بازیکنان اصلی فارکس در پشت نقدینگی چه کسانی هستند؟
فارکس

بازیکنان اصلی فارکس در پشت نقدینگی چه کسانی هستند؟

برای اینکه تریدر موفقی بشوید مهم است که هم ریسک و هم نواسانات را مدیریت کنید. برای فهمیدن بهتر این دو فاکتور، باید ابتدا نقدینگی را درک کنید.

بازار فارکس تنها بازاری است که نه تنها بزرگترین بازار از نظر متوسط ​​گردش مالی روزانه و متوسط ​​درآمد هر تریدر در جهان است، بلکه بزرگترین بازار از نظر تعداد افراد و شرکت کنندگان نیز می باشد.

نقدینگی: چیست؟ از کجا آمده است؟ چرا مهم است؟

نقدینگی برای ساختار بازار فارکس مهم است. بدون نقدینگی که با جهش و شکاف قیمت ها برجسته می شود، فعالیت ها آشفته خواهد بود. با این حال یک بازار با نقدینگی بالا، ورود و خروجی روان تر ایجاد می کند و باعث می شود تمام بازیگران این بازار از سوداگران کوچک تا موسسات بزرگ همه مشارکت داشته باشند.

نقدینگی از طریق هوای نازک یا توسط یک تاجر کوچک در ایالات متحده، اروپا یا آسیا ایجاد نمی شود. این، توسط یک فراهم کننده نقدینگی تولید می شود، که طبق تعریف، یک کارگزار یا موسسه ای است که در یک کلاس دارایی انتخاب شده، به عنوان یک بازار ساز رفتار می کند.

اساساً، تأمین کننده نقدینگی در هر دو طرف معاملات ارزی فعالیت می کند. او ارز خاصی را با قیمت های مشخص می فروشد و می خرد. وقتی او این کار را می کند، در حال ایجاد بازار یا به وجود آوردن بازار (Making the Market) است.

برخی ممکن است بپرسند، "چرا باید به نقدینگی اهمیت دهم؟ " پاسخ ثبات بیشتر بازار است. به وجود آورندگان نقدینگی مقدار قابل توجهی از خطر را به عهده می گیرند و با این کار می توانند پاداش کاملی دریافت کنند زیرا آنها می توانند جریان سفارشات را مشاهده کنند.

از همه مهمتر، آنها مایلند در یک دوره معاملات بی ثبات و نوسانی، طرف دیگر ترید را در اختیار بگیرند، در نتیجه به سوداگران کوچک اجازه می دهند ریسک خود را با کارآیی بیشتری مدیریت کنند. موارد بدتری از قرار گرفتن در سمت اشتباه یک معامله در یک بازار غیر نقد وجود دارد.

liquidity

لیست بازیکنان اصلی فارکس

  • بانکهای تجاری - بانکها معمولاً در مقادیر زیادی از معاملات سوداگرانه و همچنین گردش تجاری روزانه شرکت دارند. برخی روزانه میلیاردها دلار با ارز خارجی تجارت می کنند. برخی از طرف مشتری معامله می کنند. دیگران هم با حساب اختصاصی معامله می کنند.

بانک های تجاری و سرمایه گذاری برای همه جفت ارزهایی که بازار را به وجود می آورند، شرایط خرید و فروش فراهم می کنند. آنها معمولا کمترین اسپردها را برای این جفت ارزها به بزرگترین و بهترین مشتری هایشان، ارائه می دهند و به نمایندگی از مشتریانشان، به معاملات این جفت ارزها به جای اینکه فقط از تفاوت نرخ خرید و فروش (اسپرد) کسب سود کنند، می پردازند.

عمده ترین تأمین کنندگان نقدینگی بانک های تجاری شامل: Citibank، Deutsche Bank، Societe Generele، Union Bank of Switzerland و HSBC می باشند.

  • بانک های مرکزی - بانک های مرکزی نقش مهمی در بازار فارکس بازی می کنند و این نقش، کنترل عرضه ارزهای مختلف است. علاوه بر نگرانی در مورد تنظیم نرخ تورم و نرخ بهره، آنها همچنین مسئول ایجاد ثبات در صورت لزوم در بازار فارکس هستند.

بانک های مرکزی ممکن است به اندازه بانک های تجاری فعال نباشند، اما در صورت نیاز شدید مانند بحران مالی، آنها آماده هستند تا در صورت لزوم برای تأمین نقدینگی به کشورهای متبوع خود از طریق عملیات بازار پول، مداخله کنند.

در صورتی که عملکردهای عادی فارکس تحت فشار قرار بگیرد و دچار مشکل شوند، اغلب به عنوان آخرین چاره به بانکهای مرکزی مراجعه می شود.

bankss

  • شرکت های سرمایه گذاری - شرکتهای مدیریت سرمایه گذاری معمولاً حسابهای عظیمی را از طرف مشتریان خود مدیریت می کنند و نیاز به مبادله ارز خارجی دارند بنابراین آنها مجبورند این معاملات را از طریق استفاده از بازار ارز تسهیل کنند.
  • کارگزاران جزیی فارکس - این گروه 2% از حجم کل بازار فارکس را که هر روز بین 25 تا 50 میلیارد دلار تخمین زده می شود را، اداره می کند.

تا زمانی که یک کارگزار جزیی فارکس از ذخایر سرمایه بالایی برخوردار نباشد، نمی تواند با فراهم کنندگان عمده نقدینگی تجارت کند و به همه مزایا از جمله اسپردهای خیلی کم که با سرمایه هنگفت همراه است دسترسی داشته باشد.

تریدرهای کوچک (Retail Trader) از جمله دلالان (Speculators) بر خلاف تریدرهای موسسات بزرگ، بندرت نیاز به معامله در این حجم عظیم دارند. بنابراین، دسترسی آنها به بازار فارکس معمولاً از طریق کارگزاران تحت نظارت (Regulated) آنلاین فارکس، که تأمین کنندگان ثانویه نقدینگی در بازار هستند، انجام می شود. (کارگزاران تحت نظارت کسانی هستند که در سازمان تنظیم مقررات مالی کشور خود ثبت نام کرده اند به عنوان مثال FCA در انگلستان و باید با قوانین تعیین شده توسط آن ارگان مطابقت داشته باشند از طرف دیگر کارگزارانی که تحت نظارت نیستند Unregulated نیازی به رعایت هیچ قانونی ندارند و می توانند به هر روشی که صلاح بدانند رفتار کنند).

  • دلالان – اینها افراد ریسک پذیر یا سرمایه گذاران خصوصی (Private Investor) هستند که ارزهای خارجی را می خرند و می فروشند و از طریق نوسانات قیمت خود، سود می برند.
  • معامله گران الگوریتمی - معامله گران الگوریتمی با فرکانس بالا یا معامله گران Algo موفق به تغییر چشم انداز معاملات CFD فارکس شده اند. (قرارداد ما به التفاوت Contract for difference  یا به اختصار CFD یکی از مشتقات مالی است که به شما امکان می‌دهد بدون تصاحب یک دارایی، روی تغییرات قیمت آن معامله کنید. این نوع از معاملات را می‌توانید روی طیف وسیعی از بازارها از جمله بازار سهام، فارکس، شاخص‌ها و کالاها انجام دهید). دنیای تجارت الکترونیکی و تریدهای همزمان رایانه ای، امروز باعث افزایش تعداد معامله گران برنامه ریزی شده با فرکانس بالا شده است تا بتوانند با استفاده از تجزیه و تحلیل الگوهای تشخیص بسیار پیچیده به عرصه تجارت تحت عنوان ارائه دهندگان یا فراهم کنندگان نقدینگی، ورود کنند.

نتیجه گیری

نقدینگی بر نوسانات بازار تأثیر می گذارد و اگرچه نوسانات می توانند هم یک دوست و هم یک دشمن باشند، سطح مشخصی از نوسانات برای فرصت های تجاری لازم است. نقدینگی می تواند منجر به نوسانات شدید قیمت و نوسانات غیرقابل کنترل شود.

برای اینکه تریدر موفقی بشوید مهم است که هم ریسک و هم نواسانات را مدیریت کنید.  برای فهمیدن بهتر این دو فاکتور، باید ابتدا نقدینگی را درک کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه