نفت خام چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟
فارکس

نفت خام چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟

نفت خام چیست که در بازارهای مالی تبدیل به یکی از پر طرفدارترین و پر معامله ترین دارایی ها شده است؟ چه چیزی باعث شده به این کالای گرانبها "طلای سیاه" بگویند؟

همانطور که مطلع هستید معامله نفت خام فرصت های بسیار ارزشمندی را برای تریدرها در بازارهای مالی به وجود آورده که باعث شده این کالا به یکی از محبوب ترین کامودیتی ها تبدیل شود.

فعالان بازارهای مالی اغلب نحوه ترید کردن نفت خام را نمی دانند و دلیل آن هم این است که یا ویژگی های منحصر به فرد این کالای ارزشمند را یاد نگرفته اند و یا از چم و خم ترید کردن نفت خام آگاه نیستند!

در یکی دیگر از سری مقالات فارکس دنیای ترید این بار در خدمت شما عزیزان هستیم تا نفت خام و نحوه معامله کردن و سود بردن از این کالای گرانبها را به شما آموزش دهیم.

نفت خام چیست؟

نفت خام یا همان Crude Oil یک فرآورده نفتی مایع شکل و طبیعی است که ترکیبی از ذخایر هیدروکربنی و سایر مواد آلی تشکیل شده از بقایای حیوانات و گیاهانی است که میلیون ‌ها سال پیش می زیسته اند.

این موجودات توسط لایه‌ هایی از ماسه، سیلت و سنگ، تحت تأثیر گرما و فشار قرار گرفتند و در نهایت به نوعی سوخت فسیلی تبدیل شدند که به محصولات قابل استفاده از جمله بنزین، گازوئیل، گازهای نفتی مایع و مواد اولیه برای صنعت پتروشیمی تبدیل شدند.

چیزی که نفت خام را بسیار مهم و ارزشمند کرده این است که نفت خام یک منبع تجدید ناپذیر و محدود است و نمی توان به طور طبیعی آن را جایگزین کرد.

در واقع بعد از اینکه نفت خام از زمین استخراج می شود به منظور مصارفی چون: بنزین، سوخت جت و فراورده های نفتی تصفیه می شود.

بد نیست بدانید که Petroleum یا همان نفت یک کلمه کلی تر برای Crude Oil یا همان نفت خام است.

نفت خام در بازارهای مالی، زیر مجموعه گروه کامودیتی یا همان کالاها است که به صورت نقدی، قراردادهای آتی، مشتقه و غیره معامله می شود.

در کل بسیاری از اقتصاددانان نفت خام را به عنوان تنها کالای مهم در جهان می دانند زیرا در حال حاضر منبع اولیه تولید انرژی است.

انواع نفت خام

بد نیست بدانید نفت خام انواع بسیار مختلفی در کل جهان دارد که بسته به مکان جغرافیایی آن و ویژگی های فردی اش متفاوت است.

در حالیکه روزانه صدها نوع از نفت خام در کل جهان معامله می شود ولی به طور کلی و در بازارهای مالی تنها دو نوع نفت خام وجود دارد که معیار سنجش قیمت و معاملات تریدرها است؛ نفت خام برنت و نفت خام WTI.

نفت خام برنت (Brent)

نفت خام برنت از 15 میدان نفتی مختلف از دریای سیاه استخراج می شود. در واقع نفت خام برنت یک نفت "سبک و شیرین" است که البته به پای سبکی و شیرینی نفت خام WTI نمی رسد.

در نظر داشته باشید آنچه نفت خام برنت را از دیگر رقبای خود متمایز کرده این است که بیش از دو سوم قراردادهای جهانی نفت را به خودش اختصاص داده است.

نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI)

همینطور که از نام نفت وست تگزاس اینترمیدیت مشخص است محل اصلی و خاستگاه این نفت از میدان های نفتی تگزاس، لوئیزیانا و داکوتای شمالی در ایالات متحده امریکا است.

نفت خام WTI به "سبکی و شیرینی" مشهور است و دلیل آن هم "غلظت و سولفور بسیار کم" آن است.

همین ویژگی نفت خام WTI باعث شده تولید آن کم هزینه تر، به صرفه تر و آسان تر از نفت خام های سنگین و شور باشد.

یادتان باشد تنها معیار اصلی سنجش قیمت نفت خام در ایالات متحده امریکا همین نفت خام وست تگزاس است.

دلایل اهمیت نفت خام

دلایل اهمیت نفت خام

به طور عمومی نفت خام در بازارهای مالی به ویژه مارکت کامودیتی ها از اهمیت بالایی برخوردار است. فاکتورهای مختلفی دست به دست هم داده اند تا ارزش این کالا در کل جهان افزایش یابد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نفت خام، روزانه به محصولات ارزشمندی همچون: بنزین، گازوئیل و دیگر مشتقات پتروشیمی ها تبدیل و تصفیه می شود که دارای تقاضای بسیار بالایی نیز می باشد.

در حال حاضر نفت خام، منبع اصلی انرژی ها در کل جهان است و همین فاکتور مهم و اساسی آن را بسیار مهم جلوه می دهد.

امروزه و در دنیای شلوغی که ما انسان ها زندگی می کنیم به دلیل افزایش جمعیت و نیاز به محصولات کشاورزی مصرف نفت خام بیشتر از قبل شده است.

همین موضوع باعث شده تا مساله بسیار مهم عرضه و تقاضا تحت فشار قرار بگیرد و دچار مشکل شود.

یادتان باشد نفت خام و مشتقات آن هنوز بخش عمده ای از حمل و نقل جهانی را تامین می کند و به عنوان یک منبع مهم برای پخت و پز و گرمایش در کشورهای در حال توسعه عمل می کند.

محرک های نفت خام چیست؟

محرک های نفت خام چیست؟

حال که با نفت خام، انواع آن و دلایل مهم بودن نفت آشنا شدید نوبت مهمترین قسمت این مقاله یعنی فاکتورهای مهم و تاثیرگذار روی قیمت نفت است.

در نظر داشته باشید که قیمت نفت خام به دلیل نوسانات بسیار بالایی که دارد به شدت به عواملی همچون: عرضه و تقاضا، بلایای طبیعی، جنگ و ناآرامی ها، رشد جمعیت و رشد جهانی اقتصاد، حمل و نقل دریایی و تقاضاهای فصلی بستگی دارد.

عرضه و تقاضا

درست مثل هر کالای دیگری نفت خام هم به شدت تحت تاثیر مساله عرضه و تقاضا است.

در این میان یکی از سازمان های بسیار مهم و تاثیرگذار روی قیمت نفت خاک، سازمان کشورهای صادر کننده نفت یا همان اوپک (OPEC) است.

اوپک براحتی هر وقت که عرضه نفت خام را محدود می کند قیمت این کالای ارزشمند افزایش یافته و بالعکس هر زمان عرضه نفت خام را زیاد می کند قیمت نفت خام کاهش پیدا می کند.

اگر قصد ترید کردن نفت خام را دارید حتما این فاکتور بسیار مهم و اساسی را از نزدیک رصد کنید چرا که تمام دولت ها، شرکت های نفتی و تمامی دلالان نفت جلسات و نشست های مهم اوپک را از نزدیک دنبال می کنند.

جنگ و ناآرامی ها

فاکتور بسیار مهم دیگر روی قیمت نفت، مساله جنگ و ناآرامی ها و یا بلایای طبیعی است.

اگر خاطرتان باشد زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد به دلیل اینکه هر دو کشور به خصوص روسیه سهم بسیار بالایی در اقتصاد جهانی و نفت دارد قیمت این کالای ارزشمند شروع به افزایش کرد.

به همین شکل هر زمان منطقه جغرافیای خاصی در جهان دچار مشکلاتی از قبیل: سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی گردد قیمت نفت خام برنت بالا و پایین می شود.

مساله دیگری که باید به آن توجه کنید مساله جنگ اخیر بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس است که تاثیر بسیار پایینی در قیمت نفت خام داشته است.

دلیل این مساله این است که فلسطین تولید کننده نفت نیست و اسرائیل هم به مقدار بسیار اندکی و فقط جهت مصرف داخلی خود نفت خام تولید می کند.

در نتیجه به خاطر داشته باشید که هر جنگی نمی تواند روی قیمت نفت خام تاثیر بگذارد.

رشد جهانی اقتصاد

فاکتور بسیار مهم دیگری که روی قیمت نفت خام در کل جهان تاثیر می گذارد مساله رشد جهانی اقتصاد است.

هر وقت کشورهای بزرگ و تاثیرگذار روی اقتصاد جهانی وارد فاز رشد اقتصادی شوند قیمت نفت شروع به افزایش می کند. به عنوان مثال هر زمان که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان ارقام اقتصادی خوبی منتشر کند قیمت نفت هم افزایش پیدا می کند.

دلیل این مساله این است که چین می تواند نفت بیشتری خریده در نتیجه جو روانی این مساله مهم روی قیمت نفت تاثیر می گذارد.

بالعکس در زمان هایی که اقتصاد چین دچار بحران و مشکل می شود قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا از سمت این کشور کاهش پیدا می کند.

در انتها یادتان باشد که تغییرات فصلی و آب و هوا مانند سرد شدن هوا و فرا رسیدن فصل زمستان باعث افزایش قیمت نفت خام می شود چرا که باعث تقاضای بیشتر نفت می شود.

انواع روش های ترید کردن نفت

روش های مختلف ترید کردن نفت خام

حال که با نفت خام، انواع آن، دلایل اهمیت نفت و عوامل تاثیرگذار روی قیمت نفت آشنا شدید نوبت آن است که انواع و اقسام روش های ترید کردن نفت را نیز یاد بگیرید.

در واقع شما می توانید از طرق مختلفی مثل: ترید کردن نفت به صورت قراردادهای "آتی یا همان فیوچرز وآپشن"  در مارکت کامودیتی ها گرفته تا "صندوق های قابل معامله یا ETF’s" و یا از طریق "CFD در بازار فارکس" نفت خام را ترید کنید.

در نظر داشته باشید که برای معامله به روش های ذکر شده در قسمت بالا شما ابتدا باید این کار را از طریق باز کردن یک حساب معاملاتی نزد یک بروکر معتبر بین المللی که نفت را ارائه می کند انجام دهید.

چگونگی ترید کردن نفت

نحوه ترید کردن نفت خام در مارکت فارکس

اگر قصد ترید کردن نفت خام را داشته باشید باید گامهای ساده زیر را انجام دهید تا بتوانید نهایت استفاده را ببرید.

  • موضوعات مهم فاندامنتالی مهم درباره نفت را مطالعه کنید
  • یک بروکر معتبر که نفت خام را ارائه می دهد انتخاب کنید
  • یک حساب معاملاتی نزد بروکرتان باز کنید
  • یک پلن معاملاتی و استراتژی مخصوص به ترید نفت تهیه کنید
  • از بین انواع مختلف روش های ترید نفت یکی را برگزینید
  • در حساب دمو حداقل چند ماهی نفت را ترید کنید
  • در انتها و در صورت سودده بودن معاملات تان یک حساب واقعی باز کنید

و اما کلام آخر درباره نفت...

با اینکه انسان مدرن امروزی در قرن 21 زندگی می کند ولی هنوز نتوانسته جایگزینی برای این ماده بسیار مهم و حیاتی پیدا کند. نفت خام، جزء جدا نشدنی و پایه و اساس زندگی روزانه میلیاردها انسان روی کره خاکی است.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه