تقاطع طلایی یا گلدن کراس چیست؟ آموزش کامل استراتژی گلدن کراس
فارکس

تقاطع طلایی یا گلدن کراس چیست؟ آموزش کامل استراتژی گلدن کراس

برای اینکه بتوانید در بازارهای مالی مثل حرفه ای ها ترید کنید باید آموزش های لازم را ببینید.

به عنوان مثال باید دوره تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و روانشناسی مارکت را بگذرانید تا زمانی که الگوهای معروف را مشاهده می کنید قادر باشید آن ها را ترید کنید.

همانطور که مطلع هستید تحلیل تکنیکال مطالعه عملکرد تاریخی رفتار قیمت به منظور شناسایی الگوها و تعیین احتمالات حرکات آتی بازار با استفاده از اندیکاتورها و سایر ابزارهای تحلیلی است.

گلدن کراس هم یکی از این الگوهای معروف تحلیل تکنیکال است که اگر آن را خوب یاد بگیرید می توانید سودهای عالی به جیب بزنید.

در یکی دیگر از سری مقالات ارزشمند دنیای ترید این بار در خدمت شما هستیم تا گلدن کراس، دس کراس و استراتژی معامله بر اساس آن دو را برای شما توضیح دهیم.

گلدن کراس چیست؟

در تحلیل تکنیکال، گلدن کراس (Golden Cross) یا تقاطع طلایی وضعیتی است که در آن یک میانگین متحرک 50 روزه میانگین متحرک 200 روزه را از پایین به سمت بالا قطع می کند.

این یک سیگنال صعودی است و بدین معنی است که احتمالا روند در حال صعودی شدن است. برای اینکه متوجه منظور ما شوید نگاهی به تصویر پایین بیندازید.

تصویر گلدن کراس

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید میانگین متحرک کوتاه تر یا 50 روزه در تایم یک ساعته موفق شده میانگین متحرک بلندتر یا 200 روزه را به سمت بالا قطع کند. این مساله بدین معنی است که مارکت قرار است صعودی شود.

قبل از اینکه به ادامه مقاله بپردازیم قصد داریم برای آن دسته از عزیزان که اطلاع چندانی درباره میانگین های متحرک ندارند توضیح کوتاهی بدهیم.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک یا Moving average یکی از اندیکاتورهای مهم و پرکابرد در تحلیل تکنیکال است که با حذف نوسانات قیمتی کمک می‌ کند سرمایه ‌گذاران بتوانند تصاویر بهتری از متوسط قیمت و روند قیمتی ترسیم کنند.

در حقیقت کار اصلی میانگین متحرک ها نشان دادن جهت روند مارکت و حمایت ها و مقاومت ها است. تنها ایرادی که می توان بر میانگین متحرک ها گرفت این است که در نشان دادن روند بازار کمی تاخیر دارند.

تریدرهای حرفه ای برای کسب سودهای بیشتر موفق شده اند با میانگین متحرک ها استراتژی ساده ای درست کنند که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم.

میانگین های متحرک انواع مختلفی دارند ولی دو نوع ساده (SMA) و نمایی (EMA) در میان آنها بیشترین کاربرد را دارد.

دس کراس چیست؟

تقاطع مرگ چیست؟

در تحلیل تکنیکال، دس کراس (Death Cross) یا تقاطع مرگ وضعیتی است که در آن یک میانگین متحرک 50 روزه میانگین متحرک 200 روزه را از بالا به سمت پایین قطع می کند.

این یک سیگنال نزولی است و بدین معنی است که احتمالا روند در حال نزولی شدن است. برای اینکه متوجه منظور ما شوید نگاهی به تصویر پایین بیندازید.

تصویر دس کراس

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید میانگین متحرک 50 روزه یا کوتاه تر در تایم 30 دقیقه توانسته میانگین متحرک 200 روزه یا بلندتر را به سمت پایین قطع کند. این مساله بدین معنی است که مارکت احتمالا قرار است ریزش کند و اگر شما این استراتژی را خوب یاد بگیرید می تواند سودهای خوبی به جیب بزنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید تایم فریمی است که در آن قصد دارید ترید کنید.

اگر معامله گرد بلند مدت هستید دست به تنظیمات میانگین متحرک خود یعنی 50 روزه و 200 روزه دست نزنید. ولی اگر معامله گر روزانه یا Day Trader هستید می توانید از میانگین های متحرک 10 و 50 روزه یا 25 و 50 روزه استفاده کنید.

در حقیقت خود شما می توانید با جابجایی اعداد میانگین متحرک بهترین کارایی را از آنها کسب کنید.

تفاوت تقاطع طلایی و تقاطع مرگ

همینطور که مشاهده می کنید تفاوت بزرگی بین گلدن کراس و دس کراس وجود دارد.

در تقاطع طلایی میانگین متحرک 50 روزه یا کوچکتر میانگین متحرک 200 روزه یا بزرگتر را به سمت بالا قطع می کند. در تقاطع مرگ این مساله برعکس است؛ یعنی میانگین متحرک 50 روزه یا کوچکتر میانگین متحرک 200 روزه یا بزرگتر را به سمت پایین قطع می کند.

در حقیقت تقاطع طلایی نوید یک بازار صعودی یا گاوی بلند مدت را می دهد در حالی که تقاطع مرگ حرف از یک بازار نزولی یا خرسی بلند مدت می زند.

مزایا و معایب گلدن کراس چیست؟

مزایا و معایب گلدن کراس

مثل هر استراتژی دیگری گلدن کراس هم مزایا و معایب مختص به خودش را دارد. در ادامه به برخی از مهمترین این مزایا و معایب می پردازیم.

معایب گلدن کراس

1- گلدن کراس ها تاخیر دارند

از آنجا که میانگین متحرک ها اندیکاتورهای تاخیری هستند در نتیجه نمی توانند به موقع مسیر مارکت را پیش بینی کنند.

2- گلدن کراس سیگنال اشتباه می دهد

مشکل بعدی که گلدن کراس دارد این است که بعضی وقت ها گلدن کراس سیگنال اشتباهی می دهد (ولی اگر شما همیشه مدیریت ریسک را اعمال کنید نگران اندک ضررهای خود نخواهید بود).

3- نیاز به اندیکاتور مکمل

از آنجا که گاهی گلدن کراس سیگنال اشتباهی می دهد بهتر است آن را با یک یا چند اندیکاتور دیگر میکس کنید.

مزایای گلدن کراس

1- سادگی

اولین مزیت بزرگ گلدن کراس سادگی آن می باشد. همینطور که مشاهده کردید تنها چیزی که نیاز دارید دو میانگین متحرک 50 و 200 روزه است.

2- کثرت در سیگنال ها

حسن دوم این استراتژی تعداد سیگنال هایی است که می دهد. اگر شما یک نمودار روزانه را باز کنید فرصت های معاملاتی زیادی را پیدا خواهید کرد.

استراتژی معاملاتی گلدن کراس و مراحل آن

گلدن کراس یک استراتژی معاملاتی بر اساس میانگین های متحرک است. هر زمان میانگین متحرک 50 روزه میانگین متحرک 200 روزه را به سمت بالا قطع کند سیگنال خرید مشاهده می شود.

مراحل ترید کردن بر اساس استراتژی گلدن کراس

1- مشاهده روند نزولی

اولین مرحله ای که باید به آن دقت کنید مشاهده دارایی مورد نظرتان در انتهای یک روند نزولی است.

مشاهده روند نزولی

 2- مشاهده پایان روند نزولی و ظهور روند صعودی

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید پس از اینکه انتهای روند نزولی را رویت کردید یک روند صعودی شکل گرفته و قیمت به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

3- ادامه دار بودن روند صعودی

مرحله آخر بعد از تغییر روند از نزولی به صعودی، ادامه دار بودن روند صعودی و گرفتن کنترل بازار توسط گاوهای مارکت است. در این مرحله هر دوی میانگین های متحرک 50 روزه و 200 روزه به عنوان خطوط حمایت عمل می کنند.

نتیجه گیری

اگر دنبال یک استراتژی ساده و در عین حال موثر و سود ده می گردید از گلدن کراس غفلت نکنید و آن را جدی بگیرید. فراموش نکنید بسیاری از تریدرهای حرفه ای از این استراتژی در معاملات شان استفاده می کنند و سودهای خوبی به دست می آورند.

سوال و جواب

گلدن کراس چیست؟ گلدن کراس یک استراتژی معاملاتی ساده ولی موثر است که در آن میانگین متحرک 50 روزه میانگین متحرک 200 روزه را به سمت بالا قطع می کند.

آیا گلدن کراس نشان از یک مارکت صعودی دارد یا نزولی؟ در واقع گلدن کراس یک سیگنال صعودی است و نشان از یک بازار صعودی دارد.

دس کراس یا تقاطع مرگ چیست؟ دس کراس یک استراتژی معاملاتی ساده و موثر است که در آن میانگین متحرک 50 روزه میانگین متحرک 200 روزه را به سمت پایین قطع می کند.

آیا دس کراس نشان از یک مارکت صعودی دارد یا نزولی؟ دس کراس یک سیگنال نزولی است و به معنی این است که مارکت قرار است ریزش کند.

تفاوت بین گلدن کراس و دس کراس چیست؟ در گلدن کراس میانگین متحرک 50 روزه میانگین متحرک 200 روزه را به سمت بالا قطع می کند ولی در دس کراس میانگین متحرک 50 روزه میانگین متحرک 200 روزه را به سمت پایین قطع می کند.

آیا گلدن کراس قابل اعتماد است؟ عمدتا گلدن کراس ها قابل اعتماد هستند ولی از آنجایی که در استراتژی گلدن کراس از میانگین های متحرک که اندیکاتورهای تاخیری می باشند استفاده می شود گاه گاهی سیگنال اشتباهی رد و بدل می شود.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه