هویت دیجیتال چیست؟ چگونه Digital Identity خود را ایجاد کنیم؟
ارز دیجیتال

هویت دیجیتال چیست؟ چگونه Digital Identity خود را ایجاد کنیم؟

در دنیای واقعی اثبات هویت شما بسیار ساده است. وقتی شخصاً برای افتتاح حساب بانکی، رزرو اتاق هتل و یا کارهای اداری حضور پیدا می‌کنید، کارت شناسایی صادر شده توسط دولت، کارت ملی یا هر چیز دیگری را که ممکن است برای تراکنش لازم باشد ارائه می‌دهید و شرکت مقابل شما می‌تواند از نظر فیزیکی متوجه شود که شما همانی هستید که ادعا می‌کنید. این فرآیند در دنیای دیجیتال بسیار پیچیده‌تر می‌شود. اکنون، همین شرکت‌ها باید راهی پیدا کنند تا تأیید کنند که شما همان کسی هستید که می‌گویید، حتی اگر از نظر فیزیکی برای ارائه شناسنامه یا مدارک خود در آنجا نباشید‌، شرکت‌ها باید راهی پیدا کنند تا مطمئن شوند هویت دیجیتال شما با هویت واقعی شما مطابقت دارد.

اینجاست که اهمیت هویت دیجیتال یا Digital Identity مشخص می‌شود. شما چه بخواهید چه نخواهید نیازمند داشتن یک هویت دیجیتال هستید تا بتوانید در جهانی که به سرعت به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود زندگی کنید. در این مقاله صفر تا صد هویت دیجیتال را به زبان ساده برای شما توضیح خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله با همراه باشید.

هویت دیجیتال چیست؟

بیایید با یک سوال شروع کنیم، شما برای ورود به یک کشور و یا حتی از بدو تولد در کشور خودتان لازم است که یک هویت اثبات شده داشته باشید. که معمولا این هویت در قالب اسناد فیزیکی که ما آن را با نام شناسنامه و یا کارت ملی میشناسیم تایید و اثبات می‌شود. حال اگر دنیای دیجیتال را یک کشور مجزا فرض کنیم، شما برای ورود به آن نیاز دارید که هویت خود را اثبات کنید اما این بار به صورت دیجیتالی، که به آن هویت دیجیتالی می‌گویند.

هویت دیجیتال

هویت دیجیتال که به انگلیسی digital identity میشود، اطلاعاتی است که توسط سیستم‌های کامپیوتری برای نشان دادن یک عامل خارجی، یک شخص، سازمان، برنامه یا دستگاه استفاده می‌شود. به زبان دیگر هویت دیجیتال یا شناسه‌ی دیجیتالی یا Digital Identity، نمایشی از خود واقعی یک فرد به صورت آنلاین است. درست مانند دنیای واقعی، بسیاری از شناسه‌های منحصر به فرد وجود دارند که می‌توانند یک هویت دیجیتالی را تشکیل دهند که شامل:

  • اطلاعات شخصی مانند نام و تاریخ تولد
  • آدرس ایمیل
  • نام کاربری و رمز عبور
  • شماره های تامین اجتماعی
  • کد ملی
  • فعالیت های جستجوی آنلاین
  • سابقه یا رفتار خریدهای اینترنتی

هویت دیجیتال چگونه به وجود آمد؟

به چندین دهه قبل برگردید، زمانی که مفهوم هویت (Digital Identity) دیجیتال تقریباً ناشناخته بود. زمانی که بسیار عادی بود که برای افتتاح حساب یا تایید تراکنش به شعبه‌ی بانک محلی خود مراجعه کنید و بسیاری از این عملیات به صورت حضوری انجام شد. پس از آن نیاز به شناسایی در فضای مجازی بسیار بیشتر احساس شد و یک چالش مهم در امنیت سایبری به وجود آمد و آن هم "چگونگی تعیین دقیق هویت یک فرد در فضای مجازی"بود. به عبارت دیگر، چگونه می‌توان تشخیص داد که چه شخصی در پشت این سیستم قرار دارد، یا کسی که می‌گویند اوست، آنلاین است؟

هویت دیجیتال

چندین سال به جلو بیایید، همه‌ی ما روش زندگی به صورت دیجیتال را پذیرفته‌ایم. هویت های دیجیتال اکنون پایه و اساس بسیاری از تعاملات، تراکنش‌ها و فعالیت‌های آنلاین را تشکیل می‌دهند. به علاوه بررسی آنلاین هویت افراد با پیشرفت تکنولوژی بسیار دقیق‌تر و قابل استنادتر شده است.

انواع هویت دیجیتال

هویت های دیجیتال به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. فعالیت های دیجیتالی
  2. ویژگی های دیجیتالی

این دو دسته می‌توانند برای اهداف شناسایی استفاده شوند، چه زمانی که به تنهایی استفاده شوند و یا این که هر دو با هم ترکیب شوند و در جهت تایید هویت دیجیتال استفاده شوند.

بخش فعالیت‌های دیجیتالی تمام فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که شما در بستر وب انجام می‌دهید. مانند سابقه‌ی جست‌وجو، سابقه‌ی خرید، عکس‌های تمامی شبکه‌های اجتماعی، درخواست‌های امضا شده، برنامه‌های دانلود شده، برچسب‌گذاری جغرافیایی و استفاده از تلفن همراه.

ویژگی‌های دیجیتالی را می توان به سه دسته تقسیم کرد: ویژگی‌های ذاتی (inherent)، ویژگی‌های جمع آوری شده (accumulated) و ویژگی‌های اختصاص یافته (assigned attributes).

ویژگی‌های ذاتی بخشی از هویت یک فرد است که تحت تأثیر عوامل خارجی قرار نمی‌گیرد، به عنوان مثال، سن، تاریخ تولد و اثر انگشت شما.

ویژگی‌های جمع آوری شده، ویژگی‌هایی هستند که در طول زمان ایجاد می‌شوند و ممکن است در چندین موقعیت تغییر کنند به عنوان مثال، سوابق سلامتی و سابقه‌ی تراکنش‌ها.

در نهایت، ویژگی‌های اختصاص یافته بخش‌هایی از اطلاعات هستند که بدون اینکه بخشی از ماهیت ذاتی فرد باشند، به شخص متصل می‌شوند. ویژگی‌های اختصاص یافته مثل شماره‌های تامین اجتماعی، سرپرستی و کد ملی و مثال‌هایی از این قبیل.

انواع هویت دیجیتال

چگونه اطلاعات هویت دیجیتال خود را نشان دهیم؟

چگونه بررسی کنیم که آیا اطلاعات شخصی شما در معرض نمایش و یا افشا قرار گرفته است یا خیر؟ واقعیت این است که شما نمی‌توانید آن را متوجه شوید، زیرا هویت دیجیتال شما زندگی خاص خود را دارد. به‌طور دقیق‌تر، تاریخچه‌ی رویدادی بسیار غنی‌ای که در طول سال‌ها ایجاد کرده‌اید بسیار مشکل است که به صورت جزیی دسترسی داشته باشید زیرا نمی‌دانید از کجا شروع کنید، و پیگیری همه‌ی کارهایی که آنلاین انجام می‌دهید تقریباً غیرممکن است. اما اگر می‌توانستید چه؟

تصور کنید اگر همه‌ی این جزئیات را کنار هم بگذارید چه اتفاقی می‌افتد. نتیجه یک تصویر بسیار دقیق از شخصیت دیجیتالی شما است که گاهی اوقات حتی دقیق‌تر از آن چیزی است که شما انتظار دارید. هنگامی که تمامی این اطلاعات یک نمایه‌ی آنلاین از شما ایجاد می‌کنند که اکنون کاملاً با زندگی آفلاین شما مرتبط است، ممکن است در معرض حملات سایبری، جعل هویت در رسانه‌های اجتماعی یا سرقت هویت دیجیتال قرار بگیرید. مجرمان سایبری عاشق نشت داده‌ها هستند. هرچه حجم داده‌ها بیشتر و به اصطلاح آبدارتر باشد، سریعتر و تهاجمی‌تر می‌توانند از آن استفاده کنند، آن را بفروشند و سود ببرند.

نقض داده‌ها اغلب اطلاعات شخصی مانند: کارت‌های اعتباری، جزئیات بانکی یا سایر اطلاعات مالی شماره های تامین اجتماعی، اطلاعات گواهینامه رانندگی، آدرس‌های منزل، شماره تلفن‌ها، ترکیب ایمیل و رمز عبور، مدارک پزشکی. داده‌های بیومتریک مثل اثر انگشت، عکاسی تمام صورت و داده‌های رفتاری مثل ترجیحات، سابقه‌ی فعالیت آنلاین.

اطلاعات هویت دیجیتال با روش‌های مختلفی در معرض نمایش قرار می‌گیرد از جمله: نقض داده‌های شخص ثالث، تلاش‌های هکرها برای فیشینگ، رمز عبورهای ضعیف که به راحتی قابل پیدا کردن هستند و یا حتی تصاویر شخصی و ویدیوهایی که در صفحه‌ی خود به اشتراک می‌گذارید.

فقط در ده سال گذشته، صدها سازمان جهانی از جمله دولت ها با نقض داده‌ها مواجه شدند. این منجر به درز گسترده اطلاعات حساس در مورد میلیون‌ها نفر از سراسر جهان شد. در واقع، تخمین زده می‌شود که به طور متوسط، 300 میلیون نفر سالانه تحت تأثیر نقض داده‌ها قرار می‌گیرند.

چرا هویت دیجیتال اهمیت دارد؟

هویت دیجیتال یا Digital Identity مزایای بسیاری را به کاربران ارائه می‌دهد. دسترسی آسان و انتخاب اطلاعات مورد نیازتان در هر لحظه از جمله امکاناتی است که هویت دیجیتال برای شما فراهم می‌کند. با هویت دیجیتال دیگر نیازی به ذخیره فایل‌های فیزیکی ندارید. در عوض، آنها را به صورت مجازی ذخیره می‌کنید و از دسترسی افراد دیگر به آن با رمز عبور جلوگیری می‌کنید. شما می‌توانید اطلاعات را به اشتراک بگذارید و نظرات خود را بیان کنید تا هر کسی یا گروه خاصی ببینند. همچنین به ارائه محصولات و خدمات به مخاطبان و کاربران بیشتر کمک می‌کند. یک هویت دیجیتال پتانسیل نامحدودی دارد. در اینجا به برخی از مهمترین مزایای هویت دیجیتال نگاهی می‌اندازیم:

دسترسی به خدمات

 بر اساس گزارش بانک جهانی، یک میلیارد نفر در جهان هویت ندارند. از هر دو زن یک نفر نیز شناسنامه ندارد. این بدان معناست که آنها نمی‌توانند به خدمات مهم مرتبط با توانمندسازی اقتصادی، آموزش، مراقبت های بهداشتی و غیره دسترسی داشته باشند. که منجر به کیفیت پایین زندگی برای بسیاری از افراد می‌شود. یک هویت دیجیتالی می تواند به تمامی این افراد امکان دسترسی به خدمات حیاتی و بهبود سلامت کلی و کیفیت زندگی آنها را بدهد. به همین دلیل است که حدود 161 کشور در حال حاضر فناوری شناسایی دیجیتال مورد نیاز را برای تولید شناسه‌های منحصر به فرد برای مردم خود ایجاد کرده‌اند. از طریق این شناسه دیجیتال، همه می‌توانند به برنامه‌های رفاهی دولتی، بیمه و غیره دسترسی داشته باشند.

توانمندسازی مالی

آیا می‌دانستید که بیش از 1.7 میلیارد نفر در جهان حساب بانکی ندارند؟ این بدان معناست که آنها از طریق کانال مالی رسمی به منابع مالی دسترسی ندارند. علاوه بر این، آنها نمی‌توانند از طرح ها و مشوق‌های دولتی استفاده کنند که آنها را از نظر مالی توانمند کند. هویت دیجیتال می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد. این افراد را وارد یک کانال بانکی رسمی خواهد کرد و به نوبه خود، فرصت‌هایی را برای کمک مالی و توانمندسازی ایجاد می‌کند.

برابری و عدالت

ساختارهای پیچیده اجتماعی-اقتصادی نابرابری‌های زیادی را در جهان ما ایجاد می‌کند. ما ادعا نمی‌کنیم که یک هویت دیجیتال می‌تواند همه‌ی آنها را حل کند، اما این یک گام مثبت به سمت برابری است. این به این دلیل است که برای هر فردی یک حضور و هویت دیجیتالی ایجاد می‌کند. هویت دیجیتالی آنها را قادر می‌سازد برای بهبود زندگی خود به خدمات دیجیتال دسترسی داشته باشند، تعادلی که از هر دو طرف برابر است.

این مزایا واقعاً می‌تواند زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان را تغییر دهد. با این حال، همه چیز گل و بلبل نیست! شناسه‌های دیجیتال نیز معایب زیادی دارند. بیایید نگاهی به آن‌ها بیندازیم تا بفهمیم چگونه می‌توانیم خود را در برابر اشکالات هویت دیجیتال محافظت کنیم.

اهمیت هویت دیجیتال (Digital Identity)

 

معایب و خطرات هویت دیجیتال (Digital Identity)

در حالی که همه‌ی ما مشتاق دریافت مزایای هویت دیجیتال هستیم، نمی‌توانیم معایب آنها را انکار کنیم. بیایید نگاهی به دو مورد از برجسته‌ترین نکات منفی هویت دیجیتال بیندازیم: حریم خصوصی و امنیت.

حریم خصوصی

 هویت دیجیتال به شما حریم خصوصی کمی می‌دهد، چرا؟ زیرا همه می‌توانند شما، ترجیحات شما و احتمالاً چیزهایی را که در زندگی شما اتفاق می‌افتد بشناسند. شرکت‌های بازاریابی، تبلیغات و خدمات آنلاین همگی می‌توانند به هویت دیجیتال شما دسترسی داشته باشند. آنها از هویت دیجیتالی شما برای ایجاد یک نمایه دیجیتالی از شما بر اساس تمام فعالیت‌های آنلاین شما استفاده خواهند کرد. به این ترتیب، آنها می‌توانند محصولات و خدماتی را که برای شما جذاب هستند تبلیغ کنند.

به نوبه‌ی خود، احتمال خرید آن محصولات و خدمات بیشتر است، که منجر به سود بیشتر برای این شرکت‌های آنلاین می‌شود. بسیاری از مردم معتقدند که این یک مکانیسم نظارتی است که به حریم خصوصی آنها تجاوز می‌کند. با این حال، بحث پیرامون موضوع تبلیغات هدفمند فراتر از محدوده‌ی این مقاله است. با این اوصاف، توجه داشته باشید که اشخاص ثالث می‌توانند از این داده‌ها علیه شما استفاده کنند.

مطالعه مقاله کلید عمومی و خصوصی چیست؟ پیشنهاد میشود.

امنیت

هکرها یا افرادی که سوءنیت دارند می توانند هویت دیجیتال شما را بدزدند. آنها می‌توانند از آن برای دسترسی به خدمات و محصولاتی که شما حق استفاده از آنها را دارید استفاده کنند. به عنوان مثال، یک مجرم سایبری می‌تواند شماره‌ی تامین اجتماعی شما را بدزدد و به صورت آنلاین درخواست وام شخصی کند. مؤسسه‌ای که وام را پردازش می‌کند با این تصور که شما متقاضی دریافت آن هستید، درخواست مجرم سایبری را بر اساس امتیاز اعتباری و سایر توانایی‌های مالی شما تأیید می‌کنند.

با این حال، در واقعیت، شخص دیگری پول را دریافت می‌کند و شما در پرداخت آن معطل خواهید شد. علاوه بر این، برخی از هکرها میلیون‌ها رکورد حاوی شناسه‌های دیجیتال را هک می‌کنند. سپس آنها را در وب تاریک در ازای پول می فروشند. شخصی که شناسه دیجیتال شما را خریداری کرده است می‌تواند هویت شما را جعل کند، پول شما را بدون اطلاع شما انتقال دهد و سایر فعالیت‌های غیرقانونی را انجام دهد. برای جلوگیری از تمامی این فعالیت های غیرقانونی باید تلاش‌های فعالی برای محافظت از هویت دیجیتال خود انجام دهید. بیایید نگاهی به برخی از بهترین راه‌ها برای محافظت از حریم خصوصی خود بیندازیم.

چگونه از هویت دیجیتالی خود محافظت کنیم؟

در اینجا 4 نکته برای محافظت از هویت دیجیتال (به انگلیسی: Digital Identity) شما در برابر کلاهبرداران و هکرهایی که به دنبال استفاده از اطلاعات شما برای منافع مالی هستند، آورده شده است:

  1. از رمزهای عبور قوی استفاده کنید

از رمزهای عبور خود محافظت کنید و مطمئن شوید که حدس زدن آنها آسان نیست. به یاد داشته باشید، این رمزهای عبور اولین خط دفاعی شما در برابر هرگونه حمله سایبری یا دسترسی غیرمجاز است. به همین دلیل است که داشتن رمز عبوری که حدس زدن آن سخت است از هویت دیجیتال شما بهتر محافظت می‌کند. هرگز نام کاربری و رمز عبور خود را به کسی که آن را درخواست می‌کند ندهید. از رمزهای عبور منحصر به فرد برای حساب‌های مهم خود استفاده کنید. از ترکیب تصادفی حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها استفاده کنید.

  1. از ایمیل های فیشینگ خودداری کنید

 مجرمان سایبری ایمیل های فیشینگ می فرستند تا شما را ترغیب کنند تا هویت دیجیتال خود را با آنها به اشتراک بگذارید. اغلب، آنها مشروع به نظر می رسند و حتی ممکن است برای کلیک کردن بر روی یک پیوند به شما جایزه بدهند. متأسفانه، این لینک‌ها اغلب مخرب خواهند بود. یاد بگیرید که این ایمیل ها را شناسایی کنید و مطمئن شوید که هرگز روی لینک‌های این ایمیل‌ها کلیک نمی‎کنید.

  1. تنظیمات خود را مرور کنید

 اغلب برنامه‌ها برای کار بر روی دستگاه شما نیاز به مجوز دارند. اگرچه ممکن است برخی از برنامه‌ها به مجوزهای غیر ضروری نیاز داشته باشند. این ممکن است شما را در برابر نقض‌های امنیتی آسیب پذیر کند. وب سایت‌ها همچنین ممکن است از کوکی‌ها برای ردیابی شما استفاده کنند. برای کاهش این خطرات، مجوزهای برنامه و تنظیمات کوکی خود را بررسی کنید. همچنین باید برنامه‌ها یا وب‌سایتی‌هایی را که مشکوک به نظر می‌رسند یا در درخواست‌هایشان شفاف نیستند، حذف یا مسدود کنید. از تنظیماتی استفاده کنید که کاری را که سازمان‌ها می توانند با اطلاعات شما انجام دهند محدود می کند. این تنظیمات را اغلب مرور کنید. از حالت ناشناس مرورگر خود استفاده کنید.

  1. در مورد اقدامات امنیتی به روز باشید

 لازم است که شما بهترین شیوه‌های امنیتی را دنبال کنید. فقط مراقب برخی نکات و ترفندها باشید و مطمئن شوید که آنها را دنبال کنید. از حقوق و مسئولیت‌های خود بر اساس قوانین کشورتان آگاه باشید. مقالات مربوط به محافظت از هویت دیجیتال خود را بخوانید و در مورد آخرین اطلاعات به روز باشید.

محافظت از هویت دیجیتال (Digital Identity)

ترکیب این استراتژی‌ها می‌تواند از هویت دیجیتال شما محافظت کند، بنابراین می‌توانید بدون ترس از جنبه‌های منفی هویت دیجیتال، بهترین استفاده را از آن ببرید.

نتیجه گیری

هویت دیجیتال (به انگلیسی: Digital Identity) پلی به سوی آینده‌ی دیجیتالی است. دیری نمی‌گذرد که هر فردی در این سیاره یک یا چند هویت دیجیتالی برای شخص واقعی دارد تا به هر فرد امکان دسترسی به خدمات آنلاین مورد نظر خود را بدهد. همانطور که گفته شد، هویت دیجیتال مانند هر فناوری دیگری دارای چند جنبه منفی است. دو مشکل مهم آن حریم خصوصی و امنیت است.

خبر خوب این است که بسیاری از فناوری‌های نوظهور، مانند بلاک چین و اعتبارنامه‌های قابل تأیید، در تضمین حریم خصوصی و امنیت داده‌های شما بسیار کمک می‌کنند. دنبال کردن تحولات در زمینه‌ی هویت دیجیتال جالب خواهد بود، بنابراین آخرین به روز رسانی‌ها را در این زمینه زیر نظر داشته باشید و از آنها را برای امنیت و استفاده‌ی هر چه بهتر در فضای دیجیتال استفاده کنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه