چگونه قیمت سهام ایالات متحده با ارزش دلار آمریکا ارتباط دارد؟
فارکس

چگونه قیمت سهام ایالات متحده با ارزش دلار آمریکا ارتباط دارد؟

مقایسه شاخص دلار آمریکا (USDX) که معیاری است برای سنجش ارزش دلار آمریکا در برابر شش سبد ارزی اصلی دیگر با ارزش میانگین صنعتی داو جونز (DJIANasdaq و S&P 500 طی یک دوره 20 ساله (از سال 2011) ضریب همبستگی به ترتیب 35/0، 39/0 و 38/0 است. توجه داشته باشید که همه ضرایب مثبت هستند، این بدان معناست که با افزایش ارزش دلار آمریکا، شاخص های سهام نیز افزایش می یابند، اما فقط با مقدار مشخصی . همچنین قابل توجه است که هر ضریب زیر 0.4 است، به این معنی که فقط حدود 35٪ تا 40٪ از حرکات شاخص های سهام با حرکات دلار آمریکا همراه است.

واحد پول یک کشور از دو طریق می تواند در رابطه با بقیه جهان ارزش بیشتری پیدا کند: هنگامی که مقدار واحدهای ارزی موجود در بازار جهانی کاهش می یابد (به عنوان مثال، هنگامی که بانک فدرال نرخ بهره را افزایش می دهد و باعث کاهش هزینه ها می شود) یا با افزایش تقاضا برای آن ارز خاص. این واقعیت که افزایش دلار آمریکا بر ارزش سهام آمریکا تأثیر می گذارد طبیعی به نظر می رسد، زیرا دلارهای آمریکایی برای خرید سهام مورد نیاز است.

تأثیر کاهش قابل توجه ارزش دلار آمریکا بر ارزش پورتفوی سرمایه گذاری که در ایالات متحده مستقر است، تابعی بسیار زیاد از محتویات آن پورتفو است. به عبارت دیگر، اگر ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر به طور قابل توجهی کاهش یابد، ارزش پرتفوی شما ممکن است کمتر از قبل، بیشتر از قبل یا تقریباً مشابه گذشته باشد - این به نوع سهام موجود در پرتفوی شما بستگی دارد.

سناریوهای ارتباط دلار و سهام امریکا

سه مثال زیر تأثیرات مختلف بالقوه کاهش ارزش دلار در پرتفوی سرمایه گذار را نشان می دهد:

  1. سناریوی بدترین حالت. سبد سهام شما از سهام هایی تشکیل شده است که برای درآمدزایی به شدت به مواد اولیه، انرژی یا کالاهای وارداتی متکی هستند. بخش قابل توجهی از بخش تولید اقتصاد ایالات متحده به مواد خام وارداتی برای ایجاد کالاهای نهایی بستگی دارد. اگر قدرت خرید دلار آمریکا کاهش یابد، هزینه بیشتری برای تولیدکنندگان برای خرید کالا هزینه می شود، که به حاشیه سود (Profit Margin) آنها و در نهایت کل درآمد (Bottom Line) فشار وارد می کند.

شرکت های موجود در سبد سهام شما که خودشان را به درستی در برابر اتکا به قیمت کالاهای وارداتی یا اثرات کاهش دلار محافظت نمی کنند، می توانند شما را در معرض خطرهای ارزی زیادی قرار دهند. به عنوان مثال، شرکتی که چوب بیس بال را با چوب وارداتی می سازد، در صورت کاهش دلار آمریکا، باید هزینه بیشتری برای چوب پرداخت کند. در این حالت، پایین آمدن دلار آمریکا مشکلی را برای این شرکت ایجاد می کند زیرا باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد در ازای فروش پول کمتری کسب کند یا قیمت ها را افزایش دهد (با ریسک از دست دادن مشتری هایش) تا هزینه بالاتر چوب را جبران کند.

  1. سناریوی احتمالی. سبد سهام شما از مجموعه متنوعی از شرکت ها تشکیل شده است و در هیچ یک از بخش های اقتصادی Overweight (سرمایه گذاری با اضافه وزن یک بخش دارایی یا صنعت است که درصد بالاتر از حد طبیعی یک پرتفوی یا شاخص را تشکیل می دهد) ندارد. شما همچنین در سطح بین المللی تنوع ایجاد کرده اید و سهام شرکت هایی را دارید که در سراسر جهان فعالیت می کنند و به بازارهای مختلفی جنس می فروشند. در این شرایط، یک دلار کاهشی، هم تأثیرات مثبت و هم منفی بر روی پورتفوی خواهد داشت.

میزان وابستگی شرکت های متعلق به شما، فاکتوری برای درآمدزایی به دلار پایین یا بالای آمریکا خواهد بود، به همین دلیل تنوع پرتفو ضروری است. بسیاری از شرکت ها در یک پورتفوی معمولی، از خطر کاهش ارزش دلار آمریکا بر روی تجارت خود محافظت می کنند به این شکل که باید تاثیرات مثبت و منفی تغییرات اسکناس پشت سبز (دلار) را تراز کنند (Balance out).

  1. سناریوی بهترین حالت. پورتفوی شما از شرکت هایی تشکیل شده است که کالاهای تولیدی ایالات متحده را در سراسر جهان صادر می کنند. شرکتهایی که اساساً به درآمد خارجی و صادرات بین المللی اعتماد می کنند و اگر ارزش دلار آمریکا کاهش یابد بسیار خوب عمل می کنند زیرا وقتی ارزهای دیگر جهان را تبدیل می کنند، دلار بیشتری دریافت می کنند. این شرکت ها محصولات خود را در سراسر جهان می فروشند و دلار پایین باعث می شود محصولات امریکای با کیفیت، در بازارهای بین المللی رقابتی تر شوند.

ختم کلام

ارزش سهام های آمریکایی، به ویژه سهام های موجود در شاخص های بازار، همراه با تقاضای دلار آمریکا افزایش می یابد - به عبارت دیگر، آنها همبستگی مثبتی دارند. یک توضیح ممکن برای این مسئله، رابطه سرمایه گذاری خارجی است. هر چقدر که سرمایه گذاران بیشتری پول خود را در سهام ایالات متحده قرار می دهند، ابتدا لازم است دلارهای آمریکایی را برای خرید سهام آمریکایی خریداری کنند، که باعث افزایش ارزش شاخص ها می شود.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط