اشتباهات رایج در معاملات فارکس که هر تریدری باید از آن اجتناب کند
فارکس

اشتباهات رایج در معاملات فارکس که هر تریدری باید از آن اجتناب کند

اشتباهات، جزء لاینفک فرآیند یادگیری هستند و همه ما وقتیکه در حال یادگیری چیز جدیدی هستیم، مرتکب آنها می شویم. ولی با این حال، اشتباهات در معاملات بازار فارکس، می توانند هزینه های جبران ناپذیری داشته باشند.

در نتیجه نوآموزان و حتی معامله گران دیگر، باید نسبت به اشتباهات متداول این بازار آگاهی کاملی داشته باشند، و سعی کنند از همان ابتدای معاملاتشان، از آنها اجتناب کنند.

معامله بدون طرح و برنامه

این یکی از رایج ترین اشتباهات نوآموزان است. شما فقط با دیدن یک نکته تکنیکالی که اتفاقا از آن هم خوشتان می آید، پوزیشنی را باز کرده و شروع به ترید کردن می کنید. معامله فقط درباره سود کردن نیست بلکه شما باید ضررهای معامله تان را هم قبل از شروع هر ترید، ارزیابی کنید.

در عوض به جای این اشتباه شما باید یک نقشه یا استراتژی معاملاتی داشته باشید که در آن اهداف قیمتی تان و حد سودتان مشخص باشد بعلاوه، ضررهایتان را هم تا جایی که امکان دارد، کوچک بکنید.

به خاطر داشته باشید بازار همیشه در حال نوسان و تغییر است ولی زمانیکه شما یک استراتژی معاملاتی صحیحی دارید که در آن حد ضرر شما با رعایت مدیریت سرمایه، اعمال شده باشد، آماده هرگونه واکنش به رفتارهای غیر قابل پیشبینی بازار، خواهید بود.

استفاده نکردن از دستور سفارشات توقف (Stop Orders)

سفارشات توقف به معامله گران کمک می کند تا مواقعی که پوزیشن معامله بر علیه آنها کار می کند، سودهای احتمالی شان را از بازار بگیرند و یا ضررهای احتمالی شان را کاهش دهند.

برخی از معامله گران از ترس اینکه مبادا معامله شان بسته شود، از این دستور معاملاتی اجتناب می کنند اما نوآموزان، باید از این دستور استفاده کنند.

قابل ذکر است که دستور سفارشات توقف، این فرصت را که معامله گر در تمام زمان ترید، پای میز معامله بماند از او می گیرد و مدتی تریدر را از میز کارش خارج خواهد کرد.

ناتوانی در کوچک کردن ضررها

این اشتباه با عنوان قبلی مرتبط است "اجتناب از سفارشات توقف". وقتیکه معامله وارد ضرر می شود، معامله گر با این گمان که معامله مجددا وارد سود خواهد شد، منتظر می ماند و در قیمتی که در طرح معاملاتی اش قرار بوده از معامله خارج شود، با گمانی خام، به ترید کردن ادامه می دهد.

با تعیین قیمت سفارش توقف مشخص شده، هر حرکتی در قیمت، نشان دهنده تغییر روند است. وضعیت ممکن است برای معامله گر بدتر شده و ضررش همین طور، بزرگتر شود.

برای اجتناب از این سناریو، یک معامله گر آگاه باید آماده باشد که بدون تردید، ضررهایش را با قیمتی از پیش تعیین شده، کاهش دهد.

loss

معامله کردن با ریسک به ریوارد نامناسب

سود بالقوه هر معامله ای، باید از ضرر بالقوه آن بیشتر باشد. اگر شما این دستورالعمل ساده را به اجرا در آورید، حتی اگر فقط در نیمی از معاملاتتان سود کنید، معاملاتی موفق و سودده، خواهید داشت.

گاهی اوقات مبتدیان "چیز مطمئنی" را در یک معامله می بینند و وارد تریدهایی می شوند که خطر بالقوه آن، از پاداشش بیشتر است. این نوع معامله، ممکن است چند بار به طور شانسی خوب عمل کند اما، این استراتژی راهی مطمئن برای از دست دادن سرمایه تان در دراز مدت می باشد.

ورود به پوزیشن هایی با سایزهای نامناسب

گاهی وقتها نوآموزان بازار فارکس، خیلی طمعکار می شوند و با سایزهای بسیار بالایی وارد معامله می شوند. آنها آمادگی دیدن ارقام بزرگتر روی صفحه کامپیوترشان را ندارند، در نتیجه نوسانات معمولی مارکت، استرس بسیار زیادی را به آنها وارد می کند.

نتیجتا، اشتباهات رقم می خورد و آنها سرمایه شان را از دست می دهند. راه ساده اجتناب از این اشتباه، معامله کردن با سایزهای مناسب و اصولی است.

البته که یک تریدر در طول تجربه معاملاتیش باید پیشرفت کند اما، نه اینکه سایز معاملاتش را هفته به هفته بزرگتر کند و نه فقط به صرف اینکه امروز روز شانس تریدر است، سایز معامله را دو یا سه برابر کند و تمام سرمایه اش را در کسری از ثانیه، از دست بدهد.

تمرکز بیش از حد بر اخبار

اخبار اقتصادی تأثیرات زیادی بر بازار ارزهای بین المللی فارکس دارند. معامله گران به گزارش های اقتصادی، تفسیرهای بانکهای مرکزی و تحولات سیاسی عمومی، واکنش نشان می دهند.

معامله گران مبتدی باید توجه داشته باشند که تنها چیزی که در مارکت اهمیت دارد، تفسیر و برداشت بازار از آن خبر مربوطه است و نه باور و  نظر معامله گران. یادتان باشد نظرات شما هیچ تاثیری بر پویایی بازار نخواهد داشت.

به عنوان مثال، باور یک معامله گر ممکن است این باشد که داده های اقتصادی قوی از منطقه یورو، باید برای EUR/USD مثبت باشد و باعث صعود آن شود، اما نظر بازار در آن روز، ممکن است متفاوت باشد.

عدم احترام به نظر بازار، منجر به ضرر معامله گران و از دست دادن سرمایه اشان می شود. در نتیجه شما باید همیشه بر خود بازار تمرکز کنید و نه تفسیر و برداشت شخصی تان از آن خبر مربوطه.

news

نادیده گرفتن اخبار

در حالی که تمرکز بیش از حد بر اخبار، احتمالاً به عملکرد شما آسیب می رساند، نادیده گرفتن اخبار هم، برای شما ضرر آفرین است. شما همیشه باید از گزارش های مهم اقتصادی و زمان انتشار آنها مطلع باشید زیرا چنین اخباری اغلب در بازار، تکان دهنده است.

تغییر استراتژی های معاملاتی

هر استراتژی معاملاتی برای نشان دادن عملکردش، نیازمند زمان است. اگر یک معامله گر برای یک دوره زمانی مهم به یک استراتژی پایبند نباشد، هرگز نمی تواند بفهمد که آیا این روش کار می کند یا خیر.

علاوه بر این، تغییر مداوم بین استراتژی های معاملاتی، باعث سردرگمی و هرج و مرج می شود که برای حساب تجاری شما بد است. هنگامی که یک استراتژی معاملاتی را انتخاب کردید، باید مدتی برای بررسی اینکه آیا در شرایط فعلی بازار به خوبی کار می کند یا نه، به آن مهلت دهید.

معامله کردن برای سرگرمی و تفریح

هدف از معامله کردن، پول درآوردن است. اگر هدف یک تریدر از حضور در بازارهای جهانی، هیجان احساسات باشد، باید بگویم دیر یا زود تمام سرمایه اش را از دست خواهد داد.

گاهی وقتها معامله گران نوآموز فقط برای رفع احساس کسالت، ترید می کنند. این کار، فرجام نیکی ندارد. برای به حداکثر رساندن احتمال سود یک ترید، معامله گر با توجه به یک برنامه معاملاتی صحیح، باید منتظر قرار گرفتن پارامترهای صحیح و مناسب برای ورود به معامله باشد.

trading journal

نداشتن یک ژورنال معاملاتی

ژورنال یا مجله معاملاتی، روشی عالی برای یاد گرفتن بازارها و معاملاتتان است. زمانی که به اندازه کافی اطلاعات درباره بازار کسب کردید، آن وقت است که توانایی تحلیل کردن اینکه چه چیزی برای شما کار می کند و چه چیزی کار نمی کند را، به دست می آورید.

داشتن یک ژورنال معاملاتی، بعد از یک روز ناموفق، ممکن است یک کار خسته کننده به نظر برسد.

اما، تلاش های شما نتیجه خواهد داد زیرا مجله معاملاتی، بینش منحصر به فردی در مورد نقاط قوت و ضعف شما به عنوان یک معامله گر، ارائه می دهد.

اضافه کردن به پوزیشن در حال ضرر

اضافه کردن به مقدار خرید معامله، با دید خرید پله ای، یک اشتباه بزرگ برای معامله گران مبتدی است. مبتدیان باید یاد بگیرند تا ضررهای خودشان را کاهش دهند، چرا که استراتژی های پیچیده ای که ممکن است شامل خرید پله ای ​​باشد، فقط مناسب معامله گران پیشرفته است.

نکته کلیدی که باید در نظر داشته باشید این است که، اضافه کردن به پوزیشنی که در ضرر است، خطرات معامله ای که همین الان هم در جهت اشتباهی پیش می رود را، افزایش می دهد که این مسئله، برای نوآموزان بسیار خطرناک است.

emotional

احساساتی شدن در حین معامله کردن

فیلم ها اغلب معامله گرانی را نشان می دهند که لپ تاپ های خود را از پنجره به بیرون پرتاب می کنند اما، این چیزی نیست که شما بخواهید آن را تکرار کنید. اگر بیش از حد احساساتی شدید، باید معامله تان را متوقف کنید تا آرام شوید.

گاهی معامله گران بسیار احساساتی می شوند و حتی با اینکه در حال ضرر کردن و از دست دادن سرمایه شان هستند، پشت سر هم ترید می کنند.

لطفا از ورود به چنین حالات روحی و احساساتی در حین معامله کردن، پرهیز کنید و با ظاهر شدن اولین نشانه های احساسی شدید، دست از معامله و ترید کردن بردارید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط