USDJPY چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟
فارکس

USDJPY چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟

بازار فارکس که بزرگترین مارکت مالی حال حاضر جهان می باشد پر است از فرصت های بیشمار برای کسب سود.

شما در این بازار بزرگ می توانید جفت ارزها، سهام ها (به صورت CFD)، اوراق قرضه، کالاهایی مانند نفت، طلا، ذرت، ارزهای دیجیتال و هزاران دارایی مالی دیگر را ترید کنید.

یکی از جفت ارزهایی که بسیار مورد معامله قرار می گیرد جفت ارز دلار امریکا به ین ژاپن است.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید قصد دارند تا شما را با یکی دیگر از مقوله های مهم و ارزشمند یعنی نحوه ترید کردن جفت ارز دلار به ین ژاپن آشنا کنند.

تاریخچه جفت ارز دلار به ین ژاپن

دلار آمریکا که در بازارهای مالی "با نماد dxy و با لقب اسکناس پشت سبز" معروف است از طریق قانون کنگره در سال 1792 ایجاد شد و جایگزین حجم زیادی از ارزها شد که در آن زمان در سراسر مستعمرات مختلف آمریکای شمالی در گردش بودند.

در همین حال، ین ژاپن هم که در بازارهای مالی با نماد jpy معروف است توسط دولت میجی در سال 1871 ایجاد شد تا جایگزین دلار نقره ای اسپانیا شود که عمدتاً در سراسر این کشور استفاده می شد.

USD/JPY تنها برای دو سال بر مبنای 1-1 با هم برابر بودند و با کاهش ارزش نقره در سال 1873 ارزش ین در برابر دلار آمریکا به 0.5 کاهش یافت.

پس از آن ین به ارزش طلا گره خورد و ارزش ین به اندازه 0.50 دلار برای چندین دهه پس از آن ثابت ماند تا زمانی که ین در سال 1931 همراه با بسیاری دیگر از ارزهای اصلی جهان در آن زمان از استاندارد طلا خارج شد.

پس از جنگ جهانی دوم دولت ایالات متحده ارزش ین را روی 360 تعیین کرد، نرخی که تا سال 1971 حفظ شد. سپس ایالات متحده استاندارد طلا را کنار گذاشت و سیستم برتون وودز از هم پاشید.

پس از آن ین شناور شد، به این معنی که ارزش آن دیگر با دلار مرتبط نبود. سپس از آن زمان به بعد جفت ارز USD/JPY شاهد فراز و نشیب های عمده ای بوده است.

آشنایی با جفت ارز دلار-ین

جفت ارز USDJPY چیست؟

همانطور که مطلع هستید دلار امریکا واحد پول کشور ایالات متحده امریکا؛ قدرتمندترین اقتصاد حال حاضر در جهان است. دلار امریکا در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس با نماد dxy و با لقب اسکناس پشت سبز معروف است.

ین ژاپن هم که با نماد jpy در بازارهای مالی معروف است واحد پول کشور ژاپن می باشد که در حال حاضر سومین ارزی است که بیشترین حجم معاملات را در بازار فارکس بعد از دلار امریکا و یورو به خودش اختصاص داده است.

بد نیست بدانید ژاپن در حال حاضر و در سال 2023 چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا بعد از امریکا، چین و آلمان است.

در زبان اختصاصی فارکس مفهوم ساده جفت ارز USD/JPY بدین معنی است که با چند ین ژاپن می توان یک دلار امریکا را خرید.

آیا دلار امریکا و ین ژاپن یک دارایی امن هستند؟

اگر تازه با بازارهای مالی آشنا شده اید بد نیست بدانید که هم دلار امریکا و هم ین ژاپن هردو "دارایی امن" محسوب می شوند.

منظور از دارایی امن این است که آنها نقدینگی بسیار بالایی دارند و هر زمان که اراده کنید فقط با یک کلیک می توانید آنها را بفروشید. دلیل دیگری که به دلار و ین دارایی امن گفته می شود این است که هردو این ارزها دارای تورم بسیار پایینی می باشند و سیستم سیاسی با ثباتی دارند.

یکی از بزرگترین مزیت دارایی ها امن این است که در زمان هایی که بحران سیاسی و ژئوپلیتیکی و یا جنگ صورت می گیرد معامله گران دنبال خرید آنها می روند چرا که در زمره قابل اعتمادترین دارایی ها هستند.

محرک های جفت ارز دلار به ین

عوامل تاثیرگذار روی جفت ارز دلار به ین

اگر قصد ترید کردن جفت ارز دلار امریکا به ین ژاپن را دارید باید بدانید که چه فاکتورهایی روی این جفت ارز تاثیرگذار هستند. از آنجا که هم ین ژاپن و هم دلار امریکا جزو ارزهای کشورهای قدرتمند اقتصادی است عوامل مختلفی روی آنها تاثیر می گذارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نرخ بهره

یکی از اساسی ترین محرک های جفت ارزها در بازار فارکس "نرخ های بهره" است. بازیگران بزرگ این داستان هم فدرال رزرو ایالات متحده امریکا؛ یا همان بانک مرکزی امریکا (Fed) و بانک مرکزی ژاپن (BoJ) است.

زمان هایی که فدرال رزرو نرخ های بهره خود را بالا می برد معامله گران چونکه دنبال سودهای بیشتری هستند برای خرید دلار امریکا هجوم می آورند. این مساله باعث قوی تر شدن دلار و ضعیف تر شدن ین ژاپن می شود.

بالعکس هر زمان که ژاپن از سیاست های فوق انبساطی یا همان کاهش نرخ های بهره به منظور رونق اقتصاد داخلی استفاده می کند ین ژاپن ضعیف تر شده و دلار شروع به افزایش می کند.

عملکرد اقتصاد دو کشور

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار روی جفت ارز USDJPY شاخص های مهم اقتصاد کلان دو کشور است که نماد وضعیت کلی سلامت این دو اقتصاد است.

به عنوان مثال داده های اقتصادی قوی مانند: تولید ناخالص داخلی (GDP)، آمار اشتغال، نرخ تورم، نرخ بیکاری و غیره باعث قوی تر یا ضعیف تر شدن ارزهای این دو کشور می شود.

به عنوان مثال اگر داده های مرتبط با تولیدات صنعتی در ژاپن قوی تر بشوند JPY شروع به افزایش در مقابل دلار امریکا می کند و بالعکس.

رویدادهای ژئوپلیتیکی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار روی این جفت ارز، ثبات سیاسی و رویدادهای ژئوپلیتیکی است.

به عنوان مثال در زمان هایی که جهان دچار جنگ و ناآرامی می شود سرمایه گذاران دنبال دارایی های امن می گردند. از آنجا که هم ین ژاپن و هم دلار امریکا هردو یک دارایی امن محسوب می شوند این جفت ارز مورد توجه ویژه ای قرار می گیرند.

معاملات انتقالی

اصطلاح معاملات انتقالی یا Carry Trade در بازار فارکس اشاره به یک استراتژی سرمایه گذاری دارد که معامله گران در آن ارزهای دارای نرخ بهره پایین را قرض می گیرند تا با استفاده از آن بتوانند روی ارزهای پرسودتر سرمایه گذاری کنند.

به عنوان مثال، اختلاف بین نرخ های بهره دلار امریکا و ین ژاپن این جفت ارز را برای سرمایه گذاری از نوع معاملات انتقالی جذاب تر می کند.

هر زمان که نرخ های بهره بین دو کشور ایالات متحده امریکا و ژاپن زیاد است (درست مثل سال  2023 که نرخ بهره امریکا بالا و نرخ بهره ژاپن پایین است) معامله گران از ین ژاپن که بهره بسیار پایینی دارد استفاده کرده تا دلار امریکا را خریداری کنند.

در نتیجه این اتفاق شما شاهد بالا رفتن ارزش جفت ارز دلار به ین ژاپن خواهید شد.

دستکاری بانک های مرکزی

گاه گاهی بانک های مرکزی بزرگ جهان مانند همین بانک مرکزی ژاپن برای تقویت ارز داخلی و خارجی با خرید مقدار زیادی ین مارکت را دستکاری می کند. در واقع آنها با این کار خود ارزشان را باثبات تر می کنند.

 همین یک فاکتور روی قیمت این جفت ارز تاثیر گذاشته و نوسانات بالایی را در مارکت ایجاد می کند.

یا به عنوان مثال در گذشته بانک مرکزی ژاپن دست به فروش مقدار بالایی ین زده تا ارزش پول ملی خود را کاهش دهد و در نتیجه این کار صادرات ژاپن افزایش پیدا می کند.

اینها نمونه هایی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی ارزش جفت ارز USDJPY هستند که تریدرهای این جفت ارز از نزدیک آنها را دنبال می کنند تا بتوانند معاملات پرسودتری داشته باشند.

بهترین زمان معامله جفت ارز دلار به ین ژاپن

بسته به اینکه چه نوع معامله گری هستید استراتژی شما فرق خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شما تریدر اخبار هستید و دنبال نوسانات بالایی می گردید بهترین زمان برای ترید کردن زمان هایی است که ایالات متحده امریکا و ژاپن قرار است داده های مهم خود را منتشر کنند.

در غیر اینصورت اگر سبک معامله گری شما اخبار نیست بهترین زمان ها برای ترید کردن جفت ارز USDJPY به ترتیب زمانی: همزمانی سشن معاملاتی لندن و نیویورک یعنی حدود ساعت 14GMT است، سشن معاملاتی لندن، سشن معاملاتی نیویورک و سشن معاملاتی توکیو است.

چگونگی ترید کردن دلار به ین

نحوه ترید کردن جفت ارز دلار-ین

حال که با جفت ارز USDJPY و عوامل مهم و تاثیرگذار روی این جفت ارز  آشنا شدید زمان آن رسیده که نحوه ترید کردن آن را به شما آموزش دهیم.

خیلی ساده در پلتفرم معاملاتی خود نمودار جفت ارز دلار به ین ژاپن را باز کنید و چارت مربوطه را از نظر تکنیکالی تحلیل کنید.

بسیاری از معامله گران سطوح مهم حمایت و مقاومتی این جفت ارز را نشانه گذاری کرده و در صورت لزوم از اندیکاتورهایی که در پلن معاملاتی شان وجود دارد استفاده می کنند تا بهترین نقطه ورود و خروج را شناسایی کنند.

سپس قبل از ورود به هرگونه معامله ای به تقویم های اقتصادی خود رجوع کنید تا مبادا قصد ورود به این جفت ارز را در یکی از روزهایی که این جفت ارز قرار است نواسانات بالایی را تجربه کند داشته باشید.

به عنوان مثال در جلسات مهم فدرال ررزو یا بانک مرکزی ژاپن، گزارش مشاغل ایالات متحده یا همان NFP، تورم و خیلی دیگر از داده هایی که تاثیر بالایی روی این جفت ارز دارند دلار به ین ژاپن بسیار پرتلاطم است.

البته در نظر داشته باشید که برخی معامله گران از آنجایی که تریدر اخبار هستند در چنین مواقع مهمی که قرار است خبر مهمی منتشر شود منتظر می مانند و سپس همراه با انتشار  این گونه اخبار مهم این جفت ارز را ترید می کنند.

و اما کلام آخر...

از آنجا که ایالات متحده و ژاپن اقتصادهای بزرگ حال حاضر جهان هستند و دلار امریکا و ین ژاپن سهم بسیار بالایی در بازار فارکس دارند جزو مهمترین جفت ارزهای بازار فارکس به حساب می آیند.

این جفت ارز بسته به زمان های متفاوت دومین جفت ارز پر ترید بازار فارکس بعد از جفت ارز یورو به دلار امریکا محسوب می شود (منبع بانک تسویه بین المللی BIS).

ضمنا یادتان باشد هم دلار امریکا و هم ین ژاپن هردو دارایی امن محسوب می شوند و در مواقع جنگ و ناآرامی های اقتصادی از طرف معامله گران مورد توجه زیادی قرار می گیرند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه