اتریوم نیم سرویس چیست؟
ارز دیجیتال

اتریوم نیم سرویس چیست؟

با استفاده از اتریوم نیم سرویس، می توان برای آدرس‌ کیف پول ها، هش‌ ها و سایر شناسه‌ های بلاک چینی، نام انتخاب کرد. به عبارت دیگر با استفاده از ENS میتوان روی اجزای مختلف بلاک چین نامگذاری کرد که در ادامه این مقاله اهمیت نامگذاری اجزای مختلف بلاک چین را خواهید دانست.

ساز و کار این ارز دیجیتال مانند DNS یا Domain Name System است که آدرس‌ های IP سایت‌ های مختلف را از کد های برنامه نویسی تبدیل به حروف و عبارات قابل فهم برای انسان ها می کند.

این سرویس به صورت متن باز و قابل توسعه به روی شبکه بلاک چین اتریوم ساخته شده است و از نظر کاربرد، جزو منحصر بفرد ترین پروژه های بلاکچینی می باشد. 

توسعه دهندگان بلاک چین همواره به دنبال قابل فهم تر کردن اجزای مختلف این فناوری هستند چرا که یکی از بزرگترین انتقاد ها به ارزهای دیجیتال، پیچیدگی فنی آنها است. برای مثال، حتی کاربران با تجربه نیز نمی‌ توانند آدرس‌ کیف پول ارز های دیجیتال مختلف را حفظ کنند چرا که این آدرس ها متشکل از حروف و اعداد بدون نظم هستند. با کمک پروژه هایی مانند اتریوم نیم سرویس (ENS) می‌ توان تا حدی از پیچیدگی این فناوری کاست که این یک خبر خوب برای کاربران مبتدی است.

مطالعه این بخش پیشنهاد می‌شود: سیگنال رایگان ارز دیجیتال

اتریوم نیم سرویس چیست؟

در 4 می 2017، بنیاد اتریوم تصمیم به ساخت پروژه ای گرفت که به کاربران اجازه می‌ دهد آدرس‌ های طولانی اتریوم را به روشی ساده و مفهومی تر نمایش دهند تا دیگر کاربران بتوانند به راحتی آدرس ها را حفظ و یادداشت کنند. برای مثال آدرس lend.ali.eth جایگزین آدرس 0xE5f7053f56a97a36D3714fBB5EF220FD7A71099 می شود.

در واقع آدرس 0xE5f70 توسط ماشین بلاک چین خوانده می شود اما مثلا چیزی که کاربر می بیند، Crypto.ali.eth است. با این روش هر کاربری می تواند آدرس خود را به راحتی و با کمترین اشتباه برای بقیه یادداشت کند.

اما کاربرد های اتریوم نیم سرویس به با اسم کردن آدرس کیف پول ها ختم نمی شود. با استفاده از این سرویس می توان برای تراکنش‌ ها، هش‌ ها و هرگونه داده بلاکچینی نیز اسم انتخاب کرد، دقیقا مانند چیزی که پیش تر توضیح داده شد. 

این پروژه از زمان راه‌ اندازی محبوبیت بالایی کسب کرد و از آنجایی که به شدت برای صنعت بلاک چین کاربردی بود توانست رشد خوبی بکند. لازم به ذکر است که اتریوم نیم سرویس یک سازمان غیر متمرکز خودمختار (DAO) است. 

هر کاربری با استفاده از این سرویس می تواند دامنه مخصوص به خود را به ثبت برساند. مانند دامنه های اینترنتی که با (.) جدا می شوند، در دامنه های ثبت شده ENS نیز کاربران با استفاده از (.) می توانند نام خود را از پسوند eth جدا کنند. مثلا دامنه های شخصی سازی شده به این صورت ثبت می شوند Hossein.eth. این نام ها قابل استفاده در فضای وب 3 نیز هستند.

سرویس نام گذاری اتریوم چگونه کار می‌کند؟

از آن جایی که نام ها و آدرس های تعیین شده با استفاده از اتریوم نیم سرویس باید منحصر بفرد باشند، ENS از توکن های غیر قابل تعویض (NFT) با استاندارد ERC-721 برای نشان دادن یک آدرس استفاده می‌ کند. به عبارت دیگر تمامی نام ها و آدرس ها به صورت NFT ساخته می شوند و علی‌ رغم منحصر بفرد بودن، تنها یک صاحب دارند و کاربران می توانند دامنه های خود را خرید و فروش کنند. 

اولین چیزی که اتریوم نیم سرویس پس از ثبت دامنه توسط کاربر نشان می دهد، رجیستری است که در واقع یک قرارداد هوشمند در بلاک چین اتریوم می باشد و تمامی اطلاعات ثبت شده در ENS درون رجیستری یا دفتر ثبت ، ذخیره می شوند. یکی از این اطلاعات نام صاحب دامنه است.

سرانجام نام صاحب دامنه توسط تحلیلگر یا resolver تبدیل به اسامی قابل فهم برای ما می شوند.

نحوه کار ens

در تصویر بالا مشاهده می کنید که در فرایند اتریوم نیم سرویس ابتدا اطلاعات در دفتر ثبت تشکیل می‌ شود و سرانجام به تحلیلگر منتقل شده و در آنجا تحلیلگر آنها را تبدیل به حروف خوانا و قابل فهم می کند.

با دامنه ENS چه کارهایی می‌ توان انجام داد؟

در ابتدای مقاله گفتیم که یکی از بزرگ‌ ترین معضل های کاربران دنیای ارزهای دیجیتال، آدرس های طولانی و غیر قابل درک کیف پول ها است. این آدرس ها باید به درستی وارد شوند در عین حال، حفظ کردن آن ها غیرممکن است چرا که از اعداد و حروف بی ربط تشکیل شده اند. با استفاده از اتریوم نیم سرویس می توان برای آدرس های اتریوم که مفهوم خاصی ندارند، اسم شخصی سازی شده طراحی کرد. برای مثال شما می‌ توانید آدرس پیچیده کیف پول اتریومی خود را با اسم کوچکتان عوض کنید. در این صورت حفظ کردن آدرس کیف پول بسیار راحت تر خواهد بود و در نتیجه خطای کار کمتر خواهد شد.

همچنین مالکان دامنه های ENS می‌ توانند با ایجاد زیر دامنه های مختلف، اطلاعات (مثلا لینک به یک وبسایت خاص) گوناگون را به هر دامنه اختصاص دهند. برای مثال شما می توانید آدرس وب سایت خود را به یک دامنه ENS متصل کنید‌.

چگونه می‌توان مالک یک دامنه ENS شد؟

ثبت دامنه با استفاده از اتریوم نیم سرویس مانند ثبت دامنه برای وب سایت است‌. شما در ابتدا باید با استفاده از وبسایت https://app.ens.domains/ از به ثبت نرسیده بودن دامنه اطمینان حاصل کنید. اگر نام دامنه قابل استفاده باشد با پیغام Avaiable روبرو خواهید شد. 

ثبت دامنه در ENS

با کلیک کردن روی نام دامنه، نحوه ثبت دامنه را مشاهده خواهید کرد. شما می‌ توانید دوره زمانی ثبت نام خود را انتخاب و همچنین هزینه‌ ثبت را نیز مشاهده کنید. با استفاده از اتریوم موجود در کیف پول خود، می‌توانید سه مرحله نهایی را دنبال و درخواست خود را نهایی کنید.

هزینه خریداری دامنه اتریوم

به طور کل، اسامی که کاراکتر و حروف کمتری دارند (مثلا سه حرفی) گرانتر هستند. اما نمی توان عدد ثابتی برای هزینه دامنه ها در نظر گرفت چراکه قیمت و میزان محبوبیت نام دامنه و نوسانات قیمتی دائماً متغییر است.

در کنار هزینه ثبت دامنه، هزینه تمدید سالانه نیز به ارزش ۵ الی ۱۶۴ دلار اتریوم وجود دارد که این رقم نیز متغیر است.

توکن ENS چیست؟

توکن بومی پروژه اتریوم نیم سرویس، ENS است‌. این توکن نقش حاکمیتی در مدیریت کل پروژه اتریوم نیم سرویس دارد. پیش تر در این مقاله گفته شد که این پروژه خودگردان است و کاربران با رای دادن می توانند نقش موثری در تغییرات به وجود آمده در این پروژه داشته باشند. در واقع کاربران با استیکینگ توکن ENS، مجاز به رای دادن می شوند و پس از رای گیری، تغییرات تعریف شده بر روی پروژه اعمال می شود.

آینده ENS و قیمت اتریوم نیم سرویس

توکن ENS از نظر فاندامنتالی در جایگاه مطلوبی قرار دارد چرا که در حال حاضر از نظر ارزش بازار در رتبه 220 است. همچنین رقیب جدی برای ENS وجود ندارد و این پروژه در فضای وب ۳ یکه تازی می کند.

از زمان ICO تاکنون، قیمت درون یک رنج بزرگ به سر برده است و انتظار می رود با سقف های تاریخی جدید بیت کوین، قیمت این توکن نیز طی یک سال آینده حداقل به ۸۰ دلار برسد. ( مطالب گفته شده پیشنهاد سرمایه گذاری نیست و شما باید با تحقیق و پژوهش خود تصمیم گیری کنید)

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه