نهنگ (wale) در بازارهای مالی چیست؟ استراتژی سود ساز با نهنگ ها شنا کن!
فارکس

نهنگ (wale) در بازارهای مالی چیست؟ استراتژی سود ساز با نهنگ ها شنا کن!

نهنگ های بازارهای مالی چه کسانی هستند که اغلب تریدرهای تازه کار و خرده پا از آنها می ترسند؟ چطور می شود از نهنگ های مارکت در امان ماند؟

گاه گاهی در بازارهای مالی به خصوص مارکت بین المللی فارکس صحبت هایی درباره نهنگ های مارکت به گوش ما می رسد. واقعا این نهنگ ها چه کسانی و یا چه ارگان هایی هستند و کار اصلی آنها چیست؟

از آنجا که نقش نهنگ ها در بازارهای مالی بسیار حساس و حیاتی است تصمیم گرفتیم تا مقاله ای با این عنوان برای شما عزیزان بنویسیم تا بیشتر با نهنگ های مارکت آشنا شوید.

نهنگ ها چه کسانی هستند؟

نهنگ ها در بازارهای مالی چه کسانی هستند؟

اصطلاح "نهنگ ‌های بازار" یا "نهنگ ‌های مالی" در بازارهای جهانی به افراد یا مؤسسات اقتصادی با ثروت عظیمی اطلاق می ‌شود که یکی از سرمایه ‌گذاران اصلی مارکت به حساب می آیند.

در حقیقت نهنگ های بازار قسمت عظیمی از ثروت های درون بازارهای مالی را در اختیار دارند و درست به همین دلیل است که به آنها نهنگ گفته می شود.

از آنجا که آنها مبالغ عظیم و چشمگیری از سرمایه را تحت اختیار دارند صبورانه در مارکت های مختلف منتظر فرصت های بسیار خوب معاملاتی می مانند تا بتوانند حجم عظیمی از ثروتهای موجود در بازار را نصیب خودشان کنند.

این سرمایه گذاران که به عنوان بازار ساز نیز معروف هستند به دلیل تخصص استثنایی خود در تجزیه و تحلیل بازارهای مالی و انجام مطالعات عمیق در مورد حرکات بازار جهانی شناخته شده اند.

در واقع این نهنگ ها بر اساس تحلیل ‌ها و اطلاعات موجود حاکی از فرصت‌ های سودآور، در زمان مناسب برای انجام معاملات خرید و فروش با هدف به حداکثر رساندن سود حاصل از فعالیت ‌های خود وارد مارکت شده و سودهای کلانی به جیب می زنند.

انواع نهنگ های بازارهای مالی

حال که با مفهوم نهنگ ها در بازارهای مالی آشنا شدید بد نیست بدانید که این نهنگ ها انواع و اقسام مختلفی دارند.

شاید دوست داشته باشید بدانید که آیا این نهنگ ها فقط مالکان و سرمایه گذاران موسسات مالی بزرگ هستند و یا افراد و گروه های دیگر هم جزو گروه نهنگ ها هستند؟

در حقیقت وقتی نوبت به دسته بندی نهنگ ها در بازار می شود نمی توان آنها را به گروه یا دسته های خاصی تعمیم داد.

هر کسی، اعم از یک فرد، موسسه یا کنسرسیوم که دارایی های مالی قابل توجهی را در بازارهای مالی در اختیار دارد می تواند به عنوان یکی از نهنگ های بازارهای مالی که تأثیر قابل توجهی بر این بازارها دارند، طبقه بندی شود.

ولی به طور کلی می توان نهنگ ها را به دسته های زیر طبقه بندی کرد:

بانک های مرکزی

از آنجا که بانک‌ های مرکزی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، نقشی محوری در هدایت سیاست ‌های پولی و اقتصادی در سطح داخلی و خارجی ایفا می‌ کنند بنابراین به ‌طور قابل ‌توجهی بر روند بازارها تأثیر می ‌گذارند و ما هم به همین دلیل آنها را در گروه اول خود جای دادیم.

سرمایه گذاران بزرگ

گروه دوم ما به سرمایه گذاران بزرگی اختصاص یافته که دارای ثروت های عظیمی در بازارهای مالی جهانی هستند و ظرفیت اعمال نفوذ قابل توجه ای از طریق استراتژی ها و تصمیمات خود روی کل بازارها دارند.

بانک های خصوصی بزرگ

دسته سوم در طبقه بندی ما به بانک ‌های خصوصی بزرگ با دارایی ‌های قابل توجه اختصاص دارد که نقشی حیاتی در ارائه خدمات مالی و سرمایه ‌گذاری به افراد و دیگر مؤسسات مالی ایفا می ‌کنند و از این طریق به جریان سرمایه به بازارهای مالی کمک می ‌کنند.

موسسات مالی با نقدینگی کافی

این دسته شامل مؤسساتی می شود که منابع مالی گسترده و قدرت نقدینگی قابل توجهی دارند. همین فاکتور مهم آنها را قادر می سازد تا با انجام معاملات در مقیاس بزرگ و القای تغییرات روی قیمت ها بر بازارهای مالی تأثیر بگذارند.

به کلیه این بانک های دولتی و خصوصی، نهادها و افراد در مجموع نهنگ های بازارهای مالی گفته می شود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم و با عملکرد خود در بازارهای مالی جهانی تاثیر گذاشته و حجم عظیمی از سرمایه ها را جابجا می کنند.

سفارش نهنگ ها چیست؟

مفهوم سفارشات نهنگ ها چیست؟

حال که متوجه چیستی نهنگ های مالی شدید بد نیست با اصطلاح "سفارشات نهنگ ها" یا همان Whale Orders نیز آشنا شوید. همان گونه که مطلع هستید در بازار فارکس ما اصطلاحی به نام سفارش خرید یا سفارش فروش داریم.

از آنجا که نهنگ ها نقش بسیار حیاتی در قیمت دارایی های درون بازارهای مالی دارند در نتیجه اصطلاح سفارشات نهنگ ها یا همان Order در حقیقت سفارشی است که آنها در مارکت می گذارند.

فراموش نکنید حجم این سفارشات به قدری زیاد است که اصطلاحا گفته می شود نهنگ ها قادر هستند کندل درون چارت ها را رنگ آمیزی کنند!

تاثیر نهنگ ها در بازارهای مالی روی مارکت

همانطور که پیشتر اندک اشاره ای کردیم، اگر این دسته حجم کوچکی از سرمایه ها را هدایت می کردند به آنها نهنگ گفته نمی شد!

نهنگ ها در بازارهای مالی نقش بسیار عمده و حیاتی بر عهده دارند و بسیاری از تریدرهای حرفه ای بر اساس دانش، تجربه و شهود خود رد پای آنها را دنبال می کنند و سودهای بسیار کلانی به جیب می زنند.

در حقیقت نهنگ های بازار هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم روی حرکات دارایی و قیمت آنها تاثیر می گذارند.

تاثیر مستقیم نهنگ ها این است که مبالغ هنگفتی سهام، ارز خاص، طلا، نفت و غیره را خریداری کرده و باعث می شوند قیمت آن دارایی رشد بسیار زیادی کند.

تاثیر غیر مستقیم آنها هم این است که با برداشت یا واریز از حساب های مالی خود تاثیر بسیار بزرگی روی قیمت یک دارایی و کل مارکت می گذارند.

نقش بسیار شگرف دیگر این افراد این است که سخن یا رفتار آنها روی دیگر سرمایه گذاران یا تریدرها تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال، زمانی که یکی از این سرمایه گذاران بسیار تاثیرگذار مثل وارد بافت در یک رسانه عمومی صحبتی درباره یک سهم یا یک کمپانی خاص می کند معامله گران بلافاصله نسبت به خرید یا فروش آن دارایی خاص موضع می گیرند.

پس همینطور که مشاهده می کنید نهنگ های مارکت نقش بسیار عظیمی، هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم، روی بازارهای مالی دارند.

نحوه پول درآوردن از نهنگ ها چگونه است؟

نحوه پول درآوردن از نهنگ های مارکت

حال که با چیستی نهنگ های مالی، انواع آنها و تاثیرات شان روی بازارهای مالی آشنا شدید نوبت آن است تا یاد بگیرید چگونه می شود از وجود این موجودات غول پیکر و عظیم الجثه پول درآورد.

هرچه باشد شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید دوست دارید بعد از خواندن این چند سطر مثل آنها رفتار کرده تا بلکه شما هم بتوانید سودهای خوبی به جیب بزنید.

گام اول شما باید دنبال کردن این نهنگ ها و اظهاراتشان در شبکه های اجتماعی بزرگ و مشهوری مثل توییتر و یا شبکه بزرگ بلومبرگ باشد.

با انجام این کار شما می توانید ایده ها و افکار فعلی آنها و مسیرهای آینده سرمایه گذاری آنان را شناسایی کنید تا بتوانید شما هم مثل آنها روی همان دارایی ها سرمایه گذاری کنید.

بارها و بارها اتفاق افتاده که این نهنگ ها در شبکه های اجتماعی یا رسانه های دیگر سیگنال هایی درباره یک دارایی خاص به مارکت داده اند.

گام دوم این است که شما باید سری به دارایی که آنها نامش را برده اند بزنید، نمودار آن را باز کنید و خودتان دیگر موارد مهم و حیاتی را تجزیه و تحلیل کنید. سپس اگر همه چیز همانطور که نهنگ مذکور نام برده بود باید دنبال یک نقطه ورود مناسب باشید.

گام سوم و نهایی شما رعایت تمام موارد مربوط به مدیریت ریسک و اعمال حد ضرر و غیره است.

یادتان باشد هرگز در معامله ای بدون رعایت مدیریت ریسک وارد نشوید چرا که سرمایه شما هر چه باشد بسیار ارزشمند است.

نکته: لازم دیدیم همینجا نکته مهمی را به شما گوشزد کنیم؛ هرگز، هرگز و هرگز کور کورانه از صحبت های این افراد پیروی نکنید و تا خودتان مدرک و دلیلی دال بر درست بودن تحلیل تان پیدا نکرده اید وارد آن معامله نشوید.

و اما کلام آخر...

اقیانوس فارکس به قدری بزرگ و عظیم است که همه نوع جانداری اعم از حلزون، ماهی، نهنگ و غیره را در خودش جا داده است. اکثر معامله گران خرده پا در بازار فارکس مانند ماهی ها هستند و غول های این مارکت همان نهنگ ها می باشند که باید مراقبشان باشید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط