سویینگ تریدینگ چیست؟
فارکس

سویینگ تریدینگ چیست؟

همانطور که مطلع هستید معامله گری انواع مختلفی دارد که هر تریدری بسته به تیپ شخصیتی خود باید یک سبک و استایل مخصوص به خودش را داشته باشد.

در واقع این مساله ارتباط بسیار قوی با روانشناسی و شناخت خود واقعی مان دارد؛ زمانی که فردی خودش را خوب بشناسد دیگر نگران سبک معامله گری خود نیست.

به عقیده کارشناسان فارکس هر فردی قبل از اینکه بخواهد وارد این حرفه شود باید از قبل با انواع سبک ها و استراتژی های بازار فارکس یا کریپتو آشنا باشد.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید بر آنند تا شما را با یکی از سبک های بسیار پرطرفدار بازارهای مالی و معامله گری یعنی سوئینگ تریدینگ آشنا کنند.

انواع سبک های معامله گری  

بهتر است قبل از اینکه سویینگ تریدینگ را تعریف کنیم شما را با انواع سبک های معامله گری آشنا کنیم چرا که دانستن تفاوت اصلی بین سبک ها و استراتژی های بازار فارکس بسیار مهم است.

یادتان باشد تعداد سبک های معامله گری بسیار کمتر از استراتژی های موجود در بازار است؛ در حقیقت چهار نوع سبک معامله گری وجود دارد:

  • اسکالپر
  • دی تریدر
  • سویینگ تریدر
  • پوزیشن تریدر

البته بعضی ها اسکالپ کردن را زیر مجموعه دی تریدها و تریدرهای اخبار را هم زیر مجموعه این دو می دانند که به نظر ما هیچ اشکالی هم ندارد.

ولی به طور کلی انواع سبک های اصلی ترید کردن همین چهار نوع است.

سویینگ تریدینگ چیست؟

سویینگ تریدینگ چیست؟

سویینگ تریدینگ (Swing Trading) یکی از انواع سبک های معامله گری است که هدف آن کسب سود در یک بازه زمانی کوتاه تا متوسط است.

منظور از این بازه زمانی این است که معامله گران این سبک پرطرفدار پوزیشنی را چه خرید و چه فروش باز کرده و از چند روز تا چند هفته آن را باز نگه می دارند.

در حقیقت حداقل بازه زمانی که سویینگ تریدرها پوزیشنی را باز می کنند از یک سشن کامل معاملاتی بیشتر است.

از نقطه نظر بازه زمانی، بین دیگر انواع سبک های معامله گری می توان سویینگ تریدینگ را معامله گران میان مدت معرفی کرد. دلیل آن هم این است که بازه زمانی این سبک نه مثل اسکالپر و دی تریدرها کوتاه مدت و نه مانند پوزیشن تریدرها بلند مدت است.

تصویر سویینگ

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید منظور از کلمه سویینگ حرکات این ریز موج ها می باشد که گاهی تریدرهای این سبک سعی می کنند در صورت امکان تمام این سویینگ ها را ترید کنند.

سویینگ تریدینگ بهتر است یا دی تریدینگ

بسیاری از نوآموزان و حتی افرادی که مدتی معامله کردن را آغاز کرده اند تمایل دارند بدانند که آیا سویینگ تریدینگ بهتر است یا دی تریدینگ؟

آنچه مسلم است این است که هر دوی این سبک های معامله گری ریسکی است و بزرگترین تفاوت آن در تایم یا بازه زمانی است که یک تریدر باید صبر کند.

همان گونه که مطلع هستید دی تریدرها زمان کمتری برای تصمیم گیری و اقدام عمل دارند تا معامله گران سبک سویینگ.

تفاوت دیگر این است که دی تریدرها باید دانش و تجربه بیشتری نسبت به سویینگ تریدرها داشته باشند چرا که نوسانات و استرس بیشتری را در این بازه زمانی بسیار کم تجربه می کنند.

تفاوت بعدی هم مساله زمان است و بس؛ در سبک سویینگ تریدینگ شما وقت بیشتری برای معامله کردن و انتخاب نقطه ورود مناسب دارید. در ضمن سویینگ تریدرها نیازی ندارند مثل دی تریدرها تمام وقت پای چارت بنشینند.

اینگونه تفاوت ها باعث می شود که معامله گران بین این دو سبک نامبرده، یکی را که بیشتر متناسب با شخصیت شان می باشد انتخاب کرده و شروع به ترید کردن کنند.

استراتژی مناسب سویینگ تریدینگ

بهترین استراتژی برای سویینگ تریدینگ

استراتژی های معاملاتی مناسب سویینگ تریدینگ یک رویکرد کاملاً تعریف شده و سیستماتیک برای شناسایی، اجرا و مدیریت معاملات با هدف سود بردن از نوسانات کوتاه مدت تا میان مدت انواع دارایی های مالی است.

در حقیقت این نوع استراتژی مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها برای تصمیم گیری و اجرای معاملات است.

استراتژی ‌های معاملاتی سویینگ تریدینگ معمولاً مبتنی بر تحلیل تکنیکال هستند که شامل مطالعه نمودارها، شاخص‌ و الگوهای تاریخی قیمت ها به منظور پیش ‌بینی حرکات قیمت در آینده است.

قبل از اینکه بخواهیم برخی از استراتژی های معاملاتی مخصوص سویینگ تریدینگ را به شما آموزش دهیم ترجیح می دهیم کمی درباره اینکه چه چیزهایی یک استراتژی خوب را می سازد صحبت کنیم.

تحلیل تکنیکال

قبل از اینکه شما بخواهید استراتژی مخصوص به خودتان را طراحی کنید ابتدا باید با اصول اولیه و حرفه ای تحلیل تکنیکال کاملا آشنا باشید.

این مساله به شما کمک می کند بتوانید بهترین ابزارها را کشف کرده و با هم میکس کنید تا بتوانید به سودی مستمر و مانا برسید.

تحلیل فاندامنتال

فاکتور مهم بعدی آشنا بودن به دلایل اصلی حرکات قیمت ها است که در بازارهای مالی به آن تحلیل فاندامنتال و یا بنیادی می گویند.

به عنوان مثال، اگر شما بهترین استراتژی را داشته باشید و با الگوها و ابزارهای تحلیل تکنیکال هم آشنا باشید ولی اخبار فاندامنتالی مهم را دنبال نکنید دیر یا زود با ضررهای سنگین و حتی کال مارجین شدن روبرو خواهید شد.

مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک

خیلی ساده مدیریت ریسک به معنی کمتر ضرر کردن و بیشتر سود بردن است.

هیچ معامله گر حرفه ای را پیدا نخواهید کرد که بتواند ادعا کند در معاملاتش ضرر نکرده و یا نخواهد کرد. هدف اصلی معامله گران در بازارهای مالی کسب سود مستمر و کمتر ضرر کردن است که این کار توسط ابزار بسیار مهم مدیریت ریسک بر طرف شده است.

در ضمن قسمت دیگری از مدیریت ریسک گذاشتن حد ضرر و حد سود برای معاملات تان است؛ این کار به شما کمک می کند با نوسانات مارکت بالا و پایین نشوید.

ریسک به ریوارد مناسب

یکی دیگر از اصول مهم و تاثیرگذار در یک استراتژی خوب و استخوان دار، ریسک به ریوارد مناسب و منطقی است.

خیلی ساده شما هیچ وقت در یک پوزیشن نباید بیشتر از مقداری که در توان تان است ریسک کنید وگرنه به راحتی کل سرمایه تان را از دست خواهید داد.

استراتژی شما باید به گونه ای طراحی شود که میزان ریسک شما همیشه کمتر از مقدار سودتان باشد.

کنترل احساس

اغلب معامله گران در بازارهای مالی به محض اینکه پوزیشن شان وارد سود می شود تحریک می شوند از معامله خارج شده و تا وارد ضرر می شوند ترجیح می دهند ساعت ها بنشینند تا بلکه روند معامله به نفع آنها تغییر کند.

اسم این مساله نداشتن کنترل احساس است که باید حتما روی آن کار کنید تا بتوانید به استراتژی خود متعهد و پایبند بمانید.

یادتان باشد اگر یک استراتژی خوب دارید که آزمایش خود را پس داده در نتیجه فقط صبر کنید و اجازه دهید بازار کار خودش را انجام دهد.

فراموش نکنید یک استراتژی مناسب سبک سویینگ تریدینگ باید شامل تمام موارد بالا و حتی فاکتورهای بیشتری هم باشد که از حوصله این بخش از مقاله خارج است.

استراتژی بریک اوت چیست؟

استراتژی شکست قیمت سویینگ تریدینگ

این استراتژی رایج ترین استراتژی معاملاتی برای سویینگ تریدرها در سراسر دنیا است که برای شروع نیازمند آگاه بودن به تحلیل تکنیکال است.

خیلی ساده استراتژی معاملاتی سویینگ تریدینگ از شما می خواهد از حرکات کوتاه و میان مدت قیمت به محض شکست یک ناحیه مهم بهره برداری کنید و وارد مارکت شوید.

معمولا این گونه موارد بعد از نوسان و درجا زدن قیمت برای مدت طولانی در یک منطقه مهم مارکت پدید می آید.

برخی از ابزار مهمی که در تحلیل تکنیکال می توانند به شما کمک کنند به شرح زیر است:

سطوح حمایت و مقاومت، فیبوناچی (که همان نقش حمایت و مقاومت را بازی می کند)، خط روند، الگوهایی مانند مثلث و مستطیل و غیره.

تصویر چارت استراتژی بریک اوت

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید خط مقاومتی که توانسته دو بار جلو حرکت قیمت را بگیرد بار سوم زمانی که این خط مهم مقاومتی را شکسته یا اصطلاحا بریک اوت صورت گرفته به معامله گران سیگنال خرید داده است.

استراتژی میانگین متحرک ساده

میانگین متحرک ساده یا همان SMA یکی دیگر از ابزارهای معروف سویینگ تریدرها می باشد. همان گونه که می دانید از میانگین متحرک برای تشخیص جهت روند استفاده می شود. در ادامه روشی که توسط معامله گران این نوع استراتژی مورد استفاده قرار می گیرد را به شما آموزش می دهیم.

ابزار لازم

  • SMA 50 روزه (دو عدد یکی 50 و دیگری 200 روزه)
  • نصب خطوط حمایت و مقاومت
  • مشاهده برخورد دو میانگین متحرک

خیلی ساده نمودار دارایی مورد علاقه خود را باز کنید و تایم روزانه را روی آن تنظیم کنید. با استفاده از یک میانگین متحرک ساده 50 روزه مسیر روند را مشخص کنید(فرض ما این است که بازار صعودی می باشد).

حال خطوط مهم حمایت و مقاومتی که مارکت به آن واکنش نشان داده را تعیین کنید و صبر کنید تا دو میانگین متحرک 50 و 200 روزه همدیگر را به سمت بالا قطع کنند.

اسم این نوع استراتژی تقاطع طلایی است و بسیاری از سویینگ تریدرها سودهای کلانی با استفاده از این استراتژی به جیب می زنند.

تصویر استراتژی میانگین متحرک ساده

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید به محض اینکه قیمت توانسته خط مقاومتی که با رنگ قرمز و نقطه چین مشخص شده را به سمت بالا بشکند، میانگین متحرک 50 روزه هم میانگین 200 روزه را قطع کرده و اصطلاحا تقاطع طلایی صورت گرفته است.

نتیجه گیری

همان گونه که مشاهده کردید سویینگ تریدینگ یک سبک معامله گری در بازار فارکس است که از لحاظ بازه زمانی به میان مدت مشهور می باشد. معامله گر در این سبک باید از چند روز تا حداکثر چند هفته صبر کند تا سویینگ یا سویینگ های مد نظر خود را ترید کند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط