بانک مرکزی انگلستان چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟
فارکس

بانک مرکزی انگلستان چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟

جلسات بانک مرکزی انگلستان چیست که بالاترین تاثیر را روی پوند استرلینگ دارد؟ در نشست های بانک مرکزی انگلستان چه اتفاقاتی رقم می خورد که این همه باعث نوسان قیمت پوند می شود؟

همانطور که مطلع هستید دارایی های مالی مثل پوند انگلستان را می شود هم از لحاظ تکنیکالی و هم فاندامنتالی تجزیه و تحلیل و سپس ترید کرد.

یکی از بزرگترین محرک های پوند از لحاظ فاندامنتالی، نشست های مهم بانک مرکزی انگلستان به منظور تعیین نرخ های بهره بانکی است. در حقیقت این فاکتور مهمترین عامل تاثیرگذار روی ارزش پوند است و تمام تریدرهای حرفه ای مارکت این جلسات را ترید کرده و سودهای خوبی به جیب می زنند.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید برآنند تا شما را با تاثیرگذارترین خبر فاندامنتالی برای پوند انگلستان آشنا کنند.

بانک مرکزی انگلستان چیست؟

بانک انگلستان که با نماد BoE در بازار فارکس معروف است در واقع بانک مرکزی کشور انگلستان است که در بازارهای مالی به آن "بانوی پیر" می گویند.

بانک انگلستان در سال 1694 تاسیس شد و دولت بریتانیا مالک این بانک است اما در تدوین و تعیین سیاست های پولی، این بانک به طور مستقل عمل می کند.

بانک مرکزی انگلستان وظایف بیشماری از جمله: تدوین سیاست های پولی که شامل تعیین نرخ های بهره و استفاده از دیگر ابزار به منظور بزرگ کردن یا کوچک کردن اقتصاد است می شود.

بانک مرکزی انگلستان همچنین وظیفه چاپ پول، نظارت بر برخی از سیستم های پرداخت بانکی و تضمین ثبات و امنیت در سیستم مالی را بر عهده دارد.

یادتان باشد بسیاری از تریدرهای حرفه ای و کهنه کار بازار جلسات مهم بانک مرکزی انگلستان را که به منظور تعیین نرخ های بهره برگزار می شود دنبال می کنند چرا که این نشست ها نوسانات بسیار بالایی نه تنها روی پوند بلکه روی یورو هم که ارتباط زیادی با پوند دارد ایجاد می کند.

در نظر داشته باشید که بانک مرکزی انگلستان جلسات و سخنرانی های متعددی طی یک سال برگزار می کند و فقط آنهایی که مرتبط با تعیین نرخ های بهره است برای مارکت و سرمایه گذاران دارای اهمیت بالایی است.

نحوه عملکرد بانک مرکزی انگلستان

بانک مرکزی انگلستان چگونه عمل می کند؟

نظارت بانک مرکزی انگلستان توسط هیئتی از مدیران انجام می شود که این افراد توسط ملکه یا پادشاه بریتانیا و به توصیه وزیر و نخست وزیر منصوب می شوند.

این هیئت دارای 5 عضو اجرایی و 9 عضو غیر اجرایی است و یکی از این اعضای غیر اجرایی از طرف وزیر دارایی به ریاست این هیئت منصوب می شود.

وظیفه این شخص، تنظیم و نظارت بر استراتژی های بانکی و همچنین اتخاذ تصمیمات مهم و بهینه است. البته چندین کمیته فرعی هم وجود دارد که هر یک وظیفه رسیدگی به مسئولیت های خاص بانکی را بر عهده دارند.

مهمترین و بالاترین مقام این هیئت، رئیس شورای حکام است که به آن Governor می گویند که در حال حاضر و در سال 2023 این سمت در دست آقای اندرو بیلی است.

وظایف بانک مرکزی انگلستان چیست

وظایف بانک مرکزی انگلستان

بانک مرکزی انگلستان دو وظیفه یا ماموریت بسیار مهم و حیاتی دارد: 1- ثبات پولی (ثبات قیمت ها و تورم) و 2- ثبات مالی (ثبات و سلامت اقتصاد).

ثبات پولی

سیاست های پولی یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی انگلستان است.

در واقع ثبات پولی از تورم ناپایدار جلوگیری می کند و سعی می کند انتظارات تورمی را زمین گیر کند تا اقتصاد بتواند با سرعت منظمی رشد کند.

بدین منظور بانک مرکزی انگلستان و کمیته سیاست های پولی (MPC) آن به منظور حفظ ثبات قیمت ها، هدف تورمی یا تارگت خود را 2 درصد تعیین کرده اند.

هر زمان که نرخ تورم به بالای 2 درصد افزایش پیدا می کند بانک مرکزی انگلستان هم نرخ های بهره بانکی خود را بالا می برد. در بازارهای مالی و اقتصاد به این نوع سیاست ها سیاست پولی انقباضی گفته می شود.

افزایش نرخ بهره باعث قوی تر شدن پوند استرلینگ می شود چرا که جریان سرمایه ها به سمت پوند انگلستان سرازیر می شود.

البته اعمال سیاست های انقباضی به نفع سهام داران نیست و باعث ریزش و ضعیف تر شدن سهام های آنها می شود. دلیل این مساله هم این است که کسب و کارها باید برای وام های خود مبالغ بالاتری بپردازند و همین مساله باعث کاهش ارزش سهام ها می شود.

یادتان باشد بانک مرکزی انگلستان همیشه و هر وقت که تورم بالای نرخ 2 درصد افزایش یافت نرخ های بهره را بالا نمی برد.

در برخی موارد و زمان هایی که رشد تولید ناخالص داخلی یا همان GDP کم و یا منفی است بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره را پایین نگه می دارد تا اقتصاد قوی تر شود.

در حقیقت بانک مرکزی انگلستان همیشه باید یک تعادلی بین نرخ تورم سالم و رشد اقتصادی ایجاد کند.

به این نوع سیاست که نرخ های بهره را به منظور رشد اقتصاد داخلی کاهش می دهد سیاست های انبساطی گفته می شود.

ثبات مالی

انعطاف ‌پذیری سیستم مالی برای سلامت اقتصاد بریتانیا بسیار مهم است در نتیجه برای بانک انگلستان ضروری است تا بتواند این مساله را اعمال و حفظ کند.

بانک مرکزی انگلستان هم به منظور حفظ ثبات مالی هیئتی به نام کمیته سیاست های مالی (FPC) در سال 2011 تاسیس کرد. البته در نظر داشته باشید که از نقطه نظر و دیدگاه فارکسی و به منظور ترید کردن پوند، سیاست های پولی مهم تر می باشد.

نرخ های بهره و پوند

تاثیرات نرخ بهره روی پوند انگلستان

اگر قصد ترید کردن پوند انگلستان را دارید به این قسمت مقاله دقت بیشتری کنید.

بانک مرکزی انگلستان از طریق "تغییر در انتظارات نرخ های بهره" در نشست های خود باعث بالا و پایین رفتن ارزش پوند در مارکت می شود.

یکی از کلیدی ترین و مهمترین نکات در ترید کردن پوند انگلستان انتظارت نسبت به افزایش یا کاهش نرخ های بهره است و نه خود افزایش و کاهش آنها!

به عنوان مثال، اگر بانک مرکزی انگلستان در یکی از نشست های خود نرخ های بهره را دست نزند ولی در قسمت پیش بینی وضعیت آتی اقتصادی اعلام کند که مقامات BoE انتظار دارند نرخ های بهره بیشتری در آینده افزایش پیدا کند پوند انگلستان باز هم قوی تر شده و شروع به افزایش می کند.

به همین ترتیب، کاهش انتظارات نسبت به افزایش نرخ های بهره در آینده یا انتظار نسبت به کم شدن نرخ بهره می تواند منجر به کاهش ارزش پوند شود.

به طور کلی این یک قاعده عمومی نسبت به تاثیرات نرخ های بهره روی پوند و بازار سهام است که البته همیشه هم اینطور عمل نمی کند:

1- انتظارات بالاتر نسبت به نرخ های بهره، قدرت پوند را افزایش می دهد و تاثیر منفی روی بازار سهام می گذارد.

2- انتظارات پایین تر نسبت به نرخ های بهره، قدرت پوند را کاهش می دهد و تاثیر مثبتی روی بازار سهام می گذارد.

در نظر داشته باشید که نرخ های بهره تنها ابزارهای سیاست پولی نیستند که روی واحد پول انگلستان تاثیر می گذارند بلکه ابزارهایی مانند کاهش کمی یا همان QE هم باعث بالا و پایین شدن ارزش پوند در مارکت می شوند.

به عنوان مثال، زمان هایی که بانک مرکزی انگلستان اعلام می کند قصد دارد برنامه QE یا محرک اقتصادی خود را اجرا کند پوند شروع به ضعیف تر شدن می کند.

در واقع برنامه QE تزریق پول و نقدینگی بیشتر به مارکت به منظور رشد اقتصاد داخلی است و از آنجا که میزان پول در مارکت افزایش پیدا می کند پوند ضعیف تر می شود.

تاثیر نرخ های بهره روی اقتصاد

زمان هایی که بانک مرکزی انگلستان قصد اجرای برنامه محرک اقتصادی خود را دارد نرخ های بهره بانکی را کاهش می دهد تا اقتصاد یا همان GDP رشد کند.

کاهش نرخ های بهره باعث می شود پول آسان در دسترس همه باشد و همین مساله باعث پدید آمدن تورم می شود.

حال BoE با افزایش نرخ های بهره اقدامات خود را آغاز می کند تا بتواند جلوی تورم را بگیرد.

در حقیقت کاهش نرخ های بهره به طرق زیر باعث رشد اقتصاد داخلی می شود:

1- بزرگترین نفع کاهش نرخ های بهره برای کسب و کارها است. آنها می توانند با پول ارزانی که بانک های تحت اختیارشان قرار می دهند وام هایی بگیرند و شروع به سرمایه گذاری کنند و قطعا این گونه سرمایه گذاری ها ریسک به ریوارد بسیار خوبی برای شان خواهد داشت.

2- زمانی که نرخ های بهره کمتر می باشد سهام ها هم برای خریدن و سرمایه گذاری (منظور هولد کردن است) به صرفه تر می شود. این هجوم سرمایه گذاران برای خرید سهام ها باعث افزایش قیمت آنها و در نتیجه پویایی اقتصاد خواهد شد.

3- زمانی که نرخ های بهره کاهش پیدا می کند مردم پول های شان را روی سهام ها و دیگر دارایی ها مالی سرمایه گذاری می کنند چرا که آنها می توانند به دلیل کاهش نرخ بهره سود بیشتری نصیب شان شود.

نحوه ترید کردن جلسات بانک مرکزی انگلستان

نحوه ترید کردن جلسات نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان

همانطور که طی این مقاله ارزشمند متوجه شدید نشست بانک مرکزی انگلستان به منظور تعیین نرخ های بهره مهمترین رویداد در بازار فارکس برای GBP است.

اگر شما تریدر مارکت فارکس هستید باید نحوه ترید کردن این جلسات مهم را نیز بلد باشید.

یادتان باشد برای ترید کردن جلسات بانک مرکزی انگلستان در واقع همه چیز به تصمیمات مقامات BoE برای تعیین نرخ های بهره بستگی دارد.

معامله گران و تحلیلگران ارشد بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس قبل از جلسات BoE  سناریوهای احتمالی درباره تصمیمات مقامات بانک مرکزی انگلستان را بررسی می کنند.

به عنوان مثال، اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره را افزایش دهد ولی در واقع مقامات BoE نرخ ها را دست نزنند، پوند شروع به ضعیف تر شدن و ریزش می کند.

اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره را کاهش دهد ولی در واقع مقامات BoE نرخ ها را دست نزنند، پوند شروع به قوی تر شدن و افزایش می کند.

اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره را تغییر ندهد ولی در واقع مقامات BoE نرخ ها را افزایش دهند پوند باز هم شروع به قوی تر شدن و افزایش می کند.

در آخرین سناریو اگر بازار انتظار داشته باشد بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره را تغییر ندهد ولی در واقع مقامات BoE نرخ ها را کاهش دهند پوند اینبار شروع به ضعیف تر شدن کرده و کاهش پیدا می کند.

نمودار پوند به دلار

تصویر بالا مربوط به 4 اوت 2016 یعنی زمانی است که بانک مرکزی انگلستان تصمیم گرفت برنامه محرک اقتصادی را اجرا کند و نرخ های بهره را کاهش داد.

همینطور که مشاهده می کنید این تصمیم بلافاصله تاثیر منفی خود را روی پوند انگلستان گذاشت و باعث ریزش پوند در مقابل دلار امریکا شد.

نتیجه گیری

همینطور که طی این مقاله ارزشمند مشاهده کردید نشست های مهم بانک مرکزی انگلستان که به منظور تعیین نرخ های بهره بانکی است بزرگترین محرک و تاثیرگذارترین رویداد برای پوند استرلینگ است.

تریدرهای حرفه ای بازار این جلسات را از نزدیک دنبال می کنند تا بتوانند با هر گونه تصمیمی که BoE می گیرد پول های کلانی به جیب بزنند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط