تحلیل بین بازارها (آموزش عملی ارتباط بین بازارها)
فارکس

تحلیل بین بازارها (آموزش عملی ارتباط بین بازارها)

آیا می دانید بازارهای گوناگون همگی روی هم تاثیر می گذارند؟ آیا از ارتباط بین بازار کالاها و فارکس یا کریپتوکارنسی ها با استاک مارکت مطلع هستید؟ آیا دوست دارید زودتر از دیگر معامله گران از آینده بازارها با خبر شوید؟ اگر آری لطفا این مقاله را با دقت بخوانید.

این مقاله مناسب چه کسانی است؟ در حقیقت این مقاله برای تمام معامله گرانی است که در بازارهای مالی ترید می کنند و به دلیل بلند پروازی شان دوست دارند زودتر از دیگران از آینده مارکت باخبر شوند.

در واقع این مقاله به این نکته می پردازد که تمام بازارها –مالی و غیر مالی، داخلی و بین المللی- همه با هم در ارتباط هستند. به عنوان مثال نفت و طلا که زیر گروه کامودیتی ها است به طور مستقیم تحت تاثیر قیمت دلار امریکا است.

یا مثلا بورس سهام ایالات متحده از بازار اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال هم تحت تاثیر بازار سهام ایالات متحده است.

اگر تمایل دارید برآیند تریدهای تان نسبت به قبل با سرعت بالایی بهبود پیدا کند این مقاله ارزشمند را تا انتها بخوانید.

آشنایی با هنر تحلیل بین بازارها

پس از اینکه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را یاد گرفتید و شروع به ترید کردن کردید متوجه می شوید برخی معامله گران بازارهای مالی سرعت پیشرفت شان بسیار چشمگیر است. به نظر می رسد آنها یک منبع اطلاعات بسیار قوی دارند که روند مارکت را به آنها نشان می دهد که ظاهرا شما از آن بی خبر هستید!

کمی که جلوتر بروید متوجه خواهید شد که این مساله صحت ندارد و آنها از هنر تحلیل بین بازارها به خوبی آگاه هستند.

تمام بازارها –مالی و غیر مالی، داخلی و بین المللی- از همدیگر تاثیر می پذیرند. به عنوان مثال با بالا رفتن یکی، دیگری هم افزایش و یا کاهش می یابد. حتی در سطح بین المللی نیز بازار دیگر کشورها به هم متصل است.

به عنوان مثال بازار سرمایه کشور خودمان ایران، تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی چون اقتصاد کلان، اقتصاد بین الملل، تحریم ها و غیره است. مثلا زمانی که قیمت نفت در سطح جهانی بالا می رود شرکت های صادرات محور قیمت محصولاتشان افزایش می یابد.

پس همینطور که مشاهده می کنید در دهکده جهانی دنیای امروز همانطور که انسان ها به یکدیگر وصل هستند تمامی بازارها نیز به هم متصل هستند.

هدف تحلیل بین بازارها چیست؟

حال که با هنر تحلیل بین بازارها آشنا شدید بد نیست درباره هدف تحلیل بین بازارها نیز کمی اطلاعات و آگاهی داشته باشید. آیا تحلیل بین بازارها سیگنال خرید و فروش است یا حرف نهایی را می زند؟

بدیهی است که هدف از تحلیل بین بازارها اصلا موارد ذکر شده در قسمت بالا نیست بلکه هدف این است که از دیدگاه زمانی زودتر از دیگر تریدرها از مسیر مارکت و دارایی مورد نظرمان مطلع شویم.

به عنوان مثال معامله گری که قبل از ترید کردن یک جفت ارز نگاهی به شاخص های سهام ایالات متحده و بازده اوراق قرضه خزانه داری می اندازد قطعا تصمیمات بهتر و منطقی تر نسبت به فردی که بلافاصله ترید می کند خواهد گرفت.

در بازارهای مالی این یک هنر است که بتوانیم تصویر بزرگ تری از مارکت داشته باشیم و قادر باشیم بر اساس آن پنجره معامله کنیم.

ضمنا فراموش نکنید که تحلیل بین بازارها به تنهایی موثر نیست بلکه باید با دیگر ابزارهای تحلیلی استفاده شود.

بازارهای مالی و دارایی

منظور از بازارهای مالی و دارایی چیست؟

بد نیست قبل از اینکه بخواهیم کمی جلوتر برویم دو اصطلاح "بازار مالی و دارایی" را برای افرادی که تازه با این مارکت آشنا شده اند توضیح دهیم.

بازار مالی بازاری است که در آن افراد دارایی های مالی را به قیمت کم با یکدیگر معامله می کنند. منظور از دارایی مالی هر چیز با ارزشی است که قابل معامله می باشد.

به عنوان مثال سهام ها، ارزهای بین المللی، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال، کالاهایی مثلا طلا، نفت، گندم و غیره همه یک دارایی مالی محسوب می شوند.

تحلیل بین بازارها چیست؟

در این قسمت قصد داریم شما را با معنی و مفهوم "تحلیل بین بازارها" آشنا کنیم.

به زبان خیلی ساده تحلیل بین بازارها روشی از تحلیل بازار است که در آن ارتباط بین بازارها یا انواع دارایی های مالی و اثر متقابلی که روی هم می گذارند مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

به عبارت دیگر آنچه در یک بازار اتفاق می ‌افتد می‌ تواند بر بازارهای دیگر تأثیر بگذارد. بنابراین مطالعه رابطه بین این نوع دارایی ها برای معامله ‌گر بسیار مهم و حیاتی است.

اهمیت تحلیل بین بازارها

تحلیل بین بازاری بینش وسیعی از مسیر آینده مارکت در اختیار معامله گران می گذارد.

در حقیقت تعیین همبستگی بین انواع مختلف دارایی های مالی می تواند تأییدیه های مهمی را در جهت احتمالی دارایی مورد نظر به شما ارائه دهد. به عنوان مثال اگر سیاستگذاران بانک مرکزی امریکا در حال بالا بردن نرخ های بهره به منظور مبارزه با تورم هستند شما می توانید نسبت به قوی تر شدن دلار مطمئن شوید.

حال اگر شما معامله گر بازار سهام نیویورک هستید همین فاکتور مهم و اساسی به شما سیگنال ریزش سهام ها را می دهد. پس همینطور که مشاهده می کنید تحلیل بین بازارها اهمیت بسیار زیادی دارد.

ترید بر اساس تحلیل بین بازاری

چطور می شود بر اساس تحلیل بین بازارها ترید کرد؟

از آنجا که تمام بازارها با یکدیگر در ارتباط هستند و افزایش یکی باعث ریزش یا بالا رفتن دیگری می شود در نتیجه یاد گرفتن این نوع روش تحلیلی به شما کمک چشمگیری می کند.

به عنوان مثال اگر شما تریدر کامودیتی ها به خصوص طلا هستید کافی است که روزانه قبل از اینکه سراغ چارت طلا بروید نگاهی به بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده بیندازید.

از آنجا که رابطه این دو معمولا با هم منفی است اگر بازده اوراق قرضه در حال افزایش باشد دلار امریکا هم قوی تر شده در نتیجه طلا در آن روز نزولی خواهد بود. فراموش نکنید که ما از عمدا از کلمه معمولا استفاده کردیم چرا که همیشه باید استثناها را در نظر گرفت.

در ادامه این مقاله سعی می کنیم با مثال های عملی بیشتر ارتباط بین این بازارها را به شما نشان دهیم.

مثال هایی از تحلیل بین بازارها

به مهمترین قسمت این مقاله یعنی مثال های عملی از ارتباط بین بازارها رسیدیم. در این قسمت سعی می کنیم شما را با اثرات متقابل دارایی های مالی روی یکدیگر آشنا کنیم.

روابط کلیدی

  • ارتباط بین دلار امریکا و طلا و نفت
  • ارتباط بین طلا و نرخ های بهره
  • ارتباط بین دلار امریکا و بازار سهام
  • ارتباط بین دلار امریکا و اوراق قرضه
  • ارتباط بین دلار امریکا و بیتکوین

ارتباط بین دلار امریکا و طلا و نفت

 در نظر داشته باشید که فاکتورهای مختلفی روی قیمت این فلز گرانبها تاثیر می گذارد که یکی از مهمترین آنها قیمت دلار امریکا است.

در حقیقت از آنجا که طلا جایگزین دلار می باشد با بالا رفتن قیمت دلار ایالات متحده طلا معمولا ریزش می کند. در بازارهای مالی به این موضوع ارتباط منفی گفته می شود.

شاید دوست داشته باشید دلیل این مساله را نیز بدانید.

از آنجا که طلا با دلار معامله می شود (xauusd) یک دلار ضعیف تر باعث می شود طلا ارزان تر به نظر برسد. در نتیجه طبق قانون عرضه و تقاضا وقتی همه برای یک طلای ارزان تر هجوم می آورند قیمت طلا افزایش می یابد.

ضمنا رابطه بین دلار ایالات متحده و نفت نیز مثل طلا یک ارتباط منفی است.

این مساله بدین معنی است که با قوی تر شدن دلار امریکا نفت شروع به ریزش می کند. دلیل اصلی آن هم این است که این طلای سیاه به خاطر قوی تر شدن دلار نیز گران تر شده، تقاضا برای آن کم می شود در نتیجه قیمت آن کاهش پیدا می کند.

ارتباط بین طلا و نرخ های بهره

جالب است بدانید که رابطه بین طلا و نرخ های بهره معمولا و نه همیشه یک ارتباط منفی و وارونه است.

این موضوع بدین معنی است که با بالا رفتن نرخ های بهره معمولا طلا کاهش پیدا می کند و با پایین آمدن نرخ های بهره طلا قوی تر شده و افزایش می یابد.

یکی از دلایل اصلی این ارتباط منفی این است که طلا یک دارایی امن محسوب می شود.

در واقع بر اساس گفته شورای جهانی طلا؛ مرجع جهانی این فلز گرانبها، زمانی که نرخ بهره بالا می رود معامله گران تمایل دارند به سمت دارایی های ریسکی مثل سهام ها بروند. همین موضوع باعث می شود تقاضا برای طلا که یک دارایی امن است کاهش یافته و قیمت آن نزولی شود.

ارتباط بین دلار امریکا و بازار سهام

در این قسمت قصد داریم رابطه بین دلار ایالات متحده امریکا و بازار سهام نیویورک را با هم بررسی کنیم.

بد نیست بدانید که دلار امریکا و بازار سهام به خصوص شاخص های بزرگ سهام امریکا مثل: S&P500، Nasdaq و Dow Jones یک رابطه وارونه و منفی دارند.

این مساله بدین معنی است که با قوی تر شدن دلار امریکا شاخص های بزرگ سهام نیویورک تمایل به ریزش دارند.

ارتباط بین دلار امریکا و اوراق قرضه

اجازه دهید ابتدا اوراق قرضه را برای شما توضیح دهیم.

هر زمان که دولت یا بانک ها، موسسات مالی بزرگ، شهرداری ها و کمپانی بزرگ چند ملیتی نیاز به سرمایه دارند شروع به انتشار اوراق قرضه می کنند.

آنها این کار را به دلیل نیازشان به منابع مالی انجام می دهند.

بد نیست بدانید خود اوراق قرضه با نرخ بهره یا سودش یک ارتباط منفی دارد. یعنی هرچه قیمت اوراق گران تر باشد نرخ بهره آن کمتر و هرچه قیمت اوراق پایین تر باشد نرخ بهره و سود آن بیشتر خواهد بود.

حال که با اوراق قرضه و نرخ بازده آن آشنا شدید نوبت آن است تا به ارتباط آن با دلار امریکا بپردازیم.

رابطه بازده اوراق قرضه با دلار امریکا یک ارتباط مثبت است. این مساله بدین معنی است که با بالا رفتن بازده اوراق قرضه در امریکا دلار هم قوی تر می شود. بالعکس با کاهش بازده اوراق قرضه خزانه داری دلار امریکا شروع به ریزش می کند.

در حقیقت بازده اوراق قرضه دولتی در ایالات متحده به عنوان شاخصی از جهت کلی نرخ بهره و انتظارات کشور عمل می کند.

ارتباط بین دلار امریکا و بیتکوین

بد نیست بدانید بیتکوین با شاخص دلار امریکا یک رابطه به شدت وارونه و منفی دارد. این مساله بدین معنی است که با قوی تر شدن دلار بیتکوین شروع به ریزش می کند و با ضعیف تر شدن دلار بیتکوین افزایش می یابد.

به زبانی دیگر با افزایش نرخ های بهره توسط فدرال رزرو که از آن به عنوان سیاست های انقباضی یاد می شود (شاهینی) دلار قوی تر شده و بیتکوین شروع به ریزش می کند. برعکس هر زمان که مقامات بانک مرکزی امریکا برای مبارزه با تورم نرخ های بهره را کاهش می دهند که از آن به عنوان سیاست های انبساطی یاد می شود (کبوتری) دلار ضعیف تر شده و بیتکوین شروع به افزایش می کند.

برگه تقلب تحلیل بین بازاری

همینطور که تا اینجای این مقاله متوجه شدید تحلیل بین بازاری به معنی مطالعه رفتار بین دارایی های مالی مختلف مثل ارزها، سهام ها، اوراق قرضه، کالاها، ارزهای دیجیتال و غیره با یکدیگر است.

در واقع تحلیل بین بازاری به تریدرها کمک می کند تا دید وسیع تر و شفاف تری نسبت به حرکات و پرایس اکشن دارایی های مالی داشته باشند چرا که رفتار قیمت ارزها اغلب ناشی از رابطه آنها با کالاها، اوراق قرضه و شاخص های سهام است.

به عنوان مثال تضعیف قیمت دلار امریکا باعث قوی تر شدن کامودیتی ها می شود و بالعکس قوی تر شدن دلار باعث تضعیف کالاها می شود.

یا مثلا ریزش قیمت اوراق قرضه که باعث بالا رفتن نرخ بهره اوراق قرضه می شود به ضرر سهام ها است و باعث ریزش آنها می شود.

و در انتها افزایش قیمت کامودیتی ها که به طور تاریخی به معنی قوی تر شدن اقتصاد است به نفع بازار سهام و به ضرر بازار اوراق قرضه می باشد.

در ادامه این مقاله ما شما را با یک برگه تقلب آشنا می کنیم که می تواند کمک موثری به شما بکند.

نتیجه گیری

به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است.

همینطور که متوجه شدید تحلیل بین بازاری روش تحلیلی را به شما معرفی می کند که به وسیله آن می توانید تاثیر دارایی های مالی یا بازارهای مختلف را روی یکدیگر بررسی کنید.

در این روش شما فقط به دنبال رفتار قیمت یک دارایی از یک بازار نیستید بلکه به دنبال ارتباط آن دارایی خاص با دیگر بازارها هستید.  در حقیقت تحلیل بین بازاری دید شما را وسیع تر کرده و باعث می شود قبل از فشردن دکمه ترید تمام جوانب امر را در نظر بگیرید.

در انتها فراموش نکنید که نباید فقط بر اساس تحلیل بین بازاری ترید کنید بلکه باید این متد را در کنار دیگر تحلیل ها بکار بگیرید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه