بانک مرکزی اروپا چیست و چطور می شود از آن پول درآورد؟ تحلیل، آخرین خبر
فارکس

بانک مرکزی اروپا چیست و چطور می شود از آن پول درآورد؟ تحلیل، آخرین خبر

جلسات بانک مرکزی اروپا چیست که مهمترین رویداد در بازار فارکس برای یورو، این ارز مشترک اروپایی محسوب می شود؟ واقعا در جلسات بانک مرکزی اروپا چه اتفاقاتی می افتد که تا این حد برای تریدرها مهم است؟

اگر تریدر بازار فارکس هستید حتما درباره رویدادهای بسیار مهم و تاثیرگذار روی یورو دانش کافی دارید. همان گونه که می دانید جفت ارز پر طرفدار یورو به دلار امریکا اولین و مهمترین جفت ارز پر معامله در بازار فارکس است.

یکی از فاکتورهای مهمی که باید درباره آن اطلاعات و دانش کافی داشته باشید محرک های اصلی و تاثیرگذار روی نوسانات جفت ارز EURUSD است.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید برآنند تا شما را با مهمترین رویداد برای یورو در بازار فارکس آشنا کنند.

تحلیل و آخرین خبرهای بانک مرکزی اروپا

تحلیل جلسه بانک مرکزی اروپا (آوریل 2024)

امروز پنجشنبه 11 آوریل 2024 است و قرار است تا ساعاتی دیگر اعضای بانک مرکزی اروپا (ECB) به منظور تعیین نرخ های بهره جلسه ماه آوریل خود را برگزار کنند.

کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازارهای مالی پیش بینی کرده اند که ECB نرخ های بهره خود را دست نخواهد زد و در همین رقم فعلی 4.5 درصد حفظ خواهد کرد.

آنچه این نشست را مهم تر کرده سخنان و اظهارات رئیس فعلی ECB، کریستیان لاگارد درباره مسیر آینده سیاست های بانک مرکزی اروپا و زمان شروع کاهش نرخ های بهره است.

اگر خاطرتان باشد بانک مرکزی اروپا بعد از شیوع همه گیری کرونا و به منظور مبارزه با تورم سرسام آور در اتحادیه اروپا نرخ های بهره اش را به 4.5 درصد و نرخ تسهیلات سپرده را از سطوح منفی به 4 درصد در کمتر از یک سال افزایش داده است.

بانک مرکزی اروپا به غیر از افزایش نرخ ها از ابزارهای دیگری مانند برنامه خرید دارایی ها (APP) و برنامه خرید اضطراری مرتبط با همه گیری کرونا (PEPP) نیز استفاده کرده است.

مورد اول یعنی خرید دارایی ها توسط ECB کاهش یافته و در مورد دوم یعنی PEPP هم قرار شده بانک مرکزی اروپا دارایی هایش را از نیمه دوم سال جاری 2024 ماهانه 7.5 میلیون یورو کاهش دهد و آنها را تا پایان امسال کاملا متوقف کند.

امروز در مورد این مساله هم انتظار نمی رود ECB حرف تازه ای برای ارائه داشته باشد!

نرخ های بهره

اکثر بانک های مرکزی بزرگ جهان نرخ های بهره شان را در نیمه اول سال جاری 2024 در همان محدوده فعلی حفظ کرده اند و همگی مدعی شده اند برای تغییر سیاست های محدود کننده شان باید داده های بیشتری دریافت کنند.

البته بد نیست بدانید که همگی آنها در یک فاکتور دیگر با هم مشترک هستند و آن هم به اوج رسیدن نرخ های بهره شان است.

به عنوان مثال، فدرال رزرو امریکا در نمودار نقطه ای خود پیش بینی کرده در سال 2024 سه کاهش نرخ بهره خواهد داشت که این مساله را مجددا در نشست ماه مارس خود تکرار کرد.

البته سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی امریکا، جرومی پاول، در همایشی که در دانشگاه استنفورد برگزار کرد مثل آب یخی همه را دلسرد کرد (وی گفت برای کاهش نرخ های بهره هیچ عجله ای وجود ندارد).

ولی این مساله درباره ECB صدق نمی کند و به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا نرخ هایش را زودتر از فدرال رزرو امریکا کاهش خواهد داد که همین فاکتور مهم یورو را تحت فشار قرار خواهد داد (و صد البته که یک فرصت معاملاتی خوب را برای تریدرهای جفت ارز یورو به دلار فراهم خواهد آورد).

از طرفی دیگر، نتیجه نظرسنجی که اخیرا از سمت بانک تجاری هامبورگ و موسسه جهانی S&P منتشر شده نشان می دهد فعالیت های تجاری در منطقه اروپا برای اولین بار در ماه مارس بعد از 1 سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

بانک مرکزی اروپا نیز در نشست ماه مارس خود پیش بینی کرد که تورم کل باید از 5.4 درصد در سال 2023 به 2.3 درصد در سال 2024 و سپس به 2.0 درصد در سال 2025 و در نهایت در سال 2026 به 1.9 درصد کاهش یابد.

در عین حال، سیاست گذاران ECB انتظار دارند که تولید ناخالص داخلی واقعی باید 0.6 درصد در سال 2024، 1.5 درصد در سال 2025 و 1.6 درصد در سال 2026 افزایش یابد.

از طرفی دیگر، دیروز چهارشنبه ایالات متحده شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ماه مارس خود را منتشر کرد که بالاتر از حد انتظار بود و همین فاکتور بازارهای مالی را وارد یک مارپیچ ریسک گریز کرد.

این گزارش شاخص دلار امریکا را بالا برد و سهام ها را پاین کشید و زمان بسیار بیشتری به فدرال رزرو برای شروع کاهش نرخ های بهره داد.

حال جفت ارز یورو به دلار امریکا در آستانه ورود به جلسه بانک مرکزی اروپا در حال سقوط تا اطراف 1.0730 می باشد.

انتظار نمی رود ECB دست به نرخ های بهره اش بزند ولی این بانک اروپای هم مانند امریکایی ها اعلام کرده از این به بعد تصمیماتش را "جلسه به جلسه" اتخاذ خواهد کرد.

این موضوع از ماه دسامبر سال گذشته که روسای ECB نسبت به صحبت درباره شروع کاهش نرخ های بهره طفره می رفتند یک گام کاملا مثبت در جهت تغییر سیاست های بانکی محسوب می شود.

به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا در مقایسه با فدرال رزرو برای شروع کاهش نرخ ها از ماه ژوئن مصمم تر می باشد.

در کل باید تا ساعاتی دیگر صبر کرد و دید مقامات بانک مرکزی اروپا درباره زمان شروع کاهش نرخ های بهره از ماه ژوئن چه خواهند گفت!


بانک مرکزی اروپا چیست؟

بانک مرکزی اروپا که در بازار فارکس به ECB مشهور است به عنوان بانک مرکزی 19 کشور مشترک اروپا یا منطقه یورو عمل می کند. مقر اصلی این بانک در شهر فرانکورت آلمان است که در سال 1998 توسط پیمانی در آمستردام هلند تاسیس شد.

درست است که مقر اصلی بانک مرکزی اروپا در اروپا است ولی در واقع ECB تنها مسئولیت 19 کشوری که در ادامه نام آنها را خواهیم برد را به عهده درد.

اسامی این کشورها به شرح زیر است:

اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی، لوکزامبورگ، جزیره مالت، هلند، پرتغال، جمهوری اسلواکی، جمهوری اسلوونی و اسپانیا.

نحوه عملکرد بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی اروپا چگونه عمل می کند؟

در حقیقت بانک مرکزی اروپا متشکل از یک شورای شش نفره به نام شورای حکام است که یک نفر از آنها مسئولیت ریاست دیگر اعضا را به عهده دارد.

اعضای هیئت رئیسه شورای حکام توسط مجلس اروپا انتخاب می شود.

ECB مسئولیت های بسیار زیادی دارد ولی مانند فدرال رزرو امریکا مهمترین و برجسته ترین وظیفه آن ثبات قیمت ها است. بانک مرکزی اروپا این کار را توسط ابزارهای پولی که در دل سیاست های پولی آن جای دارد انجام می دهد.

در واقع ECB به وسیله ابزار قدرتمند سیاست های پولی از اقتصاد اروپا به وسیله ایجاد شغل حمایت می کند.

وظایف بانک مرکزی اروپا

مهمترین وظیفه بانک مرکزی اروپا چیست؟

همان گونه که در قسمت قبلی اشاره محسوسی کردیم بزرگترین وظیفه بانک مرکزی اروپا ثبات قیمت ها و ثبات مالی است.

منظور از ثبات قیمت ها در حقیقت کنترل تورم، کنترل اندیکاتور هماهنگ کننده قیمت مصرف کننده (HICP) و کنترل نرخ مبادلاتی یورو به عنوان ارز مشترک این 19 کشور اتحادیه اروپا است.

ثبات قیمت ها

بانک مرکزی اروپا برای اینکه بتواند قیمت ها را ثابت نگه دارد نیاز به یک ابزار قوی دارد.

ECB به منظور ایجاد ثبات قیمت ها نرخ های بهره کوتاه مدت را تنظیم می کند. درست مثل دیگر بانک های مرکزی بزرگ و تاثیرگذار در جهان، ECB هم یک تارگت مشخص دارد که عدد 2 درصد است.

درست است که بانک مرکزی اروپا یک تارگت مشخص برای کنترل تورم دارد ولی داده های تولید ناخالص داخلی یا همان GDP و نرخ های بیکاری هم روی تصمیمات سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا به شدت تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال اگر نرخ تورم به بالای 2 درصد افزایش پیدا کند بانک مرکزی اروپا احتمال اینکه نرخ های بهره را افزایش دهد بسیار زیاد است.

به این نوع سیاست که توسط سیاستگذاران ECB تعیین می شود سیاست های انقباضی گفته می شود.

بانک مرکزی اروپا با اتخاذ سیاست انقباضی که در امریکا به سیاست های شاهینی هم معروف است پول سرگردان در اقتصاد را جمع آوری می کند تا بتواند تورم را کنترل کند.

حال اگر تعداد افراد بیکار در اروپا افزایش پیدا کند و سرعت رشد اقتصاد هم کند شود بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره کوتاه مدت خود را کاهش می دهد تا بتواند اقتصاد را پویا کند و شغل های بیشتری را برای مردم ایجاد کند.

به این کار سیاست انبساطی گفته می شود و طرفداران این نوع سیاست در امریکا به کبوترها معروف هستند.

ثبات مالی

بانک مرکزی اروپا به غیر از ثبات قیمت ها یک وظیفه مهم دیگر هم دارد و آن قوی و با ثبات نگه داشتن سیستم مالی اتحادیه اروپا است.

بانک مرکزی اروپا در زمان های جنگ، بحران و ناآرامی های اقتصادی از دو طریق به اقتصاد اتحادیه اروپا پول تزریق می کند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اولین روشی که بانک مرکزی اروپا می تواند پول به اقتصاد خود تزریق کند خرید اوراق قرضه از بازار آزاد است. روش دوم این است که ECB نرخ های بهره کوتاه مدت بانکی را کاهش می دهد تا کسانی که وام گرفته و بدهکار هستند هر چه سریع تر بدهی خود را پرداخت کنند.

یادتان باشد اگر بانک مرکزی اروپا در زمان های بحرانی به اقتصاد خود پولی تزریق نکند

اقتصاد فرو می پاشد و همه مردم دچار بحران های شدیدی خواهند شد.

نرخ های بهره و یورو

تاثیرات نرخ های بهره روی یورو

همانطور که مطلع هستید فاکتورهای زیادی وجود دارد که روی قیمت یورو تاثیر می گذارد. یکی از مهمترین آنها تعیین نرخ های بهره توسط بانک مرکزی اروپا است.

معامله گرانی که به غیر از تحلیل تکنیکال مسائل فاندامنتالی را هم در نظر می گیرند، جلسات مهم بانک مرکزی اروپا را از نزدیک دنبال می کنند.

به عنوان یک قانون کلی یادتان باشد معمولا زمان هایی که ECB نرخ های بهره خود را بالا می برد ارز مشترک اتحادیه اروپا یعنی یورو قوی تر شده و شروع به افزایش در مقابل رقبای خود می کند.

به عنوان یک شاه کلید طلایی در نظر داشته باشید که یورو نه تنها با افزایش نرخ های بهره شروع به قوی تر شدن می کند بلکه با انتظارات سرمایه گذاران نسبت به افزایش نرخ های بهره هم قوی تر می شود.

به عنوان مثال، اگر بانک مرکزی اروپا در یکی از نشست های خود نرخ های بهره را دست نزند ولی در قسمت پیش بینی وضعیت آتی اقتصادی اروپا اعلام کند که مقامات ECB انتظار دارند نرخ های بهره بیشتری در آینده افزایش پیدا کند یورو باز هم قوی تر شده و شروع به افزایش می کند.

فاکتور مهم دیگری که تاثیر مشابهی مثل تعیین نرخ های بهره روی قیمت یورو دارد برنامه QE یا همان کاهش کمی اقتصادی است.

به زبانی خیلی ساده برنامه QE همان خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا در بازار آزاد است. ECB این کار را برای تزریق نقدینگی به بازار و جان بخشیدن به اقتصاد انجام می دهد.

به طور تاریخی اعمال برنامه کاهش کمی فقط در زمان های بحرانی توسط بانک مرکزی اروپا انجام شده است.

به عنوان یک تریدر هر زمان مشاهده کردید ECB در حال اجرای برنامه QE می باشد یادتان باشد از آنجا که پول در سطح بازار در حال افزایش می باشد در نتیجه ارزش یورو شروع به ضعیف تر شدن می کند.

تاثیر نرخ های بهره روی اقتصاد

فراموش نکنید زمان های که بانک مرکزی اروپا قصد قوی تر کردن اقتصاد داخلی (یا همان تولید ناخالص داخلی) را دارد نرخ های بهره را کاهش می دهد و بالعکس هر وقت قصد کنترل و کاهش تورم را دارد نرخ های بهره خود را افزایش می دهد.

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه کاهش نرخ های بهره می تواند باعث پویایی اقتصاد شود؟ در ادامه به برخی از مزایای کاهش نرخ های بهره در اقتصاد اشاره می کنیم.

1- بزرگترین نفع کاهش نرخ های بهره برای کسب و کارها است. آنها می توانند با پول ارزانی که بانک های تحت اختیارشان قرار می دهند وام هایی بگیرند و شروع به سرمایه گذاری کنند و قطعا این گونه سرمایه گذاری ها ریسک به ریوارد بسیار خوبی برای شان خواهد داشت.

2- زمانی که نرخ های بهره کمتر می باشد سهام ها هم برای خریدن و سرمایه گذاری (منظور هولد کردن است) به صرفه تر می شود. این هجوم سرمایه گذاران برای خرید سهام ها باعث افزایش قیمت آنها و در نتیجه پویایی اقتصاد خواهد شد.

3- زمانی که نرخ های بهره کاهش پیدا می کند مردم پول های شان را روی سهام ها و دیگر دارایی ها مالی سرمایه گذاری می کنند چرا که آنها می توانند به دلیل کاهش نرخ بهره سود بیشتری نصیب شان شود.

نحوه ترید کردن جلسات بانک مرکزی اروپا

نحوه ترید کردن جلسات بانک مرکزی اروپا

همانطور که طی این مقاله ارزشمند متوجه شدید نشست بانک مرکزی اروپا مهمترین رویداد در بازار فارکس برای یورو است.

اگر شما تریدر مارکت فارکس هستید باید نحوه ترید کردن این جلسات مهم را نیز بلد باشید.

یادتان باشد برای ترید کردن جلسات بانک مرکزی اروپا در واقع همه چیز به تصمیمات مقامات ECB برای تعیین نرخ های بهره بستگی دارد.

معامله گران و تحلیلگران ارشد بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس قبل از جلسات ECB سناریوهای احتمالی درباره تصمیمات مقامات بانک مرکزی اروپا را بررسی می کنند.

به عنوان مثال، اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره را افزایش دهد ولی در واقع مقامات ECB نرخ ها را دست نزنند، یورو شروع به ضعیف تر شدن و ریزش می کند.

اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره را کاهش دهد ولی در واقع مقامات ECB نرخ ها را دست نزنند، یورو شروع به قوی تر شدن و افزایش می کند.

اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره را تغییر ندهد ولی در واقع مقامات ECB نرخ ها را افزایش دهند یورو باز هم شروع به قوی تر شدن و افزایش می کند.

در آخرین سناریو اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی اروپا نرخ های بهره را تغییر ندهد ولی در واقع مقامات ECB نرخ ها را کاهش دهند یورو اینبار شروع به ضعیف تر شدن و کاهش می کند.

در واقع سناریوهایی که با هم در قسمت بالا بررسی کردیم مهمترین قسمت این مقاله بود و از شما خواهش می کنیم بارها و بارها این قسمت را مطالعه کرده و به خاطر بسپارید تا بتوانید از جلسات مهم بانک مرکزی اروپا بیشترین سود را ببرید.

نمودار یورو به دلار

به تصویر بالا خوب نگاه کنید؛ زمانی که بانک مرکزی اروپا در 13 دسامبر 2018 برنامه محرک اقتصادی یا همان خرید اوراق قرضه از بازار آزاد را به اتمام رساند، یورو در مقابل دلار امریکا شروع به افزایش و قوی تر شدن تا نزدیک 1.2600 کرد!

تصور کنید تمام تریدرهایی که اینگونه فاکتورهای فاندامنتالی را دنبال می کنند در آن زمان چه سود جانانه ای کرده اند!

نتیجه گیری

همینطور که طی این مقاله مشاهده کردید جلسات بانک مرکزی اروپا مهمترین رویداد در بازار فارکس برای یورو می باشد.

در واقع جان یورو به جان تصمیمات مقامات ECB در نشست های ماهانه بستگی دارد؛ بدین معنی که اگر نرخ های بهره افزایش پیدا کند یورو قوی تر شده و اگر نرخ های بهره کاهش پیدا کند یورو شروع به ضعیف تر شدن می کند.

برای تجربه و سود بهتر از معاملات تان حتما جلسات بانک مرکزی اروپا را دنبال کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه