آموزش اندیکاتور محاسبه حجم معامله + دانلود اندیکاتور
فارکس

آموزش اندیکاتور محاسبه حجم معامله + دانلود اندیکاتور

همانطور که از نام بازارهای مالی پیدا است این وادی خیابانی دو طرفه برای خرید و فروش دارایی هایی مانند: سهام، اوراق قرضه، فارکس، کالاها و غیره می باشد.

امروزه بازارهای مالی جایگاه بسیار مهم و جذابی برای کسب درآمد و تولید ثروت محسوب می شوند ولی برای ورود به این عرصه باید دانش تخصصی آن را بیاموزید. یکی از چیزهایی که در این مسیر به شما کمک فراوانی می کند یادگیری تحلیل تکنیکال است.

در تحلیل تکنیکال شما با انواع و اقسام اندیکاتورها آشنا شده و کارایی هر کدام از آنها را یاد خواهید گرفت.

در یکی دیگر از سری مقالات ارزشمند وبسایت دنیای ترید این بار در خدمت شما هستیم تا اندیکاتور حجم را که یکی از ابزارهای قوی تحلیل تکنیکال برای بسیاری از تریدرها به شمار می رود را به شما آموزش دهیم.

اندیکاتور محاسبه حجم معامله چیست؟

اجازه دهید در همین ابتدای مقاله به شما بگوییم که منظور ما از اندیکاتور محاسبه حجم معامله، پوزیشن سایز نیست. همانطور که می دانید پوزیشن سایز جزئی اساسی از مدیریت ریسک محسوب می شود که مقوله کاملا متفاوتی است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: پوزیشن سایز چیست؟ آموزش محاسبه حجم معامله در بازارهای مالی

منظور ما از نگارش این مقاله آموزش نحوه استفاده از اندیکاتور حجم است که در ادامه به آن می پردازیم.

یکی از صحیح ترین راه های اندازه گیری جریان نقدینگی در مارکت ها نگاه کردن به تعداد خرید و فروش های روزانه یک دارایی مالی مثل سهام است که به آن حجم گفته می شود. معامله گران از اصطلاح "جریان نقدینگی" برای سنجش میزان عرضه و تقاضا در بازارهای مالی استفاده می کنند.

خیلی ساده اندیکاتور حجم یا Volume میزان معاملاتی است که در طول یک دوره مشخص بر روی یک دارایی انجام می شود. به عنوان مثال کارایی اندیکاتور حجم در بازار سهام بدین شکل است که تعداد سهام های معامله شده امروز را بفهمیم یا مثلا در بازار آتی و آپشن ها ببینیم چه تعداد قرارداد دست به دست شده است.

در حقیقت معامله گران با نگاه به اندیکاتور حجم دنبال تشخیص میزان نقدینگی هستند. به خاطر داشته باشید اندیکاتور حجم نقش بسیار حیاتی در تحلیل تکنیکال ایفا می کند.

نکته: به خاطر داشته باشید که اندیکاتور حجم بیشتر در بازار سهام، آتی و آپشن ها استفاده می شود تا مارکت فارکس که حجم معاملات و نقدینگی ها بسیار بالا است.

دلیل اهمیت اندیکاتور حجم در معاملات

حجم یک مفهوم مهم در بازارهای مالی است که هم توسط سرمایه گذاران و هم توسط معامله گران پذیرفته شده است. تحقیقات نشان داده تریدرهایی که از اندیکاتور حجم در معاملاتشان استفاده می کنند موفق تر از آنهایی هستند که آن را نادیده می گیرند.

شاید اولین دلیلی که میزان اهمیت استفاده از اندیکاتور حجم را ثابت می کند این است که Volume وزن حرکت قیمت را به شما نشان میدهد.

به عنوان مثال اگر قیمت یک سهم از 10 دلار به 15 دلار افزایش یابد ولی اندیکاتور حجم حرکت بزرگی نکند متوجه می شویم که این افزایش قیمت خیلی مهم نبوده است.

ولی اگر اندیکاتور حجم همراه با افزایش 5 دلاری قیمت افزایش یابد متوجه می شویم که قرار است اتفاق خوبی در مارکت بیفتد.

نحوه کارایی اندیکاتور حجم

حال که با تعریف اندیکاتور Volume آشنا شدید نوبت آن است که نحوه کارایی این اندیکاتور را یاد بگیرید.

تصویر اندیکاتور حجم

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید این اندیکاتور از یک سری میله های بلند و کوتاه تشکیل شده است. هر زمان که طول این میله ها بزرگتر می شود حجم معاملات افزایش یافته و هر وقت طول این میله ها کوچکتر می شود حجم معاملات کاهش می یابد.

در واقع اندیکاتور حجم نشانگر قدرت مارکت است بدین معنی که افزایش طول میله ها حاکی از مارکتی قوی و سالم می باشد. ضمنا بد نیست بدانید که رنگ سبز نشان دهنده صعودی بودن و رنگ قرمز نشانگر نزولی بودن روند است.

به عبارتی دیگر حجم معاملات باید در روند صعودی با افزایش قیمت افزایش و با کاهش قیمت کاهش یابد.

از آن جا که بازار فارکس یک مارکت دو طرفه است اگر شما در روند نزولی هم شاهد میله های بلند بودید می توانید این مساله را به عنوان یک سیگنال فروش قوی تلقی کنید.

در حقیقت بسیاری از تریدرهای حرفه ای مارکت از اندیکاتور حجم در کنار دیگر ابزارها مثل پرایس اکسن به عنوان یک تایید محکم استفاده می کنند.

آموزش نصب و استفاده اندیکاتور حجم یا Volume در تریدینگ ویو

 در این قسمت قصد داریم تا شما را با طریقه نصب اندیکاتور حجم در وبسایت تریدینگ ویو و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم.

برای انجام این کار ابتدا باید وارد سایت تریدینگ ویو به آدرس https://www.tradingview.com/chart/ شوید. سپس از نوار Indicators در بالای صفحه کلمه Volume را تایپ کنید.

تصویر اندیکاتور حجم در تریدینگ ویوو

به همین سادگی شما اندیکاتور حجم را در وبسایت تریدینگ ویو فعال کردید. حال نوبت استفاده از این اندیکاتور ارزشمند است.

نحوه استفاده از اندیکاتور حجم و سیگنال گیری از آن

اگر قصد استفاده از اندیکاتور حجم را در معاملات خود دارید باید به اصول و قوانینی که در ادامه خواهیم گفت پایبند باشید. در واقع این قوانین ضعف یا قدرت روند موجود در مارکت را به شما نشان می دهند.

همانطور که می دانید هیچ معامله گری وجود ندارد که تمایل ورود به یک مارکت و روند ضعیف را داشته باشد و در حقیقت اکثر حرفه ای ها وارد بازارهایی با روند قوی می شوند.

در نظر داشته باشید که این دستورالعمل ها در همه موقعیت ها صادق نیستند اما راهنمایی های کلی برای تصمیم گیری های صحیح معاملاتی را به شما ارائه می دهند.

1- تایید روند

اندیکاتور حجم باید همزمان با یک بازار صعودی افزایش یابد. به زبانی خیلی ساده تر اندیکاتور حجم باید روند صعودی شما را با افزایش میله های سبز خود تایید کند.

اگر به هر دلیلی روند در حال افزایش بود ولی اندیکاتور حجم در حال پایین آمدن و کوتاه شدن بود این مساله می تواند سیگنالی مبنی بر تغییر روند و پایان عمر آن تلقی شود.

2- مشاهده واگرایی بین قیمت و اندیکاتور حجم

ما هم در مارکت های صعودی و هم نزولی می توانیم واگرایی را مشاهده کنیم. واگرایی زمانی رخ می دهد که به عنوان مثال قیمت در یک روند صعودی افزایش یافته ولی حجم شروع به کاهش می کند. این مساله نشان دهنده پایان بالقوه یک روند است.

3- سیگنال های صعودی

اندیکاتور حجم معمولا در تشخیص علائم صعودی بسیار خوب عمل می کنند. تصور کنید که حجم با ریزش قیمت بالا می رود و سپس قیمت افزایش می یابد و کمی به عقب باز می گردد.

اگر هنگامی که قیمت کمی به عقب باز می گردد قیمت پایین تر از کف قبلی نرسد و حجم هم در ریزش دوم قیمت کاهش یابد این مساله به عنوان یک سیگنال صعودی تلقی می شود.

4- حجم و بازگشت قیمت

بعد از اینکه قیمت برای یک مدت طولانی بالاتر یا پایین تر رفته باشد اگر شروع به رنج زدن کند و اندیکاتور حجم هم زیاد بشود این مساله می تواند نشانگر بازگشت قیمت باشد.

5- حجم و شکست قیمت در مقابل شکست دروغین قیمت

زمانی که بعد از مدتی رنج زدن شاهد یک شکست قیمتی یا بریک اوت هستیم، افزایش حجم نشانگر قدرت موجود در مارکت است. یادتان باشد تغییر اندک در اندیکاتور حجم یا کاهش حجم در هنگام شکست قیمت نشان دهنده عدم علاقه و احتمال بالاتر برای وجود یک شکست کاذب است.

6- تاریخچه حجم

فراموش نکنید حجم را باید نسبت به تاریخ اخیر آن بررسی کنید. به عنوان مثال مقایسه حجم الان یک دارایی با حجم 50 سال گذشته پیش کاری اشتباه است و ممکن است داده های اشتباه تحویل شما دهد.

هرچه داده های جدیدتر باشند احتمال واقعی بودن آنها بیشتر است.

بهترین اندیکاتورهای حجم

همینطور که می دانید اندیکاتور حج انواع و اقسام زیادی دارد که همه آنها کارایی مفیدی ندارند. در این قسمت قصد داریم تا شما را با بهترین اندیکاتورهای موثر حجم در بازار آشنا کنیم.

1- اندیکاتور VWAP

اندیکاتور میانگین قیمت وزنی حجم (Volume-Weighted Average Price) یکی از بهترین و معروف ترین اندیکاتورهای حجم بین معامله گران روزانه است.

همینطور که از نام این اندیکاتور پیدا است کار آن پیدا کردن میانگین قیمت وزنی حجم یک دارایی در یک بازه زمانی خاص است. این اندیکاتور این کار را با محاسبه میانگین قیمت بسته شدن یک کندل انجام می دهد.

به طور عمومی هر زمان که قیمت بالای این اندیکاتور قرار بگیرد تریدرها دارایی مورد نظر را خریداری کرده و هر وقت قیمت پایین آن بود دست به فروش آن دارایی می زنند.

شما می توانید از این اندیکاتور در موارد زیر استفاده کنید:

الف: هر زمان که شاهد شکست قیمت یا بریک اوت بودید

ب: هر زمان یک بازگشت قیمت مشاهده کردید

ج: برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت

تصویر اندیکاتور vwap

2- اندیکاتور VWMA

اندیکاتور بعدی Volume-Weighted Moving Average یا اندیکاتور میانگین متحرک وزنی حجم است. البته خود این اندیکاتور به انواع ساده، وزنی، صاف و غیره تقسیم می شود.

همینطور که از نام این اندیکاتور مشخص است گونه ای از میانگین متحرک است که در برگیرنده حجم نیز می باشد. این اندیکاتور کاملا شبیه به اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) است با این تفاوت که جنبه حجمی دارد.

برخی از معامله گران از این اندیکاتور به جای میانگین های متحرک استفاده می کنند. اندیکاتور VWMA تقاطع های صعودی و نزولی به علاوه بازگشت ها را نیز به شما نشان می دهد.

به عنوان مثال شکل زیر یک VWMA 20 روزه و یک VWMA 50 روزه را روی سهام BMW برای شما به تصویر کشیده است.

تصویر اندیکاتور vwma

3- شاخص جریان پول MFI

شاخص جریان پول یا Money Flow Index یک اندیکاتور حجمی دیگر است که شباهت بسیار زیادی به RSI دارد. این اندیکاتور از یک خط تنها درست شده که مناطق اشباع خرید و فروش را به شما نشان می دهد.

موارد استفاده این اندیکاتور، تشخیص واگرایی های صعودی و نزولی به علاوه یافتن مناطق اشباع خرید و فروش است. البته برخی از تریدرها از این اندیکاتور برای دنبال کردن روند نیز استفاده می کنند. تصویر زیر یک MFI را به شما نشان می دهد.

شاخص جریان پول mfi

4- شاخص انباشت و توزیع

اندیکاتور انباشت و توزیع یا Accumulation and Distribution Index که به آن اندیکتور A/D هم می گویند توسط مارک چیکین به وجود آمده است.

هدف این اندیکاتور این است که ببیند آیا یک دارایی (منظور جفت ارز، طلا و غیره است) به مرحله انباشت یا اشباع خرید و توریع یا اشباع فروش رسیده است یا خیر.

همینطور که مطلع هستید شما باید به عنوان یک تریدر دارایی را بخرید که در حال انباشت است و یا دارایی را بفروشید که در حال توزیع است. تصویر زیر یک نمونه از اندیکاتور A/D است.

شاخص انباشت و توزیع

5- اسیلاتور کلینگر

این اندیکاتور که توسط استفان کلینگر توسعه یافته است به معامله گران کمک می کند تا روندهای بلند مدت جریان پول را پیش بینی کنند و در عین حال از نوسانات کوتاه مدت آن نیز آگاه شوند. البته از این اسیلاتور برای نشان دادن بازگشت های قیمت نیز استفاده می شود.

این اندیکاتور از دو خط با دو رنگ متفاوت درست شده است. تصویر زیر یک اسیلاتور کلینگر را به شما نشان می دهد.

اسیلاتور کلینگر

6- اندیکاتور حجمی OBV

اندیکاتور OBV یک اندیکاتور وسعت است که بیشتر در معاملات شاخص های بزرگ سهام استفاده می شود. شما می توانید از این اندیکاتور برای تشخیص روند مارکت، واگرایی ها و تشخیص قیمت های خرید و فروش استفاده کنید.

تنظیمات اندیکاتور محاسبه حجم

برای رفتن به منوی تنظیمات اندیکاتور حجم در سایت تریدینگ ویو کافی است مطابق با شکل زیر ابتدا از سمت چپ تصویر (شماره 1) روی دایره Setting رفته تا با پنجره ای که در وسط تصویر مشاهده می کنید روبرو شوید.

تنظیمات اندیکاتور محاسبه حجم

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید تنظیمات اندیکاتور حجم از سه قسمت: Inputs، Style و Visibility تشکیل شده است. دو قسمت نوع و ظاهر آن کاملا سلیقه ای است و تنها قسمتی که مهم است قسمت Inputs یا ورودی آن است که معمولا روی عدد پیش فرض 20 می باشد.

دانلود اندیکاتور محاسبه حجم

اگر چه به سادگی می توانید اندیکاتور حجم را در تریدینگ ویو و متا تریدر پیدا کنید ولی در این قسمت لینک دانلود اندیکاتور حجم را برای شما به رایگان می گزاریم تا بتوانید در صورت نیاز آن را دانلود کرده و به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

نتیجه گیری

همینطور که مشاهده کردید اندیکاتور حجم یا Volume یکی از پارامترهای مهم تحلیل تکنیکال بین معامله گران بازارهای مالی است که کمتر کسی به آن توجه می کند.

از مطالعه این مقاله ارزشمند به این نتیجه می رسیم که اندیکاتور حجم یک ابزار تایید روند و الگوهای درون مارکت است. حجم معاملات هر چیز نشانگر میزان معاملاتی است که در طول یک روز بر روی آن دارایی خاص انجام شده است.

حجم معاملات در بازار جفت ارزها کارایی کمتری دارد و در بازار سهام، آتی و آپشن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. فراموش نکنید که نادیده گرفتن این اندیکاتور منجر به تریدهای ناموفق خواهد شد.

بخش پرسش و پاسخ

اندیکاتور حجم یا Volume چیست؟

اندیکاتور حجم یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که مقدار خرید و فروش یک دارایی را در یک بازه زمانی مشخص به شما نشان می دهد.

اندیکاتور حجم مناسب کدام بازارها است؟

معامله گران از اندیکاتور حجم در بازارهای مالی مانند: سهام، آپشن ها، فیوچرز، فارکس، کریپتوکارنسی ها و غیره استفاده می کنند.

چطور بهترین بهره برداری را از اندیکاتور حجم بکنیم؟

برای دریافت بالاترین و بهترین کارایی از اندیکاتور حجم توصیه می شود آن را با ابزارهای دیگری مثل پرایس اکشن و دیگر اندیکاتورهای تکنیکالی ترکیب کنید.

طریقه و راه های استفاده از اندیکاتور حجم چیست؟

از اندیکاتور حجم برای دریافت تایید ادامه روند استفاده می شود.

از اندیکاتور حجم برای بازگشت روند استفاده می شود.

از اندیکاتور حجم برای نقطه ورود شکست قیمت بعد از یک مارکت رنج استفاده می شود.

از اندیکاتور حجم برای دریافت تایید همراه با کندل استیک ها استفاده می شود.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه