EURUSD چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟
فارکس

EURUSD چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟

جفت ارز یورو یو اس دی چیست که پرطرفدار ترین جفت ارز حال حاضر در مارکت فارکس است؟ چه چیزی جفت ارز EURUSD را به رهبر گروه ماژورها در بازار فارکس تبدیل کرده است؟

همانطور که مطلع هستید بازار فارکس بزرگترین بازار مالی جهان می باشد که روزانه بالای 7 تریلیون دلار پول در آن جابجا می شود.

در این مارکت بزرگ جهانی هر نوع دارایی مانند: سهام ها، طلا، نفت، شاخص های بزرگ بین المللی، ارزهای دیجیتال، جفت ارزها و غیره معامله می شود.

در یکی دیگر از سری مقالات فارکس این بار در خدمت شما هستیم تا چگونگی و نحوه ترید کردن پر طرفدارترین، محبوب ترین و پر معامله ترین جفت ارز را به شما آموزش دهیم.

تاریخچه جفت ارز EURUSD

جالب است بدانید که جفت ارز یورو به دلار امریکا با این همه طرفدار و محبوبیت در بازار فارکس مخصوصا از لحاظ حجم فقط بیست سال قدمت دارد. این در حالی است که دیگر جفت ارزهای فیات حتی تا یکصد سال هم قدمت دارند.

در حقیقت تاریخ تولد یورو به 1 ژانویه 1999 بر می گردد.

یورو از همان ابتدا به عنوان رقیب بالقوه دلار امریکا در نظر گرفته شد. در واقع یورو فیزیکی از سال 2002 به بازار عرضه شد و طولی نکشید که معامله جفت ارز EURUSD نیز در بازار فارکس آغاز شد.

یورو ابتدا فقط در هفت کشور اتحادیه اروپا ارز مشترک محسوب می شد و سپس آرام آرام دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به آن پیوستند.

بد نیست بدانید نرخ مبادله جفت ارز یورو-دلار در 26 اکتبر 2001 در حدود 0.8296 بود که حتی کمی بعد تا اطراف 0.8115 هم سقوط کرد. ولی طولی نکشید که این جفت ارز محبوب توانست در سال 2008 بالاترین قله خود یعنی قیمت 1.60 را نیز تجربه کند.

در کل علی رغم نوساناتی که این جفت ارز تجربه کرده، امروزه یورو موفق شده خودش را به عنوان دومین ارز مهم بازار فارکس بعد از دلار امریکا تثبیت کند.

جفت ارز یورو به دلار چیست؟

جفت ارز EURUSD چیست؟

همانطور که می دانید به جفت ارزهایی که بیشترین حجم معاملات در بازار فارکس را به خودشان اختصاص داده اند "جفت ارزهای ماژور" گفته می شود؛ حال جفت ارز یورو به دلار امریکا رهبری گروه ماژورها را بر عهده دارد.

جفت ارز EURUSD که در آن یورو به عنوان ارز قوی تر یا ارز پایه سمت چپ و دلار امریکا به عنوان ارز متقابل در سمت راست آن قرار دارد، معروف ترین جفت ارز و پر معامله ترین آنها در بازار فارکس است.

در واقع یورو که با نماد EUR در 20 کشور اروپایی استفاده می شود با لقب "ارز مشترک" در بازار فارکس محبوب است.

دلار امریکا هم به عنوان قدرتمندترین ارز حال حاضر جهان در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس با نماد DXY به عنوان شاخص دلار و با نماد USD  و با لقب "اسکناس پشت سبز" معروف است.

این جفت ارز در حال حاضر نه تنها بیشترین حجم معاملات را به خودش اختصاص داده بلکه دارای بالاترین نقدینگی نیز می باشد.

طبق آخرین گزارشات از خبرگزاری رویترز، سهم دلار امریکا به عنوان ارز ذخیره جهان که به صندوق بین المللی پول (IMF) گزارش شده در سه ماهه اول سال 2023 از 58.6 درصد به 59 درصد افزایش یافته است.

سهم یورو هم به عنوان دومین ارز مهم جهان از 20.4 درصد به 19.8 درصد کاهش یافته است.

محاسن ترید کردن جفت ارز EURUSD

جفت ارز محبوب یورو به دلار محاسن بسیار زیادی برای ترید کردن دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

نقدینگی بالا

از آنجا که جفت ارز EUR/USD پرمعامله ترین جفت ارز حال حاضر جهان است در نتیجه دارای نقدینگی بسیار بالایی است که هر زمان تصمیم بگیرید می تواند آن را بخرید یا بفروشید.

اسپرد

فاکتور مهم دیگری که جفت ارز یورو به دلار را محبوب تر کرده اسپردهای بسیار پایین و رقابتی آن نزد بروکرهای مختلف است.

ثبات اقتصادی

همانطور که مطلع هستید در این جفت ارز دلار متعلق به قوی ترین اقتصاد حال حاضر جهان یعنی ایالات متحده است و یورو هم واحد پول مشترک اتحادیه اروپا است.

از آنجا که هم امریکا و هم اروپا دارای اقتصاد سالم و با ثباتی هستند در نتیجه این مساله جذابیت این جفت ارز را دو چندان کرده است.

عوامل تاثیرگذار روی جفت ارز یورو به دلار

عوامل تاثیرگذار روی جفت ارز EURUSD

حال که با تاریخچه و جفت ارز یورو به دلار امریکا آشنا شدید نوبت آن است که بدانید چه عواملی روی جفت ارز EURUSD تاثیر می گذارد.

در واقع از آنجا که هدف از نوشتن این مقاله این است که شما بتوانید این جفت ارز را بهتر شناخته تا سودهای کلانی به جیب بزنید در نتیجه به مهمترین قسمت این مقاله یعنی عوامل تاثیرگذار روی جفت ارز یورو به دلار رسیده ایم.

سشن معاملاتی

اولین فاکتوری که برای ترید کردن جفت ارز یورو به دلار باید در نظر داشته باشید سشن معاملاتی است که در آن این جفت ارز بیشترین حجم معاملات را تجربه می کند.

همان گونه که مطلع هستید مارکت فارکس در ایران از سشن توکیو در آسیا شروع شده، در سشن لندن به اوج می رسد و با سشن معاملاتی نیویورک در امریکا کار خود را به پایان می رساند.

در بین سشن های معاملاتی ذکر شده سشن لندن، سشن نیویورک و تطبیق سشن لندن-نیویورک بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.

دلیل این مساله این است که مهمترین داده های اقتصاد کلان در دو سشن اروپا و امریکا منتشر می شود در نتیجه جفت ارز یورو به دلار بیشترین نوسانات را در همین دو تایم تجربه خواهد کرد.

جلسات بانک های مرکزی

نشست بانک های مرکزی

دومین فاکتوری که برای ترید کردن EURUSD بسیار مهم است و در واقع بیشترین تاثیر را از لحاظ درجه اهمیت روی این جفت ارز دارد نشست مهم بانک های مرکزی اروپا (ECB) و بانک مرکزی امریکا (FED) است.

همان گونه که مطلع هستید در نشست های فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا درباره سیاست های بانکی، تعیین نرخ های بهره، چشم انداز اقتصادی و دیگر مسائل مهم صحبت کرده می شود.

معامله گران این جفت ارز برای تریدهای موفق تر از نزدیک این جلسات مهم را دنبال می کنند تا بلکه بتوانند مسیر این جفت ارز را پیش بینی کنند.

ناآرامی ها و چرخه های اقتصادی

یکی دیگر از عوامل مهمی که روی قیمت جفت ارز یورو به دلار امریکا تاثیر بسیار بالایی دارد ناآرامی ها و جنگ ها است.

به عنوان مثال با شروع جنگ روسیه و اوکراین واحد مشترک پول اتحادیه اروپا یعنی یورو شروع به ریزش کرد. دلیل این مساله این بود که اوکراین در خاک اروپا است و هرگونه جنگ و ناآرامی در این منطقه روی یورو تاثیر می گذارد.

موارد دیگر شامل برگزیت، بحران در کشورهای اروپایی مانند یونان و اسپانیا و غیره است.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در نظر بگیرید چرخه های اقتصادی است.

فراموش نکنید که مارکت ها دارای چرخه های مشخصی هستند که به آنها چرخه تجاری یا اقتصادی می گویند.

به عنوان مثال یک اقتصاد می تواند بعد از ورود به دوره رونق وارد فاز اوج خود شود و سپس رکود و قعر خود را آزمایش کند. حال تصور کنید که اقتصاد اروپا وارد فاز رکود شده در نتیجه معامله گرانی که زودتر از بقیه این نکته را متوجه می شوند برای خرید دلار و فروش یورو هجوم می آورند.

هرچه باشد دلار امریکا ارز ذخیره جهان و یک دارایی امن است که تریدرها برای حفظ ارزش سرمایه خود آن را خریداری می کنند.

اخبار اقتصادی

همان طور که در جریان هستید هر هفته در بازار فارکس تقویم های اقتصادی یک سری خبر مهم با درجه اهمیت کم، متوسط و زیاد منتشر می کنند.

اگر تریدر جفت ارز یورو به دلار امریکا هستید بعد از مهمترین رویداد مارکت که نشست بانک های مرکزی است به مابقی اخباری که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت و درجه اهمیت بالایی دارند دقت کنید.

گزارش تورم یا همان CPI اولین داده مهمی است که باید همیشه یک چشمتان به آن باشد.

در واقع شاخص CPI میزان سلامت یک اقتصاد را نشان می دهد و در بازار فارکس جزو مهمترین خبرهای اقتصادی در نظر گرفته می شود.

شاخص مهم بعدی تولید ناخالص داخلی یا همان GDP است که قدرت یا ضعف اقتصاد یک کشور را نمایش می دهد.

PMI یا همان شاخص مدیران خرید روش دیگری برای تخمین سلامت اقتصادی است که بر قدرت این جفت ارز تأثیر می گذارد. این نظرسنجی نشان می دهد که آیا مدیران خرید نسبت به اقتصاد در میان مدت خوش بین هستند یا بدبین؟

از آنجا که بانک های مرکزی در سیاست های آتی خودشان از داده های گزارش PMI استفاده زیادی می کنند این گزارش جزو اخبار اقتصادی مهم و با درجه اهمیت بالا محسوب می شود.

داده های مهم دیگری نیز وجود دارند که از حوصله این مقاله خارج می باشد ولی در نظر داشته باشید که تراز تجاری، شاخص اطمینان بازار و مصرف کننده، شاخص NFP یا همان گزارش مشاغل، نرخ بیکاری، تولیدات صنعتی، خرده فروشی، تورم تولید کننده، تورم مصرف کننده، سفارش کالاهای بادوام و غیره از موارد مهم و تاثیرگذار روی قیمت این جفت ارز می باشند.

بهترین زمان معامله جفت ارز EURUSD

درست است که فارکس یک بازار 24 ساعته است ولی برای ترید جفت ارزهای مختلف باید بدانید در کدام سشن معاملاتی ورود کنید.

بد نیست بدانید در بین سشن های معاملاتی توکیو، لندن و نیویورک بهترین زمان مناسب برای ترید کردن جفت ارز یورو به دلار، سشن های: لندن، نیویورک و تطبیق دو سشن معاملاتی لندن و نیویورک می باشد که به ساعت ایران حدود 4 بعد از ظهر است.

چگونگی ترید کردن جفت ارز یورو به دلار

نحوه ترید کردن جفت ارز EURUSD

حال که با جفت ارز EURUSD و عوامل مهم و تاثیرگذار روی این جفت ارز آشنا شدید زمان آن رسیده که نحوه ترید کردن آن را به شما آموزش دهیم.

برای این کار کافی است نمودار این جفت ارز را باز کنید، مارکت را از لحاظ تکنیکالی بررسی کرده و مناطق مهم حمایتی و مقاومتی و غیره را علامت گذاری کنید.

سپس تقویم اقتصادی خود را باز کرده و به اخبار و رویدادهایی که قرار است در همان روز منتشر شود نگاه کنید.

در انتها مارکت را از لحاظ سنتیمنت ارزیابی کنید و شروع به ترید کردن این جفت ارز کنید.

انواع مختلف ترید کردن جفت ارز EURUSD

از آنجا که ما تیپ شخصیتی و پلن معاملاتی شما را نمی دانیم در نتیجه به شما چهار مدل کلی را متذکر شده تا بتوانید این جفت ارز را بهتر معامله کنید.

  • اسکالپر
  • تریدر روزانه  (Day Trader)
  • تریدر میان مدت  (Swing Trader) 
  • تریدر بلند مدت  (Position Trader)

همانطور که می دانید اسکالپرها معامله گرانی هستند که یک پوزیشن را از چند ثانیه تا چند دقیقه نگه می دارند. هدف نهایی اسکالپرها ورود روزانه به بازار به دفعات زیاد و به منظور کسب سودهای کوچک است.

معامله گران روزانه افرادی هستند که باید تریدهای خود را در همان روز کاری که پوزیشنی را باز می کنند به پایان برسانند.

سویینگ تریدرها یا همان معامله گران میان مدت که به معامله گران موج ها نیز معروف می باشند افرادی هستند که پوزیشن های خود را بیش از یک روز کاری باز نگه می دارند.

و اما آخرین قسمت از انواع سبک های معاملاتی یا انواع تریدرها در بازارهای مالی، پوزیشن تریدرها یا همان معامله گران بلند مدت هستند.

پوزیشن تریدرها معامله گرانی هستند که هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها یک پوزیشن را باز نگه می دارند تا بر اساس استراتژی بلند مدتی که دارند نهایت سود را از مارکت کسب کنند.

و اما کلام آخر...

از آنجا که جفت ارز یورو به دلار مهمترین، پر طرفدارترین، پر معامله ترین و پر نوسان ترین جفت ارز موجود در بازار فارکس است اساتید بزرگ عرصه ترید کردن به تمام نوآموزان توصیه می کنند که تریدهای شان را با جفت ارز EURUSD آغاز کنند.

دلیل دیگر توصیه ترید کردن جفت ارز یورو به دلار رتبه اول و دوم دلار امریکا و یورو از لحاظ حجم معاملاتی در بازار فارکس است.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه