PPI چیست و چگونه می شود از آن پول درآورد؟
فارکس

PPI چیست و چگونه می شود از آن پول درآورد؟

آیا می دانید PPI یا همان شاخص قیمت تولید کننده چیست و چه تاثیری روی دلار و دیگر دارایی های مالی دارد؟ آیا از اهمیت و مزایای ترید کردن شاخص PPI در مارکت آگاه هستید؟

همان گونه که مطلع هستید ایالات متحده امریکا معیارهای متفاوتی برای سنجش تورم تولید کننده و مصرف کننده دارد که PPI یکی از همان اندیکاتورهای بسیار مهم است.

آیا در جریان هستید که سرمایه گذاران و معامله گران بازارهای مالی از شاخص PPI برای پیش بینی تورم مصرف کننده یا همان شاخص CPI استفاده می کنند؟

در حقیقت همین فاکتور بسیار مهم ما را ترغیب کرد تا در این مقاله ارزشمند شما را با چیستی شاخص قیمت تولید کننده و نحوه ترید کردن آن در زمان انتشارش آشنا کنیم.

شاخص PPI چیست؟

اندیکاتور PPI که مخفف Price Producer Index است یک شاخص سنجش تورم در ایالات متحده امریکا است که در واقع تورم تولید کننده را اندازه گیری می کند.

در حقیقت شاخص PPI متوسط قیمتی که تولید کنندگان داخلی در ازای تولیدات خود دریافت می کنند را طی زمان اندازه گیری می کند. PPI به نوعی معیار سنجش تورم در سطح عمده فروشی محسوب می شود که از هزاران شاخص اندازه گیری مرتبط با قیمت تولیدکنندگان بر اساس صنعت و طبقه بندی محصولات آنها تهیه شده است.

به زبانی ساده تر، شاخص قیمت تولید کننده تغییرات و نوسانات قیمت هایی که به تولید کنندگان کالا و خدمات در ایالات متحده امریکا پرداخت می شود را اندازه گیری می کند.

دقیقا به همین دلیل است که معامله گران هوشیار از این شاخص برای پیش بینی تورم مصرف کننده یا همان CPI در امریکا استفاده می کنند.

معمولا این طور است که هر زمان شاخص PPI افزایش پیدا می کند معامله گران منتظر رشد شاخص CPI هم هستند. در حقیقت این دو شاخص به نوعی یک رابطه مثبت با هم دارند (البته یادتان باشد این رابطه همیشه هم به این شکل نیست و موارد خاصی هم وجود دارد).

دلیل اهمیت شاخص ppi

اهمیت PPI در بازارهای مالی

یادتان باشد اکثر اندیکاتورهای مهمی که روی دارایی های مالی و جفت ارزها تاثیر می گذارد (مثل همین شاخص PPI) محرکی است برای بالا و پایین بردن قیمت در کل مارکت.

شما به عنوان یک تریدر باید نسبت به درجه اهمیت آن اندیکاتور خاص در بازار مطلع باشید تا بتوانید به هدف نهایی تان که چیزی جز کسب سود نیست برسید.

از آنجا که شاخص قیمت تولید کننده یکی از معیارهای سنجش تورم در ایالات متحده است که اتفاقا نسبت مستقیمی هم با شاخص قیمت مصرف کننده یا همان CPI دارد در نتیجه افزایش PPI باعث افزایش CPI می شود.

زمانی که CPI بالا می رود این مساله باعث می شود تا مقامات بانک مرکزی امریکا برای مهار تورم نرخ های بهره را بالا ببرند.

همان گونه که مطلع هستید دلار امریکا نیز با افزایش نرخ های بهره قوی می گردد و با کاهش آن شروع به ریزش و ضعیف تر شدن می کند.

نکته: البته فراموش نکنید که خود شاخص PPI به تنهایی تاثیرش مانند شاخص CPI نیست مگر اینکه نوسان چشمگیری داشته باشد.

در کل شاخص PPI به دلایل پایین برای معامله گران مهم است:

1- نشانگر تورم است

PPI یک اندیکاتور نشان دهنده میزان تورم می باشد و این مساله بدین شکل است که اغلب افزایش هزینه های تولید کنندگان روی دوش مصرف کنندگان می افتد و کاهش آنها نیز منجر به کاهش فشارهای تورمی خواهد شد.

2- کمک کننده پلن کسب و کارها

شاخص PPI به کسب و کارها کمک می کند پلن یا برنامه ریزی و استراتژی خود را برای قیمت گذاری روی کالاهای شان از طریق این شاخص انجام دهند. آنها از طریق شاخص PPI هزینه های شان را مدیریت کرده و تقاضاهای مرتبط با آینده را برای کالاها و خدمات شان پیش می کنند.

3- تحلیل های اقتصادی

سیاست گذاران و سرمایه گذاران جهت و روند PPI را برای ارزیابی سلامت کلی اقتصاد، شناسایی ریسک های تورمی بالقوه و تصمیم گیری آگاهانه در مورد سیاست های پولی و استراتژی های سرمایه گذاری تجزیه و تحلیل می کنند.

زمان انتشار ppi کی است؟

زمان انتشار شاخص PPI

حال که با چیستی شاخص PPI و اهمیت اصلی آن آشنا شدید نوبت آن است بدانید این شاخص در ایالات متحده امریکا چه زمانی منتشر می شود.

یادتان باشد شاخص قیمت تولید کننده در ایالات متحده امریکا هر ماه و دومین هفته آن توسط اداره آمار کار امریکا منتشر می شود. در نتیجه به عنوان یک تریدر حرفه ای شما باید همیشه و قبل از شروع هفته و روز کاری از خبرها و رویدادهای مهم آن روز و هفته آگاه باشید تا بتوانید آنها را ترید کرده و سودهای خوبی به جیب بزنید.

نحوه محاسبه شاخص PPI

در حقیقت شاخص PPI سه زمینه مهم تولیدی مرتبط با کالاها، صنایع (کارخانجات) و شرکت های مبتنی بر پروسه تولید را اندازه گیری می کند. این شاخص به شکل یک سری داده  و اطلاعات در یک نظر سنجی و از طریق ایمیل از خرده فروشان و مشاغل مذکور جمع آوری می شود.

سپس معامله گران این تغییرات را به شکل درصد سالانه یا ماهانه در اخبار اقتصادی مشاهده می کنند.

PPI و تورم

یکی از مهمترین نکاتی که باید درباره ترید کردن این شاخص بدانید رابطه شاخص قیمت تولید کننده و تورم است. بسیاری از کمپانی های بزرگ خبری که در زمینه اقتصادی فعالیت می کنند به PPI شاخص تورمی PPI می گویند.

به طور کلی یادتان باشد هر زمان گزارش PPI رشد کرد و یک عدد بهتر از تصورات بازار را نشان داد این مساله بدین معنی است که هزینه ها در حال افزایش است و در انتها این افزایش قیمت ها به سمت مصرف کنندگان یا همان مردم جامعه منتقل خواهد شد.

حال اگر این رقم به اندازه کافی بزرگ و چشم گیر باشد باید منتظر یک رشد بسیار زیاد در شاخص قیمت مصرف کننده یا همان CPI باشیم چرا که این مساله نشانگر رشد سطح عمومی قیمت ها است.

تورم و تاثیر آن روی اقتصاد

افزایش سطح عمومی قیمت ها برای یک اقتصاد خوب است اما تنها زمانی که این امر مهار شود. زمانی که تقاضا برای کالاها و خدمات افزایش پیدا می کند کسب و کارها باید هزینه های سرمایه گذاری خود را افزایش دهند و به منظور پاسخ گویی به این افزایش تقاضا کارگران بیشتری را استخدام کنند.

اما مشکل از جایی شروع می شود که افزایش سطح عمومی قیمت ها قدرت خرید ارز ملی را کاهش دهد (به عنوان مثال باید ببینید با 100.000 تومان پارسال چه چیزهایی می توانستید بخرید که امسال باید بیشتر از این قیمت پرداخت کنید).

بانک های مرکزی بزرگ هم بدین منظور باید برای مهار معضل بسیار بزرگ تورم نرخ های بهره را افزایش دهند تا بتوانند تورم را پایین بیاورند.

رابطه ppi روی جفت ارزها

تاثیر PPI روی جفت ارزها

حال که متوجه رابطه تورم و PPI و تاثیر تورم روی اقتصاد شدید نوبت آن است اثر شاخص PPI را روی جفت ارزها مشاهده کنید؛ هرچه باشد بالاخره شما قصدتان از ورود به بازار فارکس سود کردن است.

وقتی صحبت از پول می شود همیشه پای معامله وسط است؛ افراد معمولی می توانند در چنین شرایطی یا پول های شان را در بانک بگذارند و سود بگیرند و یا می توانند پول های شان را خرج کننده و دریافت سودهای بانکی را فراموش کنند.

اگر PPI در حال افزایش باشد می تواند باعث بالا رفتن نرخ های بهره هم شود. حال زمانی که نرخ های بهره افزایش پیدا می کنند مساله گذاشتن پول در بانک جذاب تر از قبل می شود چرا که مردم می توانند سود بیشتری دریافت کنند.

برعکس اگر مصرف کنندگان تصمیم به خرج کردن به جای پس انداز کردن بگیرند در حقیقت آنها دارند از این مساله متضرر می شوند.

در کل با افزایش رقم PPI نرخ های بهره می تواند بالاتر رود در نتیجه پول ملی آن کشور هم قوی تر خواهد شد.

پس اگر شاخص PPI در امریکا افزایش پیدا می کند این مساله منجر به افزایش CPI هم خواهد شد. در نتیجه فدرال رزرو امریکا برای مهار تورم نرخ های بهره را بالا خواهد برد و دلار امریکا هم بلافاصله با افزایش نرخ های بهره شروع به قوی تر شدن در مقابل رقبای خود می کند.

تاثیر PPI روی دلار امریکا

همان طور که پیشتر اشاره کردیم یک رابطه مثبت بین PPI، CPI، نرخ های بهره بانکی و ارزش پول ملی کشور مربوطه وجود دارد (که اینجا منظور ما دلار امریکا است).

ولی یادتان باشد در واقعیت چیزها به این سرعت اتفاق نمی افتند و این مساله همیشه با یک تاخیر رقم می خورد.

در کل فرمول نهایی تاثیر PPI روی دلار امریکا بدین شکل است:

افزایش PPI = افزایش CPI = افزایش نرخ های بهره = قوی تر شدن دلار امریکا

نحوه پول درآوردن از ppi

نحوه پول درآوردن از PPI

همیشه قسمت نحوه پول درآوردن از شاخص ها و اندیکاتورها و یا به قول خارجی ها نحوه ترید کردن شاخص ها، مهمترین بخش هر مقاله است چرا که هدف نهایی و غایی هر معامله گری کسب سود و پول درآوردن است.

از آنجا که PPI یکی شاخص مهم و تورم سنج است که روی دیگر شاخص ها مثل CPI و تصمیمات بانک های مرکزی برای تعیین نرخ های بهره تاثیر می گذارد در نتیجه رصد کردن در زمان انتشار یکی از واجبات است.

زمانی که قرار است گزارش PPI منتشر شود توجه به نکات زیر باید مهمترین کار شما باشد:

1- انتظارات مارکت

منظور از انتظارات مارکت، پیش بینی ها و تحلیل هایی است که قبل از انتشار این خبر توسط تحلیل گران اقتصادی انجام شده و سرمایه گذاران منتظر تطبیق نظرها با رقم اعلام شده می باشند.

اگر به تقویم های اقتصادی دقت کرده باشد کنار هر شاخصی نوشته اند: رقم قبل، پیش بینی و سپس درج شده رقم فعلی.

یادتان باشد معمولا هر زمان رقم اعلام شده از پیش بینی مارکت بالاتر و بهتر باشد بازار تحریک می شود و ارز مربوطه شروع به قوی تر شدن می کند (یادتان باشد گفتیم معمولا و نه همیشه!).

2- روندهای تورم

شما برای درک روند تورم غالب در سطح تولیدکننده باید داده های PPI فعلی را با ماه ها یا سال های گذشته مقایسه کنید.

اگر این گزارش افزایش مداوم PPI را نشان دهد این مساله می تواند نشان دهنده فشارهای تورمی فزاینده در مرحله تولید باشد که در نهایت ممکن است به مصرف کنندگان منتقل شود.

3- Core PPI

منظور از Core PPI همان خالص شاخص قیمت تولید کننده است که بدون احتساب خوراکی و انرژی هاست که نوسانات زیادی روی این شاخص ایجاد می کنند.

یادتان باشد همیشه خالص PPI برای معامله گران و سیاستگذاران بانک مرکزی امریکا بسیار مهم تر است چرا که اندیکاتور پایدارتر و قابل اطمینان تری می باشد.

4- ارتباط با CPI

همیشه باید ارتباط شاخص PPI را با CPI بررسی کنید؛ اگر هر دو این شاخص ها روند مشابه ای را نشان می هند این مساله بیانگر این است که فشارهای تورمی در حال انتقال از تولید کننده به مصرف کنندگان یا همان مردم عادی جامعه می باشد.

5- فاکتورهای اقتصادی

یادتان باشد گزارش PPI را در چارچوب سایر شاخص ‌ها و عوامل اقتصادی مانند نرخ بیکاری، رشد تولید ناخالص داخلی و سیاست‌ های مالی بررسی کنید.

این مساله به شما کمک می کند تا محرک های تورم در سطح تولیدکننده را بهتر بشناسید و سلامت کلی اقتصاد را بسنجید.

6- واکنش مارکت

به عنوان آخرین آیتم مهم در این بخش باید ببینید واکنش دیگر بازارها مثل: حرکات سهام ها، نرخ بازده اوراق قرضه خزانه داری و دیگر جفت ارزها نسبت به گزارش PPI چگونه است.

این مساله به شما کمک می کند بینشی در مورد نحوه تفسیر دیگر سرمایه گذاران از این داده و تأثیر بالقوه آن بر تصمیمات سیاست پولی آینده خبردار شوید.

و اما کلام آخر

شاخص PPI یکی از مهمترین اندیکاتورها و خبرهای اقتصادی در مارکت است که تغییر میزان افزایش قیمت تولید کنندگان را اندازه گیری می کند. این شاخص روی CPI، تصمیمات بانک های مرکزی و در انتها دلار امریکا تاثیر بالایی دارد و می تواند به شما کمک کند در لحظه انتشار از آن سودهای کلانی به جیب بزنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه