تفاوت نفت برنت و نفت وست تگزاس (WTI) چیست؟
فارکس

تفاوت نفت برنت و نفت وست تگزاس (WTI) چیست؟

وقتیکه خبری درباره بازار نفت می خوانید یا می شنوید، با دو کلمه عجیب و غریب و اسرار آمیز، مواجه می شوید: نفت برنت و نفت WTI که مخفف West Texas Intermediate است. اما تفاوت این دو در چیست؟ ما در این مقاله اقتصادی کاربردی، مهمترین اطلاعات مربوط به نفت برنت و نفت WTI و هر آنچه برای یک سرمایه گذاری سودآور در این صنعت نیاز دارید را، برای شما جمع آوری کرده ایم.

تفاوت نفت برنت و wti

تفاوت نفت نفت برنت و نفت وست تگزاس در گوگرد موجود در ترکیبشان است. گوگرد نفت WTI حدود 0.24% و گوگرد برنت 0.37% است. هرچه میزان گوگرد یک نفت کمتر باشد، تصفیه آن آسان تر است در نتیجه جذابیت آن افزایش پیدا می کند. تفاوت عمده دیگر بین نفت خام برنت و WTI این است که نفت برنت از میادین نفتی دریای شمال بین جزایر شتلند و نروژ سرچشمه می گیرد. در حالی که وست تگزاس اینترمدیت از میادین نفتی ایالات متحده تأمین می شود.

محتوای گوگرد زیر 0.5 درصد، شیرین تلقی می شود. WTI  برای بنزین ایده آل است در حالی که برنت برای گازوئیل مناسب تر است. از لحاظ نظری، نفت خام WTI با توجه به کیفیت، باید با قیمت بالاتری نسبت به نفت برنت معامله شود اما این مسئله همیشه صادق نیست.

هر دو نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت، سبک و شیرین هستند و برای پالایش بنزین ایده آل هستند. هر دو آنها، بر بازار نفت تسلط دارند و قیمت های موجود بازارهای نفتی را تعیین می کنند.

اوپک؛ گروهی متشکل از 13 کشور قدرتمند صادر کننده نفت، از برنت به عنوان معیار قیمت گذاری خود استفاده می کند. آنها به عنوان یک گروه فوق العاده قدرتمند در نظر گرفته می شوند، زیرا قیمت های نفتی است که بودجه و سیاست های بسیاری از کشورها را تعیین می کند.

اگرچه نفت برنت و نفت خام WTI محبوب ترین معیارهای قیمت گذاری در بازار نفت هستند اما، قیمت آنها اغلب با هم متضاد است. ضمنا به تفاوت قیمت بین نفت برنت و WTI، اسپرد برنت-WTI گفته می شود.

WTI رایج ترین شاخص مورد استفاده در سطح جهانی نیست، این افتخار به برنت تعلق دارد. در واقع دو سوم قراردادهای نفتی در سطح جهانی از برنت به عنوان معیار استفاده می کنند. با این حال هر دو، نفت های با کیفیت بالا محسوب می شوند و دو معیار قیمت گذاری مهم نفتی در جهان هستند.

در حالی که این دو نوع نفت خام می توانند با قیمتهای مشابه معامله شوند، ولی هر یک بازار عرضه و تقاضای منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین قیمت آنها منعکس کننده مسائل فاندامنتال بازار خودشان است.

نفت وست تگزاس چیست؟

نفت برنت یا نفت خام برنت دریای شمال، یک نفت خام سبک است که اوایل 1960، از دریای شمال کشف شد. نفت خام برنت، دارای گوگرد نسبتاً کم و اهمیت نسبتاً بالایی در مقیاس استاندارد موسسه نفت آمریکا است.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال که به عنوان یک نفت سبک شیرین طبقه بندی می شود، به عنوان پرکاربردترین شاخص قیمت گذاری برای سایر بازارهای نفت در سراسر جهان عمل می کند.

نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت یا همان WTI یک نوع خاص از انواع نفت خام و یکی از سه معیار اصلی قیمت گذاری نفت به همراه نفت برنت و نفت دبی است. از لحاظ رتبه بندی، این نفت خام به دلیل چگالی و گوگرد کم در طبقه نفت خام شیرین سبک قرار می گیرد.

این نفت خام شیرین سبک، برای تبدیل شدن به بنزین، فرآیند ساده تری را پیش رو دارد. علت آن هم، داشتن نسبت بیشتری از مولکولهای هیدروکربن نسبت به سایر نفت ها است. در نتیجه به همین علت، قیمت بالاتری در بازارهای کالا نیز دارد.

WTI معیار اصلی نفت برای آمریکای شمالی است زیرا از ایالات متحده و در درجه اول از حوضه پرمیان (Permian) تهیه می شود. در واقع این نفت متعلق به تگزاس است. سپس از طریق خطوط لوله حرکت می کند و در غرب میانه و خلیج مکزیک تصفیه می شود.

نقطه تحویل اصلی برای مبادله فیزیکی و تسویه قیمت WTI کوشینگ، اوکلاهما است. اهمیت این شاخص در بازار نفت این است که به عنوان یک قیمت مرجع برای خریداران و فروشندگان نفت خام عمل می کند. اغلب در رسانه ها به این معیارهای نفت، قیمت نفت گفته می شود.

BRENT

نفت برنت چیست؟

نفت خام برنت، شامل ترکیبی از نفت های اکتشاف شده از دریای شمال است. از لحاظ طبقه بندی نفتی، 0.42% گوگرد دارد. گوگرد در نفت خام نامطلوب است زیرا عملکرد محصولات تصفیه شده با ارزش بالا از جمله بنزین و پلاستیک را کاهش می دهد.

این نفت خام به عنوان یک شاخص مهم در صنعت نفت محسوب می شود. هنگامی که می خواهند دیگر نفت های جهانی را ارزش گذاری کنند، آن را با نفت برنت مقایسه می کنند.

از زمان بحران نفتی در اواخر دهه 1970، اکثریت قریب به اتفاق فروش کالاهای نفت خام در بازارهای آتی صورت گرفته است. معاملات آتی برنت در بورس بین قاره ای در اروپا و همچنین بورس تجاری نیویورک (NYMEX) در دسترس است. سرمایه گذاران معمولا قراردادهای مربوط به نفت را به صورت پوششی در برابر ریسک یا بر اساس سفته بازی، معامله می کنند.

wti

 

دلیل به وجود آمدن مرجع های قیمت گذاری نفت

قبل از هر چیز به تعریف و مفهوم مرجع قیمت گذاری نفت یا همان Benchmark Oil می پردازیم. نفت خام مرجع، نفتی است که به عنوان مقیاس قیمت گذاری انواع دیگر نفت ها و  دارایی های بر پایه نفت، عمل می کند. نفت خام مرجع، یک معیار ارزشمند برای سرمایه گذاران و ذینفعان صنایع است. بر اساس آخرین داده ها از نفت خام جهانی در مارس 2021، بالای 200 نوع نفت خام متنوع به صورت فعال، در مارکت معامله می شود. زمان به وجود آمدن این مرجع ها، به اواخر دهه 1980 بر می گردد. زمانی  که اوپک؛ سازمان بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان نتوانست قیمت ها را مناسب با احساسات و نیاز تجار بازار، تنظیم کند.

برای تعیین قیمت مناسب، صادرکنندگان به یک نقطه جهت گیری یا یک مرجع نیاز داشتند. نفت برنت و WTI  به همین منظور ایجاد شده اند. بنابراین این روزها هر تولید کننده نفت، از آنجا که محصولش چقدر با این معیار سنجش همخوانی دارد، قیمت محصولش را تعیین می کند.

نتیجه گیری

نفت برنت در همه جا رایج است. بیشتر نفتهای دیگر، بر اساس قیمت برنت، قیمت گذاری می شوند. نفت برنت در نزدیکی دریا تولید می شود، بنابراین هزینه های حمل و نقل به طور قابل توجهی پایین تر است.

در مقابل  WTI در مناطق محصور در خشکی تولید می شود و هزینه حمل و نقل را بیشتر می کند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بیشتر تولید و توزیع نفت را کنترل می کند. اوپک، اغلب هزینه ها را نه تنها برای تامین کنندگان نفت بلکه کشورها نیز، تعیین می کند.

اغلب کشورهای جهان، قیمت نفت را در بودجه های سالانه شان، منظور می کنند در نتیجه، اوپک به عنوان یک نیروی ژئوپلیتیک پیشرو در نظر گرفته شده است.

ایالات متحده امریکا ترجیحا در مدل قیمت گذاری هایش، قیمت نفت WTI را لحاظ می کند و معیار سنجش امریکا، نفت وست تگزاس است. نفت WTI همچنین کمی شیرین تر و سبک تر از نفت برنت است. از لحاظ قیمت نیز، نفت WTI کمی ارزان تر از نفت برنت است.

به عنوان مثال در لحظه نگارش این مقاله، قیمت نفت WTI حدود 82.33 دلار و نفت برنت 85.17 می باشد.

در کل، قیمت نفت یکی از عوامل مهم در سلامت کلی بخش انرژی است. نفت، یکی از کالاهای مورد معامله است که تقریباً تحت تأثیر همه رویدادهای کلان و جهانی قرار می گیرد.

یکی دیگر از عواملی که می تواند منجر به تفاوت های قابل توجه بین نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت شود، مشکلات ژئوپلیتیکی است. در زمان های بحرانی، این دامنه به دلیل ناامنی های سیاسی، منجر به افزایش قیمت نفت برنت می شود.

نفت WTI کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا در مناطق محصور در خشکی در ایالات متحده مستقر است. در انتها اگر که تمایل به معامله در بازارهای نفت را دارید، یکی از اینها را انتخاب کنید.

و اگر یکی از این دو معیار جهانی را برای ترید کردن انتخاب کردید، حتما به عواملی که روی آنها تاثیر می گذارد نیز دقت و توجه کنید. با انجام این کار، شما می توانید قیمت آینده را دقیق تر پیش بینی کنید و تجارت شما سودآور خواهد بود.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه