بانک مرکزی سوئیس چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟
فارکس

بانک مرکزی سوئیس چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟

جلسات بانک مرکزی سوئیس چیست که بیشترین تاثیر را روی فرانک دارد؟ در نشست های رسمی بانک مرکزی سوئیس که به منظور تعیین نرخ های بهره انجام می شود چه تصمیماتی اتخاذ می شود؟

همان گونه که مطلع هستید بازار فارکس بزرگترین مارکت مالی جهان است که حجم روزانه معاملات آن چیزی بالغ بر 6.6 تریلیون دلار است.

ارزهای زیادی در این بازار معامله می شوند ولی برخی از آنها جایگاه بهتر و بالاتری نسبت به دیگر رقبای بین المللی خود دارد که فرانک سوئیس یکی از آنها می باشد.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید برآنند تا شما را با تاثیرگذارترین خبر فاندامنتالی برای فرانک سوئیس آشنا کنند.

بانک ملی سوئیس چیست؟

بانک ملی سوئیس (Swiss National Bank) که در بازار فارکس با حرف اختصاری SNB معروف است بانک مرکزی کشور سوئیس است که در سال 1907 میلادی تاسیس شد و ساختمان های اصلی آن در شهرهای برن و زوریخ مستقر می باشد.

البته بانک سوئیس شش دفتر دیگر در مناطق مختلف سوئیس و یک دفتر هم در کشور سنگاپور دارد.

بانک مرکزی سوئیس مسئول تدوین سیاست های پولی و چاپ پول در سوئیس است. این بانک از سال 2015 به صورت خصوصی مالکیت اکثر سهام های مربوط به 23 استان خود را بر تصاحب کرد.

مانند سایر بانک های مرکزی، SNB هم از ابزارهای مختلف مرتبط با سیاست های پولی برای ایجاد ثبات قیمت و در نظر گرفتن تحولات اقتصادی استفاده می کند.

سیاست های پولی که توسط بانک ملی سوئیس اجرا می شود در حقیقت مهمترین قسمت این مقاله است که به تریدرهای زیادی کمک می کند تا بتوانند فرانک سوئیس را معامله کنند. ما درباره این مقوله مهم کمی جلوتر صحبت خواهیم کرد.

ضمنا یادتان باشد که مقامات SNB جلسات متعددی را طی یک سال میلادی برگزار می کنند ولی مهمترین آنها که برای معامله گران دارای اهمیت بسیار بالایی است آنهایی می باشد که فقط به منظور تعیین نرخ های بهره برگزار می شود.

نحوه عملکرد بانک ملی سوئیس

بانک مرکزی سوئیس چگونه عمل می کند؟

بانک ملی سوئیس به عنوان یک بدنه مستقل از دولت عمل می کند و بزرگترین رسالت و ماموریت آن تدوین سیاست های پولی و حفظ و ثبات قیمت ها در کل کشور است.

SNB دارایی 13 آژانس به منظور حفظ و نگهداری و عرضه پول ملی یا همان فرانک است.

بانک ملی سوئیس توسط هیئتی از شورای حکام مدیریت می شود که ریاست فعلی آن در سال 2023 در دستان توماس جردن می باشد که ایشان از سال 2012 در این سمت قرار دارند.

در حقیقت شورای بانک ملی سوئیس مسئول نظارت و کنترل فعالیت های تجاری SNB است. ضمنا این شورا 11 عضو دارد که هر کدام چهار سال خدمت می کنند.

دستگاه اجرایی و مدیریتی بانک ملی سوئیس، هیئت مدیره نامیده می شود که این هیئت مسئول مدیریت دارایی های بانکی، تدوین سیاست های پولی، همکاری های بین المللی و ثبات مالی در سوئیس است.

وظایف بانک مرکزی سوئیس

وظایف بانک مرکزی سوئیس چیست؟

در قسمت های قبلی به عمده وظایف بانک ملی سوئیس اشاره کردیم ولی در این قسمت به دو تا از مهمترین وظایف SNB که برای تریدرها بسیار حائز اهمیت است می پردازیم.

به طور کلی و عمومی بانک ملی سوئیس دارای دو هدف یا ماموریت مهم است: 1- ثبات قیمت ها یا همان ثبات ارزش فرانک و تورم 2- توسعه اقتصادی که تمرکز آن بر توسعه و ثبات اقتصاد می باشد.

ثبات قیمت ها

چگونگی تدوین سیاست های پولی در کل اقتصاد دارای اهمیت بسیار بالای است. سیاست های پولی جلوی تورم سرسام آور را می گیرد و انتظارات تورمی را زمین گیر می کند تا اقتصاد بتواند به طور منظم رشد کند.

بانک ملی سوئیس و کمیته مخصوص تدوین سیاست های پولی آن (MPC) به منظور حفظ ثبات قیمت ها تورم کمتر از 2 درصد را برای اندیکاتور شاخص قیمت مصرف کننده یا همان CPI در سال تعیین کرده اند.

اگر شاخص قیمت مصرف کننده که به آن تورم می گویند به میزانی بالاتر از 2 درصد صعود کند بانک ملی سوئیس نرخ های بهره خود را به منظور کنترل تورم افزایش می دهد.

در اقتصاد و بازارهای مالی به این نوع سیاست، سیاست انقباضی می گویند.

نکته ای که برای تریدرها بسیار مهم می باشد این است که افزایش نرخ های بهره توسط SNB باعث قوی تر شدن فرانک سوئیس (CHF) می شود و معامله گران بلافاصله شروع به ترید کردن فرانک می کنند.

البته اجرای سیاست های انقباضی باعث خسارت و آسیب به سهام داران و در کل استاک مارکت می شود چرا که با افزایش نرخ بهره، تجار و کسب و کارها باید مبالغ بیشتری برای وام های دریافتی خود به بانک ها پرداخت کنند و در نتیجه از ارزش سهام ها نیز کاسته خواهد شد.

البته در نظر داشته باشید که بانک ملی سوئیس همیشه هم با افزایش تورم بالای 2 درصد نرخ های بهره بانکی خود را بالا نمی برد.

به عنوان مثال، برخی مواقع که رشد تولید ناخالص داخلی یا همان GDP کم و یا منفی می باشد بانک ملی سوئیس نرخ های بهره اش را نزدیک به صفر و یا کلا پایین نگه می دارد.

SNB این کار را با منظور تقویت اقتصاد داخلی انجام می دهد.

در حقیقت بانک مرکزی سوئیس همیشه باید یک تعادلی بین نرخ تورم سالم و رشد اقتصادی ایجاد کند.

به این نوع سیاست که نرخ های بهره را به منظور رشد اقتصاد داخلی کاهش می دهد سیاست های انبساطی گفته می شود.

رشد اقتصادی

رشد و تحولات اقتصادی با سیاست های پولی در هم تنیده است.

این مساله بدین معنی است که تغییرات در چشم انداز اقتصادی اغلب باعث می شود که بانک های مرکزی برنامه سیاست های پولی خود را به منظور تثبیت اقتصاد به روز کنند.

نرخ های بهره و فرانک سوئیس

تاثیرات نرخ بهره روی فرانک سوئیس

به مهمترین قسمت این مقاله از "دیدگاه ترید کردن جلسات و نشست های مهم بانک ملی سوئیس" رسیده ایم. اگر قصد ترید کردن فرانک سوئیس را دارید لطفا این قسمت از مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کرده و به یاد بسپارید.

بانک ملی سوئیس قادر است روی ارزش فرانک سوئیس "از طریق تغییر در انتظارات نرخ بهره تاثیر" بگذارد.

همیشه به عنوان یک معامله گر به خاطر داشته باشید که افزایش یا کاهش فرانک سوئیس و یا دیگر ارزهای مهم بین المللی فقط از طریق بالا یا پایین بردن خود نرخ های بهره صورت نمی گیرد بلکه اکثر مواقع از طریق افزایش یا کاهش انتظارات نرخ بهره انجام می شود.

بانک مرکزی سوئیس مانند اکثر بانک های مرکزی از طریق ابزارهای مختلف سیاست پولی برای کنترل نرخ بهره استفاده می کند.

به طور عمومی و یک قانون کلی، در بازار فارکس هر گونه تغییر در چشم انداز و انتظارات تورمی باعث افزایش یا کاهش نرخ فرانک سوئیس یا به زبان فارکسی قیمت گذاری در مارکت می شود.

بانک ملی سوئیس در جلسات مهم خود و در بخش پیش بینی وضعیت آینده اقتصادی که به آن Forward Guidance گفته می شود به سرمایه گذاران و کل مارکت اعلام می کند که به عنوان مثال در آینده انتظار افزایش و یا کاهش نرخ های بهره را دارد.

به صورت عمومی قانون کلی رابطه نرخ های بهره و ارزش فرانک سوئیس یا به عبارتی دیگر تاثیر سیاست های پولی روی فرانک به صورت زیر می باشد:

1- انتظارات بالاتر نسبت به نرخ های بهره قدرت فرانک سوئیس را افزایش می دهد و تاثیر منفی روی بازار سهام می گذارد.

2- انتظارات پایین تر نسبت به نرخ های بهره قدرت فرانک سوئیس را کاهش می دهد و تاثیر مثبتی روی بازار سهام می گذارد.

تاثیر نرخ های بهره روی اقتصاد

زمان هایی که بانک ملی سوئیس قصد اجرای برنامه محرک اقتصادی خود را دارد نرخ های بهره بانکی را کاهش می دهد تا اقتصاد یا همان GDP رشد کند.

کاهش نرخ های بهره باعث می شود پول آسان در دسترس همه باشد و همین مساله باعث پدید آمدن تورم می شود.

حال SNB با افزایش نرخ های بهره اقدامات خود را آغاز می کند تا بتواند جلوی تورم را بگیرد.

در حقیقت کاهش نرخ های بهره به طرق زیر باعث رشد اقتصاد داخلی می شود:

1- بزرگترین نفع کاهش نرخ های بهره برای کسب و کارها است. آنها می توانند با پول ارزانی که بانک های تحت اختیارشان قرار می دهند وام هایی بگیرند و شروع به سرمایه گذاری کنند و قطعا این گونه سرمایه گذاری ها ریسک به ریوارد بسیار خوبی برای شان خواهد داشت.

2- زمانی که نرخ های بهره کمتر می باشد سهام ها هم برای خریدن و سرمایه گذاری (منظور هولد کردن است) به صرفه تر می شود. این هجوم سرمایه گذاران برای خرید سهام ها باعث افزایش قیمت آنها و در نتیجه پویایی اقتصاد خواهد شد.

3- زمانی که نرخ های بهره کاهش پیدا می کند مردم پول های شان را روی سهام ها و دیگر دارایی ها مالی سرمایه گذاری می کنند چرا که آنها می توانند به دلیل کاهش نرخ بهره سود بیشتری نصیب شان شود.

نحوه ترید کردن جلسات بانک ملی سوئیس

نحوه ترید کردن جلسات نرخ بهره بانک ملی سوئیس

همان گونه که طی این مقاله ارزشمند متوجه شدید نشست بانک مرکزی سوئیس به منظور تعیین نرخ های بهره مهمترین رویداد در بازار فارکس برای CHF است.

اگر شما معامله گر بازار فارکس هستید باید نحوه ترید کردن این جلسات مهم را نیز بلد باشید.

یادتان باشد برای ترید کردن جلسات بانک مرکزی سوئیس در واقع همه چیز به تصمیمات مقامات SNB برای تعیین نرخ های بهره بستگی دارد.

معامله گران و تحلیلگران ارشد بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس قبل از جلسات SNB سناریوهای احتمالی درباره تصمیمات مقامات بانک مرکزی سوئیس را بررسی می کنند.

به عنوان مثال، اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی سوئیس نرخ های بهره را افزایش دهد ولی در واقع مقامات SNB نرخ ها را دست نزنند، فرانک شروع به ضعیف تر شدن و ریزش می کند.

اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی سوئیس نرخ های بهره را کاهش دهد ولی در واقع مقامات SNB نرخ ها را دست نزنند، فرانک شروع به قوی تر شدن و افزایش می کند.

اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی سوئیس نرخ های بهره را تغییر ندهد ولی در واقع مقامات SNB نرخ ها را افزایش دهند فرانک سوئیس باز هم شروع به قوی تر شدن و افزایش می کند.

در آخرین سناریو اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی سوئیس نرخ های بهره را تغییر ندهد ولی در واقع مقامات SNB  نرخ ها را کاهش دهند پوند این دفعه فرانک سوئیس شروع به ضعیف تر شدن کرده و کاهش پیدا می کند.

نمودار یورو به فرانک

لطفا به تصویر بالا نگاه کنید؛ در سال 2015 بانک ملی سوئیس تصمیم گرفت سقف نرخ ارز را از روی فرانک بردارد در نتیجه فرانک در مقابل یورو شروع به قوی تر شدن کرد.

سپس کمی بعدتر SNB تصمیم گرفت نرخ های بهره خود را کاهش دهد و همینطور که مشاهده می کنید فرانک در مقابل یورو ضعیف تر شد.

نتیجه گیری

همینطور که طی این مقاله مهم متوجه شدید تصمیمات کمیته شورای سیاستگذاری بانک ملی سوئیس از لحاظ فاندامنتالی مهمترین خبر در بازار فارکس برای فرانک می باشد.

در حقیقت ارزش فرانک سوئیس با افزایش و یا کاهش انتظارات نرخ بهره بالا و پایین می شود.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط