اور تریدینگ چیست و چرا منجر به ضرر می شود؟
فارکس

اور تریدینگ چیست و چرا منجر به ضرر می شود؟

آیا شما هم به ترید کردن معتاد هستید یا اصطلاحا اور ترید (ترید بیش از حد و غیر معمولی) می کنید؟ آیا مطلع هستید که اور تریدینگ یکی از دشمنان بزرگ معامه گران نوپا و حرفه ای است؟

بر هیچ کس پوشیده نیست که موفق شدن در بازارهای مالی نیاز به داشتن دانش و آگاهی، تجربه، داشتن استراتژی، نظم و خیلی فاکتورهای دیگر است.

اگر شما تمام موارد بالا را دارید ولی باز هم معاملات تان ضرر ده می شود احتمالا از مشکل اور تریدینگ رنج می برید.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید فرصت را غنیمت شمردند تا شما را با یکی از بزرگترین رهزنان بازارهای مالی یعنی "ترید بیش از حد و معتاد گونه" آشنا کنند.

اور تریدینگ چیست؟

اور تریدینگ (over trading) یعنی خرید و فروش بیش از حد و افراطی یا به زبانی ساده تر اعتیاد به ترید کردن. گاهی این معضل بزرگ خودش را در غالب باز کردن چندین ترید همزمان نشان می دهد و گاهی هم در لباس ترید کردن در مواقعی که پوزیشن اصلا طبق تعریف شما از استراتژی تان نیست!

اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را باز هم از اینی که هست ساده تر کنیم.

فرض کنید شما یک معامله گر کوتاه مدت یا میان مدت هستید که یک پوزیشن را چند ساعت، چند روز و یا حتی چند هفته باز نگه می دارد.

شما با خودتان عهد کرده اید که فقط هر کجا که میانگین های متحرک 50 و 200 روزه همدیگر را در تایم روزانه قطع کردند و دیگر اندیکاتورهای تکنیکالی شما آن را تایید می کنند ورود کنید.

ولی ناگهان با دیدن یک فرصت معاملاتی مانند "شکسته شدن قیمت یا بریک اوت" وسوسه شده و وارد مارکت می شوید.

ساعاتی بعد در حالی که چارت طلا را باز کرده اید ناگهان یک فرصت ورود مشابه پیدا کرده و به خودتان می گویید چرا از ترید طلا پول کلانی به جیب نزنم!

همینطور که مشاهده می کنید شما با دیدن پوزیشن های متفاوتی که اصلا در برنامه و استراتژی معاملاتی تان نیست وسوسه شده و تریدهای مختلفی انجام می دهید.

بدتر اینکه با یک نگاه ساده به برنامه معاملاتی خود متوجه می شوید که شما هرگز قرار نبوده کامویدیتی هایی مانند طلا را ترید کنید ولی با دیدن آن پوزیشن وسوسه شده اید.

اسم تمام این موارد اور تریدینگ یا اعتیاد به ترید است.

فراموش نکنید که حرفه ای های مارکت هرگز از خطوط قرمزی که برای خود تعریف کرده اند پا فراتر نگذاشته و وارد هیچ تریدی نمی شوند مگر اینکه درست مطابق با پلن معاملاتی شان باشد.

ریشه های روانشناسی over trading

چرا تریدرها افراطی وار معامله می کنند؟

حال که با اصطلاح اور تریدینگ آشنا شدید بد نیست کمی هم درباره دلایل و ریشه های اور تریدنگ اطلاع داشته باشید. همینطور که مشاهده کردید منظور از اور تریدینگ این است که معامله گر به قوانین و پلن معاملاتی خود پایبند و متعهد نباشد.

از دلایل مهم ترید بیش از اندازه میتوان به مواردی مانند ترس، طمع، هیجان و استرس اشاره کرد. اگر کمی با فضای معاملات و روانشناسی مارکت آشنایی داشته باشید متوجه منظور ما می شوید.

فرض کنید که شما در یک ترید چیزی در حدود 200 دلار خود را از دست داده اید. اگر کل سرمایه شما 1000 دلار باشد این مساله موجب ایجاد حس ترس و نگرانی در شما می شود.

یکی از اولین واکنش های افراطی شما به این ضرر باز کردن یک پوزیشن دیگر و جبران خسارت مالی موجود است. دوستان عزیز و رفقای گرامی خواهش می کنم از این مساله سرسری رد نشوید و این موضوع را جدی بگیرید.

فاکتور مهم و بعدی که باعث over trading می شود داشتن احساس طمع است.

فرض کنید شما در یک پوزیشن باز هستید و مقدار قابل توجهی سود کرده اید. یکی از اولین واکنش های احساسی شما باز کردن یک پوزیشن دیگر و دو برابر کردن سود فعلی تان است.

باور کنید این موضوع هم باعث ضرر بسیاری از تریدرها شده و خواهد شد.

هر چیزی که در پلن معاملاتی شما وجود ندارد و شما را وادار می کند که بر اساس احساسات خود تصمیم بگیرید دشمن شماره یک شما است و باید این عادت مهلک را از بین ببرید.

چطور از over trading جلوگیری کنیم؟

حال که با اصطلاح اور تریدینگ و دلایل انجام آن آشنا شدید نوبت به نحوه جلوگیری از این عادت سمی رسیده است.

یکی از بهترین راه کارهای عملی برای این دشمن بزرگ "داشتن یک پلن معاملاتی و استراتژی" است. یادتان نرود تمامی تریدرهای حرفه ای برای خودشان یک پلن معاملاتی درست و حسابی دارند که به شدت به آن پایبند می باشند.

فاکتور مهم بعدی "اجتناب از اور تریدینگ" است. هر وقت وسوسه اور تریدینگ به سراغ شما آمد سری به پلن معاملاتی تان که بهتر است کنار میز معامله تان باشد بزنید.

این نوشته و "منشور بزرگ معاملاتی" را همچون "قوانین حمورابی و منشور کوروش کبیر" تکریم کرده و جدی بگیرید.

فاکتور مهم بعدی که می تواند به شما کمک کند مساله "خودشناسی و خود آگاهی" است.

به هر طریقی که خودتان بهتر از ما از آن مطلع هستید سراغ خودآگاهی و خودشناسی رفته و سری به درونتان بزنید. هزاران سال پیش ورودی معبد دلفی در یونان باستان نوشته شده بود: خودت را بشناس.

یادتان نرود که دلایل بسیاری و یا به گفته برخی از روانشناسان تمامی عادت ها و اعمال ما ریشه در درون مان دارد.

تفاوت اور تریدینگ با آندر تریدینگ

تفاوت اور تریدینگ و آندر تریدینگ

نقطه مقابل دام اور تریدینگ، آندر تریدینگ یا همان کم معامله کردن یا اصلا معامله نکردن است.

برخی تریدرها به دلایل مختلفی که باز هم ریشه در روانشناسی دارد خیلی کم معامله کرده و یا اصلا معامله نمی کنند. فراموش نکنید که پول و سرمایه عزیزتر از جانتان نزد بروکرتان است و آندر تریدینگ باعث خوشحالی بروکر شما می شود.

یکی از دلایل آندر تریدینگ ترس از دست دادن سرمایه است. یادتان باشد که با ترید نکردن هم، شما در حال فرصت سوزی هستید چرا که با پولی که راکد نزد بروکرتان می باشد می توانید در جاهای دیگری سرمایه گذاری کنید.

دلیل بعدی که باعث آندر تریدینگ می شود شکست ها و تجارب قبلی شما از بازارهای مالی است.

اگر قبلا وارد این بازار شده اید و هیچ کدام از اصول این بازار را رعایت نکرده و تمام سرمایه خود را از دست داده اید همین یک فاکتور بزرگ می تواند شما را از ادامه معامله کردن باز دارد.

معایب اور تریدینگ چیست؟

اور تریدینگ معایب بسیار زیادی دارد ولی ما در این قسمت بزرگترین عیب آن را برای شما شرح می دهیم.

در حقیقت بدترین ضرری که از اور تریدینگ نصیب شما می شود از دست دادن سرمایه گرامی تان است. همه ما برای شغل خود و درآمدی که از آن عایدمان می شود زحمات زیادی می کشیم.

اور تریدینگ به راحتی باعث می شود شما کل سرمایه مهم خود را از دست داده و دچار حالات افسردگی شوید.

نتیجه گیری

همینطور که در این مقاله متوجه شدید منظور از over trading انجام معاملات افراطی، معتاد گونه و خارج از چهار چوب و پلن معاملاتی است.

ریشه های روانشناسی اور تریدینگ در درون ما انسان ها است و اکثر اوقات به دلیل بروز احساساتی همچون: خشم، ترس، طمع، هیجان، انتقام به دلیل باخت و غیره است.

برای اجتناب از اور تریدینگ باید برای خودتان یک پلن معاملاتی درست و حسابی بر اساس شخصیت، دانش، پول و سرمایه و زمانی که قصد دارید ترید کنید تدوین کنید.

سپس باید به این پلن معاملاتی متعهد باشید و خودتان را موظف کنید هرگز پوزیشنی خارج از این دستورالعمل  باز نکنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه