چطور ارزهای قوی و ضعیف را در فارکس شناسایی کنیم؟
فارکس

چطور ارزهای قوی و ضعیف را در فارکس شناسایی کنیم؟

همه شما مطلع هستید که هدف نهایی هر تریدری در بازار فارکس افزایش سودهای بیشتر و به حداقل رساندن ضررهایش می باشد. هر معامله گری برای رسیدن به این هدف بزرگ به ابزارهای مخصوصی نیاز دارد.

یکی از این ابزارهای بسیار مهم ابزار سنجش قدرت ارزها است. حال به عنوان یک معامله گر فارکس یکی از بزرگترین مشکلاتی که سر راهتان می باشد این است که ارزهای زیادی برای ترید کردن وجود دارند.

به عنوان مثال شما انتخاب می کنید که یورو را معامله کنید حال سوال این جا است که می خواهید یورو را در مقابل چه ارزی ترید کنید؟ یورو در مقابل دلار؟ یورو در مقابل پوند؟ یورو در مقابل ین و این داستان همین طور ادامه دارد.

فرض کنید شما متوجه قدرت یورو در بین چند ارز دیگر شده اید حال کدام ارزها در این لحظه ضعیف تر می باشند؟ فراموش نکنید به عنوان یک تریدر حرفه ای اگر بتوانید همیشه یک ارز قوی در مقابل یک ارز ضعیف پیدا کنید به قول معروف نون شما در روغن است.

حال سوال اینجاست که کدام جفت ارزها مناسب ترید کردن هستند؟ نگران نباشید ما در وبسایت دنیای ترید در کنار شما عزیزان هستیم تا به عنوان کارشناسان ارزهای بین المللی مشکلات شما تریدرهای عزیز را در حد توان مرتفع کنیم.

اینجا دقیقا همان جایی است که ابزار سنجش قدرت ارزها و این مقاله به کمک شما می آید تا بتوانید مسیر چند ماهه را فقط طی چند ساعت بپیمایید.

این ابزار دقیقا برای همین منظور طراحی شده تا بتواند به شما کمک کند ارزهای مناسب ترید کردن را پیدا کنید. در ادامه ما شما را با موضوعاتی که قرار است در این مقاله بیاموزید آشنا خواهیم کرد.

ابزار سنجش قدرت ارزها چیست؟

ابزار سنجش قدرت ارزها یا متر سنجش قدرت ارزها یک ابزار یا اندیکاتور تکنیکالی است که به شما قوی ترین و ضعیف ترین ارزها را بسته به اینکه در چه تایم فریمی معامله می کنید نشان می دهد. یکی از مهمترین توصیه هایی که حرفه ای های بازار می کنند تشخیص ارزهای قوی و ارزهای ضعیف است.

هدف هر معامله گر حرفه ای که در بازار فارکس است چیزی به جز کسب سود نیست. زمانیکه شما قادر باشید جفت ارزی را پیدا کنید که یکی قوی و دیگری ضعیف می باشد به راحتی به این مهم دست یافته اید.

شاید شما ابزارهای زیادی را بشناسید که این کار را برای شما انجام می دهند ولی اکثر آنها یا پولی هستند و شما باید مبالغ زیادی برای آنها بپردازید و یا مثل چارت های سنجش قدرت ارزها فقط تعداد کمی ارز را به شما نشان می دهند.

یکی از اهداف ما در وبسایت دنیای ترید کمک به شما است تا خودتان بتوانید یک ابزار بسیار حرفه ای و کاملا رایگان برای رسیدن به این منظور بسازید.

در ضمن زمانی که شما این ابزار را می خرید از فرمول، منطق و استراتژی پشت آن بی خبر هستید. به عنوان مثال ممکن است این اندیکاتور برای تایم فریم های بالا ساخته شده باشد ولی شما یک اسکالپر باشید!

یا شاید این اندیکاتور برای کوتاه مدت ساخته شده باشد ولی شما یک تریدر بلند مدت باشید. نگران نباشید ما در قسمتهای بعدی این مقاله نحوه ساختن ابزار سنجش شخصی را به شما آموزش خواهیم داد.

مزایای استفاده از ابزار سنجش قدرت ارزها

حال که با ابزار سنجش قدرت ارزها آشنا شدید بد نیست کمی هم درباره مزایای آنها بدانید.

ابزار تشخیص قدرت ارزها به شما کمک می کند تا قوی ترین و ضعیف ترین ارزهای مارکت را شناسایی کنید. شما با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود بازارهای روند دار و رنج را تشخیص دهید. یا به عنوان مثال شما با استفاده از این ابزار می توانید قدرت نسبی ارزها را با یکدیگر مقایسه کنید.

در واقع ابزار سنجش قدرت ارزها یک سیگنال تاییدی اضافی است که تریدرها از آن برای پیش بینی حرکات ارزها در تصمیم گیری های شان استفاده می کنند. در واقع این ابزار به شما نشان می دهد که کدام ارزها در تایم فریم مورد نظر شما ارزشمندتر و کدام ارزها کم ارزش تر می باشند.

فاکتورهای تاثیرگذار روی قدرت نسبی ارزها

بد نیست بدانید فاکتورهای متفاوتی روی قدرت نسبی ارزهای بین المللی اثر می گذارند. در این قسمت ما برخی از مهمترین آنها را به شما معرفی می کنیم.

نرخهای بهره

اولین و شاید مهمترین آنها نرخهای بهره هستند. نرخ بهره همان چیزی است که وقتی شما قصد وام گرفتن یا قرض کردن را دارید به کار شما می آید. هرچه نرخهای بهره بالاتر باشند یعنی شما برای قرض کردن با مشکلات بزرگتری مواجه خواهید بود و این برای شما هزینه بر می باشد.

برعکس هرچه نرخ های بهره کمتر باشند فرصت وام گرفتن بیشتر می شود و این مسئله به بهبود وضعیت اقتصادی کمک می کند.

تورم

دومین عامل تاثیرگذار نرخ تورم است. درحالی که تورم کم برای ارزها خوب می باشد ولی تورم بسیار بالا برای اقتصاد مخرب است و دولت ها را مجبور می کند برای مبارزه با آن نرخ های بهره را بالا ببرند. ولی همین افزایش نرخهای بهره باعث قوی تر شدن ارز کشور مورد نظر می باشد.

به عنوان مثال با شروع همه گیری کووید در جهان، ایالات متحده نرخ های بهره خود را برای تداوم رونق اقتصادی کاهش داد. این مساله منجر به افزایش تورم در سطح ایالات متحده شد. حال، امریکا مدتی است برای مبارزه با این تورم در حال افزایش نرخ های بهره است.

سیاستهای اقتصادی و رشد

فاکتور مهم تاثیرگذار دیگر روی ارزها، سیاستهای اقتصادی کشورها است که چنانچه مناسب باشند باعث رشد اقتصاد همان کشور می شود. یک اقتصاد قوی و در حال رشد تقاضا برای ارز کشور مورد نظر را افزایش می دهد و بالعکس.

تریدرهای فارکس هم درست از همین فاکتورهای فاندامنتالی برای تریدهایشان استفاده می کنند.

ثبات ارزها

یکی از فاکتورهایی که برای معامله گران بازارهای فارکس اهمیت دارد ثبات ارز یا ارزهای کشور مورد نظر است. دقیقا به همین دلیل است که جفت ارز یورو به دلار بالاترین تقاضا را بین ارزهای بین المللی مارکت فارکس دارد. دلیل آن هم ثبات دلار امریکا و یورو می باشد.

وقتی که ارز کشوری به خاطر مشکلات اقتصادی مثل بدهی و غیره دچار مشکل می شود تریدرها برای معامله این ارز احساس ناامنی می کنند. همین مسئله باعث می شود ارز مورد نظر جذابیت خودش را از دست بدهد.

تصویر نحوه ساخت ابزار سنجش قدرت ارزها

چگونه یک ابزار سنجش قدرت ارز بسازیم؟

ظاهرا به قسمت شیرین ماجرا رسیده ایم. در این قسمت ما به طور کلی طی چهار مرحله به شما آموزش خواهیم داد که چطور می شود یک ابزار برای سنجش قدرت ارزها ساخت. این دستورالعمل چهار مرحله ای کلید گشایش مشکل شما است:

  • ارز پایه تان را انتخاب کنید و لیستی از ارزهای ماژور و کالایی تهیه کنید.
  • میزان درصد تغییرات 15 هفته گذشته آن را ارزیابی کنید.
  • آنها را به ترتیب از قوی ترین به ضعیف ترین اولویت بندی کنید.
  • این کار را در روزهای تعطیل مارکت انجام دهید.

1- ارز پایه تان را انتخاب کنید و یک لیست از ارزهای ماژور تهیه کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید تهیه لیستی از ارزهای ماژور است. شما می توانید این کار را هم به صورت دستی و هم در یک فایل اکسل انجام دهید. نحوه کار بدین شکل است که فایلتان را به 3 ستون مجزا تقسیم کنید.

در بالای اولین ستون از سمت چپ بنویسید جفت ارزها، بالای ستون دوم بنویسید تغییرات 15 هفته گذشته و در بالای ستون سوم بنویسید ترتیب قوی ترین به ضعیف ترین.

فراموش نکنید چون ارز پایه ما در اینجا دلار امریکا است در نتیجه USD را در ابتدای لیستتان قرار دهید. سپس به ترتیب نام بقیه ارزهای ماژور را بنویسید.

نکته ای که باید رعایت کنید این است که چون ما می خواهیم قدرت دیگر ارزها را با دلار امریکا مقایسه کنیم در نتیجه دلار امریکا را برای تمام ارزهای ماژورتان در سمت راست بنویسید (به عنوان مثال ما به طور معمول در بازار فارکس می گوییم USD/CAD ولی اینجا شما باید بنویسید CAD/USD).

نمونه تصویر شناسایی قدرت ارزها

2- میزان درصد تغییرات 15 هفته گذشته آن را ارزیابی کنید.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا 15 هفته؟ پاسخ این سوال بستگی به این دارد که شما چه نوع تریدری هستید: آیا تریدر بلند مدت هستید، تریدر میان مدت هستید و یا اسکالپر. معمولا مومنتوم مارکت را در فاصله زمانی 3 ماه تا 12 ماه می سنجند و ما در اینجا از 15 هفته با فرض بر اینکه شما تریدر 4 ساعته و یا حداکثر روزانه هستید استفاده می کنیم.

حال نوبت به یادداشت تغییرات 15 هفته گذشته این ارز در مقایسه با دلار امریکا است. مجددا یادآوری می کنیم از آنجایی که قصد ما این است قدرت ارزهای دیگر را با دلار امریکا مقایسه کنیم در نتیجه عددی که جلوی دلار امریکا باید بنویسید همیشه صفر است.

برای این منظور شما از دو طریق می توانید این کار را انجام دهید: اول اینکه مستقیما وارد سایت Tradingview شوید و جفت ارز خود را انتخاب کنید. دوم اینکه وارد سایت دنیای ترید شوید و از منوی اخبار آیکون تحلیل جفت ارزهای فارکس را انتخاب کنید.

سپس به عنوان مثال جفت ارز یورو به دلار را انتخاب کنید. حال شما از طریق چارت یورو به دلار مراحل زیر را انجام دهید.

اولین کار مهمی که باید بکنید تغییر تایم فریم به هفتگی است. سپس در منوی اندیکاتورها ابزار ROC یا Rate of Change را انتخاب کنید. فراموش نکنید به محض فعال کردن ROC از منوی تنظیمات، دوره یا Length آن را حتما روی عدد 15 بگذارید چرا که به صورت پیش فرض عدد آن 9 می باشد. همینطور که می دانید هدف ما بررسی دوره 15 هفته گذشته است. با نگاهی به تصویر زیر مشاهده می کنید که عدد آبی رنگ کنار اندیکاتور ROC نوشته شده 3.19-.

نمونه عکس انتخاب تایم فریم

حال تنها کاری که باید بکنید این است که به جدول تان برگردید و در ستون دوم که بالای آن نوشته اید تغییرات 15 هفته گذشته عدد 3.19- را جلوی جفت ارز EUR/USD یادداشت کنید. سپس این کار را برای تمام ارزهای ماژورتان انجام دهید و اعداد مربوطه را در جای درستشان یادداشت کنید.

3- آنها را به ترتیب از قوی ترین به ضعیف ترین اولویت بندی کنید.

حال نوبت مرحله سوم رسیده است. در این قسمت شما باید ارزهایتان را از قوی ترین به ضعیف ترین به ترتیب از بالا به پایین بنویسید. در این قسمت ما جدول سنجش قدرت ارزها را در تاریخ شنبه 26 مارس 2022 برای شما آماده کردیم که در تصویر پایین آن را برای شما به تصویر کشیده ایم.

نمونه تصویر بارگذاری شده ارزها

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، ین ژاپن و فرانک سوئیس قوی ترین ارزها و پوند انگلستان و دلار نیوزیلند ضعیف ترین ارزها هستند. حال با انجام این کار ما موفق شده ایم که جدولی از ارزهای قوی تا ضعیف درست کنیم.

4- این کار را در روزهای تعطیل مارکت انجام دهید.

نکته مهم دیگر این است که شما حتما باید این کار را در روزهای شنبه و یکشنبه که مارکت تعطیل است انجام دهید. دلیل آن هم این است که در این دو روز مارکت بسته است و این اندیکاتور در حال نوسان نیست.

چطور با اندیکاتور سنجش قدرت ارزها ترید کنیم؟

بسته به اینکه شما چه نوع تریدری هستید راههای زیادی برای استفاده ار این ابزار وجود دارد. ولی در کل شما می توانید اطلاعات جدول تهیه شده در قسمت بالا را به دو منظور استفاده کنید:

1- شناسایی مارکت های روند دار و هم مسیر شدن با روند موجود

2- شناسایی مارکت های ضعیف یا رنج و گرفتن موج های کوچک

شاید برای قسمت شماره 1 با این سوال مواجه شوید که چطور می شود مارکت های روند دار را شناسایی کرد. برای انجام اینکار باید به جدولی که در قسمت قبل تهیه کردید برگردید و دو جفت ارز قوی اول جدول را با دو جفت ارز ضعیف آخر جدول ترید کنید. به عنوان مثال ین ژاپن و فرانک سوئیس را با پوند انگلستان و دلار نیوزیلند معامله کنید.

برای قسمت شماره 2 یعنی شناسایی روندهای ضعیف یا رنج مجددا باید به جدولی که از قبل آماده کردید بازگردید ولی این دفعه باید ارزهای قوی را با قوی و ارزهای ضعیف را با ضعیف ترید کنید. به عنوان مثال ین ژاپن را با فرانک سوئیس و پوند انگلستان را با دلار نیوزیلند ترید کنید.

از آنجایی که قدرت این ارزها با هم برابر هستند در نتیجه باید از استراتژی مارکت های رنج یعنی خرید در کف و فروش در سقف استفاده کنید.

اشتباهی که نباید در حین استفاده از این ابزار بکنید

اگر می خواهید با استفاده از این ابزار بسیار خوب سودهای بیشماری کسب کنید لطفا این قسمت را خوب مطالعه کنید. مهمترین نکته ای که باید رعایت کنید این است که هرگز از این ابزار به عنوان نقطه ورود استفاده نکنید.

دلیل آن هم این است که این ترفند فقط فرصت های خوب معاملاتی را به شما نشان می دهد و هرگز درباره نقطه ورود هیچ سیگنالی به شما نشان نمی دهد.

نمونه تصویر ورود به معامله

فرض کنید در تصویر بالا دلار استرالیا قوی ترین و ین ژاپن ضعیف ترین ارز ما می باشد. همینطور که مشاهده می کنید روند ما صعودی است در نتیجه باید منتظر فرصت های خرید ماند. آیا به صرف اینکه قوی ترین و ضعیف ترین ارز را پیدا کرده ایم کار تمام است؟ پاسخ خیر است.

همین طور که پیشتر برای شما توضیح دادیم این تکنیک فقط برای پیدا کردن فرصت های خوب معاملاتی است و هرگز نقطه ورود را به شما نشان نمی دهد.

در مثال بالا بهترین نقطه ورود رسیدن قیمت به خط مقاومتی است که شکسته شده و تبدیل به یک سطح حمایتی شده است. حال چنانچه این خط مقاومت تبدیل به خط حمایت شود شما یک نقطه ورود بسیار عالی کشف کرده اید چرا که بر اساس شعار خوب روند دوست شما است عمل کرده اید.

نکته دوم این است که باید همیشه مراقب تایم فریمی که قرار است در آن ترید کنید باشید. به عنوان مثال ممکن است امروز یورو در تایم کوتاه مدت ارز بسیار مناسب و قوی برای ترید کردن باشد ولی اگر سری به تایم بلندمدت بزنید یورو ضعیف ترین ارز موجود در آن باشد.

تصویر قوانین طلایی شناسایی ارزها

4 قانون طلایی نحوه استفاده از ابزار سنجش قدرت ارزها

  • قوی ترین و ضعیف ترین ارزها را پیدا کنید.
  • بر اساس روند موجود ترید کنید.
  • مناطق و سطوح مهم ارزشمند بازار را پیدا کنید.
  • منتظر نقطه ورود مناسب بمانید و سپس ماشه را بکشید.

نتیجه گیری

یکی از دشوارترین قسمت های ترید کردن در بازار فارکس انتخاب هوشمندانه جفت ارزهای مناسب است. همانطور که مطلع هستید تشخیص اینکه کدام ارزها قوی و کدام ارزها ضعیف هستند یکی از فاکتورهای مهم برای ترید کردن است. 

در این مقاله ما سعی کردیم شما را با یکی از قوی ترین ابزارهای شناسایی ارزهای قوی و ضعیف آشنا کنیم. فراموش نکنید که این ابزار فقط جفت ارزهای مناسب را به شما نشان می دهد و هرگز یک ابزار مناسب نقطه ورود به معامله یا اصطلاحا ماشه چکان نیست.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه