تفاوت سکه امامی و بهار آزادی؛ کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟
فارکس

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی؛ کدام برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

دغدغه‌ی بسیاری از خریداران این است که میان سکه بهار آزادی و سکه امامی، کدامیک سرمایه گذاری بهتری برای 1403 است؟ فرق سکه امامی و بهار آزادی در شکل ظاهری، قیمت، وزن چیست؟ سکه امامی بخریم یا بهار آزادی؟

 

در این مطلب تمام ابعاد سکه بهار آزادی با سکه امامی (شکل ظاهری، وزن، قیمت، عیار، حباب) مقایسه می شود تا انتخاب شما برای سرمایه گذاری راحت تر شود. بنابراین؛ در کنار ما باشید و به مطالعه مقاله ادامه دهید.

تماشای این ویدیوی در یوتیوب پیشنهاد می‌شود:

سکه بهار آزادی چیست؟

سکه بهار آزادی که به آن سکه طرح قدیم هم گفته می‌شود؛ در سال 1358 برای اولین بار در اولین بهار بعد از انقلاب 1357 به عنوان سکه طلای قانونی در جمهوری اسلامی ایران ضرب شد.

تصویر سکه بهار آزادی

 

به سکه های در سال 1358تا1370 ضرب شد، سکه بهار آزادی یا طرح قدیم می گویند.

سکه امامی چیست؟

از سال 1370 طرح جدیدی از سکه بهار آزادی به بازار عرضه شد، که با عنوان سکه امامی و یا طرح جدید شناخته شد. در واقع این سکه ها، به منزله یاد بود امام خمینی (ره) ضرب شد و ظاهر قدیمی سکه تغییر کرد و طرح چهره امام را به خود گرفت.

تصویر سکه امامی

تصویر سکه امامی سال 1370

 

سکه هایی که از سال 1370 به بعد ضرب شد، سکه امامی یا سکه طرح جدید هستند.

شباهت سکه آزادی و امامی

از آنجایی که همان سکه قدیمی، به سکه امامی تبدیل شد، این دو شباهت های زیادی دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

وزن

سکه‌ها از نظر قطع به صورت، سکه تمام، ‌نیم سکه، ربع سکه و سکه های گرمی ( که وزن کمتر از ربع سکه دارند) ضرب می‌شوند. از آنجایی که سکه بهار آزادی به سکه امامی تبدیل شد، وزن هردو نوع یکسان و به صورت زیر است.

وزن یک سکه بهار آزادی/ امامی = 8.133 گرم

وزن نیم سکه بهار آزادی/امامی = 4.066 گرم

وزن ربع سکه بهار آزادی/امامی = 2.033 گرم

عیار

از شباهت دیگر این دو سکه، عیار یا همان میزان خلوصی آنهاست. در تمام انواع سکه امامی و بهار آزادی که در بالا آوردیم، میزان خلوصی یکسان و برابر 900 عیار است.

تفاوت سکه آزادی و امامی

اما قسمت جالب، تفاوت این دو نوع سکه است تا بدین وسیله آن ها را از هم تفکیک کنیم و به ویژگی جزیی هر یک دست یابیم.

شکل ظاهری

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، شکل سکه بهار ازادی تغییر یافته و به سکه امامی تبدیل شده که در زیر می توانید این تفاوت را ببینید.

تفاوت سکه آزادی و امامی

تصویر بالا، سکه طرح جدید یا همان امامی است. چهره امام خمینی بر روی آن و تصویر حرم مطهر بر پشت سکه حک شده است. همچنین عبارت "اولین بهار آزادی" به "بهار آزادی" و عبارت "بانک ملی ایران" به "بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" تغییر یافته است.

تصویر پایین، سکه طرح قدیم یا بهار آزادی است که تصویر حرم مطهر امام رضا (ع) به همراه تاریخ ضرب سکه و عبارت "اولین بهار آزادی" بر روی آن حک شده و در روی دیگر آن سه بار کلمه "علی" و زیر آن، عبارت "بانک ملی ایران" نقش بسته است.

 

از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ هر سکه‌ای که ضرب می‌شد تاریخ همان سال روی آن حک می‌شد(به قسمت توضیحات سکه امامی برگردید و به تصویر و تاریخ حک شده نگاه کنید!) اما از سال ۱۳۸۶ به بعد در هر سالی که ضرب سکه صورت می گیرد، تاریخ ۱۳۸۶ را روی آن حک می‌کنند.

قیمت

تا اینجا مقاله متوجه شدید که سکه امامی و بهار آزادی وزن و عیار یکسانی دارند و فقط از نظر ظاهری متفاوت اند. اما از شما درخواست می کنم تا قیمت این دو سکه را جست و جو کنید. بله، قیمت آن ها بایکدیگر متفاوت است! اما وقتی وزن و عیار یکسان است، دلیل این اختلاف قیمت چیست؟
میزان تقاضا، دلیل اصلی اختلاف قیمت است. افراد ترجیح می دهند در ازای پرداخت پول، سکه جدید تحویل بگیرند و از آنجایی که سکه امامی، سکه ای جدید است، قیمت آن بیشتر از سکه بهار آزادی است.

حباب

حباب سکه، به تفاوت قیمت واقعی و قیمتی که سکه در بازار خرید و فروش می شود، اشاره دارد. از جمله عواملی که موجب حباب می شود، میتوان به میزان تقاضا و عرضه، شرایط بازار و غیره اشاره کرد. به دلیل وجود این عوامل، سکه امامی حباب بیشتری نسبت به سکه بهاری آزادی دارد.

تشخیص سکه امامی و ازادی

با توجه به اطلاعاتی که تا الان دادیم، احتمالا دیگر تشخیص سکه امامی و آزادی از یکدیگر سخت نیست و شما می توانید از تصویر و عباراتی که بر پشت و روی آن حک شده، به راحتی آنها را از هم تشخیص دهید. اما اگر قصد خریداری دارید، حتما به مراکز معتبر و افراد سرشناس مراجعه کنید و در صورت امکان از افراد متخصص و باتجربه کمک بگیرید تا مورد سواستفاده افراد متقلب قرار نگیرید.

سخن پایانی...

سکه امامی و بهار آزادی، به عنوان دو سکه معروف در بازار ایران است که در اینجا به تاریخچه، شکل ظاهری، قیمت و حباب این دو اشاره کردیم و سعی کردیم که اطلاعات کامل و جامعی به شما بدهیم تا بتوانید تصمیمات سرمایه گذاری درستی بگیرید.

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن هرگونه سؤال، آن را در بخش نظرات، زیر همین مطلب ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان توسط یکی از کارشناسان دنیای ترید پاسخ داده شود.

 

 

 

چرا سکه امامی گرونتره؟

به دلیل تقاضای بیشتر افراد و جدید تر بودن، قیمت سکه طرح جدید یا امامی بیشتر است.

بهترین سکه برای سرمایه گذاری: سکه امامی یا بهار آزادی؟

در پاسخ به این سوال، تصمیم گیرنده اصلی شما هستید اما به طور کل، سکه امامی میزان بازدهی بیشتری نسبت به بهار آزادی دارد اما حباب سکه، در بهار آزادی کمتر است و قیمت آن نزدیک به ارزش ذاتی آن است.

وزن سکه بهار آزادی چقدر است؟

وزن یک سکه آزادی یا طرح قدیم، برابر است با 8.133 گرم. برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به وزن دیگر انواع سکه بهار آزادی به متن مقاله مراجعه کنید.

وزن سکه امامی چقدر است؟

وزن سکه طرح جدید، مانند طرح قدیم است و معادل 8.133 گرم می باشد.

قیمت سکه بهار آزادی چقدر است؟

قیمت سکه بهار آزادی در زمان نگارش مقاله، 325,250,000 است. شما می توانید قیمت لحظه ای را از شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز دریافت کنید.

شباهت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

شباهت این دو در وزن و عیارشان است. هردو، 900 عیار و وزن 8.133 گرمی دارند.

تفاوت حباب سکه بهار آزادی و امامی چقدر است؟

یکی از تفاوت های سکه طرح جدید و قدیم، حباب است. مقدار حباب در سکه طرح قدیم کمتر است و به ارزش واقعی خود نزدیک تر است. اما در سکه طرح جدید، این حباب بیشتر می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید به متن مقاله مراجعه کنید.

موقع فروش سکه چقدر کم میشه؟

مقدار پولی که ممکن است هنگام فروش از سکه شما کم شود و یا به عبارتی کارمزد فروش، عددی ثابت و همیشگی نیست و نسبت به هر خریدار می تواند متفاوت باشد. اما مقدار منطقی کارمزد 1الی 2درصد است.

از کجا سکه بخریم؟

لیست سکه فروشان مجاز را می توانید در شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز مشاهده کنید.

 

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط