دارایی های امن چه هستند و چطور می شود آنها را ترید کرد؟
فارکس

دارایی های امن چه هستند و چطور می شود آنها را ترید کرد؟

دارایی های امن چه هستند که اینقدر در بازارهای مالی از آنها صحبت می شود؟ چه چیزهایی دارایی های امن را اینقدر مهم و حیاتی کرده که معامله گران در زمان های جنگ و ناآرامی های اقتصادی برای خریدن آنها دست و پا می شکنند؟

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید قصد دارند تا شما را با یکی از مهمترین موضوعات در بازارهای مالی یعنی شناخت و ترید دارایی های امن آشنا کنند.

دارایی های امن چه هستند؟

منظور از دارایی یا پناه گاه امن که در زبان انگلیسی به آن Safe Haven گفته می شود سرمایه گذاری است که انتظار می رود در زمان های آشفتگی، جنگ، ناآرامی و غیره، یا ارزش آن حفظ شود و یا افزایش پیدا کند.

در واقع سرمایه گذاران بدین شکل دنبال پناهگاه های امن هستند تا در صورت وقوع رکود در بازار زیان خود را محدود کنند.

ولی با این حال، دارایی هایی که به عنوان پناهگاه امن تلقی می شوند بسته به ماهیت خاص بازار می توانند متفاوت باشند.

ویژگی دارایی امن چیست؟

مزایای دارایی های امن

حال که با دارایی ها امن آشنا شدید بد نیست مزایای سرمایه گذاری روی این نوع دارایی ها را نیز بدانید.

نقدینگی بالا

اولین مزیت سرمایه گذاری روی یک دارایی امن نقدینگی بالای آنها است.

همینطور که از نام آنها پیدا است سرمایه گذاران در زمان های جنگ، ناآرامی و بحران اولین و بزرگترین هدفشان تبدیل سرمایه های شان به دارایی های امن است چرا که خیلی سریع به پول نقد تبدیل می شوند.

به عنوان مثال هر زمان که در انگلستان مساله ای باعث تنش و ایجاد بحران می شود معامله گران بلافاصله دست به فروش (GBP/JPY) پوند و خرید ین ژاپن که یک دارایی امن محسوب می شود می زنند.

محافظت از سرمایه شما

دومین مزیت یک دارایی امن این است که در مواقع بحرانی از سرمایه شما حفاظت می کند. این موضوع برای همه معامله گران و سرمایه گذاران بسیار مهم و حیاتی است؛ چه کسی دوست دارد سرمایه اش را از دست بدهد؟!

تنوع بالا

خوشبختانه دارایی های امن که نقش یک پناه گاه را بازی می کنند این مزیت را دارند که از تنوع بالایی برخوردار هستند.

به عنوان مثال شما می توانید در بازار کالاها یا همان کامودیتی ها طلا را که سلطان دارایی های مالی در بخش کالاها است انتخاب کنید و یا مثلا در بازار ارزها دلار امریکا را که یکی از بهترین دارایی های امن محسوب می شود خریداری کنید تا اصل سرمایه تان حفظ شود.

انواع دارایی های امن چیست؟

انواع دارایی های امن

حال که با دارایی امن و مزیت های آنها آشنا شدید وقت آن رسیده تا برخی از مهمترین دارایی های امن را به شما آموزش دهیم.

هر وقت صحبت از دارایی های امن می شود شما می توانید بین جفت ارزها، اوراق قرضه خزانه داری، کالاها و حتی برخی سهام های تدافعی یکی را انتخاب کنید تا سرمایه ارزشمندتان از بین نرود.

در ادامه ما شما را با برخی از این دارایی های امن که نقش بسیار حیاتی در بازارهای مالی دارند آشنا می کنیم.

طلا

طلا یکی از ارزشمندترین و قابل توجه ترین کالاهای امن است که از لحاظ تاریخی همبستگی منفی قابل اعتمادی با سهام ها از خود نشان داده است. در حقیقت سال هاست که طلا به عنوان یک ذخیره ارزشمند در نظر گرفته شده است.

به عنوان یک کالای فیزیکی، نمی ‌توان آن را مانند پول چاپ کرد و ارزش آن تحت تأثیر تصمیم‌ های مرتبط با نرخ های بهره که توسط دولت ها اتخاذ می ‌شود قرار نمی‌ گیرد.

از آنجا که طلا از لحاظ تاریخی ارزش خود را در طول زمان حفظ کرده است به عنوان نوعی بیمه در برابر رویدادهای اقتصادی نامطلوب بسیار عالی عمل کرده است.

در ضمن زمان هایی که خطر تورم وجود دارد از آنجا که قیمت طلا با دلار امریکا سنجیده می شود این فلز گرانبها ارزش خود را حفظ می کند.

اوراق قرضه خزانه داری

به این دلیل که اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده امریکا از حمایت تمام عیار دولت امریکا برخوردار است و توسط مقامات رسمی این کشور پشتیبانی می شود حتی در شرایط آشوب اقتصادی به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می شود.

ضمنا اوراق قرضه خزانه داری امریکا یک سرمایه گذاری بدون ریسک محسوب می شود چرا که در زمان تصفیه و سررسیدها اصل سرمایه شما توسط دولت ایالات متحده به شما بازگردانده می شود.

سهام های تدافعی

سهام های تدافعی

فراموش نکنید صرف ‌نظر از وضعیت بازارها، مصرف ‌کنندگان در زمان های آشفتگی و بحران ها همچنان به خرید مواد غذایی، محصولات بهداشتی، دارویی و لوازم اولیه خانگی ادامه می دهند.

در نتیجه کمپانی هایی که این گونه خدمات را بر عهده دارند در مواقع بحرانی ارزش خود را حفظ می کنند چرا که تقاضا برای کالاهای آنها افزایش پیدا می کند.

به عنوان مثال زمانی که کرونا در کل جهان شیوع پیدا کرد سهام کمپانی فایزر بعد از اختراع واکسن ضد کرونا چندین برابر رشد کرد و سهام داران آن سود بسیار خوبی به جیب زدند.

ارزهای بین المللی

یادتان باشد در بازار فارکس هم، ارزهای وجود دارد که در زمان های جنگ و ناآرامی دارایی امن محسوب می شود و سرمایه گذاران برای خریدن آنها دست و پا می شکنند.

یکی از این ارزها "فرانک سوئیس" است که به عنوان یک پناه گاه امن در نظر گرفته می شود. با توجه به ثبات دولت سوئیس و سیستم مالی آن، فرانک سوئیس معمولاً با فشارهای صعودی قوی ناشی از افزایش تقاضای خارجی مواجه است.

در حقیقت سوئیس دارای یک صنعت بانکداری بزرگ، امن و با ثبات، بازار سرمایه کم نوسان، بیکاری کم، استاندارد زندگی بالا و ارقام تراز تجاری مثبت است.

در ضمن استقلال سوئیس از اتحادیه اروپا نیز این کشور را تا حدودی از هرگونه رویداد منفی سیاسی و اقتصادی که در منطقه رخ می دهد مصون نگه داشته است.

"ین ژاپن و دلار امریکا" در کنار فرانک سوئیس نیز یک دارایی امن محسوب می شوند.

دلار آمریکا غالبا به دلیل اینکه ارز ذخیره جهان می باشد و در بسیاری از معاملات تجاری بین‌المللی استفاده می شود یک پناهگاه امن پیش ‌فرض برای شرکت ‌هایی است که با هرگونه عدم قطعیت درباره ارز داخلی مواجه هستند.

ین ژاپن هم به دلیل اینکه از نقدینگی بالا، تورم بسیار پایین و یک سیستم اقتصادی و سیاسی با ثباتی برخوردار است یک دارایی امن محسوب می شود و در مواقع بحرانی و ناآرامی مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار می گیرد.

نحوه ترید کردن دارایی های امن

نحوه معامله دارایی های امن

حال که با دارایی امن، مزیت ها و انواع دارایی های امن آشنا شدید وقت آن رسیده تا نحوه ترید کردن آنها را نیز به شما آموزش دهیم.

همان گونه که مطلع هستید بازارهای مالی بر اساس یک سری چرخه و یا بهتر بگوییم چرخشی عمل می کنند.

معامله گران برای اینکه سود کنند باید روند دارایی هایی مانند سهام های سودده، شاخص دلار آمریکا، کالاهای اصلی صنعتی، همچنین عوامل اساسی مانند داده های اشتغال و تولید ناخالص داخلی را مطالعه کنند تا بفهمند که اقتصاد چگونه عمل می کند.

مطالعه علم اقتصاد و چرخه های اقتصادی این ایده که در زمان وقوع رکود چه چیزهایی باید خرید و اینکه چه زمانی باید بخشی از پرتفوی خود را به دارایی های دفاعی و یا امن تر تبدیل کنید را ارائه می دهد.

به عنوان مثال در ادامه سه مولفه مهم که قبل از وقوع رکود می توانید از آنها سیگنال بگیرید به تشریح شده است:

1- معکوس شدن منحنی بازده اوراق قرضه: منظور از معکوس شدن منحنی بازده اوراق قرضه این است که نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله خزانه داری از اوراق قرضه کوتاه مدت کمتر بشود.

این مساله سیگنالی جهت آغاز وقوع رکود تلقی می شود.

2- داده های ضعیف کسب و کار و شاخص اطمینان مصرف کننده: اگر مصرف ‌کنندگان و کسب ‌و کارها در مورد آینده اقتصاد مطمئن نباشند احتمال کمتری دارد که برای آینده هزینه یا سرمایه ‌گذاری کنند در نتیجه این فاکتور باعث انقباض در رشد و منجر به رکود شود.

3- آمار منفی درباره اشتغال: آمار استخدام ها نه تنها می تواند بینشی در مورد نیات استخدام ها بلکه تعداد ساعات کار را نیز ارائه دهد.

وقتی شرکت ‌ها ساعات کاری شان را کاهش می ‌دهند یا کارگران را به طور موقت استخدام می ‌کنند ممکن است در مورد وضعیت اقتصاد دیدگاه منفی داشته باشند.

حال که سه مولفه مهم وقوع یک رکود اقتصادی را با هم مرور کردیم نوبت آن است که نحوه ترید دارایی ها امن را به شما آموزش دهیم.

توجه کردن به اخبار اقتصادی و رویدادهای مهم فاندامنتالی

همانطور که پیشتر بحث شد عوامل فاندامنتالی مانند آمار اشتغال و شاخص اطمینان تجاری می توانند رکود بازار و رونق اقتصادی را به طور یکسان پیش بینی کنند.

بر همین اساس پیروی از فاکتورهای فاندامنتالی تا آنجا که ممکن است به شما معیار خوبی برای ورود به موقع به یک دارایی امن و خروج از آن می‌ دهد.

توجه کردن و در نظر گرفتن اندیکاتورهای تکنیکالی

درست مثل ترید کردن دیگر دارایی های مالی شما می توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال و ابزارهای موجود در آن به موقع وارد مارکت شده و به موقع هم از آن خارج شوید.

به عنوان مثال، اندیکاتور مهم RSI به شما نشان می دهد که یک دارایی چه وقت وارد منطقه اشباع خرید و یا اشباع فروش شده است. در کل استفاده همزمان از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تصویر واضح و درست تری به شما قبل از ترید یک دارایی امن می دهد.

توجه به سوابق تاریخی پرایس اکشن

در نظر داشته باشید که از لحاظ تاریخی زمان هایی وجود دارد که یک دارایی رفتار مشابهی از خود نشان می دهد.

برای مثال، در سال 2008 و با آغاز بحران مالی انتظار می ‌رفت طلا افزایش پیدا کند ولی در عوض ذخایر توسط بانک‌ ها به نفع دلار نقد شد و تنها سال بعد بود که مارکت صعودی شد.

و اما کلام آخر...

همان گونه که مشاهده کردید دارایی های امن دارایی هایی هستند که در زمان های جنگ و ناآرامی کمک می کند نه تنها ارزش سرمایه شما حفظ شود بلکه گاهی افزایش هم پیدا کند.

اگر چه ریسک پایین آنها بازگشت پایینی هم در بر خواهد داشت ولی همیشه خیال تان راحت است که اصل پول شما در مواقع بحرانی حفظ خواهد شد.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه