چرا اکثر معامله گران در بازارهای مالی ضرر می کنند؟
فارکس

چرا اکثر معامله گران در بازارهای مالی ضرر می کنند؟

ترید کردن در بازارهای مالی یک شغل دشوار است و اکثر کسانی که وارد این مارکت می شوند پول خود را از دست می دهند. این موضوع به قدری جدی است که اکثر بروکرهای فارکس و CFD در سطح جهان موظف هستند درصد معامله گرانی که سرمایه شان را از دست داده اند را درون سایت خود نشان داده و در قالب یک قانون به تصویر بکشند.

اگر شما یک تریدر حرفه ای هستید حتما درصد کسانی که در بازارهای مالی ضرر می کنند را می دانید.

شاید با خواندن این قسمت مقاله ناامید شده و بخواهید دست از این تجارت پول ساز بردارید! ما از شما خواهش می کنیم قبل از گرفتن هر گونه تصمیم مهمی این مقاله را تا انتها بخوانید.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید قصد دارند دلایل مهمی که باعث ضرر اکثر معامله گران در بازارهای مالی می شود را به شما با زبانی بسیار ساده آموزش دهند.

در این مقاله ارزشمند نه تنها قصد داریم به شما بگوییم چرا بیش از 90 درصد تریدرها در بازارهای مالی ضرر می کنند بلکه به شما راه کارهایی عملی ارائه دهیم تا بتوانید جلو این ضررها را بگیرید.

آموزش ببینید

اکثر افراد دوست دارند قبل از راه رفتن بدوند! اگر تا به حال ورزش نکرده باشید بهترین توصیه ای که به شما می شود راه رفتن معمولی یا همان پیاده روی ساده است.

مشکل اینجا است که بسیاری افراد بلافاصله می خواهند از دویدن و آن هم به سبک حرفه ای ها شروع کنند.

بازارهای مالی هم به همین شکل است؛ بسیاری  با دیدن تبلیغ هایی مثل درآمد دلاری و غیره و یا دیدن زندگی تردیرهای میلیونر وسوسه می شوند وارد بازارهای مالی شوند، آن هم بدون آموزش صحیح و اصولی!

آنها سریعا شروع به باز کردن یک اکانت کرده، حساب خود را شارژ می کنند و شروع به ترید کردن می کنند. غافل از اینکه برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای نیاز به آموزش درست و حسابی دارند.

در ادامه ما به شما گام های بسیار ساده و موثری که ماحصل سال ها تجربه و تلاش تریدرهای حرفه ای بازارهای مالی است را آموزش می دهیم.

تنها خواهش ما از شما این است که اگر مایلید زندگی تان را تغییر دهید، برای یادگیری این مراحل وقت گذاشته و آنها را با جدیت دنبال کنید.

گام اول: شناسایی انواع دارایی های مالی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که دارایی های مختلف مالی که قابل ترید کردن هستند را یاد بگیرید. برخی از مهمترین دارایی های مالی عبارتند از: ارزهای بین المللی، ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی ها، سهام ها، اوراق قرضه، صندوق های قابل معامله (ETF’s) و کامودیتی های مهم مثل طلا، نفت و غیره.

گام دوم: یادگیری تحلیل تکنیکال

دومین گام مهمی که باید بردارید یادگیری تحلیل تکنیکال است. در واقع این گام و مرحله بعدی قلب بازارهای مالی است و یادگیری آنها برای هر نوع تریدری واجب است.

اگر دقت کرده باشید معامله گران بازارهای مالی با یک سری نمودار و اندیکاتور سروکار دارند؛ تمامی آنها را می توانید با یادگیری تحلیل تکنیکال بیاموزید.

به عنوان مثال اندیکاتورهای مهمی مثل RSI، میانگین های متحرک، فیبوناچی، خطوط مقاومت، حمایت و خط روند همگی درون تحلیل تکنیکال است.

گام سوم: یادگیری تحلیل فاندامنتال

بعد از انجام دو مرحله قبلی می توانید گام سوم یعنی یادگیری تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی را آغاز کنید. اینجا همان جایی است که تریدرها بر اساس یک سری خبرهای اقتصادی مهم و رویدادهای تاثیرگذار مسیر بازار را شناسایی کرده و ترید می کنند.

به عنوان مثال یکی از مهمترین و یا مهمترین رویداد اقتصادی در بازار فارکس جلسات ماهانه و یا هر شش هفته یکبار بانک های مرکزی بزرگ برای تعیین نرخ های بهره است.

شما می توانید با یادگیری تحلیل فاندامنتال و بر اساس نظریه تحلیلگران بزرگ بنیادی این وقایع مهم را ترید کنید.

گام چهارم: تحلیل بر اساس پرایس اکشن

درست است که پرایش اکشن یا رفتار قیمت قسمت مهمی از تحلیل تکنیکال است ولی برخی آن را سر سری می گیرند. در نتیجه ما آن را در یک قسمت جداگانه آورده و از شما خواهش می کنیم یادگیری آن را جدی بگیرید.

پرایس اکشن همان قسمتی است که شما با الگوهای مهمی همچون: الگوی سروشانه، الگوی مثلث صعودی و غیره سروکار دارید تا بتوانید مسیر دارایی مورد نظر خود را شناسایی کرده و آن را ترید کنید.

گام پنجم: ایجاد یک استراتژی معاملاتی سودده

بعد از اینکه مراحل قبل را به دقت انجام دادید نوبت درست کردن یک استراتژی معاملاتی سودده است. به زبانی خیلی ساده استراتژی یعنی اینکه شما چه نوع دارایی را معامله کنید، در چه تایم فریمی معامله کنید، در چه قیمتی وارد شوید، در چه قیمتی خارج شوید، حد سود و ضررتان را مشخص کنید، بنویسید حاضرید چقدر در این معامله ریسک کنید و غیره.

گام ششم: مدیریت ریسک

اگر تمام مراحل قبل را انجام داده اید نوبت یادگیری مدیریت ریسک است. این یکی از مهمترین دلایل ضرر کردن و کال مارجین شدن اکثر تردیرها است.

به عنوان مثال تریدری که با 1000 دلار (منظور کل سرمایه وی است) وارد یک معامله می شود و بدون گذاشتن حد ضرر و حد سود به امید بازگشت مارکت تمام سرمایه اش را می بازد درکی ار مدیریت ریسک ندارد.

به زبانی خیلی ساده مدیریت ریسک یعنی که من حاضر هستم در هر معامله فقط 2 الی 3 درصد از کل 1000 دلارم یعنی فقط 20 تا 30 دلارم را به خطر بیندازم؛ حتی اگر به من وحی شده که این معامله سودده خواهد بود من اجازه ندارم بیشتر از این مقدار سرمایه ام را به خطر بیندازم.

گام هفتم: باز کردن یک حساب دمو و تست کردن استراتژی

آخرین گامی که قبل از ورود به دنیای واقعی بازارهای مالی باید بردارید باز کردن یک حساب معاملاتی دمو یا همان غیر واقعی نزد یک بروکر معتبر و قابل اعتماد است. این مساله به شما کمک می کند تا بتوانید استراتژی معاملاتی که بر اساس شخصیت، سرمایه، نوع دارایی، زمان آزاد معامله کردن و غیره دارید را آزمایش کنید.

گام آخر: باز کردن یک حساب واقعی با سرمایه کم

آخرین گامی که باید بردارید باز کردن یک حساب واقعی با سرمایه کم نزد همان بروکر قابل اطمینان در دمو است. دلیل اینکه می گوییم سرمایه کم برای این است که شما به یکباره کل سرمایه تان را به خطر نیدازید.

زمانی که در دمو ترید می کنید چون پول واقعی تان درون مارکت نیست در نتیجه از لحاظ روانشناسی استرسی نخواهید داشت. ولی وقتی که با پول واقعی و صد البته سرمایه کم ترید کنید، تجارب بسیار ارزنده ای در مورد خودتان به دست می آورید که به شما در مسیر میلیاردر شدن در بازارهای مالی کمک شایانی می کند.

همینطور که مشاهده می کنید آموزش دیدن آن هم آموزشی صحیح و بر اساس اصول به شما کمک می کند تا بتوانید جزو آن 10 درصد تریدر موفق بازارهای مالی باشید.

شاید قبل از اینکه تمام این قسمت را مطالعه کنید به خودتان گفته بودید مگر دیوانه هستم وارد بازاری شوم که فقط 10 درصد در آن موفق می شوند!

ولی بعد از خواندن این قسمت متوجه شدید چرا فقط 10 درصد در بازارهای مالی موفق می شوند. خیلی ساده اکثریت افراد نمی خواهند برای آموزش وقت گذاشته و تمام نکات ریز و درشت معامله گری را بیاموزند.

در نتیجه اکثر آنها با رعایت نکردن نکات مهمی که به شما آموزش دادیم تمام سرمایه ارزشمندشان را بر باد می دهند.

فراموش نکنید که هر چیزی بهای خاص خودش را دارد، موفق شدن در بازارهای مالی هم از این قضیه مستثنی نیست.

چطور جلوی ضرر را بگیریم؟

یکی از نکات مهم و درس های کلیدی ترید کردن در بازارهای مالی این است که تمام معامله گران حتی حرفه ای ها معاملات ضررده دارند ولی نکته کلیدی این است که آنها ضررهایشان را کنترل می کنند.

اینکه با چند ترید ضررده دست از معامله بشویید کار بسیار اشتباهی است.

کار مهمی که باید انجام دهید این است که توسط مدیریت ریسک ضررهای تان را کم و سودهای خود را بیشتر کنید. کار دیگری که می توانید انجام دهید پیدا کردن پوزیشن هایی با ریسک به ریوارد حداقل یک به سه است.

البته این مساله بدین معنی است که شما حتما سود خواهید کرد بلکه امکان دارد مارکت بر علیه پیش بینی شما حرکت کند ولی حداقل ضرر شما با استفاده از قوانین مدیریت ریسک کنترل و کمتر خواهد شد.

دلایلی که باعث ضرر تریدرها می شود

دلایل ضرر کردن اکثر تریدرها در بازارهای مالی

اگر بخواهیم به طور مختصر دلایل اصلی که باعث ضرر کردن 90 درصد از تریدرها می شود را نام ببریم می توانیم به نکات زیر بپردازیم.

  • نداشتن دانش لازم درباره بازارهای مالی مثل: تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، روانشناسی مارکت و غیره.
  • نداشتن یک استراتژی و دستورالعمل برای ترید کردن
  • رعایت نکردن مدیریت ریسک، نداشتن حد ضرر و حد سود و عدم رعایت پوزیشن سایز
  • تمرین نکردن در دمو
  • نداشتن یک بروکر خوب و قابل اعتماد
  • نداشتن ژورنال معاملاتی برای ثبت تریدها
  • بیش از حد ترید کردن یا معتاد به معامله شدن، ترید کردن در خستگی، انتقام گرفتن و غیره

نتیجه گیری

اگر تا اینجای این مقاله ارزشمند را درست مطالعه کرده باشید حتما متوجه شده اید که دلیل اصلی ضررهای اکثر تریدرها در بازارهای مالی رعایت نکردن اصول ابتدایی و لازم این مارکت است.

برای موفق شدن در بازارهای مالی باید علم لازم و مختص به آنها را آموخت، مدیریت ریسک را رعایت کرد، حداقل سه ماه در دمو معامله کنید و سعی کنید معتاد به ترید نکردن نباشید.

ترید کردن یک شغل بسیار عالی و پر درآمد است ولی به شرط اینکه به قوانین آن احترام بگذارید. اگر قانون های حیاتی و ساده این بازار را زیر پا بگذارید طولی نخواهد کشید که بازار هم شما را زیر پا خواهد گذاشت.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه