طلا یا بیت کوین؟ بنظر شما کدام برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟
اخبار ارز دیجیتال

طلا یا بیت کوین؟ بنظر شما کدام برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

طلا بهتره است یا بیت کوین؟ این سوالی است که توسط خیلی از سرمایه گذاران مطرح می شود. هر دو گرانبها و کمیاب هستند ولی تصمیم گیری برای سرمایه گذاری خیلی سخت شده است. امروز قصد داریم این دو دارایی ارزشمند با هم بررسی دقیق کنیم.

بیت کوین چیست و چه مزایایی نسبت به طلا دارد؟

برای شروع باید بفهمیم که بیت کوین چیست؟ به زبان ساده، بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که می توان از آن برای خرید کالاها و خدمات مانند هر ارز سنتی دیگری استفاده کرد. با این حال، چند تفاوت کلیدی بین بیت کوین و سایر ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا) وجود دارد که به آن امتیازات منحصر به فردی  می دهد.

به عنوان مثال، بیت کوین تحت فشارهای تورمی که ارزهای فیات اغلب در معرض آن هستند، نیست. این اتفاق به این دلیل است که فقط مقدار محدودی بیت کوین یعنی 21 میلیون عدد وجود دارد و همیشه در گردش خواهد بود . بنابراین، با افزایش تقاضا برای بیت کوین، قیمت بیت کوین نیز از نظر تئوری باید افزایش یابد و آن را به یک سرمایه گذاری جذاب تر از ارز سنتی تبدیل می کند ( در سال های اخیر به دلیل همبستگی بیت کوین با بازارهای مالی سنتی مثل بورس، این ویژگی کمی در بیت کوین کم رنگ شده است)

علاوه بر این، بیت کوین را می توان به چند هزارم یک بیت کوین هم تقسیم کرد و به راحتی می توان آن را حمل کرد اما طلا چنین توانایی را ندارد. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید یک کالای کوچک با طلا بخرید. شما باید تکه قابل توجهی از فلز را با خود حمل کنید (خیلی کاربردی نیست) و سپس کسی را پیدا کنید که حاضر باشد طلا را به عنوان پرداخت بپذیرد، ولی با بیت کوین، می توانید به سادگی با چند کلیک ارز دیجیتال را به کیف پول دیجیتال فروشنده ارسال کنید و کالای مورد نظر خود تحویل بگیرید.

در نهایت، بیت کوین بهتر می تواند حریم خصوصی شما را نسبت به طلا حفظ کند. وقتی معامله ای با طلا انجام می دهید، هویت و جزییات معامله فاش می شود. طلا فروش موظف است کد ملی شما را در سامانه ای ثبت کند اما در معاملات بیت کوین اینطور نیست، در صورت تمایل می توانید ناشناس بمانید. این کار باعث محبوبیت بیشتر بین افرادی شده است که برای حریم شخصی خود احترام قائل هستند.

مطالعه مقاله ارز اریوا پیشنهاد میشود.

قیمت بیت کوین چطور با قیمت طلا مقایسه می شود؟

امروز 14 سپتامبر 2022 است بد نیست با هم یک مقایسه بین بیت کوین و طلا داشته باشیم.میخواهیم بالاترین قیمت های ماه سپتامبر بیت کوین و طلا از سال 2011 تا 2022 با یک دیگر مقایسه کنیم. تصویر شماره یک، نشان دهنده قیمت بیت کوین و طلا در ماه سپتامبر از سال 2011 تا 2022 است. همانطور که مشاهده می کنید همواره قیمت بیت کوین رو به رشد بوده است. در تصویر شماره نسبت تقسیم قیمت بیت کوین به طلا که برای سهولت نمایش به صورت درصد نمایش داده شده است. در سال 2011 نسبت قیمت بیت کوین به طلا 7% یعتی تقریبا برابر صفر بوده است اما در سال 2021 این نسبت تقریبا 29 برابر شده است، این نشان از رشد بسیار بالای بیت کوین نسبت به طلا است.

 

BTC,GOLD,PRICE

نسبت بیت کوین به طلا

اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که طلا از سال 2011 تا 2022 با تغییرات خیلی کمی مواجه بوده است و می توان گفت که یک دارایی امن محسوب می شود. ولی بیت کوین با توجه به نمودار جزو دارایی های ریسکی دسته بندی می شود ولی نسبت رشد بیت کوین به طلا خیره کننده است. در نمودار مشخص است که در طی سال ها بیت کوین رشد بسیار زیادی نسبت به طلا داشته است. خیلی از دوستان شاید بگویند که دلار در ایران نوسان بسیار زیادی دارد و تاثیر بیشتری نسبت به قیمت طلای جهانی دارد. بله درست است ولی قیمت بیت کوین هم بر مبنای دلار سنجیده می شود، پس دلار در این مقایسه هیچ جایگاهی ندارد

چند دلیل برای این اختلاف وجود دارد.  اول اینکه، طلا برای مدت طولانی تری نسبت به بیت کوین به عنوان یک دارایی سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گرفته است. دوم، ارزش کل طلای جهان بسیار بیشتر از ارزش کل بیت کوین های جهان است. بنابراین، عوامل موثر بر قیمت طلا بیشتر از عوامل موثر بر قیمت بیت کوین هستند.

سومین مورد، طلا یک دارایی فیزیکی است که می تواند برای چیزهایی مانند جواهرات و لوازم الکترونیکی استفاده شود، در حالی که بیت کوین یک دارایی دیجیتال است که فقط می تواند به عنوان یک ارز استفاده شود. این بدان معناست که استفاده بیت کوین بسیار محدود است، در حالی که طلا کاربردهای زیادی دارد. بنابراین، طلا از بیت کوین ارزشمندتر است.

چهارم، قیمت طلا بیشتر تحت تأثیر عرضه و تقاضا است، در حالی که قیمت بیت کوین بیشتر تحت تأثیر سفته بازی است.

بیت کوین یا طلا، کدام برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

وقتی صحبت از سرمایه گذاری می شود، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. می توانید در سهام، اوراق قرضه، املاک و موارد دیگر سرمایه گذاری کنید. اما دو مورد از محبوب ترین گزینه های سرمایه گذاری طلا و بیت کوین هستند. خب، کدام بهتر است؟

برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدامیک برای سرمایه گذاری بهتر است،باید تفاوت بین این دو را درک کنید. طلا یک دارایی فیزیکی است که برای قرن ها به عنوان یک دارایی ارزشمند برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گرفته است. از سوی دیگر، بیت کوین یک دارایی دیجیتال است و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا (سفته بازی) تعیین می شود.

وقتی صحبت از گزینه های سرمایه گذاری به میان می آید، طلا و بیت کوین هر دو مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال، طلا یک دارایی فیزیکی است که می توان آن را به راحتی خرید و فروش کرد. و همچنین یک سرمایه گذاری نسبتا امن است زیرا به اندازه سایر دارایی ها مانند سهام بی ثبات نیست. با این حال، طلا ازپتانسیل رشد بسیار بالایی برخوردار نیست. در واقع، قیمت طلا در چند سال گذشته نسبتاً ثابت بوده است.

چگونه می توانید در طلا یا بیت کوین سرمایه گذاری کنید؟

شما می توانید سهام یک صندوق قابل معامله در بورس را خریداری کنید که روی طلا یا بیت کوین سرمایه گذاری کرده است یا می توانید پول خود را در شرکتی قرار دهید که طلا یا بیت کوین استخراج می کند.

همچنین می توانید قراردادهای آتی طلا یا بیت کوین خریداری کنید. قرارداد آتی توافقی برای خرید یا فروش یک دارایی به قیمت معین در تاریخ های آنیده است.

شما همچنین می توانید از طریق یک کیف پول دیجیتال در طلا یا بیت کوین سرمایه گذاری کنید. کیف پول دیجیتال یک حساب آنلاین است که می توانید از آن برای نگهداری، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال استفاده کنید. شما می توانید یک کیف پول دیجیتال در یک وب سایت یا از طریق یک برنامه ایجاد کنید. در دنیای ارز دیجیتال، طلای دیجیتال هم وجود دارد، توکنی به نام PAXG که می تواند جایگزینی مناسبی برای خرید فیزیکی طلای فیزیکی باشد. اگر نمی دانید PAXG چیست می توانید از به پیج اینستاگرام دنیای ترید متصل شوید و با این توکن آشنا شوید.

راحتترین راه برای سرمایه گذاری در بیت کوین، مراجعه به صرافی ها ایرانی و خرید آن است. جالب است بدانید برخی از صرافی های ایرانی به دلیل محبوبیت PAXG این توکن به لیست توکن های قابل خرید و فروش خود اضافه کرده اند.

در نهایت، طلا و بیت کوین هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند. طلا یک سرمایه گذاری سنتی است، در حالی که بیت کوین جدیدتر است و با توجه به بازار نوظهور خود یک سرمایه گذاری ریسکی است. با این حال، بسته به اهداف و تحمل ریسک شما، هر دو به طور بالقوه می توانند سرمایه گذاری خوبی باشند. پیشنهاد ما برای شما این است که سبد سرمایه گذاری تشکیل دهید، و براساس ریسک پذیری خود درصدی از سرمایه خود را به بیت کوین و درصدی به طلا اختصاص دهید.

منابع:

https://coindar.org/en/article/gold-vs-bitcoin-is-one-better-than-the-other-81556

https://www.tradingview.com/u/trendingview/

 

.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام