صفر تا صد ترید گاز در بازار فارکس + آموزش نکات طلایی
فارکس

صفر تا صد ترید گاز در بازار فارکس + آموزش نکات طلایی

آیا می دانید گاز طبیعی یکی از منابع بسیار مهم و حیاتی انرژی در جهان است؟ آیا اطلاع دارید شما هم می توانید گاز طبیعی را در بازار بین المللی فارکس ترید کنید؟

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید قصد دارند تا شما را با یکی دیگر از کالاهای بسیار مهم و پر معامله در بازار فارکس و نحوه ترید کردن آن آشنا کنند.

گاز طبیعی چیست؟

به عنوان یک منبع انرژی حیاتی برای کاربردهای صنعتی، مسکونی و تولید برق، گاز طبیعی از اعماق زمین استخراج می ‌شود و یکی از پاک ‌ترین منابع انرژی مبتنی بر سوخت فسیلی محسوب می‌ شود.

گاز طبیعی هم مانند زغال سنگ و نفت خام یک سوخت فسیلی است که طی میلیون‌ ها سال از بقایای گیاهان و جانوران پوسیده که در اعماق سطح زمین فشرده شده و در معرض گرما و فشار قرار گرفته ‌اند به وجود آمده است.

از نقطه نظر تجاری نیز گاز طبیعی امروزه به یکی از پر معامله ترین دارایی ها در بازار فارکس تبدیل شده که مثل طلا، نقره و مس زیر مجموعه گروه کامودیتی ها است.

در ضمن یادتان باشد که علامت تجاری گاز طبیعی در بازارهای مالی NG است و کافی است با تایپ کردن این کلمه در سایت مشهور تریدینگ ویو نمودار گاز طبیعی را آورده و آن را مشاهده کنید.

تاریخچه گاز طبیعی

تاریخچه گاز طبیعی

تاریخچه گاز طبیعی به چین باستان باز می ‌گردد؛ زمانی که در حدود 500 سال قبل از میلاد، اولین خط لوله‌ های نفت خام از شاخه‌ های بامبو برای انتقال کالا به جایی که در بالای زمین نفوذ می ‌کرد تشکیل شد.

حال کافی است دو هزار سال به جلو بیاییم و مشاهده کنیم که چطور با تجاری سازی این کالای ارزشمند و حیاتی، خانه ها و چراغ های خیابان ها در بریتانیا به وسیله این کالای مهم روشن گردید.

ایالات متحده نیز به نوبه خود اولین گاز تولیدی خود را در سال 1816 تجربه کرد و در سال 1885 با اختراع مشعل Bunsen، شعله قابل تنظیم و امکانات جدیدی برای پخت و پز و گرم کردن فراهم کرد.

جالب است بدانید تا سال 2009، هشت درصد از مجموع 850.000 کیلومتر مکعب ذخایر تخمینی قابل بازیافت گاز طبیعی مورد استفاده قرار گرفت.

گاز طبیعی به عنوان یک کالای قابل معامله و از نقطه نظر تاریخی نوسانات بسیار زیادی را تجربه کرده است. به عنوان مثال، قیمت گاز طبیعی در اکتبر 2005 چیزی در حدود 16 دلار بود و در آوریل 2020 تا پایین 2 دلار سقوط کرد.

نمودار سیر صعودی و نزولی گاز

مفهوم ترید کردن گاز چیست؟

هر زمان در بازارهای مالی اصطلاح معامله گاز طبیعی یا Natural Gas Trading را شنیدید بدانید منظور ارزیابی و تحلیل قیمت گاز طبیعی از روی نمودار به منظور کسب سود از خرید و فروش آن است.

خیلی ساده پس از تحلیل گاز درصورتیکه حدس می زنید قیمت گاز افزایش پیدا خواهد کرد می توانید آن را بخرید و در صورتیکه فکر می کنید قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد می توانید آن را بفروشید.

تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی چه کسانی هستند؟

حال که با گاز طبیعی، تاریخچه آن و مفهوم ترید کردن گاز آشنا شدید بد نیست با تولیدکنندگان بزرگ این منبع حیاتی در جهان نیز آشنا شوید.

خوب است بدانید 10 تولیدکننده برتر گاز طبیعی که در ادامه با آنها آشنا می شوید تقریبا 80 درصد از ذخایر این سوخت فسیلی را در اختیار دارند.

بر اساس داده های سال 2022 این مناطق به همراه میانگین تولید سالانه آنها (برحسب میلیارد در متر مکعب) عبارتند از:

  • ایالات متحده امریکا – 1.027 تریلیون مترمکعب
  • روسیه – 699 میلیارد متر مکعب
  • ایران – 244 میلیارد متر مکعب
  • چین – 210 میلیارد متر مکعب
  • کانادا – 205 میلیارد متر مکعب
  • قطر – 170 میلیارد متر مکعب
  • استرالیا – 162 میلیارد متر مکعب
  • نروژ – 128 میلیارد متر مکعب
  • عربستان صعودی – 105 میلیارد متر مکعب
  • الجزایر – 102 میلیارد متر مکعب

اینها ده کشور بزرگ تولیدکننده گاز در جهان هستند. البته تعدادی هم شرکت غول بین المللی مثل: شرکت ملی نفت چین، آرامکو عربستان صعودی، رویال داتچ شل، BP و غیره نیز وجود دارد که در واقع بازیگران بزرگ این عرصه هستند.

محرک های گاز چه هستند؟

فاکتورهای تاثیرگذار روی قیمت گاز

اگر قصد ترید کردن گاز را دارید توصیه مهم ما به شما این است که عواملی که باعث بالا و پایین شدن قیمت گاز می شود را به طور جدی مطالعه کنید تا از دلایل اصلی و پشت پرده نوسانات قیمت این ماده حیاتی آگاه شوید.

عرضه و تقاضا

طبق معمول همیشه و مثل هر کالای دیگری گاز هم در بازارهای مالی به شدت تحت تاثیر "قانون عرضه و تقاضا" است.

عمده ترین عاملی که بر قیمت گاز طبیعی تأثیر می گذارد "عرضه و تقاضا" است و این به نوبه خود توسط عناصری مانند حجم تولید، سطح ذخیره سازی، رشد اقتصادی، سوخت های رقیب و آب و هوا تعیین می شود.

میزان تولید

در نظر داشته باشید که هر گونه اختلال در تولید؛ از جمله آب و هوای نامناسب، مشکلات مربوط به حفاری و غیره می تواند باعث کاهش عرضه و افزایش مارپیچ قیمت گاز طبیعی در کل مارکت شود.

میزان ذخایر گاز

درست مثل نفت که میزان ذخایر آن روی قیمت این کالای حیاتی تاثیرگذار است میزان ذخایر گاز هم باعث بالا و پایین شدن قیمت این ماده ارزشمند می شود. هر زمان میزان ذخایر گاز کاهش پیدا کند قیمت آن بالا رفته و هر وقت که ذخایر گاز زیاد می شود قیمت آن کاهش پیدا می کند.

رشد اقتصادی

یادتان باشد در زمان هایی که جهان و کشورهای بزرگ مصرف کننده گاز از رونق بالای اقتصادی برخوردار هستند از آنجا که میزان بیشتری گاز خریداری می کنند در نتیجه قیمت این کالای ارزشمند هم افزایش پیدا می کند و بالعکس.

آب و هوا

بد نیست بدانید زمان هایی که آب و هوا بسیار سرد می شود از آنجا که مصرف این کالای حیاتی افزایش پیدا می کند در نتیجه قیمت آن هم بالا می رود.

در کل یادتان باشد که هر زمان میزان تقاضای گاز افزایش می باشد قیمت آن بالا می رود و هر زمان میزان تقاضا کاهش پیدا می کند قیمت گاز هم کاسته می شود.

رابطه گاز و دلار امریکا

بر اساس تحلیل بین بازارها، نوسانات قیمت دلار امریکا روی قیمت گاز تاثیر زیادی می گذارد.

یادتان باشد که دلار ایالات متحده با گاز طبیعی یک رابطه منفی و معکوس دارد؛ این مساله بدین معنی است که زمان هایی که قیمت دلار افزایش پیدا می کند گاز شروع به کاهش و هر زمان که دلار امریکا ارزان می شود قیمت گاز شروع به افزایش می کند.

دلیل علمی و اقتصادی آن هم این است که یک دلار گران تر برای دیگر کشورها به صرفه نیست در نتیجه از آنجا که تقاضای گاز کاهش پیدا می کند قیمت آن هم شروع به ریزش می کند و بالعکس.

روش های مختلف خرید و فروش گاز چه هستند؟

روش های مختلف معامله کردن گاز طبیعی

اگر قصد معامله کردن گاز را دارید بهتر است این قسمت را با دقت بخوانید تا متوجه شوید از چه راه هایی می توانید گاز را معامله کنید.

در واقع شما می توانید از طرق مختلفی مثل: ترید کردن آن به صورت قراردادهای "آتی یا همان فیوچرز و آپشن" در مارکت کامودیتی ها گرفته تا "صندوق های قابل معامله یا ETF’s" و یا از طریق "CFD در بازار فارکس" گاز را ترید کنید.

در نظر داشته باشید که برای معامله به روش های ذکر شده در قسمت بالا شما باید این کار را حتما از "طریق باز کردن یک حساب معاملاتی نزد یک بروکر معتبر بین المللی که گاز را ارائه می کند" اقدام کنید.

محاسن ترید کردن گاز

مزایای ترید کردن گاز

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود معامله گران بازارهای مالی گاز را برای ترید کردن انتخاب کنند که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

گاز طبیعی به دلایل زیادی مانند افزایش تقاضا برای سوخت ‌های فسیلی پاک ‌تر و پتانسیل نوسانی بودن آن کالایی محبوب برای تجارت است.

گاز طبیعی پتانسیل بسیار بالایی برای رشد دارد در نتیجه غول های بخش انرژی مانند توتال SA و اکسون موبیل منابع قابل توجهی را برای کمک به گسترش استفاده و در دسترس بودن گاز طبیعی در نظر گرفته اند که نشانه ای از اعتقاد آنها به آینده این کالای حیاتی است.

از آنجا که گاز طبیعی نسبت به سوخت‌ های فسیلی خود مانند زغال ‌سنگ و نفت خام پاک ‌تر می‌ سوزد و کربن کمتری نیز منتشر می ‌کند در نتیجه آن را به یک انتخاب محبوب در عصر آگاهانه محیط ‌زیست تبدیل کرده است.

در ضمن تکنیک توسعه قریب ‌الوقوع تولید انبوه گاز طبیعی به صورت فشرده (CNG) که بدون نیاز به خطوط لوله منتقل شود نیز می‌ تواند بازارهای جدیدی را برای این کالای حیاتی به وجود آورد.

در انتها دو مزیت دیگر گاز یعنی نوسانی بودن قیمت آن و دیگری نقدینگی بالای معاملات گاز آن را به یکی از محبوب ترین کالاهای ارزشمند برای معامله تبدیل کرده است.

نحوه ترید کردن گاز در مارکت فارکس

اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد ترید کردن گاز را دارند لطفا مراحل ساده زیر را انجام دهید تا بتوانید گاز را ترید کنید و سودهای خوبی به جیب بزنید.

  • نکات فاندامنتالی مهم درباره گاز را مطالعه کنید
  • یک بروکر معتبر که گاز را ارائه می دهد انتخاب کنید
  • یک حساب معاملاتی نزد بروکرتان باز کنید
  • یک پلن معاملاتی و استراتژی مخصوص به گاز تهیه کنید
  • در حساب دمو حداقل چند ماهی گاز را ترید کنید
  • در انتها و در صورت سودده بودن معاملات تان یک حساب واقعی باز کنید

استراتژی های ترید کردن گاز

استراتژی معاملاتی گاز

قیمت کالاهایی مانند گاز طبیعی و نفت که یک منبع حیاتی انرژی محسوب می شوند از لحاظ تاریخی دارای نوسانات و بالا و پایین های زیادی بوده و بهتر است قبل از ترید کردن آن یک استراتژی مخصوص به آن داشته باشید.

در نتیجه بهتر است با توجه به شناختی که از تیپ شخصیتی و معاملاتی خودتان دارید یکی از استراتژی های زیر را استفاده کنید.

  • استراتژی معاملاتی مخصوص معامله گران روزانه
  • استراتژی معاملاتی مخصوص بازارهای رنج
  • استراتژی مهم بریک اوت

و اما کلام آخر...

گاز طبیعی در حال حاضر دومین منبع انرژی مورد استفاده برای تولید برق است که در سال 2017 چیزی در حدود 22 درصد از انرژی تولید شده در جهان را تشکیل داده است.

محبوبیت گاز طبیعی با افزایش استفاده از آن در کشورهای در حال توسعه مانند چین و اندونزی در حدود یک دهه گذشته آن را به یکی از بهترین دارایی ها برای ترید کردن تبدیل کرده است.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه