پولبک چیست؟ بهترین استراتژی کسب سود با پولبک (Pullback)
فارکس

پولبک چیست؟ بهترین استراتژی کسب سود با پولبک (Pullback)

پولبک در تحلیل تکنیکال نکته‌ی ظریف، بسیار مهم و در عین حال ساده‌ای است که شما با یادگیری آن می‌توانید ضریب برد معاملات خود را بالا ببرید. به طور خلاصه پولبک یک فرصت معاملاتی بی‌نظیر برای تریدرهای بازارهای مالی است. در این مطلب، نه تنها با مفهوم پولبک و نکات اساسی آن آشنا می‌شوید، بلکه استراتژی ورود به معامله با پولبک را نیز فرامی‌گیرید.

پولبک چیست؟

پولبک (Pullback) یک اصطلاح در تحلیل تکنیکال است و به بازگشت مجدد قیمت به سطح شکسته شده، گفته می‌شود. در واقع پس از شکست پرقدرت یک سطح حمایت یا مقاومت، قیمت گرایش دارد پیش از ادامه‌ی حرکت در جهت شکست، مجدداً به آن بر‌گردد و آن سطح را به اصطلاح تاچ یا آزمایش کند.

پولبک در تحلیل تکنیکال

نکات اساسی پولبک

  • پولبک در انگلیسی (Pullback) به معنای بازگشت و عقب کشیدن است.
  • پولبک یک مفهوم در تحلیل تکنیکال است و در تمام بازارهای مالی مانند فارکس، کریپتو و ... صدق می‌کند.
  • اولین شرط اصلی پولبک شکست یک سطح است.
  • دومین شرط اصلی پولبک شکست با حجم بالاست.
  • پولبک یک بازگشت قیمت موقتی و یک فرصت ورود به ترید است.
  • گاهی اصلاح (correction) یا (retracement) به معنای اصلاح به جای پولبک استفاده شده، ولی در تحلیل تکنیکال معنای پولبک اصلاح کوتاه و موقتی پس از یک شکست قیمت است.

علت تشکیل پولبک

پولبک یکی از اجزای تحلیل تکنیکال است و درست مانند سایر اجزای تحلیل تکنیکال در بیشتر مواقع عمل می‌کند. معمولاً تریدرها پس از شکست یک سطح حمایت یا مقاومت انتظار پولبک برای ورود به معامله را دارند.

مثال پولبک در بازارهای مالی

پولبک به عنوان یکی از اجزای تحلیل تکنیکال کلاسیک استفاده می‌شود و برای بررسی نمودارهای بازارهای مالی به کار می‌رود. این اصل برای تمام بازارهای مالی اعم از فارکس، ارز دیجیتال و بازار سهام صدق می‌کند و فقط مختص یک بازار خاص نیست. در ادامه برای هر بازار یک مثال آورده می‌شود.

پولبک در فارکس

وقتی یک سطح کلیدی شکسته می‌شود، قیمت پیش از ادامه، یک بار به آن سطح باز می‌گردد.

در مثال زیر جفت ارز طلا به دلار در تایم فریم یک ساعته را مشاهده می‌کنید. قیمت پس از صعود پرقدرت، بالاترین قیمت تاریخی خود را شکسته، سپس مجدداً به آن سطح شکسته شده بازگشت زده و از همانجا به مسیر خود ادامه داده است.

پولبک در طلا فارکس، پس از شکست بالاترین قیمت تاریخی

جفت ارز طلا به دلار (XAUUSD)- تایم فریم یک روزه، منبع: TradingView

قطعاً آن دسته از تریدرهای طلا که منتظر پولبک بودند، سود بهتری نسبت به سایرین به دست آوردند.

پولبک در ارز دیجیتال

از آنجایی که پولبک یک مفهوم در تحلیل تکنیکال است، منحصر به بازار خاصی نیست. نمودار زیر مربوط به بیت کوین به تتر است. همان طور که مشاهده می‌کنید، یک الگوی هد اند شولدر در نمودار زیر تشکیل شده. در الگوی هد اند شولدر، قیمت به شکست خط گردن و خط روند واکنش نشان می‌دهد. 

پولبک در ارز دیجیتال

در مثال بالا، پس از شکست پرقدرت خط روند، قیمت به آن پولبک زده و سپس ریزش کرده. همانطور که مشاهده می‌کنید، شکست با کندل پرقدرت و حجم بالا صورت گرفته.

مثال پولبک در بازار سهام

در بازار سهام به علت گپ های معاملاتی زیاد، پیدا کردن پولبک چندان راحت نیست و سودمند نیست.

چه زمانی باید به دنبال پولبک در نمودار قیمت باشیم؟

اصلی‌ترین شرط پولبک شکست پرقدرت یک سطح مهم است. هر گاه یک سطح حمایت یا مقاومت مهم شکست، دقت کنید که اگر این شکست با حجم بالا و کندل پر قدرت اتفاق افتاده باشد، مناسب برای معامله است. سطح مهم یعنی قیمت در مدت زمان طولانی با برخورد به آن دچار اصلاح می‌شده. تعریف مدت زمان طولانی با توجه به تایم فریم متفاوت است. به طور مثال، در تایم فریم 1 ساعته می‌تواند مدت یک هفته، در تایم فریم 4 ساعته، یک ماه و در تایم فریم روزانه 6 ماه باشد. این سطح که به مدت طولانی قیمت با برخورد به آن دچار اصلاح می‌شود، سطج جمایت یا مقاومت کلیدی نامیده می‌شود.

پولبک در فارکس - شکست روند نزولی

جفت ارز یورو به دلار (EUROUSD)- تایم فریم 4 ساعته، منبع: TradingView

همان طور که در تعریف پولبک توضیح دادیم، پولبک مخصوص یک روند یا یک تایم فریم بخصوص نیست. بلکه در هر دو روند صعودی و نزولی و در تایم فریم‌های مختلف اتفاق می‌افتد.

در نموداربالا، قیمت یک ماه کامل در روند نزولی قرار دارد. پس این یک روند قوی حساب می‌شود. پس از شکست این روند با یک کندل پرقدرت، قیمت دوباره به محل شکست پولبک زده است. قطعاً معامله‌گرانی که در پولبک وارد معامله‌ی لانگ شدند، سود خوبی به دست آوردند.

چه زمانی باید به دنبال پولبک در نمودار قیمت باشیم؟

حال که با اصطلاح پولبک در فارکس آشنا شدید نوبت آن است تا اهمیت پولبک در بازارهای مالی را نیز بدانید چرا که این مساله می تواند شما را به سودهای بسیار خوبی در مارکت برساند.

  1. اگر بخواهیم حرف آخر را همین ابتدا بزنیمT باید به عرض شما برسانیم که پولبک در یک کلام یعنی "یک فرصت خرید بی نظیر".
  2. باید بدانید که اغلب این پولبک ها درست در مناطق مهم و حساس بازار مثل: سطوح حمایت و مقاومت کلیدی، پیوت پوینت ها اتفاق می‌افتند، بنابراین در سطوح فیبوناچی دنبال پولبک نباشید.
  3. اصلی‌ترین شرط پولبک شکست یک سطح کلیدی است. هر گاه یک سطح حمایت یا مقاومت شکست، دقت کنید که اگر این شکست با حجم بالا و کندل پر قدرت اتفاق افتاده باشد، مناسب برای معامله است.
  4. بهترین جا برای ورود به معامله با پولبک الگوهای تحلیل تکنیکال است. شکست خط گردن در الگوی سر و شانه، شکست در الگوهای مثلث و کنج، شکست حمایت - مقاومت استاتیک ( خط افقی) و شکست حمایت - مقاومت داینامیک (خط روند).

استراتژی ترید با پولبک چیست؟

پولبک یک فرصت معاملاتی عالی برای ورود به یک پوزیشن لانگ و شورت است. وقتی یک سطح مهم پر قدرت شکسته می‌شود، تریدرها انتظار بازگشت قیمت به سطح شکست را دارند و پس از آن قیمت در جهت شکست ادامه می‌دهد.

همانطور که می‌دانید، بهترین فرصت ورود به معامله هنگام شکست یک سطح مهم اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید موارد زیر را برای یک ترید با شانس موفقیت بالا انجام دهید:

  1. ابتدا چند جفت ارز را زیر نظر بگیرید و سطوح حمایت و مقاومت را در تایم فریم 4 ساعته رسم کنید.
  2. پس از شکست سطح در تایم فریم 4 ساعته، پولبک آن در تایم فریم 1 ساعته، نه تنها به شما تأییدیه شکست، بلکه فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن می‌دهد.
  3. برای ترید این فرصت، حتماً به حجم معاملات و اخبار فاندامنتال توجه کنید. زیرا در صورت حجم پایین، ممکن است، قیمت تا مدتی رنج بزند و روندی برای ترید وجود نداشته باشد.
  4. پس از شکست خط روند، برای اطمینان تا شکست سطح بعدی منتظر بمانید. ترید در پولبک دومین سطح ریسک کمتری دارد.

تفاوت پولبک با Reversal

یادتان باشد که یک تفاوت بسیار بزرگ و بنیادی بین دو اتفاق پولبک یا بازگشت موقتی با ریورسال وجود دارد.

همانطور که متوجه شدید پولبک در یک روند صعودی مداوم یک بازگشت یا اصلاح کوتاه مدت و موقتی است. ولی Reversal بازگشت و تغییر کلی روند از صعودی به نزولی و یا برعکس است.

ریورسال یا تغییر کلی روند می تواند در هر تایم فریمی از کوتاه مدت تا بلند مدت اتفاق بیفتد. Reversal به شما می گوید که عمر روندتان به پایان رسیده و شما دیگر شاهد ادامه روند مربوطه نخواهید بود.

نحوه تشخصی پولبک ها در بازارهای مالی

چطور پولبک ها را تشخیص دهیم؟

حال که با اصطلاح پولبک در فارکس، اهمیت آن و تفاوتش با Reversal آشنا شدید نوبت آن است تا بتوانید نحوه تشخیص پولبک ها را نیز یاد بگیرید.

درست مثل هر کار دیگری که شما برای انجامش به یک سری ابزار نیاز دارید برای تشخیص پولبک ها نیز شما باید بتوانید یک جعبه ابزار درست و حسابی داشته باشید.

برای تشخیص پولبک ها شما می توانید از ابزارهایی مانند: سطوح حمایت و مقاومت، میانگین های متحرک ها، پیوت پوینت ها، سطوح بازگشتی فیبوناچی و کانال ها استفاده کنید.

هر کدام از این ابزارهای مذکور مهم می تواند به شما کمک کند تا به راحتی پولبک ها را تشخیص داده تا بتوانید از آن ها پول در بیاورید. 

به مثال زیر توجه کنید:

تصویر یک پولبک

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید بعد از اینکه شما بتوانید تشخیص دهید که قیمت درون یک کانال نزولی قرار گرفته تنها کافی است با خیال راحت بنشینید و هر بار که مارکت با سقف کانال شما برخورد کرد وارد شده و دارایی مورد نظرتان را بفروشید (البته اگر شما یک سوئینگ تریدر باشید دیگر نیازی نیست مانند اسکالپرها و یا دیگر تریدرهای روزانه چندین بار وارد مارکت شوید).

نحوه کسب سود از پولبک ها

بهترین استراتژی کسب سود با پولبک

حال که با چیستی و اهمیت پولبک، تفاوت آن با Reversal و نحوه تشخیص آنها آشنا شدید نوبت آن است تا یاد بگیرید چطور از پولبک ها پول درآورید.

برای این منظور شما باید یک استراتژی داشته باشید تا بتوانید به وسیله آن وارد مارکت شده و کیف پول خود را برکت ببخشید.

یادتان باشد روند حرکت دارایی های مالی مثل جفت ارزها یک مسیر مستقیم و مداوم به سمت بالا یا پایین نیست. هر دارایی بعد از کمی حرکت به سمت جلو یک عقب نشینی می کند و دوباره به مسیر خود ادامه می دهد.

معامله گران هوشیار هم منتظر می مانند تا قیمت بعد از برخورد با یک سطح مهم بازگشت خود را انجام دهد و آن وقت است که آنها وارد مارکت می شوند. در ادامه شما را با یک استراتژی ساده برای مارکت های روند دار آشنا می کنیم.

گام اول:

اگر قصد کسب سود و ترید کردن با پولبک ها را دارید اولین کاری که باید انجام دهید پیدا کردن یک جفت ارز یا هر دارایی دیگر است که روند مداوم و محکمی دارد.

گام دوم:

بعد از اینکه دارایی مورد نظر را پیدا کردید باید مثل یک ماهیگیر صبور که تور خود را در آب پهن کرده بنشینید و منتظر باشید تا صید مورد نظر شما به یک سطح خاص برخورد کند.

بدین منظور شما می توانید از سطوح ساده حمایت و مقاومت، خطوط روند، پیوت پوینت، فیبوناچی و میانگین های متحرک استفاده کنید.

تصویر یک پولبک در نمودار جفت ارز

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید بعد از اینکه تشخیص دادید مارکت روند دار است تنها کاری که باید بکنید این است که منتظر باشید تا قیمت با یک سطح مهم حمایت یا مقاومتی برخورد کند.

شاید با این سوال مواجه شوید که اگر بازار نزولی بود باید کار کنیم؟ در تصویر پایین شما به راحتی می توانید کاربرد این استراتژی ساده را در یک روند نزولی مشاهده کنید.

تصویر یک پولبک در روند نزولی

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید بعد از پیدا کردن یک روند نزولی قوی تنها کاری که باید بکنید این است که بنشینید و به محض اینکه قیمت به یک سطح مهم مقاومتی برخورد کرد وارد بازار شوید.

شاید با این سوال مهم مواجه شوید که آیا باید با هر برخورد قیمت با سطوح حمایت و مقاومت شما هم به طور مداوم ورود و خروج بزنید یا خیر؟!

پاسخ این سوال به استراتژی کلی معاملاتی شما بستگی دارد؛ اگر اسکالپر هستید پاسخ بلی است ولی اگر یک معامله گر میان مدت یا سوئینگ تریدر هستید می توانید از استراتژی تغییر دادن حد ضرر یا همان تریلینگ استاپ استفاده کنید.

تریلینگ استاپ یعنی اینکه وقتی پوزیشن شما به سود می رسد شما می توانید استاپ لاس خود را به صورت دستی به سطح سر به سر یا همان نقطه ای که حد ضرر وارد سود شده، جابجا کنید.

استراتژی کسب سود با پولبک از بازارهای رنج

از آنجا که بازارها همیشه روند ندارند و در بیشتر مواقع وارد محدوده درجا زدن یا همان رنج زدن می شوند شما باید بتوانید در چنین مواقعی نه تنها ترید کنید بلکه سودهای خوبی هم از بازار دریافت کنید.

قبل از توضیح این استراتژی بهتر است ابتدا با بازار رنج آشنا شوید.

زمانی که قیمت یک دارایی در یک محدوده کوچک (و یا بزرگ) گیر می کند اصطلاحا می گویند بازار در حال رنج زدن است.

تصویر یک پولبک در بازار رنج

با یک نگاه ساده به تصویر بالا می توانید متوجه گیر کردن قیمت بین این دو سطح شوید.

اگر در سفر معاملاتی خود با چنین صحنه ای مواجه شدید اصلا نگران نباشید و با ترسیم ساده خطوط حمایت و مقاومت شما باید قادر باشید از آن بیشترین بهره را ببرید.

بدین منظور هر بار که قیمت به سطح مقاومت برخورد کرد شما می توانید با رعایت مدیریت ریسک و اعمال حد ضرر دارایی مورد نظر را بفروشید.

برعکس، هر بار که قیمت به کف این محدوده برخورد کرد شما باید آماده خریدن این دارایی باشید تا بتوانید در انتها سود بسیار خوبی از این نمایش و بازی به جیب بزنید.

در اقیانوس بزرگ بازار فارکس استراتژی های بیشماری وجود دارد که برخی از آنها در عین سادگی می تواند شما را فریب دهد.

در این مقاله ارزشمند ما سعی کردیم شما را با تعدادی از بهترین، کارآمد ترین و در حین حال ساده ترین استراتژی ها آشنا کنیم.

(توصیه ما به شما این است که قبل از اینکه از این استراتژی در فضای واقعی استفاده کنید مدتی آن را در دمو یا همان مجازی به کار گیرید تا با خیال راحت تری بتوانید از آن بهره مند شوید).

و اما کلام آخر

در بازار فارکس ابزارها و استراتژی های بسیار متفاوت و متنوعی برای پول درآوردن وجود دارد که پولبک یکی از بهترین و ساده ترین آنها است.

در این استراتژی ساده شما فقط باید بعد از پیدا کردن روند مارکت منتظر برخورد آن با یک سطح مهم حمایت یا مقاومتی باشید و سپس بلافاصله وارد مارکت شده و از سودهای دریافتی لذت برید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه