دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟
ارز دیجیتال

دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

ارزهای دیجیتال قطعاً یکی از مهمترین اختراعات چند سال اخیر بود‌اند. ارزهای رمزنگاری شده و فناوری بلاک چین به دلیل ویژگی‌های متنوع، به شهرت چشمگیری رسیده‌اند. با این حال، موضوع فناوری دفتر کل توزیع شده یا لجر  (DLT) هم به یکی از بحث‌های داغ محافل کریپتوکارنسی تبدیل شده است.

هرچند که اساس تکنولوژی بلاک چین، دفتر کل توزیع شده است. درک دقیق لجر و نحوه عملکرد آن می‌تواند منجر به انقلابی چشمگیر در معاملات تجاری شود. در مقاله پیش رو که توسط کارشناسان دنیای ترید نوشته شده است، در خصوص ویژگی، انواع و طریقه کار دفتر کل توزیع شده صحبت و آشنا خواهیم کرد.

پس این مقاله را تا انتها بخوانید و با ما همراه باشید.

دفتر کل توزیع شده چیست؟

دفتر کل توزیع شده یا همان  Distributed Ledger Technology دفتر مشترک یا به طور ساده دفتر توزیع شده بین افراد یک مجموعه (یا نودهای یک بلوک در بلاک چین) است.

این یک سیستم دیجیتالی است که به کاربران و سیستم‌ها اجازه می‌دهد معاملات مربوط به دارایی‌ها را ثبت کنند. فناوری دفتر کل توزیع شده اطلاعات را در هر زمان مشخص در چندین مکان ذخیره می‌کند.

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: ارز دیجیتال ترون

دفتر کل توزیع شده برخلاف سیستم‌های مالی سنتی، یک مکان مرکزی برای ذخیره اطلاعات ندارد و این همان چیزی است که آن را از یک پایگاه داده سنتی متمایز می‌کند.

این فناوری جهت تمرکز زدایی از الگوریتم اجماع استفاده می‌کند. این سیستم امنیت، شفافیت و اعتماد بهتری را در بین طرفین استفاده کننده فراهم می‌کند.

هسته دفتر کل توزیع شده سامانه همتا به همتا یا peer-to-peer (P2P)  است. شما می‌توانید در هر سامانه همتا به همتا، بدون نیاز به نهادی متمرکز با کاربر مقابل ارتباط برقرار می‌کنید.

اهمیت استفاده از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده در شبکه بلاک چین

ورود بیت کوین در سال 2008، احتمالاً یکی از نقاط عطف بازارهای مالی است. از آن زمان، فناوری بلاک چین  با ویژگی‌های مقاومت در برابر اصلاح و ذخیره امن سوابق معاملات، مورد توجه دنیای تجارت قرار گرفته است. نگاهی دقیق به روند اکوسیستم بلاک چین در سال 2020 می‌تواند پتانسیل بالای دفتر کل توزیع شده را نشان دهد.

طبق گزارش‌ها، احتمالاً تا سال 2023 بودجه دولت‌ها و بخش خصوصی جهت استفاده از فناوری بلاک چین برای حل مشکلات، به حدود 15.9 میلیارد دلار خواهد رسید. در سال 2018 شرکت‌های نوپا در حوزه فناوری بلاک چین، توانستند ارزش سهام‌های خود را به مبلغی بالغ بر 4.15 میلیارد دلار برسانند. سهم عمده‌ای از شرکت‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین مربوط به بخش صنعت است؛ چیزی نزدیک به 29 درصد!

همه این اعداد و ارقام خبر از وجود یک فناوری برتر به نام فناوری دفتر کل توزیع شده می‌دهد. فناوری که نقطه شروع بلاک چین بود. در واقع، بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است.

برای درک مفهوم دفتر کل توزیع شده، می‌توانید آن را یک فناوری همتا به همتا (P2P) که در اینترنت پشتیبانی می‌شود، تصور کنید؛ مانند ایمیل، تلفن اینترنتی یا فایل‌های اشتراکی. هرچند که نگرانی‌هایی در مورد انتقال و مالکیت دارایی در خصوص فناوری‌های P2P وجود دارد، اما این فناوری باعث شد بیت کوین متولد شود و باعث انقلابی در حوزه تجارت مالی شود.

دفتر کل توزیع شده چیست؟

 ویژگی‌های دفتر کل توزیع شده

در قرن‌های گذشته، دفترهای ثبت مالی به صورت کاغذی بودند. اما با گذشت زمان و ورود تکنولوژی و اینترنت به زندگی مردم، این دفترها هم دیجیتالی شدند.

به شکلی که این دفترهای الکترونیکی اکنون در هسته اصلی فناوری بلاک چین قرار دارند و یک راه‌حل برای مشکلاتی است که احتمال حل آنها از طریق سیستم‌های متمرکز سنتی وجود ندارد.

یک دفتر کل توزیع شده دارای برخی از ویژگی‌های است که آن را در مقایسه با دفترهای کل متمرکز متمایز می‌کند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دفترهای کل توزیع شده ایمن هستند

دفتر کل توزیع شده از فناوری هشینگ برای ذخیره سازی تغییر ناپذیر اطلاعات استفاده می‌کند. اطلاعات ذخیره شده در این دفترها غیرقابل تغییر هستند.

دفتر کل توزیع شده، توزیع شده است!

یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی دفتر کل توزیع شده، ماهیت توزیع شده آن است. هیچ مکانی فیزیکی برای ذخیره داده‌ها وجود ندارد. هر نود یک نسخه از دفتر کل را در اختیار دارد.

این دفترها بین گره‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. بعضی از گره‌ها وظیفه دارند یک نسخه کامل از دفتر ثبت کنند در حالی که گره‌های دیگر فقط اطلاعات لازم را برای عملکرد و کارآیی آن‌ها در اختیار دارند.

مکانیزم اجماع در دفتر کل توزیع شده

دفتر کل توزیع شده (DLT) چیست؟

در هسته مرکزی هر دفتر کل توزیع شده، ساز و کارهای اجماع وجود دارد. این مکانیزم‌ها، رویه‌ها و قواعد حاکم مربوط به چگونگی اعتبارسنجی نودها در یک شبکه است.

مکانیزم اجماع در مورد انتخاب یک نود برای تأیید تراکنش شبکه است. هنگامی که یک بلاک جدید تولید می‌شود، نودها شروع به کار می‌کنند و وظیفه‌شان را جهت اعتبار سنجی بلاک شروع می‌کنند.

الگوریتم‌های اجماع چند نوع هستند:

  1. اثبات کار
  2. اثبات سهام
  3. اثبات واگذاری سهام
  4. تحمل عیب بیزانس

در ادامه به دو مورد از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

مکانیزم اجماع از طریق اثبات کار  (PoW)

اثبات کار یکی از رایج ترین مکانسیم‌های اجماع است. در این مکانیزم نودها از محاسبات پیچیده‌ای استفاده می‌کنند تا معمای تنظیم شده توسط شبکه را حل کنند.

با گذشت زمان، معما از نظر محاسباتی پیچیده‌تر می‌شود و نودها برای حل آنها به برق بیشتری نیاز دارند. در شبکه بلاک چین بیت کوین هیچ گره‌ای وجود ندارد که بتواند محاسبه پیچیده بیت کوین را انجام دهد و از این رو قدرت محاسباتی برای حل معما ترکیب می‌شود. به همین دلیل پاداش حل یک بلوک بین نودهای مختلف توزیع می‌شود و به این شکل همه نودها انگیزه‌ای برای شرکت در این فرایند پیدا می‌کنند.

مکانیزم اجماع از طریق اثبات سهام (PoS)

این مکانیزم مسیر دیگری را برای حل اجماع در پیش می‌گیرد. در این مدل، گره‌هایی با تکیه بر حجم و ارزش سهام یا دارایی خود می‌توانند در مکانسیم اجماع شرکت کنند. این روش، انرژی کمی مصرف می‌کند و بسیاری از مشکلات مکانیزم اثبات کار را برطرف می‌کند.

بنابراین، اگر یک کاربر تصمیم بگیرد که از روش اجماع اثبات سهام استفاده کند، باید سرمایه خود افزایش دهد.

اکوسیستم دفتر کل توزیع شده

اکوسیستم دفتر کل توزیع شده به چهار قسمت مختلف تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • سخت افزار
  • نرم افزار
  • کسب و کار
  • پروتکل

 

سخت افزار

وقتی نوبت به سخت افزار می‌رسد، یک اکوسیستم لجر به گره‌هایی نیاز دارد که بتوانند به عنوان دستگاه‌های ذخیره سازی عمل کند.

نرم افزار

وقتی صحبت از نرم افزار می‌شود، لجر از برنامه‌های مختلفی استفاده می‌کند. در اکوسیستم نرم افزار لجر، می‌توانید از برنامه‌هایی که با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف از جمله جاوا ، C ++ ، Rust ، Go ، JavaScript ، Python  و غیره نوشته می‌شوند، استفاده کنید.

انتخاب زبان برنامه نویسی به ضعف و قدرت زبان بستگی دارد. وقتی صحبت از برنامه‌هایی است که بر روی دفتر کل توزیع شده اجرا می‌شوند، می‌توان آنها را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  1. برنامه‌های مالی: در این نرم افزارها پول را مدیریت و استفاده می‌کنند.
  2. برنامه‌های نیمه مالی: در این نوع از نرم افزارها، فرآیند تجارت شامل پول است اما تمرکز اصلی انجام کارها است.
  3. برنامه‌های غیرمالی: در این نوع، هیچ مبلغی وجود ندارد و تمرکز اصلی فرآیند کسب و کار انجام وظایف است.

توسعه پروتکل

آخرین جنبه دفتر کل توزیع شده که ما در مورد آن بحث خواهیم کرد، توسعه پروتکل است. پروتکل DLT توسعه و مدیریت شبکه است. این توسعه توسط نودها اتفاق می‌افتد.

انواع دفتر کل توزیع شده

دفتر کل توزیع شده چیست؟

دفتر کل توزیع شده متناسب با اهداف و ساختارشان به چند دسته مختلف دسته بندی می‌شوند. یک مدل از تقسیم بندی، مربوط به ساختار فعالیتشان است. برای مثال می‌توان به تقسیم بندی زیر اشاره کرد:

  1. مجاز
  2. بدون مجوز
  3. ترکیبی

دفتر کل توزیع شده مجاز

این مدل از لجرها، شبکه‌های خصوصی هستند. آنها برای کار در یک اکوسیستم بسته طراحی شده‌اند که در آن کاربر نیاز دارد که از طریق روش KYC دسترسی داشته باشد.

کاربران پس از تأیید اعتبار می‌توانند به ویژگی‌های شبکه دسترسی داشته باشند. در یک شبکه مجاز، گره‌های اعتبار سنجی سنگین هستند زیرا مسؤلیت اعتبار سنجی تراکنش‌های درون شبکه را بر عهده دارند. این شبکه همچنین می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود تا کاربران به صورت سفارش شده‌ای به شبکه دسترسی داشته باشند.

از این گذشته، برای یک تجارت مهم است که داده‌های مهم محفوظ باقی بماند. این همان چیزی است که آنها را منحصر به فرد می‌کند و موقعیت بازار خود را از نظر رقبا در امان نگه می‌دارد.

دفتر کل توزیع شده بدون مجوز

این مدل از دفترها عمومی هستند. طبق تعریف، کاربران برای شرکت در این شبکه نیازی به اجازه ندارند. در این سیستم برای انجام معاملات، اعتبار سنجی بلوک‌ها و ایجاد اشکال دیگر از تعامل برای همه آزاد است.

بهترین مثال برای یک شبکه بدون مجوز، خود بیت کوین است. این اولین ارز رمزنگاری شده بود که از فناوری بلاک چین استفاده کرد. هرکسی می‌تواند بیت کوین ارسال کند یا آن را دریافت کند.

صرف نظر از موقعیت مکانی، قوانین و سایر عوامل حاکم  محدودیتی در اینکه چه کسی می‌تواند از این شبکه استفاده کند وجود ندارد.

دفتر کل توزیع شده ترکیبی

آخرین نوع لجر که ما در مورد آن صحبت خواهیم کرد، یک سیستم دفتر توزیع شده ترکیبی است. این شبکه هر دو شبکه غیر مجاز و مجاز را با هم ترکیب می‌کند و شبکه‌ای را ارائه می‌دهد که از مزیت هر دو بهره مند می‌شود.

لجرهای ترکیبی یک انتخاب عالی برای مشاغل است زیرا آنها می‌توانند در مورد جنبه‌هایی از سیستم که می‌خواهند عمومی و یا خصوصی باشد تصمیم بگیرند.

یکی دیگر از تقسیم بندی دفتر کل توزیع شده بر اساس عملکرد و ساختار آنها است. این قسمت از مقاله برای افرادی نوشته شده است که فکر می‌کنند دفتر کل توزیع شده فقط در مورد بلاک چین به کار می‌رود. انواع مختلف دفترهای توزیع شده که در حال حاضر می‌توانید پیدا کنید شامل بلاک چین، هش گراف، DAG، هول چین و تمپو است.

لجر و بلاک چین

شکی نیست که بلاک چین در حال حاضر محبوب ترین نوع لجر در جهان است. سوابق معامله به صورت یک زنجیره بلوک مانند در دفتر کل ذخیره می‌شوند. اطلاعات دیجیتالی ذخیره شده در بلوک‌ها شامل زمان، تاریخ و مشخصات یک تراکنش است.

بلوک‌های بلاک چین  دارای شناسه ویژه‌ای است که تحت عنوان "هش" نامیده می‌شود و معاملات را از یکدیگر متمایز و هماهنگ می‌کند. عملکرد هش پشتیبانی متمایزی را برای تمام بلوک‌های معاملاتی در دفتر ارائه می‌دهد.

لجر و هش گراف

مورد بعدی در میان انواع لجرها هاشگراف است که امکان ذخیره سازی تراکنش‌های متعدد روی دفتر را با همان هش فراهم می‌کند.

سوابق موجود در دفتر هش گراف به عنوان "رویداد" شناخته می‌شود و شامل ذخیره سازی کلیه معاملات در یک ساختار موازی است. سیستم هش گراف اطمینان می‌دهد که هیچ گره‌ای در شبکه نمی‌تواند معاملات یا اطلاعات را تغییر دهد.

یکی از نکات جالب توجه در مورد هش گراف این است که این مدل از لجر به واحدهای ذخیره سازی کوچکتر تبدیل می‌شود. در یک هاشگراف، همه گره‌های شبکه در مورد روند معامله به توافق می‌رسند و روند را بر اساس آن لیست می‌کنند.

لجر و DAG

نوع بعدی دگ است. این مدل از لجرها به نمودار چرخشی مستقیم اشاره دارد. دگ ها یک نوع لجر بهبود یافته با ساختار متفاوت است. این سیستم قادر است با گسترش شبکه از تراکنش‌های نانو پشتیبانی کرده و مقیاس پذیری را بهبود بخشد.

علاوه بر این، مکانسیم اجماع دگ ها با سایر انواع لجر تفاوت دارد. هر نود باید حداقل دو مورد از معاملات قبلی را در دفتر تایید و بررسی کند تا بتواند معامله جدید را تایید کند. بنابراین، معاملات با شاخه‌های طولانی‌تر از معاملات قبلی معتبر تر است.

شرکت‌هایی که مجبورند با حجم زیادی از معاملات سر و کار داشته باشند می‌توانند از DAG استفاده کنند.

لجر و هولوچین

هولوچین جدیدترین لجر است. این یکی از پیشرفته ترین لجرهاست که در حال حاضر رویکردهای جدیدی را برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد. عمده‌ترین تفاوت بین هولوچین و سایر انواع لجرها به نحوه عملکرد آن مربوط است.

لجر و تمپو (رادیکس)

در تمپو شما زمان کمتری برای تایید و بررسی تراکنش صرف می‌کند. همینطور لازم است بدانید یکی از مهمترین نکات برجسته تمپو این است که برای استفاده از تمپو هیچگونه سخت افزار خاصی نیاز ندارید.

نتیجه گیری

فناوری دفتر کل توزیع شده مهم است. ویژگی‌های کلیدی آنها مانند دسترسی و نفوذناپذیری، استفاده از آن را برای کسب و کارهای خارج از کشور مطلوب می‌کند. این روشی برای ثبت سوابق است که تغییرناپذیری، اعتماد و شفافیت گره‌های شرکت کننده در فرآیند را تسهیل می‌کند.

شکی نیست که دفترهای توزیع شده، آینده بازارهای مالی هستند. به هر حال این یک مجموعه، ویژگی‌های عالی برای مشاغل خارج از کشور ارائه می‌دهد. همچنین این توانایی وجود دارد که مشکلات اساسی اجتماعی و اقتصادی را که جهان در حال حاضر از آن رنج می‌برد، حل کند.

بنابراین، نظر شما در مورد فناوری های دفتر توزیع شده چیست؟ فکر می‌کنید ما به سوال شما "دفتر کل توزیع شده چیست؟" پاسخ داده‌ایم. نظر خود را در کامنت وارد کنید و به ما اطلاع دهید. در ضمن، شما می‌توانید جهت مطالعه سایر مطالب آموزشی به صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دنیای ترید هم سر بزنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه