوی دیگر دارایی‌ها سرازیر شود. هر چه بانک فدرال موضع ضدتورمی‌تری اتخاذ کند، بازار طلا می‌تواند خرسي‌تر شود.

با توجه به این ویژگی، می‌توان فهمید که چرا در آگوست سال پیش، زمانی که نرخ بهره در آمریکا به پایینترین حد رسید، طلا به اوج قیمت خود دست یافت. پس از آن در حالی که بازارها با گمان افزایش نرخ بهره بانکی قیمت‌ها را اصلاح کرده‌اند، طلا بیشتر به سوی پایین بوده است. در نمودار هفتگی پایین شاهد ایجاد الگوی خرسی به شکل مثلث نزولی هستیم. همچنین سطح مقاومتی نیز پایینتر آمده است که نشان می‌دهد در آینده احتمال شکست خرسی در نمودار طلا وجود دارد.

 

نمودار هفتگی طلا

نمودار هفتگی طلا

 

در کوتاه‌مدت، وضعیت نسبتا مبهم است. فعلا می‌توان گفت که در ۱۸۳۴ شاهد مقاومت و در منطقه ۱۸۶۰-۱۶۷۶ شاهد حمایت خواهیم بود. منطقه دوم امسال سه بار آزمایش شده است و در هر سه بار قیمت نتوانسته از آن پایینتر برود و به بالا برگشته است. سطح مقاومتی ۱۸۳۴ دلار نیز امسال سه بار آزمایش شده و خود را حفظ کرده است.

در این هفته شاهد حرکت قیمت زیر خط روند بلندمدت بودیم، ولی همچنین شاهد تشکیل الگوی مثلث صعودی (Rising wedge) بودیم که در اکتبر شکل گرفته بود و اغلب حاکی از رفتار قیمت خرسی است. با نزول قیمت طلا به کف جدید هفتگی در روز جمعه، این الگو در حال پر شدن است.

 

 

نمودار روزانه طلا

نمودار روزانه طلا

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: متاورس چیست؟

استراتژی معاملاتی طلا در کوتاه‌مدت

همانطور که اولین نمودار نشان می‌دهد، در ماه‌های اخیر روندهای کوتاه‌مدت عمر واقعا کمی داشته‌اند و از این رو، با توجه به رفتار نوسانی قیمت در نمودارهای کوتاه‌مدت طلا بهتر است دائما آماده شکست در نمودار یا چرخش آن بود.

در نمودار چهارساعته پایین،‌ سه سطح در زیر رفتار کنونی قیمت و سه سطح در بالای آن مشخص شده است. اگر نمودار در نمودار چهارساعته یا روزانه از یکی از این سطوح مقاومتی یا حمایتی عبور کند احتمال ادامه حرکت آن وجود خواهد داشت. اگر سطح حمایتی ۱۷۲۰ شکسته شود، سطح بعدی واقع در ۱۶۸۰ روی رادار خواهد آمد.

 

نمودار چهارساعته طلا

نمودار چهارساعته طلا