مفهوم cfd در فارکس به زبان ساده
فارکس

مفهوم cfd در فارکس به زبان ساده

آیا می دانید cfd در فارکس چیست؟ آیا اطلاع دارید ندانستن درباره cfd چقدر برای تریدرها باعث ضرر شده است؟

بسیاری از افراد هستند که تا نام بازار فارکس و مزایای معاملات درون آن را می شنوند تمایل دارند به این مارکت ورود کرده و بلافاصله شروع به ترید کردن کنند.

ولی نکته ای که گاها اغلب آنها آن را نادیده می گیرند این است که هیچ تلاشی برای یادگیری این مارکت و اصطلاحات آن نمی کنند.

همانطور که مطلع هستید بازار فارکس پر است از لغات و اصطلاحات مخصوص به خود که برای ورود به آن باید آنها را یاد بگیرید.

قرارداد cfd چیست؟

Cfd که مخفف Contract For Difference است یک نوع قرارداد بین خریدار و فروشنده است که خریدار در این قرارداد ملزم می شود تفاوت بین ارزش فعلی یک دارایی و قیمت آن در زمان سررسید قرارداد را بپردازد.

در واقع cfd برای معامله گران و سرمایه گذاران این فرصت را فراهم می کند تا بدون اینکه مالکیت یک دارایی را تصاحب کنند از نوسانات و حرکات قیمت سود ببرند.

از آنجا که خریدار در معاملات cfd ملزم می شود ما به تفاوت ارزش ابتدایی و قیمت آن در زمان سررسید قرارداد را بپردازد در نتیجه ارزش آن دارایی به قیمت اولیه بستگی ندارد بلکه به اختلاف بین قیمت خرید و فروش آن دارایی در لحظه فروش بستگی دارد.

در ضمن در نظر داشته باشید که cfd تنها از طریق عقد یک قرارداد بین مشتری یا همان سرمایه گذار و بروکر انجام می شود.

معاملات cfd در دهه های اخیر محبوبیت بالایی بین معامله گران پیدا کرده و دارای مزیت های بیشماری است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد cfd در فارکس

معاملات cfd چگونه کار می کنند؟

شاید شما هم مثل هزاران نفر دیگر با این سوال مواجه شوید که نحوه عملکرد قراردادهای cfd چگونه است؟

همان گونه که در قسمت قبلی این مقاله متوجه شدید در قراردادهای cfd شما مالک چیزی نیستید و فقط از نوسانات و تغییرات قیمت در زمان باز و بسته شدن معامله تان سود می برید.

در حقیقت این یک استراتژی تجاری پیشرفته است که فقط توسط معامله گران با تجربه استفاده می شود. یادتان باشد در معاملات cfd هیچ کالا یا دارایی به شما به طور فیزیکی تحویل داده نمی شود (مثل خرید خودرو از نمایندگی ها) و به عنوان یک سرمایه گذار شما فقط از ما به تفاوت قیمت ورود و خروج از یک معامله به سود (و یا شاید هم ضرر) خواهید رسید.

اجازه دهید با ذکر یک مثال این موضوع را برای شما ساده تر کنیم:

تصور کنید یکی از دوستان شما که در بازارهای مالی فعال است به شما پیشنهاد می دهد مقداری طلای فیزیکی و واقعی خریداری کنید و هر وقت قیمت افزایش پیدا کرد آن را بفروشید.

شما هم سریعا دست به کار شده و با رفتن به یک مغازه طلا فروشی مقداری طلا بر اساس میزان سرمایه تان می خرید و هر زمان قیمت آن بالا رفت آن را می فروشید.

معاملات cfd اصلا مثل خرید و فروش فیزیکی یک کالا مانند طلا یا خودرو نیست و شما فقط از اختلاف بین قیمت خرید و فروش یک دارایی یا کالا در زمان سررسید معامله تان به سود می رسید.

مزایا و معایب معاملات cfd

مثل هر معامله دیگری در این کره خاکی، قراردادهای cfd هم یک سری مزایا و معایب دارد که بهتر است قبل از ورود به آن اطلاعات کافی نسبت به آنها داشته باشید.

محاسن معاملات cfd

مزایای قراردادهای cfd

اهرم بالا

اهرم یا همان لورج در قراردادهای cfd بسیار بیشتر از معاملات به روش سنتی آن است. در واقع میزان اهرم استاندارد در بازار CFD تابع یکسری قانون و مقررات است.

اهرم در بازار cfd زمانی کمتر از 2 درصد یا اصطلاحا 50:1 بود اما در حال حاضر این رقم به 3 درصد یا 30:1 محدود شده که می تواند تا 50 درصد یا 2:1 هم افزایش پیدا کند.

فراموش نکنید مارجین کمتر به معنای سرمایه اولیه کمتر و سودآوری و بازگشت سرمایه بیشتر است که البته اگر ضرر کنید به همان میزان دچار مشکل خواهید شد.

دسترسی به بازار جهانی از یک پلتفرم

بسیاری از کارگزاران cfd دارایی های شان را در تمام بازارهای اصلی جهان تنها از طریق یک پلتفرم ارائه کرده و امکان دسترسی شبانه روزی را نیز برای تریدرها به وجود آورده اند.

امکان معامله در هر دو جهت

یکی از مزایای معامله کردن cfd ها این است که مثل بازار فارکس شما می توانید هم از افزایش قیمت و هم کاهش آن سود کسب کنید.

در واقع اگر زمانی قیمت ها شروع به ریزش کنند شما اگر جهت مارکت را درست تشخیص داده باشید می توانید از طریق فروش دارایی مورد نظر خود پول های خوبی به جیب بزنید.

عدم محدودیت فروش

بسیاری از بازارها وجود دارند که وقتی شما قصد فروش یک دارایی را داشته باشید محدودیت های خاصی روی فروش آن کالا برای شما اعمال می کنند.

خوشبختانه معاملات cfd ها از این مساله مستثنی هستند و از آنجا که شما مالک یک دارایی به طور فیزیکی نیستید هر زمان که دلتان بخواهد می توانید آن را بفروشید.

تنوع دارایی ها

معاملات cfd دارای تنوع بسیار زیادی است و شما می توانید بسیاری کالاها، جفت ارزها، شاخص های اصلی سهام، بخش های خاص یک صنعت و خود سهام ها را نیز معامله کنید.

این فاکتور مهم باعث شده تا بسیاری از تریدرها به همین دلیل از قراردادهای cfd استفاده کنند.

مزایای معاملات cfd

معایب معاملات cfd

پرداخت اسپرد در ورود و خروج

درست است که cfd ها جایگزین مناسبی برای دیگر دارایی ها است ولی معامله cfd دارایی هزینه ها یا همان اسپرد می شود. به عنوان مثال، شما در معاملات cfd ها هم در لحظه خرید و هم در لحظه فروش باید به بروکرتان اسپرد پرداخت کنید.

این مساله باعث شده تا دست بسیاری از نوسان گیرها از این مارکت کوتاه شود.

مقررات ضعیف

متاسفانه صنعت cfd ها مثل بازار فارکس دارای قوانین و مقررات سفت و سخت نیست.

در واقع اعتبار یک کارگزار cfd بیشتر بر اساس شهرت، طول عمر بروکر و موقعیت مالی است تا اعتبار و نقدینگی و حمایت های دولت.

راستش را بخواهید بروکرهای بسیار معتبری در این عرصه وجود دارند ولی این مساله نیازمند این است که شما درباره آنها و اعتبارشان به طور مفصل تحقیق کنید.

ریسک

Cfd از لحاظ حرکت و میزان نوسانات قیمتی یک بازار بسیار سریع است و نیازمند این است که با دقت آن را رصد کنید. در واقع مثل هر بازار دیگری باید این موضوع را بدانید که معاملات cfd هم دارای خطرات و ریسک های مختص به خودش می باشد.

درست مانند ترید کردن در بازار فارکس و دیگر مارکت ها شما با احتمال کال مارجین شدن و یا اتمام سرمایه مواجه هستید و در چنین مواقعی اگر نتوانید حساب تان را شارژ کنید بروکرتان سریعا اکانت شما را می بندد.

نتیجه گیری

Cfd مخفف Contract For Difference است که یک نوع قرارداد بین خریدار و فروشنده است و خریدار در این قرارداد ملزم می شود تفاوت بین ارزش فعلی یک دارایی و قیمت آن در زمان سررسید قرارداد را بپردازد.

در قراردادهای cfd شما یک دارایی را به صورت فیزیکی معامله نمی کنید بلکه فقط از اختلاف بین قیمت خرید و فروش آن هم در لحظه خروج از معامله سود کسب می کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط