ترید کردن یا سرمایه گذاری؛ کدام یک بهتر است؟
فارکس

ترید کردن یا سرمایه گذاری؛ کدام یک بهتر است؟

ترید کردن و سرمایه گذاری دو متد کاملا متفاوت برای کسب سود در بازارهای مالی است. در حقیقت هم تریدرها و هم سرمایه گذارها از طریق مشارکت در بازارهای مالی به دنبال ثروتمند شدن هستند.

بسیاری از افراد تفاوت بین سرمایه گذاری و ترید کردن را نمی دانند!

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید قصد دارند تا تفاوت های عمده بین ترید کردن و سرمایه گذاری را به شما آموزش دهند.

سرمایه گذاری

هدف اصلی سرمایه گذاری ثروتمند شدن یا بهتر بگوییم ایجاد تدریجی و گام به گام ثروت در طول زمان است. این مساله از طریق "خرید و نگهداری" یک سبد متنوع از دارایی های مالی صورت می گیرد.

این پورتفو می تواند شامل: سهام، سبدی از سهام های متفاوت، صندوق های سرمایه گذاری مشترک، اوراق قرضه، صندوق های قابل معامله در بورس و یا سایر ابزارهای سرمایه گذاری دیگر باشد.

یک سرمایه گذار معمولا دارایی های مالی خود را برای یک دوره چند ساله یا حتی یک دهه نگهداری می کند تا از مزایایی همچون: بهره، سود سهام، و تقسیم دیگر سودها در طول مسیر سرمایه گذاری خود بهره مند شود.

همان گونه که مطلع هستید بازارهای مالی هم مانند هر چیز دیگری بالا و پایین و یا اصطلاحا نوسان دارند. این مساله بدین معنی است که بعد از روند صعودی وارد روندی نزولی می شوند.

سرمایه گذاران در چنین مواقعی فقط صبر پیشه می کنند تا بازار روند طبیعی خود را طی کند و دوباره صعودی شود. یادتان باشد صبر کردن یکی از پیش نیازها و فاکتورهای اصلی سرمایه گذاری است.

در حقیقت سرمایه گذاران می دانند که مارکت بعد از طی مسیر نزولی خود ضرر آنها را جبران می کند و دوباره سیر صعودی خود را از سر می گیرد.

در این میان چیزی که برای سرمایه گذاران اهمیت بسیار بالایی دارد فاکتورهای فاندامنتالی است تا تکنیکالی!

به عنوان مثال، سرمایه گذاران با دیدن الگوهای مهم درون تحلیل تکنیکال وسوسه نمی شوند و به جای آن به مواردی همچون: P/E، ارزش واقعی یک سهم، ترازنامه و غیره می پردازند.

معرفی انواع سرمایه گذاری

انواع مختلف سرمایه گذاری ها

زمانی که تصمیم می گیرید تا پولتان را دیگر ذخیره نکنید باید در نظر داشته باشید که انواع مختلفی از سرمایه گذاری ها وجود دارد که شما باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

استراتژی یا سبکی که مناسب شما می باشد ممکن است به درد همسر، والدین یا بهترین دوست شما نخورد و بالعکس.

فراموش نکنید پاسخ دادن به سوالاتی همچون: آیا شما یک فرد اهل ریسک هستید یا بالعکس کسی که از ریسک کردن می گریزد؟ یا آیا شما دنبال یک سود بلند مدت هستید یا سود سریع و کوتاه مدت؟ به شما کمک های شایانی می کند تا استایل و سبک سرمایه گذاری تان را درست و اصولی انتخاب کنید.

درست است که برخی ها از 8 نوع روش مختلف سرمایه گذاری صحبت می کنند ولی به طور کلی و خیلی فشرده دو نوع سرمایه گذاری وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت: 1- سرمایه گذاری فعال 2- سرمایه گذاری منفعل.

سرمایه گذاری فعال

سرمایه گذارانی که رویکرد سرمایه گذاری فعال را در پیش می گیرند معمولاً تمایل دارند به طور منظم بازارها را رصد کرده و بر این اساس تغییراتی ایجاد کنند.

اگر شما فردی فعال هستید و دوست دارید تمام نوسانات بازار را از نزدیک دنبال کنید این نوع سرمایه گذاری مناسب شما است.

سرمایه گذاران فعال اصلا نگران افق های دوردست نیستند و تمام تمرکزشان روی وقایع حال حاضر مارکت است و به قول مولانا جلال الدین محمد بلخی: صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق، نیست فردا گفتن از شرط طریق!

سرمایه گذاری منفعل

برعکس سرمایه گذاری فعال که هدف اصلی شان رصد کردن مارکت و بالا و پایین های یک  دارایی در کوتاه مدت است سرمایه گذاران منفعل رویکردشان "خریدن و نگه داشتن" یک دارایی به چشم بلند مدت است.

در واقع اگر شما فردی ریسک گریز هستید و تمایل ندارید نوسانات لحظه ای مارکت را دنبال کنید این نوع سرمایه گذاری کاملا مناسب شما است.

یادتان باشد سرمایه گذاران منفعل کسانی هستند که پول خود را با افق زمانی بلندمدت سرمایه گذاری می کنند.

فقط برای اینکه با اسامی شش سبک دیگر سرمایه گذاری آشنا شوید در ادامه این مطلب آنها را نام می بریم: 3- روش سرمایه گذاری مبتنی بر رشد 4- روش سرمایه گذاری مبتنی بر ارزش 5- روش سرمایه گذاری مبتنی بر حجم مارکت 6- سرمایه گذاری با هدف نگهداری یا هولد کردن 7- سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص های سهام و 8- سرمایه گذاری مبتنی بر رشد سود سهام.

در نظر داشته باشید که در موارد ذکر شده هیچ روش درست و غلطی وجود ندارد و تمامی این سبک ها برای شخصیت های گوناگون درست شده است.

ترید کردن چیست؟

ترید کردن

حال که با سرمایه گذاری و انواع سبک های آن آشنا شدید نوبت آن است تا با هم سری به ترید کردن و انواع تریدرها در مارکت بپردازیم.

بر خلاف سرمایه گذاری که برای ثروتمند شدن گام های تدریجی و با دیدی بلند مدت نیاز دارید ترید کردن شامل خرید و فروش سهام ها، کالاها، جفت ارزها و دیگر دارایی های مالی به منظور رسیدن به سود سریع است.

در حقیقت هدف اصلی ترید کردن رسیدن به سود سریع است تا خریدن و نگهداری کردن یک دارایی که نیازمند صبر و زمان بیشتری می باشد.

در حالی که ممکن است سرمایه گذاران از بازده سالانه 10 تا 15 درصد برخوردار باشند، معامله گران ممکن است هر ماه به دنبال بازدهی 10 درصدی باشند.

اصطلاحا تریدرها از خرید در کف و فروش در سقف یک دارایی مالی در کوتاه مدت سود می کنند. البته برعکس این قضیه هم صحیح است یعنی اینکه تریدرها از فروش در سقف و خرید در کف یک دارایی مالی در کوتاه مدت بهره مند می شوند.

پس همینطور که مشاهده می کنید "دید سرمایه گذاران بلند مدت و رویکردشان خریدن و هولد کردن" است در حالی که تریدرها از "نوسانات قیمت در کوتاه مدت" کسب سود می کنند.

بدین منظور تریدرها از ابزارهای درون تحلیل تکنیکال مانند: میانگین های متحرک، خطوط مقاومت و حمایت، RSI، پیوت پوینت و غیره استفاده می کنند تا بتوانند بازار را درست تر تحلیل کنند.

معرفی انواع سبک های ترید کردن

انواع روش های ترید کردن

همانطور که سرمایه گذاری انواع و اقسام مختلفی دارد ترید کردن هم همین گونه می باشد.

در حقیقت منظور از انواع روش ها یا استایل های تریدر کردن، تایم فریم یا بازه زمانی است که یک تریدر قصد دارد دارایی هایی همچون: جفت ارزها، طلا، نفت و سهام هایش را ترید کند.

درست است که برخی ها به روش هایی بیشتر از 4 نوع ترید کردن اشاره می کنند ولی به طور کلی 4 سبک مختلف ترید کردن وجود دارد که در ادامه همگی آنها را به شما آموزش خواهیم داد.

اسکالپ کردن

اسکالپ کردن (Scalping) سریع ترین روش برای کسب سود در بازارهای مالی است.

اسکالپرها اغلب ظرف چند ثانیه تا چند دقیقه پوزیشنی را باز کرده، یک دارایی را می خرند و بلافاصله با اندک سودی از مارکت خارج می شوند.

یادتان باشد این سبک معاملاتی بیشتر مناسب افرادی است که صبر و حوصله ندارند و انتظار دارند بلافاصله بعد از ورود به یک پوزیشن از آن خارج شوند.

در حقیقت News Traders یا همان تریدرهایی که با اخبار معامله می کنند در این دسته جای دارند.

دی ترید

سبک دوم ترید کردن مختص دی تریدرها (Day Traders) یا همان تریدرهای روزانه است.

این سبک معاملاتی مختص کسانی است که ترجیح می دهند پوزیشنی را که صبح امروز باز کرده اند در آخر شب ببندند.

به زبانی ساده تر دی تریدرها جزو آن دسته از افرادی هستند که اگر در حال رنگ کردن اتاقشان می باشند باید این کار را حتی اگر تا ساعت 3 صبح طول بکشد به اتمام برسانند.

معمولا دی تریدرها سویینگ یا پوزیشن تریدر نیستند و تحمل اینکه پوزیشنی را باز بگذارند و با خیالی راحت و آسوده تا فردا به آن سر نزنند را ندارند.

سووینگ تریدینگ

این سبک معاملاتی مختص کسانی است که در حین اینکه دنبال سود سریع هستند ولی افرادی صبور نیز می باشند. در حقیقت سووینگ تریدها افرادی هستند که یک پوزیشن را از چند روز تا چند هفته نگه می دارند.

معاملات این دسته از تریدرها شامل یک شارژ شبانه می شود که به آن سواپ گفته می شود.

یادتان باشد اگر شما جزو آن دسته افراد هستید که با دور بودن از پوزیشن تان عصبی می شوید سووینگ تریدینگ اصلا مناسب تان نیست.

پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدینگ در تمامی سبک های ترید کردن طولانی ترین روش معاملاتی محسوب می شود چرا که معامله گران این سبک پوزیشن های خود را از چند ماه تا چند سال باز نگه می دارند.

یادتان باشد این سبک از ترید کردن مختص صبورترین و با حوصله ترین افراد در بازارهای مالی است.

پوزیشن تریدرها معمولا کاری به گفته ها و نظریات دیگران ندارند چرا که آنها بر اساس چارت های سالانه به این نتیجه رسیده اند که باید یک پوزیشن را حداکثر چند سال باز نگه دارند.

شباهت های ترید با سرمایه گذاری

تشابهات سرمایه گذاری و ترید کردن

فراموش نکنید که هدف غایی و نهایی سرمایه گذاران و تریدرها یکی است؛ پول درآوردن و سود کردن.

بدین منظور هم سرمایه گذاران و هم معامله گران این کار را با افتتاح یک حساب معاملاتی انجام می دهند تا بتوانند به راحتی دارایی هایی مانند سهام ها، اوراق قرضه، جفت ارزها،  صندوق های سرمایه گذاری مشترک و غیره را خریداری کرده و یا بفروشند.

نقطه مشترک بعدی بین سرمایه گذاری و ترید کردن این است که هر دوی این سبک ها در معرض ریسک و خطرات مربوط به بازار مثل ضرر و زیان می باشند.

یادتان باشد هیچ بازاری وجود ندارد که بتواند سود صد در صد سرمایه گذارانش را ضمانت کند (بارها پیش آمده که یک بانک بزرگ ورشکسته شود و یا کلاه برداری کند).

نتیجه گیری

مردم اغلب وقتی که صحبت از سرمایه گذاری و ترید کردن می شود این دو واژه را با هم اشتباه می گیرند. دلیل آن هم این است که مشاهده می کنند هر دو این گروه ها باید یک حساب معاملاتی باز کنند، مقداری پول به حساب شان واریز کنند و سپس شروع به خرید و فروش انواع دارایی های مالی کنند.

ولی یک تفاوت بسیار بزرگ بین این دو دسته وجود دارد و آن هم این است که سرمایه گذاران افقی بلند مدت دارند، کمتر اهل ریسک کردن هستند و در عوض افرادی بسیار صبور می باشند.

دسته دوم یعنی تریدرها تمایل به ریسک کردنشان بسیار زیاد است و معمولا صبر کمتری دارند.

در کل، چه شما یک سرمایه گذار باشید و چه یک تریدر، باید نسبت به ریسک ها و پاداش های درون بازارهای مالی آگاه باشید و خودتان را همه جوره و با ابزارهای مطمئن مجهز کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه