شکست قیمتی فیک چیست؟
فارکس

شکست قیمتی فیک چیست؟

ترید کردن یک دارایی با استراتژی بریک اوت یا همان شکست قیمت بعد از کلی درجا زدن و بالا و پایین شدن یکی از بهترین استراتژی های موجود در بازارهای مالی است.

اغلب معامله گران موفق مارکت به خوبی روش تشخیص این شکست ها را می دانند و بلافلاصله بعد از ظاهر شدن آنها روی چارت قلاب را انداخته و آنها را شکار می کنند.

ولی در این راه یک مشکل اساسی وجود دارد و آن هم بازگشت قیمت درست بعد از شکست است که اصطلاحا در بازارهای مالی به آن شکست فیک گفته می شود.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید قصد دارند تا به شما چیستی شکست فیک، روش تشخیص آنها و اینکه چطور می توانید از آنها در مارکت استفاده کنید را توضیح دهند.

شکست فیک چیست؟

اکثر تریدرهای با تجربه بازار می دانند که هر از گاهی قیمت یک دارایی مانند: جفت ارزها، سهام ها، ارزهای دیجیتال، کالاها و غیره در یک محدوده کوچک مثل درون الگوهای مثلث گیر می کند و مدتی همانجا شروع به بالا و پایین شدن می کند.

اصطلاحا در بازارهای مالی به این قضیه Consolidation گفته می شود.

درست در همین مدت که قیمت در حال بالا و پایین شدن است شروع به ایجاد سطوح حمایت و مقاومت نیز می کند.

معامله گران فرصت طلب هم در چنین مواقعی وقتی که قیمت آن دارایی به سطوح حمایت برخورد می کند دست به خرید و هر زمان که قیمت به سطح مقاومت برخورد می کند شروع به فروش آن دارایی می کنند.

ولی کار به همین جا ختم نمی شود؛ زمان های زیادی هم وجود دارد که قیمت با برخورد به این سطوح باز نمی گردد و اصطلاحا آن سطح مهم حمایت و مقاومت را می شکند و یک روند جدیدی شکل می گیرد.

مفهوم اصطلاح بریک اوت (Break Out) دقیقا همین است.

حال زمان دیگری نیز وجود دارد که قیمت با سطوح مهم مذکور برخورد می کند، آن سطح را می شکند ولی قیمت پس از مدتی دوباره درون همان الگو یا منطقه باز می گردد.

در بازارهای مالی به این نوع شکست ها شکست فیک یا کاذب گفته می شود. برای روشن تر شدن موضوع از شما خواهش می کنیم به تصویر زیر نگاهی بیندازید.

شکست صعودی ناموفق

چگونگی ظاهر شدن شکست های قیمتی روی چارت

شما می توانید در چارت زیر مشاهده کنید که چطور قیمت جفت ارز EURUSD در یک محدوده باریک و موازی بین دو سطح حمایت و مقاومت گیر کرده است.

همینطور که مشاهده می کنید جفت ارز یورو به دلار در این تصویر چند مرتبه شکست فیک را تجربه کرده است.

تصویر جفت ارز یورو به دلار

دلایل وقوع شکست های فیک

به طور کلی شکست قیمتی فیک زمان هایی اتفاق می افتد که تعداد گاوها و خرس های درون مارکت به اندازه ای نیست که بتوان از دارایی مورد نظر حمایت کرد.

به عنوان نمونه در مثال ذکر شده در قسمت بالا شکست قیمتی پایین تر زمانی اتفاق افتاده که خرس ها با مقاومت بسیار قوی گاوها مواجه شده اند.

یا بطور مشابه ای شکست قیمتی بالاتر زمانی اتفاق افتاده که زور گاوها به اندازه ای نبوده که بتوانند قیمت را به سمت بالاتر هل دهند.

در حقیقت دو نوع شکست ابتدایی کاذب وجود دارد:

  • تله گاوها – این تله زمانی شکل می گیرد که قیمت از یک سطح مقاومتی عبور می کند ولی بعد از مدتی دوباره باز می گردد.
  • تله خرس ها – این تله در یک روند نزولی ایجاد می شود و قیمت پس از شکستن یک سطح حمایتی دوباره به سمت بالا باز می گردد.

نحوه تشخیص شکست فیک

روش تشخیص شکست فیک

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم روش تشخیص شکست های فیک یا کاذب اصلا کار آسانی نیست. اگر این کار ساده بود بسیاری از تریدرها قادر بودند به واسطه تشخیص درست و حسابی آنها پول های کلانی به جیب بزنند.

ولی با تمام این حرف ها راه هایی وجود دارد که شما می توانید از طریق آنها کمتر در دام تشخیص آنها بیفتید. در ادامه این این مقاله به برخی از این روش ها می پردازیم.

صبر کردن و استفاده از قانون 3%+

اولین کاری که باید بعد از مشاهده یک شکست قیمتی انجام دهید این است که مدتی صبر کرده و ببینید که آیا این شکست یک شکست واقعی است یا فیک است.

در حقیقت رویکرد بالا به شما کمک می کند تا کمتر ضرر کنید و مطمئن شوید که آیا این شکست واقعی بوده یا خیر.

بدین منظور شما می توانید از قانون مثبت 3 درصد استفاده کنید.

این قانون به شما می گوید که قیمت باید 3 درصد تا بالای سطح مقاومتی حرکت کرده تا شما مطمئن شوید که این شکست یک شکست فیک نبوده و اصطلاحا مهر تاییدی باشد بر یک شکست واقعی.

از شما خواهش می کنیم برای شفاف تر شدن موضوع نگاهی به مثال پایین بیندازید.

تصویر شکست فیک

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید پس از اینکه جفت ارز EURUSD موفق شده از سطح مقاومتی پیش روی خود عبور کند و اصطلاحا آن را بشکند باید صبر کنید و اجازه دهید که قیمت 3 درصد بالاتر از این سطح مهم برسد.

سپس و بر اساس قانون مثبت 3 درصد تنها این زمان است که می توانید با رعایت مدیریت ریسک وارد پوزیشن خرید شوید و کسب سود کنید.

چک کردن تایم فریم های مختلف

استراتژی دیگری که می توانید برای تشخیص شکست کاذب استفاده کنید نگاه کردن به تایم فریم های مختلف است.

به طور کلی اگر شما یک شکست قیمت در تایم فریم 4 ساعته پیدا کردید باید برای تشخیص روند کلی مارکت سری هم به تایم فریم روزانه و هفتگی بزنید.

اگر قیمت در تایم فریم کوتاه تر شکسته شده بود ولی در تایم فریم های بالاتر این اتفاق نیفتاده بود می توان گفت که مارکت دچار یک شکست کاذب شده است.

به عنوان مثال اگر به تصویر بالا که مثال قانون 3 درصد است نگاه کنید متوجه خواهید شد که جفت ارز یورو به دلار در تایم روزانه تلاش کرده سطوح حمایت خود را بشکند. حال اگر به تایم هفتگی بروید مشاهده خواهید کرد که قیمت هنوز در حال درجا زدن است.

ما همچنین شاهد این هستیم که قیمت بین دو سطح مهم 61.8% و 78.2% فیبوناچی بازگشتی است که علامتی است مبنی بر اینکه گاوها در حال حاضر متوقف شده اند.

نمودار هفتگی یورو به دلار

تمامی این موارد نشانگر این است که بریک اوت پایینی یک شکست فیک می باشد.

استفاده از MACD

روش سومی که برای تشخیص شکست کاذب پیشنهاد می کنیم استفاده از اندیکاتور MACD است. البته بد نیست بدانید که این اندیکاتور بهترین اندیکاتور برای تشخیص شکست فیک نمی باشد.

راستش را بخواهید برای تشخیص بریک اوت های کاذب هیچ اندیکاتوری نیست که بتوان ادعا کرد بهترین می باشد.

ولی یکی از روش هایی که تریدرها استفاده می کنند روش واگرایی با استفاده از اندیکاتور MACD است.

واگرایی زمانی اتفاق می افتد که قیمت دارایی ما به یک طرف حرکت می کند و روند کلی اندیکاتور MACD در جهت مخالف آن حرکت می کند.

لطفا برای شفاف تر شدن مطلب به تصویر پایین نگاهی بیندازید.

تصویر همگرایی با macd

همینطور که مشاهده می کنید بعد از اینکه قیمت سطح مقاومتی پیش روی خود را شکست شما می توانید به اندیکاتور MACD نگاه کنید. اگر درست دقت کنید متوجه می شوید که قیمت در حال بالا رفتن است ولی MACD در حال پایین آمدن است!

اصطلاحا می توان گفت که یک واگرایی به وجود آمده است. این موضوع نشانگر این است که شکست موجود یک شکست فیک است و قرار نیست قیمت به سمت بالاتر برود.

چطور از بریک اوت فیک اجتناب کنیم؟

یک سوال رایج بین تریدرها وجود دارد و آن هم این است: چطور می شود از ورود به شکست فیک اجتناب کرد؟ در ادامه این مقاله ارزشمند چند روش دیگر را به شما معرفی می کنیم.

صبور بودن

هر زمان که شما یک شکست قیمتی را مشاهده کردید اولین کاری که باید انجام دهید صبر کردن است. به جای اینکه سریعا یک پوزیشنی را باز کنید صبور باشید تا یک سیگنال و تاییدیه اضافی دیگری را مشاهده کنید.

بسته به نوع تریدری که هستید این صبر کردن فرق دارد؛ به عنوان مثال اگر شما در تایم فریم 1 دقیقه معامله می کنید باید حداقل چند دقیقه برای دریافت تاییده های لازم صبر کنید.

یا مثلا اگر در تایم فریم روزانه ترید می کنید باید حداقل چند روزی را صبر کنید.

استفاده از حد ضرر

قانون مهم دیگری را که باید همیشه رعایت کنید استفاده از ابزار قدرتمند حد ضرر یا همان استاپ لاس و حد سود یا همان تیک پروفیت است. این تکنیک و ابزار بسیار مفید و واجب جلوی ضررهای شما را می گیرد و از سرمایه ارزشمند شما مراقبت می کند.

استفاده از استراتژی های دیگر

از ابزارهای دیگر چارت خود برای تشخیص بریک اوت استفاده کنید. به عنوان مثال شما می توانید از ابزار بسیار مفید فیبوناچی بازگشتی یا چنگال اندروز (Pitchfork Andrews) نیز استفاده کنید.

در انتها یادتان باشد همیشه یک نگاه تان به حجم دارایی که آن را ترید می کنید باشد.

و اما کلام آخر...

شکست فیک همیشه در بازارهای مالی وجود داشته و خواهد داشت. زمانی که این اتفاق می افتد تریدرهای کم تجربه تر شروع به ضرر کردن و از دست دادن پول شان می کنند.

متاسفانه باید اقرار کرد که تشخیص این بریک اوت ها اصلا کار آسانی نیست ولی شما می توانید با استفاده از استراتژی های ذکر شده در این مقاله جلوی ضررهای احتمالی و اجتناب ناپذیر خود را بگیرید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه