صفر تا صد ترید مس در بازار فارکس + آموزش نکات طلایی
فارکس

صفر تا صد ترید مس در بازار فارکس + آموزش نکات طلایی

مس یا همان Copper که علامت شیمیایی آن Cu است و با نماد XCU در بازار فارکس معروف است یکی از پر مصرف ترین و قابل استفاده ترین فلزات است که در بازارهای مالی به خصوص فارکس معاملات زیادی را به خودش اختصاص داده است. مس فلزی فراوان و قهوه ای مایل به قرمز است که برای استفاده در طیف وسیعی از بخش ها از کشاورزی گرفته تا ساخت و سازها استخراج می شود.

مس برخلاف سایر فلزات معامله شده در بازار کالاها مانند طلا و نقره یک استاندارد پولی محسوب نمی شود در نتیجه هزینه بسیار کمتری دارد.

ولی با این حال برخی از نیروهای عرضه و تقاضا که روی مس تاثیر می گذارند یکسان هستند و همین مساله مس را به یک کالای پرنوسان و با نقدینگی بالا در بازارهای مالی برای معامله کردن تبدیل کرده است.

مس در جهان مصارف مختلفی دارد به عنوان مثال از مس در صنایع برق و الکترونیک، ساختمان سازی، حمل و نقل، دارویی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی گرفته تا جواهرسازی و لوازم خانگی و غیره استفاده می شود.

تاریخچه مس

باید اذعان کنیم که مس روی کره خاکی سابقه بسیار طولانی دارد و قدمت آن به چیزی در حدود ده هزار سال پیش باز می گردد.

در این برهه از تاریخ زمانی که سیستم تجاری مبتنی بر مبادله پایاپای بود ارزش مس با ارزش غذا، شراب، دام و فلزات جایگزین دیگر اندازه‌ گیری می ‌شد.

در حقیقت مس از زمان رومی ها در کنار طلا و نقره برای ساخت سکه استفاده می ‌شده اما ارزش ذاتی پایین مس باعث شد که این فلز هرگز به عنوان یک استاندارد پولی در نظر گرفته نشود.

سپس با ورود به قرن بیستم مس کابردهای بیشتری در صنایع مختلف و در کل جهان پیدا کرد.

بد نیست بدانید مس رسما در سال 1877 همزمان با تولد "بازار معاملات فلزات در لندن" وارد بازارهای مالی شد.

به عنوان مثال با رونق کالاها بین سالهای 2000 تا 2010 قیمت مس از 1 دلار (1$/lb) در سال 2004 به 4 دلار در سال 2006 افزایش یافت. نمودار پایین صعود قیمت مس را بین سالهای 2013 تا 2019 نشان می دهد.

نمودار رشد مس در جهان

 

بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان چه کشورهایی هستند؟

حال که با مس و تاریخچه آن در جهان آشنا شدید بد نیست بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان را بشناسید. در نظر داشته باشید به دلیل رقابتی بودن و قانون تغییرات، آمار ذکر شده همیشه می تواند تغییر کند.

  • شیلی – 5.8 میلیون تن
  • پرو – 2.4 میلیون تن
  • چین – 1.6 میلیون تن
  • ایالات متحده امریکا – 1.2 میلیون تن
  • جمهوری دموکراتیک کنگو – 1.2 میلیون
  • استرالیا – 0.95 میلیون تن
  • زامبیا – 0.87 میلیون تن
  • اندونزی – 0.78 میلیون تن
  • مکزیک – 0.76 میلیون تن
  • روسیه – 0.71 میلیون تن

محرک های مس چه هستند؟

چه فاکتورهایی بر قیمت مس تأثیرگذار است؟

اگر قصد ترید کردن مس را داشته باشید یکی از حیاتی ترین فاکتورهایی که باید در نظر بگیرد عوامل تاثیرگذار و اصطلاحا محرک های مس است.

در واقع عوامل مختلفی باعث بالا و پایین شدن قیمت مس در مارکت می شود که در ادامه این مقاله به مهمترین آنها می پردازیم.

عرضه و تقاضا

مثل هر کالای دیگری مس هم در بازارهای مالی به شدت تحت تاثیر "قانون عرضه و تقاضا" است.

در واقع آنچه باعث تقاضا برای مس می شود فعالیت های صنایعی مانند کارخانجات و ساخت و سازها و سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت است.

از طرفی دیگر نبض عرضه این فلز ارزشمند در دستان معادن بزرگی است که کار استخراج آن را به عهده دارند.

به زبانی خیلی ساده هر زمان تقاضا از سمت صنایع و دیگر مصرف کنندگان مس افزایش پیدا می کند قیمت مس بالا می رود و زمان هایی که عرضه مس توسط معدن داران آن افزایش پیدا می کند و تقاضای آن کاسته می شود قیمت مس هم پایین می آید.

نرخ های مبادله بازار ارز

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار که تعیین کننده قیمت مس است، نرخ مبادلات ارزی مخصوصا نرخ بین دلار امریکا و یوان چین است.

به عنوان مثال چین بزرگترین مصرف کننده مس در جهان ست و چیزی در حدود 40 درصد از کل تقاضای مس در جهان را بر عهده دارد. در نتیجه هرگونه تغییری در وضعیت و چشم انداز آینده اقتصادی چین روی قیمت این فلز تاثیر می گذارد.

به عنوان یک قانون کلی، هر وقت تقاضای مس از طرف چین افزایش پیدا می کند قیمت مس هم بالا می رود و بالعکس.

از طرفی دیگر ارزش برخی از ارزها روی همدیگر باعث بالا و پایین شدن قیمت مس می شود.

به عنوان مثال از آنجایی که دلار امریکا با مس یک رابطه وارونه دارد هر وقت که دلار قوی تر می شود قیمت مس کاهش یافته و هر زمان که دلار کاهش پیدا می کند قیمت مس افزایش می یابد (دلیل آن این است که یک دلار ارزان تر باعث می شود ملت های دیگر مس بیشتری خریداری کنند).

چشم انداز وضعیت آینده اقتصاد در جهان

فراموش نکنید از آنجا که ما در دهکده بزرگی به نام جهان زندگی می کنیم که همه چیز به هم متصل است در نتیجه چشم انداز وضعیت اقتصادی در جهان روی قیمت مس تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

در نظر داشته باشید که اقتصاددانان اغلب از مس به عنوان "اندیکاتور فعالیت های جهانی اقتصاد" استفاده می کنند چرا که قیمت مس نتیجه ارتباط بین زنجیره تامین کالا و بخش های مختلف صنایع و کارخانجات است.

در حقیقت تحلیلگران و اقتصاددانان به مس این فلز گرانبها "دکتر مس" می گویند و دلیل آنها هم این است که این فلز توانایی نشان دادن وضعیت سلامت اقتصادی موجود را دارد.

در کل زمان هایی که وضعیت اقتصادی در جهان خوب است تقاضا برای مس زیاد می شود در نتیجه قیمت آن هم افزایش پیدا می کند و هر وقت که وضعیت اقتصادی بغرنج است مس دچار کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت می شود.

بی ثباتی ها و ناآرامی های سیاسی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت مس بی ثباتی و ناآرامی های سیاسی در جهان است.

این مساله فقط شامل جنگ و بحران های ژئوپلیتیکی نمی شود بلکه شامل تعرفه ها و قوانین دست و پاگیر برخی کشورها به دلیل داشتن مشکلات با هم نیز می شود.

به عنوان مثال برخی مواقع دولت ها مثل دولت ایالات متحده امریکا به دلیل داشتن تنش با چین یک سری تعرفه ها و قوانین منع صادرات و واردات مس را اعمال می کنند. این فاکتور مهم تاثیر بسیار بالایی روی قیمت مس دارد.

احساسات مارکت

یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که قصد داریم در این قسمت درباره آن توضیح بدهیم احساسات یا همان سنتیمنت مارکت است.

فاکتور قبلی یعنی چشم انداز وضعیت اقتصادی به علاوه سنتیمنت مارکت تاثیر بسیار بالایی روی قیمت مس در کل مارکت دارد.

همانطور که می دانید منظور از سنتیمنت احساسی است که معامله گران حقیقی و حقوقی در کل نسبت به وضعیت موجود مارکت دارند.

آنها سنتیمنت مارکت را توسط ابزارهایی مثل نظرسنجی ها، اندیکاتورهای مختلف سنجش احساسات مارکت، ارزیابی توسط رسانه های عمومی و غیره به سه گروه زیر تقسیم بندی می کنند:

  • صعودی (سنتیمنت مثبت)
  • نزولی (سنتیمنت منفی)
  • خنثی

به عنوان مثال هر زمان که سنتیمنت مارکت مثبت است قیمت مس افزایش یافته و وقت هایی که سنتیمنت مارکت به دلایل مختلفی مانند جنگ و تشدید تنش ها منفی است قیمت مس کاهش پیدا می کند.

رابطه مس و دلار امریکا

آخرین فاکتوری که قصد داریم در این قسمت توضیح دهیم رابطه منفی و معکوس مس و دلار امریکا است. همانطور که مطلع هستید و بر اساس تحلیل بین بازارها، تمام مارکت ها روی همدیگر تاثیر می گذارند.

یادتان باشد مس و دلار امریکا با هم یک رابطه وارونه و به اصطلاح منفی دارند. این مساله بدین معنی است که زمان هایی که دلار امریکا کاهش پیدا می کند به دلیل اینکه قدرت خرید ملت های دیگر بالاتر می رود (چون دلار برای آنها ارزان تر شده) قیمت مس شروع به بالا رفتن می کند.

بالعکس هر زمان که دلار امریکا در بازارهای مالی شروع به قوی تر شدن می کند به دلیل اینکه دلار قوی تر قدرت خرید دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد در نتیجه قیمت مس شروع به پایین آمدن می کند.

روش های مختلف خرید و فروش مس

روش های مختلف معامله کردن مس

حال که با مس، تاریخچه آن، تولیدکنندگان بزرگ مس در جهان و عوامل تاثیرگذار روی قیمت آن آشنا شدید، نوبت آن رسیده تا روش های مختلفی که به وسیله آنها می توانید مس را معامله کنید را یاد بگیرید.

شما می توانید مس را به صورت فیزیکی خریداری کنید و آن را در یک جای امن نگه دارید. این روش سنتی معامله مس، هنوز در خیلی از نقاط جهان مرسوم است ولی یادتان باشد که به دلیل ترس از دزدی روش خطرناکی محسوب می شود.

روش دیگری که در بین معامله گران مرسوم است ترید کردن آن به صورت قراردادهای آتی یا همان فیوچرز و آپشن است. در این روش مدرن شما به یک بروکر معتبر بین المللی نیاز دارید تا بتوانید از طریق وی یک حساب معاملاتی باز کنید و شروع به ترید کردن مس کنید.

انواع دیگر معامله کردن مس شامل" صندوق های قابل معامله یا ETF’s، سهام ها و CFD یا همان قرارداد مابه تفاوت است که این روش هم مانند قرارداد آتی توسط یک بروکر به عنوان واسطه انجام می شود.

مزایای ترید کردن مس

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود معامله گران بازارهای مالی مس را برای ترید کردن انتخاب کنند که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

همانطور که پیشتر برای شما توضیح دادیم از آنجا که لقب مس در بازارهای مالی "دکتر مس" است در نتیجه مس به عنوان "معیار سنجش وضعیت اقتصادی" در جهان شناخته می شود.

مزیت دیگر مس "نوسانی بودن" آن است که توانسته نظر معامله گران بیشماری را به خود جلب کند.

مس دارای "نقدینگی بالا" است و همین موضوع مهم مس را در زمره دارایی های ارزشمند قرار داده است.

از آنجا که مس دارای "مزیت تنوع بخشی" است بسیاری از تریدرهای بازارهای مالی خرید مس را به پورتفوی شان اضافه کرده اند.

آخرین مزیتی که قصد داریم در این قسمت از آن نام ببریم "تقاضای جهانی" بالای آن است. این مساله باعث شده تا تمام معامله گران جهان به مس به عنوان یک سرمایه گذاری پرسود نگاه کنند.

نحوه ترید کردن مس در بازار فارکس

اگر تا اینجای کار و با خواندن این مقاله ترغیب شده اید مس را ترید کنید، کافی است مراحل زیر را به طور منظم انجام دهید.

  • موضوعات فاندامنتالی درباره مس را مطالعه کنید
  • یک بروکر معتبر که مس را ارائه می دهد انتخاب کنید
  • یک حساب معاملاتی نزد بروکرتان باز کنید
  • یک پلن معاملاتی و استراتژی مخصوص به مس تهیه کنید
  • در حساب دمو حداقل چند ماهی مس را ترید کنید
  • در انتها و در صورت سودده بودن معاملات تان یک حساب واقعی باز کنید

استراتژی های مختلف ترید مس

استراتژی های مهم برای ترید کردن مس

استراتژی های مهمی که منجر به ترید کردن موفق مس شده عبارتند از: استراتژی دنبال کردن روند، استراتژی بریک اوت، استراتژی مخصوص بازارهای رنج، استراتژی ترید کردن همزمان با اخبار و استراتژی فصلی مس.

منظور از استراتژی فصلی، الگوهای مختلفی است که با فرارسیدن فصول مختلف در سال روی نمودار مس پدیدار می شود. به عنوان مثال با فرارسیدن فصل ساخت و سازها تقاضا برای مس افزایش پیدا کرده در نتیجه قیمت این فلز ارزشمند افزایش پیدا می کند.

و اما کلام آخر...

همینطور که متوجه شدید مس یک دارایی ارزشمند است که در بازار فارکس در گروه کامودیتی ها قرار دارد و به طور وسیعی قابل ترید کردن است. از آنجا که ارزشگذاری مس با دلار امریکا انجام می شود در نتیجه نوسانات شاخص دلار امریکا روی قیمت مس تاثیر به سزایی دارد.

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      سیما ربیعی
      ، 05 آبان 1402

      ممنون از مقاله خوبتون، مس واقعا از مهمترین فلزات دنیاست و خداروشکر قیمتش اندازه طلا نیست! من جایی خوندم که چطور قیمت این فلز تقریبا روی همممه چیز اثر میذاره!

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 15 آبان 1402

      درود بر شما سیما جان ممنون بابت نظر مثبتتون خوشحالیم که شما رو توی مخاطب هامون داریم پر سود باشید.